"Det här köpte jag idag!"-tråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En pryl att klyva ved med utan att behöva svinga en yxa.
View attachment 485017

Fast man får svinga en slägga istället, så jag ser inte direkt vinsten?
Samma sak vi hade en granne som klöv med slägga och kilar, var veden det minsta sur så fick han spika ner all kilar i botten innan det började spricka och sedan stå och bryta i klabbarna.

Men det kanske är för sån där instagram-ved, du vet sån dom klyver i korta klipp på internet, dom nuddar en 60cm klabb i kanten och den hoppar isär i tre bitar med ett poppande ljud.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fast man får svinga en slägga istället, så jag ser inte direkt vinsten?
Det finns folk som tycker det är skönare att slå sig på knäna med en slägga än med en yxa.
Som bonus står bitarna still när man svingar tack vare ringen och att man kan ge dem en liten klapp med släggan innan man slår till ordentligt.
Jag har varit med om att vedklabbar roat sig med att ramla av huggkubben fast jag ställt dem på plats. Då träffar yxan bara luft.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det finns folk som tycker det är skönare att slå sig på knäna med en slägga än med en yxa.
Som bonus står bitarna still när man svingar tack vare ringen och att man kan ge dem en liten klapp med släggan innan man slår till ordentligt.
Jag har varit med om att vedklabbar roat sig med att ramla av huggkubben fast jag ställt dem på plats. Då träffar yxan bara luft.
Nja, har du någon kraft i så är det ju smalbenet av i vilket fall. Bara att prova träffa det man ska slå på istället.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fast man får svinga en slägga istället, så jag ser inte direkt vinsten?
Samma sak vi hade en granne som klöv med slägga och kilar, var veden det minsta sur så fick han spika ner all kilar i botten innan det började spricka och sedan stå och bryta i klabbarna.

Men det kanske är för sån där instagram-ved, du vet sån dom klyver i korta klipp på internet, dom nuddar en 60cm klabb i kanten och den hoppar isär i tre bitar med ett poppande ljud.
Som jag nämnde - den är utmärkt att halvera små smala pinnar som kan användas att tända med eller - som i mitt fall - att få ned i den lilla toppmatade kaminen i badtunnan (eg. badkaret)
Och..... man kan sätta hustrun i arbete med att klyva ved på ett säkert sätt - sådant skall man inte förakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tryckluft är ett jävla bra påfund, det är bara en del kompressorer som lever om.

På en firma där jag jobbade hade dom en gigantisk skruvkompressor (stor som en skåpbil) ståendes i ett hörn av lokalen den hörde man inte om den var igång om man inte stod alldelens brevid.

Jag vet inte om dom är sämre på att leverera tryck, för på det måleriet var det flöde som var viktigt, inte tryck, och att luften var ren.
(den användes både till färgsprutor och friskluftsmasker)
Skruvkompressorer tätas med olja så de släpper otroliga mängder olja som i oljeavskiljare separeras från gasen / luften och så sprutas oljan in igen efter ha kylts ner.
För att funka till färgsprutor borde det behövts extra oljeskiljare för inte förorena färgen.
(Eller tätas skruven nuförtiden med vatten, perfekt till vattenbaserad färg ?)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skruvkompressorer tätas med olja så de släpper otroliga mängder olja som i oljeavskiljare separeras från gasen / luften och så sprutas oljan in igen efter ha kylts ner.
För att funka till färgsprutor borde det behövts extra oljeskiljare för inte förorena färgen.
(Eller tätas skruven nuförtiden med vatten, perfekt till vattenbaserad färg ?)

Det fanns en enorm "reningsanläggning" för luften med någon slag cyklonrenare (dom kallade den det IAF) , och sedan hade varje sprutbox en egen vatten/oljeavskiljare men den behövde aldrig tömmas, jag tror den satt som en extra säkerhetsgrej bara.

Luften i friskluftsmaskena smakade inte kompressorolja och unket vatten i alla fall :lol
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En ny pangknack, naken.

tassellatore-M18-ONEFHPX-Milwaukee-4933478496-05.jpg

Screenshot-20230605-174644-You-Tube.jpg
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Duger säkert till hemmafixare. På senaste bygget jag var på hade dom en stooor hög med trasiga milwaukeemaskiner liggande på kontoret ?. Men de e klart maskinerna får bekänna färg i betongbranchen
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Duger säkert till hemmafixare. På senaste bygget jag var på hade dom en stooor hög med trasiga milwaukeemaskiner liggande på kontoret ?. Men de e klart maskinerna får bekänna färg i betongbranchen

Tror inte milwaukee är sämre än någon annan. Vi kör med Hilti på jobbet och dom är långt ifrån felfria. Vi har en del killar som har Milwaukee och dom är nöjda
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Duger säkert till hemmafixare. På senaste bygget jag var på hade dom en stooor hög med trasiga milwaukeemaskiner liggande på kontoret ?. Men de e klart maskinerna får bekänna färg i betongbranchen

Inget överlever en dålig operatör ;)

Tjöpte min första röda 2014 och vare sig maskin eller batteri har sagt upp sig ännu, duger för undertecknad. Men helt sant att cement är mord på det mesta i maskinväg.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Vi bygger I betong inte häller i dom. Har då aldrig varit på ett bygge när ett 20 tal maskiner av samma märke gått sönder. Låg inga hilti eller makita där iaf?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Borde väl gå att vända dom uppochner så att man kan bära dom som vanligt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni har väl hört om snickar-lärlingen som kastade bort hälften av spikarna i varje kartong.

Snickarbasen frågade vad fan han gjorde, varpå han svarade: "Dom spikarna har ju huvet i fel ände"



Varpå snickarbasen svarade "Idiot, dom ska ju sitta på andra sidan huset"

Det kanske är samma med byxorna, dom är för den Australiensiska marknaden....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top