"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
NEPTUN-MOTO-N7-220-tip-Obromsad-släpvagn-för-motorcyckel-1.jpg
 

Alltså dom där är ju skitbra om man ofta ska ha hojar med sig bakom bilen.

Men varför inte köpa en vanlig 750kg's släp och skruva i hjulrännor i en sån?
Då kan man ju faktiskt transportera annat mög emellanåt med den.

Det första jag skulle göra med en sån där är ju att konstruera en skiva/balja att ställa i hjulrännorna så att det går att använda som en vanlig släp, eller skruva loss hjulrännorna om det går och sätta en skiva under...
 
Alltså dom där är ju skitbra om man ofta ska ha hojar med sig bakom bilen.

Men varför inte köpa en vanlig 750kg's släp och skruva i hjulrännor i en sån?
Då kan man ju faktiskt transportera annat mög emellanåt med den.

Det första jag skulle göra med en sån där är ju att konstruera en skiva/balja att ställa i hjulrännorna så att det går att använda som en vanlig släp, eller skruva loss hjulrännorna om det går och sätta en skiva under...

Vi har ett sådant.
Köpte det för att det är enklare att lasta och lossa hojarna p g a lägre höjd.
Körde dem på vanliga släpet innan och detta är betydligt smidigare.
Jag har lagt durkaluminium mellan skenorna och ska lägga på sidorna också om jag behåller släpet, ev blir det hästtransporten som får bli hojtransport framöver.
Jag satte dit några extra lastöglor också för att få fler alternativ vid fastspänning.
2019-08-28 18.03.07-1.jpg
 

Unikt är väl reservhjulet på denna tjärra ?

Eller är det normalt med reservhjul på 750kg kärrorna ? Alla säljs med reservhjul ?

En fördel med en så lätt tjärra är att det går att lasta rätt tunga hojar utan överskrida totalvikten.
 
Unikt är väl reservhjulet på denna tjärra ?

Eller är det normalt med reservhjul på 750kg kärrorna ? Alla säljs med reservhjul ?

En fördel med en så lätt tjärra är att det går att lasta rätt tunga hojar utan överskrida totalvikten.

Det brukar nog följa med reservhjul, annars är det ju oftast standard Opelfälg om man vill komplettera.

Man kan nog med säkerhet anta att släpet är inregistrerat utan reservhjul för att få maximal lastvikt.
 
Det brukar nog följa med reservhjul, annars är det ju oftast standard Opelfälg om man vill komplettera.

Man kan nog med säkerhet anta att släpet är inregistrerat utan reservhjul för att få maximal lastvikt.

Om det nu är inregistrerat utan reservhjul för få maximal lastvikt, så misstänker jag väldigt många släp säljs utan reservhjul........
Och behovet att komplettera med reservhjul finns väl inte innan man har fet punka ? :huvet
 
Om det nu är inregistrerat utan reservhjul för få maximal lastvikt, så misstänker jag väldigt många släp säljs utan reservhjul........
Och behovet att komplettera med reservhjul finns väl inte innan man har fet punka ? :huvet


Mitsubishi? sålde en Pickup som fick dra en hästfinka på B kort, dom identifierade behovet (förmodligen någon på Importfirman som hade hästar) och besiktade bort lastvikten från flaket för att få högre släpvagnsvikt.

Bilen regbesiktades med en burk punkaspray i handskfacket och inget reservhjul, samt med ett enkelt fast monterat flaklock.

Sen att det följde med ett hjul på köpet när man hämtade ut bilen som man kunde montera i hållaren på bilen är en annan sak, och flaklocken blev ofta kvar på bilfirman, för dom flesta köpte till en rejäl kåpa så man kunde köra hö och sadlar på flaket....

Men givetvis inte mer än 140kg eller vad som nu blev kvar av lastvikten...

Samma pickup fast inte med utökad släpvagnsvikt fick lasta 1500kg på flaket...

Min pickup får lasta 1040, men jag får bara dra 750kg på B-kort
 
Alltså dom där är ju skitbra om man ofta ska ha hojar med sig bakom bilen.

Men varför inte köpa en vanlig 750kg's släp och skruva i hjulrännor i en sån?
Då kan man ju faktiskt transportera annat mög emellanåt med den.

Jag har något begränsade förvaringsmöjligheter där jag bor, så därför föll valet på detta släp då det känns mer ”litet och nätt”. Sen är det väldigt sällan jag har annat mög att transportera än mina hojar.

Unikt är väl reservhjulet på denna tjärra ?

Ja, smidigt! Tyvärr ingår inte reservhjulet utan det får man köpa till. 1400:- tror jag det kostar.
 
Last edited:
Med 30cm snö, nalkande ledighet i flera veckor, och en allmänt lång vinter i "hemma-kontoret", så försöker jag att göra det bästa av situationen.
Fick tag på en YSR50 som verkar komplett, men behöver lite kärlek för att bli fin till sommaren.
Kändes som en bra lösning för att få till lite lagom garagetid.

YSR50_1.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top