Det eviga tjafset om vinterdäck

Då jag bodde mellan Skellet o Ume så var det så varje dag under vintern ....
Du vet det där med snöplogning o vallar för att ens ta sig ut på vägen. :huvet
Ibland var vi tvunga att vänta till grannen med trakor kunde skotta fram in/utfarten.

Bor man så till att man behöver forcera snövallar är en Forester Turbo bland det bästa man kan ha. 4wd + hög markfrigång + bra med pulver att verkligen trycka sig genom vallarna.

Jotack, det är bingo när man lyckats orma sig igenom 800m strålkastardjup snö bara för att se att plogbilsjävelen blockerat utfarten totalt :mad:

Mjao forester vore inte fel. Men dieselsuperben med 4x4 tar sig fram förvånansvärt bra ändå. Hittills har den klarat sig tills det blir snö upp till huven (är sällan särskilt hård packad och max ett par meter åt gången). Problemet då är att man inte ser ett jävla nå.

Joråsatteeee..... :rolleyes:

Det är väl klart att det är så! Och att en gammal 740-häck har bättre värme, det är enkel matematik :gnissla

Nej grabbar, fäll ner pungen och landa för det känns lite som att det cyklas lite för mycket just nu.

... dom är säker 7-8 år gammla, alla dubbar är som nya och sitter kvar, däcket har inte slitits alls och greppet är överjävulskt :va
På den tiden han körde SAAB 96 vann Stig Blomkvist alla specialsträckor stort i ett vinterrally. Teamet hade hittat 15-20 år gamla dubbdäck - stenhårda, grävde snö som kugghjul tills dubben fick fäste i marken.

Smala ska vinterdäck vara också, kolla bilarna i rally-VM med slitbanebredd 100 mm eller mindre. Flinar alltid lite åt folk som halkar runt på dyra, breda dubbade lågprofildäck.

På den tiden han körde SAAB 96 vann Stig Blomkvist alla specialsträckor stort i ett vinterrally. Teamet hade hittat 15-20 år gamla dubbdäck - stenhårda, grävde snö som kugghjul tills dubben fick fäste i marken.

Smala ska vinterdäck vara också, kolla bilarna i rally-VM med slitbanebredd 100 mm eller mindre. Flinar alltid lite åt folk som halkar runt på dyra, breda dubbade lågprofildäck.

Beror på underlag. Ibland är det dubbade feta slicks som används.

Har det snöat söderut senaste dagarna?

Jönköping har (va ute en sväng på lunchen) 2dm med ett 2cm kärnistäcke under. Inte jätteskoj väder att köra bil i när det är större trafikintensitet än 1 bil/10 minuter i korsningarna.

Men det är lugnt, vi förstår att du inte vet hur det känns. Jag har nämligen kört bil i Norrland, det är ensamt :fakta. Det är farligt för dig att åka utanför länsgränsen. Känns lite som du är filmen "Masjävlar" personifierad ibland :gnissla

Jupp. Tur att man kör Saab 90 med då :D
Väldigt rolig bil att köra förövrigt, full gas i kurvorna och banga till på fotbromsen med vänster så flyger rumpan ut :yoparty

Men ja, gräver snö gör dom.:Bugar

Jönköping har (va ute en sväng på lunchen) 2dm med ett 2cm kärnistäcke under. Inte jätteskoj väder att köra bil i när det är större trafikintensitet än 1 bil/10 minuter i korsningarna.

Men det är lugnt, vi förstår att du inte vet hur det känns. Jag har nämligen kört bil i Norrland, det är ensamt :fakta. Det är farligt för dig att åka utanför länsgränsen. Känns lite som du är filmen "Masjävlar" personifierad ibland :gnissla

På jobbet väntar vi på 2 olika lastbilar söderifrån, därav min ironiska fråga.

Sen vet jag inte om Jönsköping är någon större metropol, vi är ca 114 tusen personer i norrlandsbyn jag bor i.

I morse hade det kommit ca 2dm här också, på vägar som var isiga sedan tidigare, jag skottade i ungefär en timme med traktor innan jag åkte till jobbet.

Har det snöat söderut senaste dagarna?

Det har snöat så mycket här i Linköping så att jag blev tvungen att dra iväg till Biltema för att köpa nya däck till trampcykeln. Mönsterlösa sommardäck är liiiite jobbiga på oplogade cykelvägar.

2 dm här.

Jag har 12st gamla rallydubbdäck liggandes i garaget, det brukar funka ypperligt med gamla sulor som sagt. Enda mariga är att dubbarna lossnar snabbare på grus och sånt skit, men det rör inte mig eftersom de bara används på is...
Smala är de såklart, 125 har jag för mig :yoparty
Har 185:or på Saab:en och det är i bredaste laget...

Tänkte fråga experterna.

Jag märker att det är kass framkomlighet med min bil (kadett -78) i isiga uppförsbackar.

Hjälper snökedjor för detta? Tips på bra ställe att köpa? 155 80 r13.

Tänkte fråga experterna.

Jag märker att det är kass framkomlighet med min bil (kadett -78) i isiga uppförsbackar.

Hjälper snökedjor för detta? Tips på bra ställe att köpa? 155 80 r13.

1 riktiga vinterdäck.
2 backa uppför de svåraste backarna
3 lär dig köra på vintern
4 köp snökedjor på valfri mekonomen

Edit: alt 2 endast om den är framhjulsdriven vilket den knappast är... I så fall vg och se övriga tips.

Kör man dubbat så slänger man på dom när dom behövs, eller allra mest optimalt en dag innan så dubben hinner köras in.

Dubbfria är inte lika kinkigt. någonstans kring +5 blir det bättre än sommardäcken men det sker gradvis så det är ingen katastrof att ha vinterdäcken vid +8 eller sommardäcken vid +3.

Det var väldigt detaljerat...

Rattmuff av vid tjällossning?

Kör man dubbat så slänger man på dom när dom behövs, eller allra mest optimalt en dag innan så dubben hinner köras in.

Dubbfria är inte lika kinkigt. någonstans kring +5 blir det bättre än sommardäcken men det sker gradvis så det är ingen katastrof att ha vinterdäcken vid +8 eller sommardäcken vid +3.

Det där är ju en bedömningsfråga. Man brukar säga att vinterdäcken mår bra av att rulla ca 50 mil på asfalt för att nöta bort torkat gummi för att man ska ha optimalt grepp på isiga vägar.
Eftersom det oftast brukar vara lite si och så med vinterväglaget den första tiden i mälardalen så brukar jag slänga på vinterdäcken när det kommer första snöfallet eller det är is på vägarna första gångerna.
Dels för att jag gillar att kunna känna mig trygg med att jag har grepp men också för att däcken ska må bra av det. Men jag vill ju inte byta för tidigt. Att slita ut dubben på asfalten gör ju bara att man sitter och mår dåligt.

Sedan har vi personer som minsann har lagt på vinterhjul och tittar menade på mig när bilen fortfarande står på sommarhjul. Att deras "vinterdäck" är 10-15 år gammal bakelit är inget de bekymrar sig över, för "det är jättefint mönster kvar".

Sedan har vi alla "råd" om att förvara/montera vinterhjulen hos "proffsen", d.v.s. låta någon flarne dundra dit hjulskruvarna, så att det ryker om de osmorda gängorna, med tryckluft. Självfallet med 50% för högt åtdragningsmoment.

Det där varierar ganska mycket mellan däcksverkstäderna. Numera så byter jag däcken själv med mutterdragare och sedan kontrollerar jag momentet manuellt i efterhand. (Jag har en ganska svag elektrisk mutterdragare som inte riktigt orkar dra åt tillräckligt)
Den däcksverkstad som jag brukade byta hos brukade alltid se till att smörja bultarna innan dom skruvade dit dom. Och hittills har jag aldrig tappat någon bult. Huruvida det sedan faktiskt har varit för högt åtdragningsmoment vet jag inte men jag har aldrig haft några problem med att dra loss hjulen och jag har aldrig råkat ut för att något hjul lossnat av sig själv.

Jag tillhör de som normalt brukar lägga om när det är en sådär 15 cm snö ute. När man vet att barmarkens tid är förbi.

Nu har jag för första gången lagt på dubbfritt, vilka redan rullat ett par veckor. Ska bli intressant att se hur de håller när det blir riktigt halkigt i vinter, jag är skeptisk. Svår jämförelse nu då bilen gör sin första vinter också för mig. Men jag är tveksam till beteendet när det blir packad snö eller svallis och så vilket är närmast lag i städer vintertid.

Nån som har testat på samma bil och kan vittna om skillnaderna?

Jag har testat både dubbfritt och dubbat på min bil. Förra omgången vinterdäck var dubbfria. Nokian WR som var testvinnare av dom dubbfria då och nu har jag Nokian Hakkapelitta 7 dubbade. Skillnaden är som natt och dag. Jag kommer aldrig mer att köra med dubbfria vinterdäck.

Dubbfria däck fungerar hyfsat vid snötäckt vägbana och på snöfri asfalt. Men på is är det milsvid skillnad. Och sen är det ju så att för att dom dubbfria ska få hyfsat grepp på is så måste dom göra avkall på en del av greppet på asfalt och snö. SÅ på det stora hela är ett dubbat däck bättre i alla väglag. Bortsett från ljudnivån då.

När det är vinterväglag i mälardalen så innebär det mestadels att det är isigt och då är skillnaden mycket stor mellan dubbade och dubbfria. När det är söndersaltad asfaltväg så är det mindre skillnad men dom dubbade är fortfarande bättre då dom inte måste göras lika mjuka för att få godtagbart grepp på is.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...