"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Köpte en plastsvets.
Provade på soptunnans lock som var sprucket och den funkar faktiskt jäkligt bra den här manicken.
Trampade sönder en kåpa runt en mercakylare som jag inte skulle ha kvar och provade laga den också och det gick jättefint.

1659673738620.png

Köpte en plastsvets.
Provade på soptunnans lock som var sprucket och den funkar faktiskt jäkligt bra den här manicken.
Trampade sönder en kåpa runt en mercakylare som jag inte skulle ha kvar och provade laga den också och det gick jättefint.

View attachment 474717

Man ska bryta bort pinnarna som sticker ut när plasten har kallnat...

Ett tips, tälj till en träbit som går in mellan pinnarna och kleta över plasten ordentligt medans du värmer in ståltråden

..ytterligare en bits-sats. Nu har jag många bits. För många.
(fast för första gången fick jag ett sånt där y-format bits, som man drar i krokar med)

Jag köpte för några veckor sedan en Makita skruvdragare med två 5 Ah batterier. Dyr (inte Julas fyndpris på billigare modell), men ni vet det där med att bara gråta en gång...

Herrejösses, en hel dags (08.30-17.30) trallskruvande på ett enda batteri. :tummenupp

..ytterligare en bits-sats. Nu har jag många bits. För många.
(fast för första gången fick jag ett sånt där y-format bits, som man drar i krokar med)
Jag köper numera alla bits utom torx 25 i omgångar om 3st. Torx 25 fick jag en hink med ca 2000st i som födelsedagspresent. Folk ikring mig har ett märkligt sinne för humor.

Jag köper numera alla bits utom torx 25 i omgångar om 3st. Torx 25 fick jag en hink med ca 2000st i som födelsedagspresent. Folk ikring mig har ett märkligt sinne för humor.

Du ska vara glad att dom valde en gångbar storlek och inte T27 eller nå't

- Humor vore väl om du hade behov av så många iof : )
Näru. Här får inte frugan hantera skruvdragare. Alltså rappar inga bits.

Hon kallar alla verktyg utom hammare för skiftmejsel. Men jag kallar alla blommor utom rosor för clematis (som låter som en könssjukdom) så det jämnar ut sig.

Köpte en plastsvets.

View attachment 474717
Vad får man ge för en sån pryl? Är den du köpte av biltemakvalitet eller något bättre?

1660033160378.png
GoPro Max, en 360°-actionkamera.

Exempelklipp hur man kan "vrida" kameran i efterhand.

Alltså en grej på 50w som värmer upp en tråd är så simpelt så det är nog svårt att ens få dålig kvalitet.
Fick för mig att det var en annan pryl, vilket videon bekräftade;
"I wouldn't call it a plastic welder, I would call it a hot melt stapler".

När jag fått kåpor plastsvetsade har de kört med annan teknik. Förstärkt med glasfiber som de smält fast tillsammans med ny plast.

Men som med allt annat, funkar det så funkar det. Den ser ut att göra jobbet i videon och på din soptunna. Bra att känna till att denna varianten finns.

Måste säga att jag älskar etiketten:
1660075665668.png
"PLastic" ?

Last edited:
Ni fick mig att söka på plastic welding på youtube, och jag har inte ens nåt direkt behov av att svetsa plast just nu. Finns i alla fall lite att titta på, rent av värt en egen tråd kanske.

Påminner mig om att jag svetsat plast med lödkolven i mina yngre dar då världen var lite mindre slit och släng än idag.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti