Det händer INTE!

Tråkigt att höra. :(

Har även själv "lagt" ner hojen ett par ggr, samt att den trilla när jag tvättade den :huvet . Men det e sånt som händer. E man klantig så e man :4skrika

Lånar nu en CB400N att träna konbana och garagevändningar med.

jo det stämmer nog. men hursomhelst måste skiten fixas så jag kan lära míg. tack för inläggen som varit hjälpsamma!

t-rex skrev:
Måralkärring!

Nu är det så här att en R6 har jättebra bromsar, väger nästan ingenting och är mycket lättare att svänga än en CB 400 (tm) från 82. Och man
behöver inte gasa järnet hela tiden.

Har jag hört...

ps - det kan vara så att en R1 är en bättre nybörjarhoj, detta är lite oklart än så länge. Asså, man måste ju inse att en R6 bara har 120 häst eller nåt. Köper man en litermaskin slipper man byta upp sig direkt eftersom man snabbt "växer ur" en 600.

Trist med spenatsyningen dock. På't igen, men lite lugnare!

Studier som kommer från institutionen för unga körkortslösa puckon utan nån som helst körerfarenhet, ger ett väldigt tydligt svar:

GIXXXXXXXXXER RULES!!!!!HELL YEAH!!! :yoparty

Mattiaz skrev:
*Moralkärring Mode=ON*Men hallå! han har ju hojen på sig själv :näsblod ... för det är väl självklart om man ej har körkort, är runt 20, bor i stockholm och kör en R6.... :gnissla
*Moralkärring Mode=OFF*

Underbart med mothugg :arsele

Har inte antytt att han har hojen på sig själv heller, har får väl ändå pröjsa vad "farsan" hans betalar.....oavsett så finns det ju billigare hojar att försäkra :rolleyes:
Är väl självklart att man inte har den på sig själv när man övningskör !?! Doh !
Ska man behöva skriva in det !? :dummer

Som sagt, lycka till i fortsättningen myspinnen !

/// :7peta

Last edited:
Äh, eftersom jag är på så glatt humör idag så får jag väl stå på Moppefuc.....jag menar myspinnens sida.

Min första hoj var en GSX-R 1100 från -88. MYCKET dumt val av förstahoj. Hade jag vetat det jag tror mig veta idag hade jag fortfarande köpt den, men faktum är detta:
Jag har dragit i backen 5 ggr under min karriär:
1:a gången var 3 dagar innan uppkörning. Skulle köra åt sidan med min handledare och gick ut i grussträngen och bromsade. Okunskap.
2:a gången var 1 dag innan jag åkte på Old Gixxer Tour Norge 2002. För hög hastighet in i en kurva, bromsade på mig och hade knappt styrfart när jag gick av vägen (cirka 1 1/2 km/h var hastigheten). Erfarenheten hade 1: sett till att jag inte körde för fort och 2: OM jag kört för fort, hjälpt mig släppa bromsen och lägga ner i kurvan istället för att bromsa på mig. Okunskap.

3:e gången var jag ute och körde med Liwa. Bromsar utanför polishögskolan i solna, grussträng, plums i backen. Okunskap/lite otur

4:e gången med Kain vid rondellen Forum Nacka. Hade käkat på McD och glömde bort att däcken hunnit kallna. En bil i rondellen fick tvärnita när en unge sprang ut i gatan. Jag hade uppmärksamheten någon annanstans och fick nypa bromsen så inihelvete. La omkull. Okunskap/idioti.

5:e gången var med en ny hoj. Hayabusan. Blev påkörd av en bilist som tyckte att ickefungerande blinkers på ett släp samt att han inte "förstod vad han såg i backspegeln" (Oh ja, HAN skall ha körkort.... eller inte). Fortfarande inte återställd. Okunskap/Otur

Man kan skylla på mycket, men i mina fall är det ALLTID okunskap, tillochmed i fall 5 där det inte var mitt fel. Man lär sig att ALLA vill döda en i trafiken. Seså, skyll nu inte på otur, inse att du valt en dålig, men jävligt snygg hoj, stå för det och var glad. Hojen går att fixa, du lever och körkort tar du snart. Kommer jag klota igen? Kanske. hoppas inte det. Men gör jag det så är det pga okunskap troligen, inte otur.

Det hade varit MYCKET värre om vi kommit på att du skenförsäkrat hojen på dina föräldrar eller nåt...... ;)

/Freppa - Klotkungen 2003.

Ps. Kom igen nu pöjkar och flecker: Berätta nu om hur ni gjort bort er så att våra vänner på 17 år kan få vatten på sin kvarn när de köper en R1:a som första hoj.

edit: stvafle

Last edited:
Haha, munter läsning Freppa,.. eller inte,
Precis som Freppa började jag min karriär på en gixxer 1100 -88, första vurpan kom efter en vecka, övningskörde och blev tvungen att panikbromsa pga bilar som genade över en väldigt smal bro, åkte in i ett räcke med hoj och allt, dålig framförhållning, klantighet.

Andra vurpan med kalla däck, allt bara släppte och jag och hoj gled iväg snyggt över asfalten, detta var faktiskt inte klantighet, för jag kunde nog inte kört mycket lugnare, får skylla på helt kassa däck, men dessa kunda jag ju ha bytt...

/F

Freppa skrev:
....

Ps. Kom igen nu pöjkar och flecker: Berätta nu om hur ni gjort bort er så att våra vänner på 17 år kan få vatten på sin kvarn när de köper en R1:a som första hoj.

edit: stvafle

Min första hoj VFR-89 kasta jag omkull på ett bilsläp för att jag hade surrat på fel sätt -okunskap.

Kastade omkull den på backen flera gånger innan jag lärde mig att hantera centralstödet -okunskap.

Men kört omkull? Nä, faktiskt inte. 3 säsonger på i genomsnitt 1500 mil utan marksyning men med flera bud på mer.

Sen skaffa jag min andra hoj -en LillGixxer600-98. En månad senare rullar jag ut från en parkering i centrala Arvika, ger gas ritar ett zickzackspår och kastar mig platt på rygg vid torget i stan.....där det pågår påskmarknad och jag har mer publik än någonsin på en tävling.
Orsak? DUMHET- stissig hoj, lömska kalla däck och en tung gashand....

Intressant är att det HADE INTE HÄNT med VFR'en. Myten om att det inte finns snälla och stygga hojar utan bara är en fråga om gashantering är just bara en myt.

Bromsat på grus i en korsning. Fick beslutsångest om jag skulle köra rakt fram eller ta till höger. Gjorde en halvmesyr, åkte "i mitten" där det samlats grus från vintern. Vurpade i 2 km/h. Ont i handen som tog fallet. Hojjen oförstörd eftersom jag föredömligt lade mig under den.

Frontat en Renault eller pegge eller vad det nu var i alperna. Jag låg och rullade förbi en stillastående kö, han körde ut från en parkering. Gjorde ont. Gick inte så fort dock, som tur var. Tog en dag att sätta ihop hojen.

jasså! Vi ska prata om sina krascher? yikes.. tror jag vinner i allt :D

* kört in i bil bakifrån
* vält hojen nårra gånger när jag tankat
* loopat
* highside x 4
* lowside x 3
* stuntträningskrascher av alla dess sorter x 60 lätt
* nära döden? x 198sdfasd0f8 hehe

Enda hojarna jag haft som jag inte kraschat på var min RD 250 och min ZXR 400a. De andra hojarna blev innarbetade av mig...(900RR, 98 R1, 02 R1, YZF750)..

Köp en skrothoj att öva med, jag köpte själv en kanonfin Hornet 600 i höstas & är lika nervös varje gång jag rullar iväg...att jag ska repa den eller ännu värre...

Sen lite taskiga nyheter, som du säkert redan vet...men du får inte köra upp på en R6:a för tung MC, då gränsen går vid 700 cc...idioti! :mad:

Lycka till.
/Klas

Chrille skrev:
Intressant är att det HADE INTE HÄNT med VFR'en. Myten om att det inte finns snälla och stygga hojar utan bara är en fråga om gashantering är just bara en myt.

Visst är det en fråga om gashantering, men det krävs erfarenhet för att lära sig den. Därför är det bra att börja på en hoj som inte är lika krävande utan klarar att man ger fullt från start. Egentligen borde nog alla börja på mellanklasshojar, det skulle säkert underlätta :)

t-rex skrev:
Måralkärring!

Nu är det så här att en R6 har jättebra bromsar, väger nästan ingenting och är mycket lättare att svänga än en CB 400 (tm) från 82. Och man
behöver inte gasa järnet hela tiden.

Har jag hört...

ps - det kan vara så att en R1 är en bättre nybörjarhoj, detta är lite oklart än så länge. Asså, man måste ju inse att en R6 bara har 120 häst eller nåt. Köper man en litermaskin slipper man byta upp sig direkt eftersom man snabbt "växer ur" en 600.

Trist med spenatsyningen dock. På't igen, men lite lugnare!

Jag håller med dig här, allt du skriver här är persis som alla med nåt i skallen tycker.

Tom skrev:
Visst är det en fråga om gashantering, men det krävs erfarenhet för att lära sig den. ...

Visst, gashanteringen är relevant men det är bara en del. Gixxern kommer alltid ha ett nervöst chassie och en hispig maskin.

Går man däremot ut med kalla däck fulla i lera på gamle VFR'n och ger fullt så ruskar han lite på sig och tuffar därefter vidare....

Om man låter bli att vara "klantig" så försvinner "oturen"... Så ÄR det.:tungan

Det är bara att inse att det krävs en massa koncentration,framförhållning och kunskap när man kör hoj.

Man får kunskapen genom att öva...o åter öva... eller ha nån som tjatar på en till man kräks...om alla dessa "klantfällor" :rolleyes: för då undviker man dom o slipper tappa hojen i onödan.

Att köra hoj...handlar oxå om att ha lite känsla för det man håller på med.

Det går som sagt inte bara att vrida på gasen o tro att allt är frid o fröjd.. hjärnan måste oxå hänga med. :tummenupp

Tom skrev:
Visst är det en fråga om gashantering, men det krävs erfarenhet för att lära sig den. Därför är det bra att börja på en hoj som inte är lika krävande utan klarar att man ger fullt från start. Egentligen borde nog alla börja på mellanklasshojar, det skulle säkert underlätta :)

Helt klart! Mellanklass oavsett ålder vid körkortstagandet!

liten highsider på kalla däck och sten(gissar) slog undan bakdäcket i ca 10km/h ut från en parkering är min enda riktiga vurpa. otur eller okunskap vetifaan. Hade iaf haft 7 motorcyklar före det utan någon inträffad incident och det va min 3'e tunga MC (ZX6R -99)

Sen att man vurpat 2 gånger på samma runda med XR'en är en helt annan sak ;)
Första turen i stor sandkulle gjorde att framdäcket kaste iväg. Orutin
Andra gången kom 10 minuter senare när jag kom runt en krök och polaren hade parkerat hojen mitt i vägen och jag bromsade omkull mig på grusvägen. Ren orutin.

Det va min första aktiva körning på grusväg och jag lärde mig massor utan att det kostade ett öra på varken hoj eller mig

/oXydex

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...