"Det här köpte jag idag!"-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
afa6f3c81b0a3f84cc7efdb80a07c120.jpg

SLP Trippelpipor till en Yamaha Viper 700 , det sitter singelpipa standard på denna maskin, så med trippelrören och lite andra modifieringar så kan man ta ut 25-30hk till
Ljudklipp på den sen tack! :tummenupp :yoparty
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
skruvdragare.png

Idag öppnade jag lädret rejält och slog till på den här.
Kvaliten är precis som man kan förvänta sej av en Meec, det vill säga obefintlig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
View attachment 457552

Idag öppnade jag lädret rejält och slog till på den här.
Kvaliten är precis som man kan förvänta sej av en Meec, det vill säga obefintlig.

Jag fick mailet lite för sent, efter att jag hade åkt runt och handlat åt mina bekanta, så jag åkte inte och köpte någon, men jag betvivlar inte att den skulle duga för mina behov, dvs borra/dra lite skruv tre gånger om året...

Jag får köpa en till exakt samma pris på mellandagsrean istället...
(dom reade den där för en månad sedan också, jag tror det var samma pris då)

Jag köpte en multimeter på Ebay i dag dock, hoppas den tar sig hit från England utan allt för mycket påslag...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
View attachment 457552

Idag öppnade jag lädret rejält och slog till på den här.
Kvaliten är precis som man kan förvänta sej av en Meec, det vill säga obefintlig.
Jag har en sådan sedan i alla fall 5 år tillbaka. Sparsamt använd då jag oftast använder mina Makitaverktyg.
Inte speciellt stark.
Inte speciellt bra batteritid.
Men liten, lätt och smidig. Kommer åt på en del ställen där fullsizemaskiner inte kommer åt.

Jag köpte faktiskt två sådana på gårdagens erbjudande. Mina systerdöttrar är i färd med att flytta hemifrån och tillsammans med julas lucka nu på torsdag (Bosch borr och bitsset) kommer de få en nyttig julklapp av sin morbror.
9e1467771e0e146cdd15e6a4d54bc52f.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en sådan sedan i alla fall 5 år tillbaka. Sparsamt använd då jag oftast använder mina Makitaverktyg.
Inte speciellt stark.
Inte speciellt bra batteritid.
Men liten, lätt och smidig. Kommer åt på en del ställen där fullsizemaskiner inte kommer åt.

Jag köpte faktiskt två sådana på gårdagens erbjudande. Mina systerdöttrar är i färd med att flytta hemifrån och tillsammans med julas lucka nu på torsdag (Bosch borr och bitsset) kommer de få en nyttig julklapp av sin morbror.

Jäkligt bra julklapp, väldigt många äger i bästa fall en hammare och ett par små skruvmejslar när dom flyttar hemifrån, sen upptäcker dom att man ska hänga upp saker, dela fönster för att putsa dom och att man behöver klippa till och tillverka sladdar till lampor...

Slagborrmaskin är väl lite överkurs, dels för att hobbymaskinerna som regel är kass, jag har ägt ett antal, men ringer alltid kompisen och lånar hans Hilti när något ska hängas i en betongvägg.

Men en bra grundsats verktyg, kanske inte alltid uppskattas så mycket på julafton, men den uppskattas i flera år efteråt varje gång man har verktyg att lösa ett problem med.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
View attachment 457552

Idag öppnade jag lädret rejält och slog till på den här.
Kvaliten är precis som man kan förvänta sej av en Meec, det vill säga obefintlig.

Jag har en sådan sedan i alla fall 5 år tillbaka. Sparsamt använd då jag oftast använder mina Makitaverktyg.
Inte speciellt stark.
Inte speciellt bra batteritid.
Men liten, lätt och smidig. Kommer åt på en del ställen där fullsizemaskiner inte kommer åt.

Jag köpte faktiskt två sådana på gårdagens erbjudande. Mina systerdöttrar är i färd med att flytta hemifrån och tillsammans med julas lucka nu på torsdag (Bosch borr och bitsset) kommer de få en nyttig julklapp av sin morbror.
9e1467771e0e146cdd15e6a4d54bc52f.jpg

Jäkligt bra julklapp, väldigt många äger i bästa fall en hammare och ett par små skruvmejslar när dom flyttar hemifrån, sen upptäcker dom att man ska hänga upp saker, dela fönster för att putsa dom och att man behöver klippa till och tillverka sladdar till lampor...

Slagborrmaskin är väl lite överkurs, dels för att hobbymaskinerna som regel är kass, jag har ägt ett antal, men ringer alltid kompisen och lånar hans Hilti när något ska hängas i en betongvägg.

Men en bra grundsats verktyg, kanske inte alltid uppskattas så mycket på julafton, men den uppskattas i flera år efteråt varje gång man har verktyg att lösa ett problem med.

Också lite sugen på Bosch-bitslådan. :)
Sedan är jag inne på Meec-lådan den 14'de till döttrarna.
Och möjligen blir det köp av dagens robotdammsugare. :va

Edit!:
Hela kalendern om någon vill titta.
https://www.jula.se/julaclub/julkalender/

Edit 2:
Om man tittar i kalender på den 14'de så sparar man 400:- då ordinarie pris sägs vara 699:-
Skärmklipp.PNG
Men klickar man in på bilden så är priset 499:- så man sparar 200:-
Typiskt rabatt-trick. :)
Skärmklipp.PNG
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det saknas lite snö här ute vid kusten än för att testa min, men här har du ett klipp från en likadan

Den låter alltså som en ko med tarmvred som försöker skita ut en kokkosnöt?

Määääääääääu Määääääuuuuuuuuu Määääääääääääääääääääääuuuuuuuuuuu....

Tvåtaktssnöskotrar och pumpgasande EU-mopeder måste vara det mest enerverande ljud som finns?
Det måste vara variatordrivningen som gör att ljudet blir så outhärdligt, för jag gillar ju tvåtaktare annars...

Jag glädjs varje dag det inte ligger snö på backen och is på sjön.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag glädjs varje dag det inte ligger snö på backen och is på sjön.

Det är naturligtvis evolutionen, först förbränningsgasar vi tills temperaturen stiger så att det gynnar batteribilen och dess svaghet för kallare väderlek.

Helt logiskt, går säkert att läsa många synonyma jämförelser i historieböckerna samt att inkastammen förutspådde detta :nicka Jag tror på det.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Broms- och kopplingsgrepp damp ner i Coop igår, svårt att inte ställa sig och skruva just nu :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Köpte en ny tuta på Black Friday från Nilssons MC. Jag tutar nästan aldrig, men häromveckan behövdes det då jag höll på att bli prejad i en rondell. Jag hörde knappt själv min tuta - så provade den i garaget och det var det mjäkigaste jag någonsin hört. Så jag provar en Denali Soundbomb Mini, har sett några tester på tuben och den verkar låta mer än min originaltuta. Långt ifrån ett kompressorhorn, men bättre (hoppas jag).

denali.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köpte en ny tuta på Black Friday från Nilssons MC. Jag tutar nästan aldrig, men häromveckan behövdes det då jag höll på att bli prejad i en rondell. Jag hörde knappt själv min tuta - så provade den i garaget och det var det mjäkigaste jag någonsin hört. Så jag provar en Denali Soundbomb Mini, har sett några tester på tuben och den verkar låta mer än min originaltuta. Långt ifrån ett kompressorhorn, men bättre (hoppas jag).

View attachment 457570

Om den nya tutan också låter mjäkigt, då har du blivit.... Tutlurad...
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Köpte för typ 20 år sen en Dremmel kopia på biltema.
Den var inte sååå bra. Vid nåt tillfälle låna jag en äkta Dremmel från jobbet. Dag å natt i skillnad.
En annan grej:
Skulle hänga upp cykeln på väggen. Låna en halvmeter slagborr från jobbet med kvaliteborr för betong. Gick väldigt bra.
Senare som jag skulle hänga upp andra cykeln köpte jag en slagborrmaskin för under 300kr och borrar lika billiga. Det hålet var inte lika exaaakt. Men slagborren funkar utmärkt på trä metall. Tror ändå borren var boven i dramat.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det nog sant. Det finns många kopior av Dremmel som är bättre än Biltemas:Bugar
Kul du nämner Black & Decker:tummenupp äger faktisk en skruvdragare av det märket. Format avsmalnade tom toarulle. Tidigt 80 tal är den ifrån. Förvånansvärt stark å funkar lika bra idag som för 35 år sen
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det nog sant. Det finns många kopior av Dremmel som är bättre än Biltemas:Bugar
Kul du nämner Black & Decker:tummenupp äger faktisk en skruvdragare av det märket. Format avsmalnade tom toarulle. Tidigt 80 tal är den ifrån. Förvånansvärt stark å funkar lika bra idag som för 35 år sen

Det finns något märke som modellbyggare håller som det bästa man kan köpa, dom är alla rätt eniga också, men jag kommer inte ihåg namnet på den.

Nu har ju dom ganska unika krav som ska kapa pyttesmå grejor i plast, så den maskinen kanske är värdelös på att slipa aluminium med.

Anledningen till att alla köper dremel är väl utbudet av tillbehör.
En låda med 96 tillbehör kostar lite, sen att 70 av dom tillbehören är kap och slipskivor av pressad sand som ofta faller sönder innan man har monterat dom är en annan sak.

Jag hittade dock riktiga vävförstärkta slip och kapskivor av annat märke någonstans.

Modellbyggare kanske föredrar tunna skivor av pressad sand, för att dom ger tunnare snitt?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Anledningen till att alla köper dremel är väl utbudet av tillbehör.
En låda med 96 tillbehör kostar lite, sen att 70 av dom tillbehören är kap och slipskivor av pressad sand som ofta faller sönder innan man har monterat dom är en annan sak
___________________________________________

Jag tyckte nog den var lite överprisad. Och jag behövde inte dom där slipskivorna. Så det blev Biltemas (Slängd sen lång tid tillbaka)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top