"Det här köpte jag idag!"-tråden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dagen började med att jag gick ut Och klippte häcken, den blev lägre o smalare det växer ju som satan säkert 0,5 meter bort på höjden o samma på bredden, sedan en månad sedan.

Krattade ut skiten på gräsmattan o drog över dyngan med raidern tills det bara var bös kvar, enkelt snabbt o bekvämt.

Sedan närmade vi oss köpet, men en envis diesel läcka i någon av spridarna på den ny inköpta beg Astra nr2 det visade sig att något moppe fucko skruvat komonrail diesel???

Så jag fick rycka alla 4 o byta koppar brickan, sedan fick jag skruva loss tryckrörs anslutningarna där hade moppe fuckon stoppat in nogon tedor bricka o tror att detta skall palla 1000-1200 bar???

Nåväl återställt med rätt ALU bricka o rätt moment så verkade det tätt.

Provkörning gick genom dalsland upp mot Bengtsfors o en viss fabrik

IMG_20230602_191159.jpg

O det var här inköpet skedde..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu kommer jag att låta skitgammal (och snål)

Men i någon bok jag läste som barn (jag läste nå jävulskt med böcker) så var det ett fattigt barn (förmodligen på 40-50 talet i boken) som för sin magra veckopeng gick till konditorn och bad att få köpa en strut/påse med skadade kakor billigt.

Jag tyckte det lät smart, dom smakar ju samma även om dom är kantstötta, så jag testade hos den lokala konditorn, han gick in i bageridelen och hämtade en hel plåt med bondkakor, tömde den i en påse och sa "här har du en påse för (whatever summa jag hade räckt över)"
Jamen sa jag, "dom var ju inte skadade", varpå han sa "Då får du väl skaka påsen tills dom blir det, det tänker inte jag göra åt dig"

Exakt så utspelade det sig i boken också, så konditorn hade nog läst samma bok.

Jag kom att tänka på det när jag såg "2:a sortering" på godiset, det är ju samma med dom, inte fan smakar dom sämre om dom är kantstötta.

Nu måste jag googla och se om det finns någon godistillverkare i stan med butik....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu kommer jag att låta skitgammal (och snål)

Men i någon bok jag läste som barn (jag läste nå jävulskt med böcker) så var det ett fattigt barn (förmodligen på 40-50 talet i boken) som för sin magra veckopeng gick till konditorn och bad att få köpa en strut/påse med skadade kakor billigt.

Jag tyckte det lät smart, dom smakar ju samma även om dom är kantstötta, så jag testade hos den lokala konditorn, han gick in i bageridelen och hämtade en hel plåt med bondkakor, tömde den i en påse och sa "här har du en påse för (whatever summa jag hade räckt över)"
Jamen sa jag, "dom var ju inte skadade", varpå han sa "Då får du väl skaka påsen tills dom blir det, det tänker inte jag göra åt dig"

Exakt så utspelade det sig i boken också, så konditorn hade nog läst samma bok.

Jag kom att tänka på det när jag såg "2:a sortering" på godiset, det är ju samma med dom, inte fan smakar dom sämre om dom är kantstötta.

Nu måste jag googla och se om det finns någon godistillverkare i stan med butik....
Cool story bro.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu kommer jag att låta skitgammal (och snål)

Men i någon bok jag läste som barn (jag läste nå jävulskt med böcker) så var det ett fattigt barn (förmodligen på 40-50 talet i boken) som för sin magra veckopeng gick till konditorn och bad att få köpa en strut/påse med skadade kakor billigt.

Jag tyckte det lät smart, dom smakar ju samma även om dom är kantstötta, så jag testade hos den lokala konditorn, han gick in i bageridelen och hämtade en hel plåt med bondkakor, tömde den i en påse och sa "här har du en påse för (whatever summa jag hade räckt över)"
Jamen sa jag, "dom var ju inte skadade", varpå han sa "Då får du väl skaka påsen tills dom blir det, det tänker inte jag göra åt dig"

Exakt så utspelade det sig i boken också, så konditorn hade nog läst samma bok.

Jag kom att tänka på det när jag såg "2:a sortering" på godiset, det är ju samma med dom, inte fan smakar dom sämre om dom är kantstötta.

Nu måste jag googla och se om det finns någon godistillverkare i stan med butik....
Sopade från fabriksgolvet?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ofta är det luftinsuget som brölar på en kompressor, kan man dra det till utsidan, eller i alla fall till någon skrubb så blir dom ofta rejält tystare.
Ett luftfilter funkar också som ljuddämpare
Min låter som att den försöker väcka de döda.
Inte på kyrkogården en par kilometer bort, utan i Baltikum någonstans.
Blev inte bättre av att ett ben försvann spårlöst

Tryckluft är djävulens påfund.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min låter som att den försöker väcka de döda.
Inte på kyrkogården en par kilometer bort, utan i Baltikum någonstans.
Blev inte bättre av att ett ben försvann spårlöst

Tryckluft är djävulens påfund.

Tryckluft är ett jävla bra påfund, det är bara en del kompressorer som lever om.

På en firma där jag jobbade hade dom en gigantisk skruvkompressor (stor som en skåpbil) ståendes i ett hörn av lokalen den hörde man inte om den var igång om man inte stod alldelens brevid.

Jag vet inte om dom är sämre på att leverera tryck, för på det måleriet var det flöde som var viktigt, inte tryck, och att luften var ren.
(den användes både till färgsprutor och friskluftsmasker)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag vet inte om dom är sämre på att leverera tryck, för på det måleriet var det flöde som var viktigt, inte tryck, och att luften var ren.
(den användes både till färgsprutor och friskluftsmasker)
Verkar som skruvkompressorer är mer för industri/proffs - tryck o flöde är i paritet med alla andra kompressorer men de har alltid hög kapacitet (o högt pris)
Den jag köpte är (som den förra) en kolvkompressor - skillnad är antal cylindrar (2 mot 1) och att denna är oljefri. Vad som gör den avsevärt mycket tystare är okänt, men det är stor skillnad från den förra.
Oljefri??? Grejen är att själva cylinder/kolv inte smörjs av olja, oftast teflonbelagda för att minska frktionen. Hur det ser ut i vevhuset vet jag inte, men något krav på regelbundet underhåll finns inte. Skit samma - klarar den 15 år som den förra så är det helt ok
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ren luft till färgspruta är bra. Jag råkade stå och titta när en kompis skulle lacka sin moppe med lacktillsatsen på dammsugaren. För mig var det extremt underhållande när dammsugaren välte och rullade in i en hög sågspån och skapade strukturlack innan han reagerade.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sopade från fabriksgolvet?
Noppe när dom byter sort i maskinerna så blir dom första ca 100 kg lätt deformerade innan mängden smet i form är exakt inställd.. Så absolut inget annat fel än formen..

O inte fan bryr sig arbetskompisar a om detta dom är som en flock vargar när lådorna kommer upp på borden.

12 kg förra gången räckte i 3 dagar?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Noppe när dom byter sort i maskinerna så blir dom första ca 100 kg lätt deformerade innan mängden smet i form är exakt inställd.. Så absolut inget annat fel än formen..

O inte fan bryr sig arbetskompisar a om detta dom är som en flock vargar när lådorna kommer upp på borden.

12 kg förra gången räckte i 3 dagar?
Som glass - när man byter sort körs ett antal liter ny glass igenom för att rensa alla kanaler. Mix-glass, smakar helt ok den också
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top