Det här med att hälsa på mc-åkare...

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Om du möter en mc-ist och sätter upp handen för att hälsa, men den andra åkaren hälsar inte tillbaka... Vad tänker du då?
Jag är rätt ny på det här med hojåkning och är dessutom folkilsk. Varje gång man möter en mc-ist, så hälsar de. Jag gör så gott jag kan för att hälsa tillbaka. Men om jag ligger i runt 130 snutar på en 110-väg och där möter en mc-ist, så finns det inte en sportkeps att jag ens skulle våga tänka tanken att släppa styret ens för en millisekund för att hälsa på mötande mc-ist. Släpper jag styret dör jag. Så är det bara.

OT: Tack SH för att ni försöker lära medlemmar hur man INTE särskriver.

Du har ju delvis redan svarat på din egen fråga. Vissa vågar kanske inte släppa handtaget. Sen är det många som vinkar med handen kvar på handtaget, detta kan ju vara svårt att se när man möter någon. Sen finns det ju ett par anledningar till: personen Du hälsar på ser inte att du hälsar, personen Du hälsar på vill inte hälsa tillbaka.

Jag hälsar så gott som alltid på andra MC-piloter, om dom väljer att hälsa tillbaka eller inte rör mig inte i ryggen. Detta är deras val och inget som jag kan påverka i 100km/h.

Över och ut

//Danne

P.S Finns redan ett antal trådar om samma ämne. "Sök och du skall finna" D.S

oh shit,,,,,,,,,,, om du inte kan släppa styret i 130 du ska nog fan sakta ner och börja träna i lägre farter:va :va :va

att hälsa hör till

Last edited:
Då antecknar jag tipunkt, denne ickehälsandes utseende kroppsform och modell på fortskaffningsmedel i den lilla bruna anteckningsboken som jag har fasttejpad på tanken. Varje gång jag möter en motorcyklist gäller det att vara snabb som fan med att slå upp denne i boken för att se om vederbörnade är en sådan man hälsar på. Så då sitter man där och kämpar med de lövtunna bladen i fartvinden och känner konflikrädslepaniken komma rusande. Det är ett förbaskat mankemak!

/perris

oh shit,,,,,,,,,,, om du inte kan släppa styret i 130 du ska nog fan sakta ner och börja träna i lägre farter:va :va :va

att hälsa hör till

Ja precis! låter inte som om du har allt för bra kontroll på cykeln.

Jag hälsar alltid på hojar liknande min ( r1) och brukar alltid bli vinkad till själv.

Glidare hälsar dock aldrig, och inte jag på dem heller.

håller med föregående talare, gyroeffekten håller dig ju uppe och ju fortare du kör, desto större blir den. skulle det vara så att jag inte kunde släppa styret i farter som 130 utan att dö skulle jag nog överväga att börja om:confused:
men angående hälsningar så betyder det ju egentligen att det är fritt från snutar så en utebliven hälsning kan ju alltid innebära poliskontroll längre fram... eller också att personen i fråga inte hinner se att du vinkar, eller att han helt enkelt inte bryr sig eller tycker att du är värd att vinka på. man kan aldrig veta den andres avsikter varför det inte är något att bli förbannad över om han inte vinkar tillbaka. själv hälsar jag alltid så gott det går, men typ mer eller mindre allmäna situationer där man måste både koppla, bromsa, titta bakåt, gasa och klia sig i naveln brukar det bli lite småkrångligt att hinna med att vinka om man möter en m-cyklist.:rolleyes:

Last edited:
Har haft mitt kort i 1v +2 dagar nu, om ni ser en skrik gul Dr på vägarna som hälsar lite tafatt eller kanske bara nickar som hälsning eller kanske ingetdera av dessa så bli inte arga, jag försöker att hälsa men ibland ser man er för sent, eller mitt i en sväng eller någon annan situation som kräver min uppmärksamhet vilket gör att jag inte hinner/vågar släppa och hälsa.
Dessutom är man ju inne i gamla bilvanor fortfarande, är ju ingen som hälsar på en direkt när man är ute o far med mondeon direkt.

Men jag tycker det är mycket trevligt med alla som gör sig besväret att hälsa, man blir alltid glad när nån vinkar på en, trots att man åker Dr :)

Jag fick lära mig i en annan tråd här på forumet att hälsningen har sitt ursprung i att "Jag har inte passerat någon polis på sistone. Vägen är fri för dig" och det försöker jag följa när det gäller hälsningen. Tyvärr kör ju inte så många andra efter det att det går att lita på :tungan
Hade jag passerat en poliskontroll hade jag nog blinkat med lyset och gjort 'dämpa farten-gest' med handen

Annars hälsar jag med det jag kan, ibland hela handen, ibland bara ett par fingrar om jag måste hålla i / koppla. Man bör dock tänka sig för vid korsningar. Har sett folk som hälsar och sen nästan satt sin hoj i bakluckan på en bil som stannat framför

Last edited:
Ja precis! låter inte som om du har allt för bra kontroll på cykeln.

Jag hälsar alltid på hojar liknande min ( r1) och brukar alltid bli vinkad till själv.

Glidare hälsar dock aldrig, och inte jag på dem heller.

Ja visst är det konstigt med glidare eller blyslädar som jag kallar de, ju mer standard de åker ju mindre hälsar de, jag hälsar nästan alltid.

Jag fick lära mig i en annan tråd här på forumet att hälsningen har sitt ursprung i att "Jag har inte passerat någon polis på sistone. Vägen är fri för dig" och det försöker jag följa när det gäller hälsningen. Tyvärr kör ju inte så många andra efter det att det går att lita på :tungan
Hade jag passerat en poliskontroll hade jag nog blinkat med lyset och gjort 'dämpa farten-gest' med handen

Annars hälsar jag med det jag kan, ibland hela handen, ibland bara ett par fingrar om jag måste hålla i / koppla. Man bör dock tänka sig för vid korsningar. Har sett folk som hälsar och sen nästan satt sin hoj i bakluckan på en bil som stannat framför

man kan ju hälsa med foten också:)

Last edited:
Att motorcyklister hälsar på varann' är ju mer eller mindre en oskriven lag.
Jag minns när jag började övningsköra med 125an och när jag mötte en andra motorcyklist på vägen och dessa vinkade till en, det värmde kan jag säga:tummenupp
Och dröm om min förvårning när jag mötte en uppkörningsaspirant med en förarprövare hack i häl när jag var ute och körde härom månaden, och förarprövarn' sträckte ut handen i vädret när jag körde förbi dem.

Hälsa på mc-ister is the shit:yoparty
Fast glidare är väl inte lika noga då, bara om dem vinkar först till en.

Ursäktar ev. stavfel och särskrivningar!

Falubo27 skrev:
en om jag ligger i runt 130 snutar på en 110-väg och där möter en mc-ist, så finns det inte en sportkeps att jag ens skulle våga tänka tanken att släppa styret ens för en millisekund för att hälsa på mötande mc-ist.

Du är rätt ny på det här med tvåhjulingar va? ;)

Ju fortare du kör desto mindre behöver du göra för att hålla dig upprätt och om det är så att du håller i dig med händerna för att sitta kvar så gör du fel, knip med knäna. Att släppa i 130 är inga problem, när du närmar dig 170, 180 så börjar det bli jobbigt - mest för att handen har en tendens att blåsa bakåt och det blir jobbigt att hålla uppe den men inte för hojens skull. Kör långsammare och träna.

Men jag tycker det är mycket trevligt med alla som gör sig besväret att hälsa, man blir alltid glad när nån vinkar på en, trots att man åker Dr :)

Var du ute och körde i peking i fredags? Tror jag mötte dig nickandes... ;)

Motorcyklister har ett gemensamt intresse, och jag tycker vi ska hålla ihop. Ser jag nån komma åkande på hoj tycker jag det är kul med en likassinad, och hälsar såklart alltid när jag kan, det känns schysst med mc-gemenskapen!

Har under min första vecka på hoj i trafiken fått hälsningar från samtliga sporthojsåkare jag mött samt ingen av glidaråkarna, hoppar nog över att försöka heja på de senare. Det ger nån form av trevnadskänsla den här mc-gemenskapen, som sagt!

Om man inte har tid att vinka med händer på grund av nånting så har man ju alltid skallen som sitter synligt till! :tummenupp

Du har nog missupfattat det här med motard...
Vi hälsar med en Feet Wheeli eller så kan man vinka med framhjulet om man redan wheelar lite :yoparty

att hälsa hör till

Äsch. Jag är ju nästan lika rädd när jag kör i 50 km/h. Ska jag vara helt ärlig, så är jag faktiskt rädd 99% av tiden på hojen.

Du är rätt ny på det här med tvåhjulingar va? ;)

Ju fortare du kör desto mindre behöver du göra för att hålla dig upprätt och om det är så att du håller i dig med händerna för att sitta kvar så gör du fel, knip med knäna. Att släppa i 130 är inga problem, när du närmar dig 170, 180 så börjar det bli jobbigt - mest för att handen har en tendens att blåsa bakåt och det blir jobbigt att hålla uppe den men inte för hojens skull. Kör långsammare och träna.

Var du ute och körde i peking i fredags? Tror jag mötte dig nickandes... ;)

Nä, jag är inte direkt ny på det här med tvåhjulingar. Har kört cross i tämligen många år. Men där hälsade man inte på varann.

Du har nog missupfattat det här med motard...
Vi hälsar med en Feet Wheeli eller så kan man vinka med framhjulet om man redan wheelar lite :yoparty

Ja. Jag vill dö.

Last edited:
men angående hälsningar så betyder det ju egentligen att det är fritt från snutar så en utebliven hälsning kan ju alltid innebära poliskontroll längre fram...
Som sådan signal är den ganska oanvändbar eftersom det som sagt kan finnas tusen skäl till att folk inte hälsar, och man kan ju inte sänka farten varje gång någon missar att hälsa.

Däremot försöker väl folk teckna på annat sätt om det faktiskt är fara å färde (sänk farten eller radar exempelvis), vilket ju indirekt leder till att de inte hälsar som vanligt, så ett glatt hälsande kan man väl oftast tolka som att det är grönt.

Dvs:
Hälsar -> grönt :tummenupp
Hälsar inte -> ingen info :va

Det enda som funkar är alltså att ge tydliga varningstecken när det faktiskt är poliser i närheten.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti