Det eviga tjafset om vinterdäck

Glöm inte att fyrkrafsare bromsar lika illa eller lite sämre än tvåhjulsdrivna bilar (dom väger lite mer). Det är lätt att glömma när man leker runt. Jag har surt erfarit detta med mina Subaru WRX STi´er för några år sedan...

Dubbfria bromsar asdåligt även på en fyrkrafsare när det är is :näsblod

Ja is är de sämre på men det är oerhört sällan vi kör på is och då får man helt enkelt anpassa hastigheten.

Bilens bromsar är rent ut sagt "jävulska" fick pröva dem när två rådjur kom springande från billingehus,det var brant sluttning nerför och ja det var halt.

Ja is är de sämre på men det är oerhört sällan vi kör på is och då får man helt enkelt anpassa hastigheten.

Bilens bromsar är rent ut sagt "jävulska" fick pröva dem när två rådjur kom springande från billingehus,det var brant sluttning nerför och ja det var halt.

Bromsarna är lika bra som på vilken bil som helst, så fort ABSen går in så har du nått max av greppet på däcken. ABS och antisladd hjälper däremot till mycket på moderna bilar.

Men fyrkrafs leder ofta in en i en falsk trygghet. Kul trygghet, men falsk...

"Dubbdäck minskar risken för en dödlig olycka i vinterväglag med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck."

-Trafikverket

Enough said.

"Dubbdäck minskar risken för en dödlig olycka i vinterväglag med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck."

-Trafikverket

Enough said.
Självklart, men försök förklara det för en friktionstaliban.

Som för övrigt ofta åker på autobahndäck som är värdelösa på allt utom kall, blöt asfalt.

Bromsarna är lika bra som på vilken bil som helst, så fort ABSen går in så har du nått max av greppet på däcken. ABS och antisladd hjälper däremot till mycket på moderna bilar.

Men fyrkrafs leder ofta in en i en falsk trygghet. Kul trygghet, men falsk...

ja ja ja mister negativ.. :tråkad

Last edited:
Lägger man stor vikt vid ljudnivå, bränsleekonomi, stabilitet på torr vägbana och inköpspris så är friktionsdäck bättre än dubbdäck.
Men bäst är begagnade sommardäck.

Edit:
Någon som vet var man får tag på en prisvärd dubbpistol?

Dubbat är bättre på asfalt med. Detta pga färre sajpningar eftersom de klackar där dubben sitter är solida. Därför bättre stabilitet.

Ljudnivå är det enda som dubbfritt är bättre på.

-Trafikverket

Enough said.

Fast det där var väl för bilar utan antisladd, för bilar med antisladd var siffran betydligt lägre (även om antisladd självfallet inte kan upphäva naturlagar vilka vissa dubbhatare verkar tro)

Som sagt, ABS är ABS och på halt underlag skiljer mycket lite mellan själva systemen. Det är snarare däcken som avgör.

En fyrhjulsdriven bil kan dock vara väldigt stabil och fin under en maximal inbromsning på halt underlag.
Synd bara att du har påhängs-quattro som inte är aktiv under inbromsning. :hihi

Du och zeb kan väl återkomma med en utförligare beskrivning när ni har testat TTS:en :tummenupp

Men herrejösses.

Jag tävlar i motorsport, innehar tävlingslicens i rallycross med bil, åker gärna rallyvagn, är gammal ägare till permanent fyrhjulsdrivna rallyåk och kör väldigt mycket bil. Till det har jag kört en del (men inte mycket) TT 3,2 Kvattro av nya modellen.

Det är en jättefin bil, men däcken avgör hur bra bilen bromsar så fort ABSen går in och hjälper till. Alltså kan en Fiat Punto bromsa bättre än eran TTS på halt om däcken är bättre. Trots att det är en TTS ni har, en TTS.

Alla fyrhjulsdrivna bilar (särskilt dom med diffbroms och broms mellan axlarna ger ett fantastiskt förtroende vid hal väderlek. Däremot är verkan åt andra hållet sämre (pga vikt) när det skall bromsas. Antisladd hjälper till, men det gör den ju på en tvåkrafsare med.

Så, summa summarum. Jag kan provköra en TTS om du vill, men min åsikt är i sak korrekt redan nu. Och det är inget negativt om din TTS för det, det är bara logik. Du är ju kvinna, så du saknar ju den :tungan (Eller ersatt den med den s.k kvinnliga logiken, vilken inte har med logik att göra :banana)

:)

Som sagt, ABS är ABS och på halt underlag skiljer mycket lite mellan själva systemen. Det är snarare däcken som avgör.

En fyrhjulsdriven bil kan dock vara väldigt stabil och fin under en maximal inbromsning på halt underlag.
Synd bara att du har påhängs-quattro som inte är aktiv under inbromsning. :hihi

Vad är det..ngt svennsonfjanteri :va

Men herrejösses.

Jag tävlar i motorsport, innehar tävlingslicens i rallycross med bil, åker gärna rallyvagn, är gammal ägare till permanent fyrhjulsdrivna rallyåk och kör väldigt mycket bil. Till det har jag kört en del (men inte mycket) TT 3,2 Kvattro av nya modellen.

Det är en jättefin bil, men däcken avgör hur bra bilen bromsar så fort ABSen går in och hjälper till. Alltså kan en Fiat Punto bromsa bättre än eran TTS på halt om däcken är bättre. Trots att det är en TTS ni har, en TTS.

Alla fyrhjulsdrivna bilar (särskilt dom med diffbroms och broms mellan axlarna ger ett fantastiskt förtroende vid hal väderlek. Däremot är verkan åt andra hållet sämre (pga vikt) när det skall bromsas. Antisladd hjälper till, men det gör den ju på en tvåkrafsare med.

Så, summa summarum. Jag kan provköra en TTS om du vill, men min åsikt är i sak korrekt redan nu. Och det är inget negativt om din TTS för det, det är bara logik. Du är ju kvinna, så du saknar ju den :tungan (Eller ersatt den med den s.k kvinnliga logiken, vilken inte har med logik att göra :banana)

:)

du älskar verkligen att bråka me mig :D,d et är inte meningen att vi ska komma överens...

eller är vi överens nu :va:D

Vad är det..ngt svennsonfjanteri :va
Påhängs-quattro = Haldex = A3 med quattro. Även på en TTS.

En bil med torsendifferential "letar" ju i viss mån grepp även under inbromsning, men det där har ju mycket mindre betydelse nu när elektroniken sköter bromsandet.

Last edited:
:kulspruta va muckar du. va va va.....kom an bara...

Min bil stannar fortare än din....:D:hihi

Aaaah, jag kan inte överglänsa din fantastiska argumentationsteknik. ;)

En bil med torsendifferential "letar" ju i viss mån grepp även under inbromsning, men det där har ju mycket mindre betydelse nu när elektroniken sköter bromsandet.

Jo, men jag har väl ärligt talat inte märkt mycket av det på de bilar som har haft bra fungerande ABS. På de utan däremot gör det jättenytta.

Mmm, diffbromsar.. Mmmm..

Last edited:
Jag har aldrig köpt vinterdäck, men jag har sålt 2st. uppsättningar.

Mot lyktstolpar räknas inte :tungan

Aldrig hänt faktiskt...:)

men däremot hände detta en klasskamrat som precis hade för B-körkort. En av hennes första turer gick till ICA maxi, nyårsdagen tror jag det var, vi skulle inventera. Var färdiga klockan 2300 och hon skulle skjutsa mig hem. Det fanns inte en bil på hela parkeringen o så började hon att backa från parkeringsrutan :huvet
Va sysslar du med frågade jag.. "ja jag har lärt mig att man måste backa, får inte köra över linjerna"...nåväl hon backade alltid...drog sedan i ettan och full gas....rakt över det enda jäkla vägguppet på hela parkeringen och in en vägskylt. Polisen kom o de skakade bara på hövet . Jag skulle vilja se henns fars min när hon berättade vad hon hade gjort med bilen :rofl

Aldrig hänt faktiskt...:)

men däremot hände detta en klasskamrat som precis hade för B-körkort. En av hennes första turer gick till ICA maxi, nyårsdagen tror jag det var, vi skulle inventera. Var färdiga klockan 2300 och hon skulle skjutsa mig hem. Det fanns inte en bil på hela parkeringen o så började hon att backa från parkeringsrutan :huvet
Va sysslar du med frågade jag.. "ja jag har lärt mig att man måste backa, får inte köra över linjerna"...nåväl hon backade alltid...drog sedan i ettan och full gas....rakt över det enda jäkla vägguppet på hela parkeringen och in en vägskylt. Polisen kom o de skakade bara på hövet . Jag skulle vilja se henns fars min när hon berättade vad hon hade gjort med bilen :rofl

Det hade aldrig hänt om hon hade en TTS :tungan

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...