"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En gräsklippare.

Ungefär vart 10'e år dyker det upp ett järnrör, en sten eller som i år en rot ur min gräsmatta som jag kör på och kör veven krogig på.
Jag börjar tro att direktdrivning av kniven med motoraxeln är en dålig idé?

Någon form av brytpinne borde det väl sitta, men men kanske stark satan? Aldrig disikerat en klippare så mycket från det hållet, slipat någon gång när det var i klass med smörknivar där under. En annan starta jag med borrmaskin när den var trilsk vilket gick kanon men höll på att kosta mig en bruten handled =/
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Någon form av brytpinne borde det väl sitta, men men kanske stark satan? Aldrig disikerat en klippare så mycket från det hållet, slipat någon gång när det var i klass med smörknivar där under. En annan starta jag med borrmaskin när den var trilsk vilket gick kanon men höll på att kosta mig en bruten handled =/

Nja, det sitter en knivhållare på axeln och den låses med en vänstergängad bult och en woodruffkil.

I mitt fall gick även bulten av, huruvida woodruffkilen är avskjuvad vet jag inte, men den är ingen räddning för veven heller.

Snurrar veven/kniven med fullt varvtal in i ett fast objekt är det redan försent liksom.
Även om kilen skulle skjuvas av får ju veven en jävla smäll.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool alltid lär man sig något. Är för feg för att klippa annat än någon kvist eller toucha någon grund sten/berg men tycker man hör grannar som plingklonkar in i det mesta periodvis men nästan alltid brummar vidare efter en stund. Finns ännu dom som bara har sommarstugor i området vilket säkert stjälper till. Vill dock minnas att jag skratta högt o ljudligt när någon spela in animationsljud förra året.. Typ donkKlonkPANG! #knäpptyst

Den grannen svor nog någon förbannelse över mig eftersom jag skrockat ljudligt uppe på berget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag jobbade ett kort tag på 80 talet på en firma som servade trädgårdsmaskiner.
Det var till både privatpersoner och Kommun.

Stenkörningar var inte ovanliga, och vi hade en jigg för riktning av vevaxlar, men redan då kostade en Briggs&Stratton motor så lite att var chassiet okej så bytte vi oftast motor, då det var väldigt lite arbetstid men dyrare materialmässigt så blev det inte så stor skillnad prismässigt.
Men i princip bara på Klippo med aluminiumchassie, klippare med plåtchassien var redan då förbrukningsvara.

Moderna klippare med kinamotor och plåtchassie kastar man i princip när kniven är slö.

Min förra klippare tror jag tt jag har nödslipat kniven på plats en gång på, chassiet är "mjukt" och hjulen rullar dålig, hjulaxlarna har böjt sig så att hjulen har en camber som på en 18 årings japs bil, membranet till primerpumpen är dåligt så jag måste snapsa den genom luftburken för att starta den och nödbromsen utsliten och stoppar knappt klipparen längre.

Det var dags att kasta skiten.
Till min glädje såg jag att hjulen var kullagrade på den nya billigast-på-biltema modellen, på min gamla var det slät axel i plastnav...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu för tiden glor jag på batteriklippare men "min" röda batteriplattform vill ha typ 15-20 tusen pengar för sin så jag lär få nöja mig med att just glo =/ För sådana pengar ska jag minst kunna åka på den vilket i sig är rätt värdelöst på denna tomt med 4-5 oframkomliga platåer så det är att harva runt med fotdriven bempamaskin ändå. Har någon ärvd sladdriven i samlingen också men den står bara och samlar pollen, kanske skulle kolla om den driver på någon lägre spänning än vad man tror :smasha

Nu ska jag ut o fälla några riktiga träd, tror det är minst två som man ville ha kvar men i "stolphöjd" bara, får se hur det gick..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Batteriklippare, fram tills för några år sedan var ren skit, jag hade en granne som hade en, den räckte inte riktigt till att klippa hela hans trädgård, så han lärde sig att klippa halva, ladda över natten och klippa vidare nästa dag.

Problemet kom när det då började regna dagen därpå, och regnade i en vecka...
Hans gräsmatta var aldrig i takt.

Nu har dom bättre batterikapacitet, kraftigare motorer, och kan dra tyngre knivar,
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mm det visas upp ett jefla ös i Milwaukee med typ 0-100 på sekunden oavsett terräng men just till batterikapacitetens nackdel. Den kommer med dubbla M18 12Ah batterier, driver m.a.o. med 36V och "normaldrift" i 60 min. Självutnämnda expertisen tror dom har riktat sig till yrkesfolk som kör det tunga sittandes och denna mer ämnad för att få det snyggt. Såg i.a.f. en uppställning av 3 klippare i jämförelse där dom promenerat tre rakor och denna lämna ett grymt resultat men som sagt, ska till en saftig black friday eller så för att jag skulle klicka på köp :)

Nu kikat på träden 2-3st som jag hoppades var snarare 10st plus några som blåst omkull tvi f-n.. Som tur är har jag nog inte kedja till allt och sa att jag inte kommer fälla mer än vad jag orkar ta rätt på under en o samma dag.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
20220626-112422.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mm det visas upp ett jefla ös i Milwaukee med typ 0-100 på sekunden oavsett terräng men just till batterikapacitetens nackdel. Den kommer med dubbla M18 12Ah batterier, driver m.a.o. med 36V och "normaldrift" i 60 min. Självutnämnda expertisen tror dom har riktat sig till yrkesfolk som kör det tunga sittandes och denna mer ämnad för att få det snyggt. Såg i.a.f. en uppställning av 3 klippare i jämförelse där dom promenerat tre rakor och denna lämna ett grymt resultat men som sagt, ska till en saftig black friday eller så för att jag skulle klicka på köp :)

Nu kikat på träden 2-3st som jag hoppades var snarare 10st plus några som blåst omkull tvi f-n.. Som tur är har jag nog inte kedja till allt och sa att jag inte kommer fälla mer än vad jag orkar ta rätt på under en o samma dag.

Klippresultaten bakom en sprillans ny klippare är perfekt oavsett om det är en för 995:- eller en för 25000:-
Det handlar bara om att ha en vass kniv och få den att snurra tillräckligt fort.

Efter ett år, med en halvslö kniv visar sig skillnaderna.

När jag var barn hade vi någon kniv på våran klippare hemma, kniven var delad och skärdelen gick att ta loss och slipa, vilket ledde till att det gjordes ofta, nya skär var inte heller dyra så när dom var slipade många gånger bytte man ut dom.

Tydligen var det problem med att folk inte drog fast skären ordentligt och knivarna försvann från marknaden och så småningom även dom lösa skären.

Förmodligen hade någon skjutit sig själv i benet med ett skär som hade lossnat, för det var ju ungefär samtidigt som klippare med plaskåpor kom ut på marknaden
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag blev lite sugen på en kedjesåg till mitt Milwaukeekit, men frågan är ju om jag skulle använda den mer än precis efter köpet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag blev lite sugen på en kedjesåg till mitt Milwaukeekit, men frågan är ju om jag skulle använda den mer än precis efter köpet.

Jag behöver en ny skruvdragare.
Självklart har jag tittat på systemen där det finns flera verktyg till samma batterisystem, och ibland säljer dom ju kit med flera verktyg, batterier och laddare,

Problemet är bara att oftast bundlar dom med en Tigersåg, Radio, Arbetslampa eller dyl.
Jag har aldrig känt behovet av en sladdlös tigersåg, jag stjäl ju IOFS inte katalysatorer heller.
Egentligen vet jag inte vad för verktyg jag behöver utöver skruvdragaren, mutterknack är dom något att ha?

Det slutar väl som vanligt med att jag köper billigaste skruvdragaren med inbyggt batteri, glömmer att ladda den så den ligger och dödar batteriet i någon skrubb...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har använt min tigersåg åtskilliga timmar både i plåt och trä. Så oerhört smidigt att ha med upp på stegen när något ska justeras.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Verktyg kan man sällan få för mycket av, men om du bara ska ha en skruvdragare med löst batteri, dessutom med ett batterisystem som man kan använda till mycket annat, hade jag personligen nog satsat på denna, just nu på kampanj på Bauhaus.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En gräsklippare.

Ungefär vart 10'e år dyker det upp ett järnrör, en sten eller som i år en rot ur min gräsmatta som jag kör på och kör veven krogig på.
Jag börjar tro att direktdrivning av kniven med motoraxeln är en dålig idé?
Jag svarar mig själv här, efter att ha styrt omkring den i två timmar kommer här en recension:

Den hade kullagrade hjul, vilket gör den mycket mer lättrullad än den gamla.
Kåpan går ner mycket närmare marken så den skrapar i trots medelklipphöjd
(om den gamla hade en kåpa som gick ner 2cm under knivhöjd så går den här ner 5cm under knivhöjd om ni fattar, siffrorna påhittade i illustrationssyfte enbart)
Det funkar säkert jättebra på toksläta villagräsmattor.
Tanken har ett krokigt påfyllningsrör så man ser inte hur mycket soppa det går i den, förän det rinner över, tanken var också misstänkt liten, men räckte hela min gräsmatta IAF, vilket den gamla inte alltid gjorde.
Kniven är ju helt ny, så självklart klippte den bra och tuggade upp klippet i pulver.
Vibrerade satan i handtaget, inget jag märkte när jag klippte, men händerna pirrar fortfarande.

Återstår att se:
IOM att kåpan gick så tätt mot gräsmattan så tror jag att den tryckte omkull en del av gräset så att det inte blev klippt lika kort, vi får se närr det har rest sig igen.

Slutsats: Det är lika tråkigt att klippa gräs fortfarande, i synnerhet när det är 30+
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Verktyg kan man sällan få för mycket av, men om du bara ska ha en skruvdragare med löst batteri, dessutom med ett batterisystem som man kan använda till mycket annat, hade jag personligen nog satsat på denna, just nu på kampanj på Bauhaus.


Jag har tittat på RYOBI, har aldrig hittat dom till det priset dock (vi har inte Bauhaus här än) men dom är lite luriga, dom har 72 olika skruvdragare i One+ serien, allt i från i princip leksaker till dugliga maskiner.
Nu har dom ju dessutom One+HD maskiner som ska vara ännu lite bättre.

Jag slår nog till på den du länkade till om ingen tvärstoppar mig närmsta minuterna.
Den duger nog åt mig, och även om jag aldrig köper fler maskiner så kanske jag behöver ett till batteri, och det lär ju finnas kvar att köpa om några år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En sån här köpte jag idag:

 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En sån här köpte jag idag:

Den bör du nog akta dig för. Har hört mycket skit om den...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top