Det händer INTE!

capi skrev:
Fan, killen vill ju bara ha lite sympati. Ska det vara så jävla svårt???

Hehe, uppenbarligen. Det här är fel forum för sympati och snällhet.

Fast jag vidhåller att han har gjort en bra förstahoj av en dålig. För han lixom alla vi andra kommer säkert att gå omkull igen och det svider lite xtra om man gör det på en sprillans hoj.

capi skrev:
.....

Fan, killen vill ju bara ha lite sympati. Ska det vara så jävla svårt???

Min sympati har han. Det finns inget i mina inlägg som säger "rätt åt dig". Absolut inte.

Det enda jag säger som sticker i ögona att det var bristande rutin som orsaka olyckorna.

Om jag går upp på ett tak för att lägga pannor och rasar igenom så är jag jävligt tacksam om någon säger till mig "taket är rötet" istället för att jag ruskar av mig dammet och klättrar upp igen för det var ju bara otur.

Freppa skrev:
Ps. Kom igen nu pöjkar och flecker: Berätta nu om hur ni gjort bort er så att våra vänner på 17 år kan få vatten på sin kvarn när de köper en R1:a som första hoj.

edit: stvafle
Lekte av mig rätt ordentligt med 125:an, men efter det har jag aldrig lagt omkull nån hoj (ägt 3 st tunga efter det).

Första klotningen med 125:an var vintern -97/-98. Kom åkandes i relativt lugn fart på en vägyta täckt av nynö och tyckte steken var biff. Påföljande gaspådrag råkade dock inträffa samtidigt som en isfläck av modell värre gömde sig under snöytan viljet ledde till ett ganska häftigt sidokast åt vänster. Lyckades styra upp första kastet, men sen kom ett ännu värre åt höger och hojen lade sig ner med en kluns och gled med mig under en bra lång bit. Fick troligtvis min knäskada vid det tillfället...

De andra gångerna var mest på parkeringar och liknande där det inte var frågan om högre farter.

Freppa skrev:
Våga vägra ta ansvar för dina egna handlingar. Det är mitt motto. Det, och "död åt de röda" (Se där ja, då slängde man in en brandfackla i den politiska debatten också)

Flame on :brinnerup :D

gladh

Freppa skrev:
Visst. Vi kallar det "Jag vet bättre än dig, för jag är äldre och har gjort alla misstag. Lyssna på mig nu din slyngel!"

Slyngel? Hehe jag fyller 26 i sommar :tungan

Förresten var det du som klotade här i östergötland?

Det är mycket snack om förstahoj hit o förstahoj dit. Märkligt att alla som har börjat på en svettig gammal 125:a är negativa till att köpa "större" sporthoj direkt. Kan det vara avundsjuka när man inte hade möjlighet att göra likadant själv? Är helt säker på att alla skulle köpa den hoj man helst vill ha först om pengar fanns. Kan ju inte vara någon som tänker följande.......hmmm jag har råd att köpa en sprillans ny zx10:a men jag vill absolut lära mig att köra först så jag köper en Honda cbr från 85.

Jag köpte min ZX9:a och det var min första hoj. Fungerar alldeles utmärkt :yoparty

Jag har aldrig vurpat på gata, det beror nog på att jag är en otroligt skicklig förare(läs pinsamt långsam).
På crossbanan har jag däremot slagit mig fördärvad oräkneliga gånger, min enda vurpa med gathojen skedde på bana.

Jag brukar istället ha "otur" när jag smörjer kedjan, när man sitter på huk och bara ska rulla fram hojen några centimeter,
stödet skrapar i backen och viker upp sig och sen lutar man hojen mot sig...

/A

För att vara helt allvarlig så tror jag efter provkörning att t.ex. en Blackbird är en bättre förstahoj än en R6. Man kanske skulle styra dit alla som vill börja på en "häftig hoj"

Nova skrev:
Kan det vara avundsjuka när man inte hade möjlighet att göra likadant själv? Är helt säker på att alla skulle köpa den hoj man helst vill ha först om pengar fanns.

Hmm.....varför ska alltid svartsjuka dyka upp i såna här frågor... :va kan det inte helt enkelt va så att en del faktiskt tänker efter lite före.

Självklart så kan det funka att köpa sig en "redig" hoj det första man gör. MEN DÅ JÄVLAR får man nog se till att ha huvudet med sig när man kör oxå. :3freak

Och hur fan skulle det det ut i olycksstatistiken... om 16 åringar fick köra R1:or. Tjing för att inte veta. :död

Diversion skrev:
För att vara helt allvarlig så tror jag efter provkörning att t.ex. en Blackbird är en bättre förstahoj än en R6. Man kanske skulle styra dit alla som vill börja på en "häftig hoj"

Detta har ju diskuterats många ggr förr, det går inte tat komma fram till något.
Jag tror iaf att de flesta yngre nyblivna a-kortsinnehavare gärna vill vara lite häftiga för andra och det sätter dem i knipor de kanske inte alls ännu klarar av att hantera.
Så i viss mån är väl alla hojar farliga men moderna sporthojar kommer upp i höga farter mycket fort, extremare sporthojar som nämnda R6 är instabila om de körs fel och kan ge otrevliga överraskningar för folk som aldrig kört nåt liknade förr, händer den överaskningen just bland annan trafik kan det ju hända en del tråkiga saker.

På detta forum är det på nåt sätt viktigt att snabbt hävda sig med häftig hoj och givetvis på nåt magiskt sätt vråla om moralkärringar och spela fullärd i samma stund den står i garaget.

"ingen jävel ska säga åt mig hur jag ska köra"

Last edited:
Nova skrev:
Det är mycket snack om förstahoj hit o förstahoj dit. Märkligt att alla som har börjat på en svettig gammal 125:a är negativa till att köpa "större" sporthoj direkt. Kan det vara avundsjuka när man inte hade möjlighet att göra likadant själv?

Det kan det säkert vara i somliga fall. Men det kan också vara så att de som börjat på "en svettig gammal 125:a" är gamla nog idag för att lättare förstå samband mellan orsak och verkan... :D

Nova skrev:
Kan ju inte vara någon som tänker följande.......hmmm jag har råd att köpa en sprillans ny zx10:a men jag vill absolut lära mig att köra först så jag köper en Honda cbr från 85.

Sådana finns, även om det kanske inte är någon majoritet. Och jag är fullkomligt säker på att de inte är i majoritet *i dikena*. Kalla mig fördomsfull, men jag är helt övertygad om att det ger bättre förutsättningar för överlevnad (och därigenom mer hojåka, och chans till utveckling som förare) att börja sitt hojliv på något annat än det absolut sportigaste som går att köpa över disk.

Dessutom fanns inga CBR '85... :7peta :rofl :D

Brasklapp: även om olika hojar är olika lämpliga för olika ändamål, så är de skillnaderna helt försumbara jämfört med de skillnader som den enskilde hojåkaren som person står för. En oerfaren hetsporre kommer att råka illa ut på en GPz500 likaväl som på en R6, även om det sannolikt går litet fortare på en R6.

Last edited:
Nova skrev:
Nej det är inte otur men det är konstigt att det är samma folk som ska tillrättavisa annat folk som gjort "fel" hela tiden.

Bra sagt! Kör era egna hojar så kör vi våra, vi begär inte att ni ska titta på oss när vi rammlat.....

Silwer skrev:
Detta har ju diskuterats många ggr förr, det går inte tat komma fram till något.
Jag tror iaf att de flesta yngre nyblivna a-kortsinnehavare gärna vill vara lite häftiga för andra och det sätter dem i knipor de kanske inte alls ännu klarar av att hantera.
Så i viss mån är väl alla hojar farliga men moderna sporthojar kommer i höga farter mycket fort, extremare sporthojar som nämnda R6 är instabila om de körs fel och kan ge otrevliga överraskningar för folk som aldrig kört nåt liknade förr, händer den överaskningen just bland annan trafik kan det ju hända en del tråkiga saker.

Jag tänkte närmast på att Blackbirden är en extrem hoj men tack vare hjulbas och styrgeometri så är den ju väldigt stabil. Effekten är enorm men den är också förutsägbar. Kort sagt både chassi och motor är mindre hispiga än en modern SS600. Det minst onda av två onda ting om en nybörjare nu absolut måste ha en värsting.

Nova skrev:
Slyngel? Hehe jag fyller 26 i sommar :tungan

Förresten var det du som klotade här i östergötland?

Ja, 26 är en slyngel ;)

Jo, om det bara var en olycka under hela 2003 i östergötland så är jag nog den skyldige.

Corren skrev en utomordentlig artikel som jag inte aaaaalls tycker var felaktig. nejdå.

http://www.corren.se/archive/2003/7/28/h91utr3ocykcjd3.xml?category=1mr1hqd0o1233p7

Motparten fick hela skuldbördan. Jag fick trasigt knä, höften sliten ur led och nervskador i fot.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=17877

/Freppa

Jag hade råd att köpa mej vilken hoj faan som hellst den dagen jag tog körkort men inte gjorde jag det. Så jag tog det lungt och kännde efter lite medans jag lånade farsans Honda boldór från 82. Slutade med att jag ville ha en lite sportigare cykel men den fick absolut inte kosta en förmögenhet varje månad i försäkring. Ja å då hamnade man i Oldgixxer träsket.
Å ja jag är fortfarande livrädd för polarens Gixxer1k, den skrämmer skiten ur mej varje gång.

Så säg inget dummt om Gamla CB900, det är kalas cyklar som är trevliga att köra, billiga att äga (1350 hel/hel även på en 18åring), underhållande på krogiga vägar mm mm.

Miss_Orchidee skrev:
Bra sagt! Kör era egna hojar så kör vi våra, vi begär inte att ni ska titta på oss när vi rammlat.....

Nu har jag läst detta inlägg säkert 4 gånger. Vad betyder det egentligen? Vad vill du ha sagt? Vilka är "era" och vilka är "våra"?

Freppa skrev:
Nu har jag läst detta inlägg säkert 4 gånger. Vad betyder det egentligen? Vad vill du ha sagt? Vilka är "era" och vilka är "våra"?

Det är du och jag o andra moralkärringar som är "era" och de unga starka snabba killarna som är "våra" hehe, tror jag:lol

Miss_Orchidee skrev:
Nä, det kommer garanterad en tråd i formumet "ännu ett lik i diket, när skall det sluta!!!" :3freak

Freppa skrev:
Ja, 26 är en slyngel ;)

Jo, om det bara var en olycka under hela 2003 i östergötland så är jag nog den skyldige.

Corren skrev en utomordentlig artikel som jag inte aaaaalls tycker var felaktig. nejdå.

http://www.corren.se/archive/2003/7/28/h91utr3ocykcjd3.xml?category=1mr1hqd0o1233p7

Motparten fick hela skuldbördan. Jag fick trasigt knä, höften sliten ur led och nervskador i fot.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=17877

/Freppa

Ja det var en otäck historia kommer jag ihåg. Skönt att du inte råkade ut för ännu värre skador. Dom skador du fick var givetvis inte att leka med men det kunde ju varit värre.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8