"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Broms- och kopplingsgrepp damp ner i Coop igår, svårt att inte ställa sig och skruva just nu :)

Köpte en ny tuta på Black Friday från Nilssons MC. Jag tutar nästan aldrig, men häromveckan behövdes det då jag höll på att bli prejad i en rondell. Jag hörde knappt själv min tuta - så provade den i garaget och det var det mjäkigaste jag någonsin hört. Så jag provar en Denali Soundbomb Mini, har sett några tester på tuben och den verkar låta mer än min originaltuta. Långt ifrån ett kompressorhorn, men bättre (hoppas jag).

denali.jpg

Köpte en ny tuta på Black Friday från Nilssons MC. Jag tutar nästan aldrig, men häromveckan behövdes det då jag höll på att bli prejad i en rondell. Jag hörde knappt själv min tuta - så provade den i garaget och det var det mjäkigaste jag någonsin hört. Så jag provar en Denali Soundbomb Mini, har sett några tester på tuben och den verkar låta mer än min originaltuta. Långt ifrån ett kompressorhorn, men bättre (hoppas jag).

View attachment 457570

Om den nya tutan också låter mjäkigt, då har du blivit.... Tutlurad...

Köpte för typ 20 år sen en Dremmel kopia på biltema.
Den var inte sååå bra. Vid nåt tillfälle låna jag en äkta Dremmel från jobbet. Dag å natt i skillnad.
En annan grej:
Skulle hänga upp cykeln på väggen. Låna en halvmeter slagborr från jobbet med kvaliteborr för betong. Gick väldigt bra.
Senare som jag skulle hänga upp andra cykeln köpte jag en slagborrmaskin för under 300kr och borrar lika billiga. Det hålet var inte lika exaaakt. Men slagborren funkar utmärkt på trä metall. Tror ändå borren var boven i dramat.

Det nog sant. Det finns många kopior av Dremmel som är bättre än Biltemas:Bugar
Kul du nämner Black & Decker:tummenupp äger faktisk en skruvdragare av det märket. Format avsmalnade tom toarulle. Tidigt 80 tal är den ifrån. Förvånansvärt stark å funkar lika bra idag som för 35 år sen

Det nog sant. Det finns många kopior av Dremmel som är bättre än Biltemas:Bugar
Kul du nämner Black & Decker:tummenupp äger faktisk en skruvdragare av det märket. Format avsmalnade tom toarulle. Tidigt 80 tal är den ifrån. Förvånansvärt stark å funkar lika bra idag som för 35 år sen

Det finns något märke som modellbyggare håller som det bästa man kan köpa, dom är alla rätt eniga också, men jag kommer inte ihåg namnet på den.

Nu har ju dom ganska unika krav som ska kapa pyttesmå grejor i plast, så den maskinen kanske är värdelös på att slipa aluminium med.

Anledningen till att alla köper dremel är väl utbudet av tillbehör.
En låda med 96 tillbehör kostar lite, sen att 70 av dom tillbehören är kap och slipskivor av pressad sand som ofta faller sönder innan man har monterat dom är en annan sak.

Jag hittade dock riktiga vävförstärkta slip och kapskivor av annat märke någonstans.

Modellbyggare kanske föredrar tunna skivor av pressad sand, för att dom ger tunnare snitt?

Anledningen till att alla köper dremel är väl utbudet av tillbehör.
En låda med 96 tillbehör kostar lite, sen att 70 av dom tillbehören är kap och slipskivor av pressad sand som ofta faller sönder innan man har monterat dom är en annan sak

Jag tyckte nog den var lite överprisad. Och jag behövde inte dom där slipskivorna. Så det blev Biltemas (Slängd sen lång tid tillbaka)

NEPTUN-MOTO-N7-220-tip-Obromsad-släpvagn-för-motorcyckel-1.jpg

Alltså dom där är ju skitbra om man ofta ska ha hojar med sig bakom bilen.

Men varför inte köpa en vanlig 750kg's släp och skruva i hjulrännor i en sån?
Då kan man ju faktiskt transportera annat mög emellanåt med den.

Det första jag skulle göra med en sån där är ju att konstruera en skiva/balja att ställa i hjulrännorna så att det går att använda som en vanlig släp, eller skruva loss hjulrännorna om det går och sätta en skiva under...

Alltså dom där är ju skitbra om man ofta ska ha hojar med sig bakom bilen.

Men varför inte köpa en vanlig 750kg's släp och skruva i hjulrännor i en sån?
Då kan man ju faktiskt transportera annat mög emellanåt med den.

Det första jag skulle göra med en sån där är ju att konstruera en skiva/balja att ställa i hjulrännorna så att det går att använda som en vanlig släp, eller skruva loss hjulrännorna om det går och sätta en skiva under...

Vi har ett sådant.
Köpte det för att det är enklare att lasta och lossa hojarna p g a lägre höjd.
Körde dem på vanliga släpet innan och detta är betydligt smidigare.
Jag har lagt durkaluminium mellan skenorna och ska lägga på sidorna också om jag behåller släpet, ev blir det hästtransporten som får bli hojtransport framöver.
Jag satte dit några extra lastöglor också för att få fler alternativ vid fastspänning.
2019-08-28 18.03.07-1.jpg

Unikt är väl reservhjulet på denna tjärra ?

Eller är det normalt med reservhjul på 750kg kärrorna ? Alla säljs med reservhjul ?

En fördel med en så lätt tjärra är att det går att lasta rätt tunga hojar utan överskrida totalvikten.

Unikt är väl reservhjulet på denna tjärra ?

Eller är det normalt med reservhjul på 750kg kärrorna ? Alla säljs med reservhjul ?

En fördel med en så lätt tjärra är att det går att lasta rätt tunga hojar utan överskrida totalvikten.

Det brukar nog följa med reservhjul, annars är det ju oftast standard Opelfälg om man vill komplettera.

Man kan nog med säkerhet anta att släpet är inregistrerat utan reservhjul för att få maximal lastvikt.

Det brukar nog följa med reservhjul, annars är det ju oftast standard Opelfälg om man vill komplettera.

Man kan nog med säkerhet anta att släpet är inregistrerat utan reservhjul för att få maximal lastvikt.

Om det nu är inregistrerat utan reservhjul för få maximal lastvikt, så misstänker jag väldigt många släp säljs utan reservhjul........
Och behovet att komplettera med reservhjul finns väl inte innan man har fet punka ? :huvet

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back