"Det här köpte jag idag!"-tråden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ni fick mig att söka på plastic welding på youtube, och jag har inte ens nåt direkt behov av att svetsa plast just nu. Finns i alla fall lite att titta på, rent av värt en egen tråd kanske.

Påminner mig om att jag svetsat plast med lödkolven i mina yngre dar då världen var lite mindre slit och släng än idag.
Grejen med det är att det fungerar alldeles ypperligt. Tillsats kan användas vad som helst av samma plasttyp ur återvinningshögen som bryts i hanterbara bitar.
Jag har 2 av 2 hojar i min ägo med kåpor svetsade med lödkolv och typ gammal snöskrapa.
Tenere'n har jag inte ens bemödat mig måla efteråt.
Ser schysst ut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Grejen med det är att det fungerar alldeles ypperligt. Tillsats kan användas vad som helst av samma plasttyp ur återvinningshögen som bryts i hanterbara bitar.
Jag har 2 av 2 hojar i min ägo med kåpor svetsade med lödkolv och typ gammal snöskrapa.
Tenere'n har jag inte ens bemödat mig måla efteråt.
Ser schysst ut.

Ja, det fungerar och jag hittade nya smarta metoder med tex armering på Youtube.
Men jag ser inte behovet lika ofta längre då plastdetaljer dels blivit bättre och går inte sönder lika lätt och dels har det blivit billigare att köpa nytt inte minst via Ebay.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det fungerar och jag hittade nya smarta metoder med tex armering på Youtube.
Men jag ser inte behovet lika ofta längre då plastdetaljer dels blivit bättre och går inte sönder lika lätt och dels har det blivit billigare att köpa nytt inte minst via Ebay.

Jag har sett folk värma aluminiumnät köpt på biltema med gasol och sedan skyndsamt trycka in det i plasten och kleta ut plasten med en träslev, blev starkt som tusan.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag beställde en passagerarsadel från Kina, skulle återkomma med resultat när jag fått hem den. Nu är den här.

Bra:
Den passar.
Priset, 332kr. Det räcker inte ens till att få en begagnad sadel med trasigt överdrag hos Bike Mc-demontering.
"Gafflar" och band för att fästa last i ingår.

Dåligt:
Den är mattgrå snarare än blanksvart som original är. Syns ganska tydligt att förarsadeln och passagerarsadeln inte är samma material.

Har man en skadad och ful sadel och vill komma undan billigt är den klockren. Då skadan på min sadel är väldigt liten och sitter på den bakre kanten, så får denna sadeln vila i förrådet så länge.

86448A2D-56D7-4452-AD41-E5E3F740AFA9.jpeg

42101B82-C3E3-4849-969A-697A3F21992E.jpeg
Undersidan är identisk förutom att den är svart istället för vit.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
View attachment 474999Jag beställde en passagerarsadel från Kina, skulle återkomma med resultat när jag fått hem den. Nu är den här.


View attachment 474999
View attachment 474999
View attachment 474998
Det såg ut som om dom använde (billigare?) vit plast när dom tillverkade kinakopian på samma fabrik.

Visst var det orginalet som hade ett litet hål eller något som gjorde att du ville ha en ny?
Då har du ju en utmärkt botten att använda till att göra om till singelcuts eller pakethållare för långresor nu
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du var snabb på bollen, råkade posta för tidigt så du hann svara medan jag redigerade.

Det såg ut som om dom använde (billigare?) vit plast när dom tillverkade kinakopian på samma fabrik.
Vit plast är originalsadel. Kinakopian är svart.
Visst var det orginalet som hade ett litet hål eller något som gjorde att du ville ha en ny?
Då har du ju en utmärkt botten att använda till att göra om till singelcuts eller pakethållare för långresor nu
Det stämmer. Min originalsadel har ett jack i bakre kant sen en tjuv försökte bända upp den med skruvmejsel. Tänkte att jag kunde testa på kul, i värsta fall fick jag gafflarna, packbanden och en stomme precis som du säger. Det kan man alltid göra något bra av.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det såg ut som om dom använde (billigare?) vit plast när dom tillverkade kinakopian på samma fabrik.
Priset på plasten för formsprutning är försvinnande liten i jämförelse med verktygskostnad med mera. Plasten är nog det billigaste. De gångerna jag kollat på formsprutningsmaterial har det inte varit någon skillnad i pris mellan färgerna.

Däremot kan det ju vara en billigare plastsort i kinakopian men sannolikt är det liknande.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Priset på plasten för formsprutning är försvinnande liten i jämförelse med verktygskostnad med mera. Plasten är nog det billigaste. De gångerna jag kollat på formsprutningsmaterial har det inte varit någon skillnad i pris mellan färgerna.

Däremot kan det ju vara en billigare plastsort i kinakopian men sannolikt är det liknande.

Ja, det brukar ju inte vara många färgpellets i säckarna med färgad plast, jag förundras ibland över att dom får så jämn färg i injektorn ändå.

Man tycker att det någon gång skulle komma bara ofärgade pellets och någon gång en hel drös med färgade, men det jämnar ut sig när man sätter sig tydligen...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, det brukar ju inte vara många färgpellets i säckarna med färgad plast, jag förundras ibland över att dom får så jämn färg i injektorn ändå.

Man tycker att det någon gång skulle komma bara ofärgade pellets och någon gång en hel drös med färgade, men det jämnar ut sig när man sätter sig tydligen...
Gör man så fortfarande? Jag har bara sett färdigfärgat granulat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gör man så fortfarande? Jag har bara sett färdigfärgat granulat.

Jag har sett både och, med reservation för att jag kan ha sett gamla youtubefilmer.

Man kanske smälter en helsäck och blandar och extruderar ut och gör jämnfärgat granulat, som sedan smälts om i injektorn
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med 5 knivar och bara en av fem dög till att skära tomater surnade jag till och kollade lite tester.
Valet blev bästa budgetval Mino Sharp MC-550 åkte ner till Cervera i Frölunda Center
och dom hade MC-550 i skylten men plockade fram
minoSharp PLUS 3
Funkar utmärkt. Man fyller den med vatten och står därför lämpligen på diskbänken.
För det slabbar vatten när man slipar. Det räckte med 14 drag (7 dubbla fram + tillbaka) först i blåa, sedan i röda, sedan i gula för att de 4 odugliga och "tomatskäraren" skulle skära papper som på yuotube filmerna och givetvis skär alla 5 nu utan problem tomater. Både "tomatskäraren" av europeisk typ med 2 mm tjockt blad ner till där eggen börjar och de 4 andra av japansk typ med ca 1 mm tjockt blad strax ovanför eggen.
OBS kolla youtube. Man ska bara ha ett lätt tryck med pekfingret på kniven när man slipar kniven. INTE trycka ner den hårt i skåran med sliphjulet. Vattnet behövs för eggen inte ska bli så varm att stålet avhärdas och för att rena sliphjulen från metaldamm.
 

Bifogat

  • 220815-minoSharpPLUS3.jpg
    220815-minoSharpPLUS3.jpg
    149.1 KB · Visningar: 6
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med 5 knivar och bara en av fem dög till att skära tomater surnade jag till och kollade lite tester.
Valet blev bästa budgetval Mino Sharp MC-550 åkte ner till Cervera i Frölunda Center
och dom hade MC-550 i skylten men plockade fram
minoSharp PLUS 3
Funkar utmärkt. Man fyller den med vatten och står därför lämpligen på diskbänken.
För det slabbar. Foto kommer.
Jag har en som funkar utmärkt att vässa upp redan OK knivar med. ?
Har aldrig testat att fixa upp riktigt usla blad, då kör jag sten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har en som funkar utmärkt att vässa upp redan OK knivar med. ?
Har aldrig testat att fixa upp riktigt usla blad, då kör jag sten.
Övervägde slipsten, men ont om plats och chansade med minoSharpPLUS3 / MC-550.
Jag är nöjd. Fick skärpa på de 4 slöa köksknivarna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Med 5 knivar och bara en av fem dög till att skära tomater surnade jag till och kollade lite tester.
Valet blev bästa budgetval Mino Sharp MC-550 åkte ner till Cervera i Frölunda Center
och dom hade MC-550 i skylten men plockade fram
minoSharp PLUS 3
Funkar utmärkt. Man fyller den med vatten och står därför lämpligen på diskbänken.
För det slabbar vatten när man slipar. Det räckte med 14 drag (7 dubbla fram + tillbaka) först i blåa, sedan i röda, sedan i gula för att de 4 odugliga och "tomatskäraren" skulle skära papper som på yuotube filmerna och givetvis skär alla 5 nu utan problem tomater. Både "tomatskäraren" av europeisk typ med 2 mm tjockt blad ner till där eggen börjar och de 4 andra av japansk typ med ca 1 mm tjockt blad strax ovanför eggen.
OBS kolla youtube. Man ska bara ha ett lätt tryck med pekfingret på kniven när man slipar kniven. INTE trycka ner den hårt i skåran med sliphjulet. Vattnet behövs för eggen inte ska bli så varm att stålet avhärdas och för att rena sliphjulen från metaldamm.
- En liknande har jag, (fast myyyycket billigare) o kan intyga att knivarna blir rakbladsvassa. Även en halvmosig tomat kan slice:as i tunna skivor efter ett par drag i den där lilla slipstensmojängen.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top