Det är VERKLIGHET

Då kan jag avslöja en hemlighet till.
Sturup Airport ska flyttas och ny flygplats ska byggas i anslutning till brofästet. Sturup raceway kommer därmed att byggas ut och omfatta stora delar av flygplatsens område med där tillhörande start och landningsbanor, in alles en bana på ca 12 km. Sug på DEN 08:or :arsele

Och avundsjuk är jag INTE :tungan

Källa?

Säg inte aftonbladet för gudskull..

Du kanske skulle testa bana innan du sågar!? Det handlar inte om att "nöta samma 2 km hela tiden" utan så mycket mer, testa så lär du fatta. Du kan fortfarande leka ferdinand även om du kör bana, alla slutar inte åka gata för att dom börjat köra bana. Hade det handlat om att "nöta samma blabla" hela tiden så hade man lika bra kunnat köra motorväg malmö - stockholm hela tiden, wieee! :tummenupp

men snälla nån, jag sågar inte bana det är säkert skitroligt, men jag har inte haft möjlighet att haka på ännu. svårare än så är det inte. jag uttalar mig inte om huruvida det är roligt eller inte att köra hoj på bana.
det vet jag tyvärr inte något om, det jag uttalar mig om är frågeställningen om en bana är det enda som behövs för att folk skall sluta köra som om de vore odödliga på allmän väg.

Jag inser att frågeställningen varför vissa väljer att köra fort på väg inte är slut med att det skapas en bana som för det första inte är öppen för allmänheten och därpå följer ett antal olika exempelargument på varför det inte räcker med en bana som enda argument på varför folk skall sluta köra som de gör. det kommer ju inte att inträffa och det vore ju tråkigt om det på något vis anses att nu när det finns en bana så sätter man upp en förväntning om att det skall minska idiotkörningarna och så infrias inte den förväntningen. då kommer kommentaren som ett brev på posten "ni har en bana varför blev det inte bättre för?"

och jupp jag nöter ju samma sträcka så ofta jag kan själv så jag förstår absolut att det kan vara väldigt roligt att göra det, sträckan malmö-sthlm kan man ju utantill bland annat.

det jag uttalar mig om är frågeställningen om en bana är det enda som behövs för att folk skall sluta köra som om de vore odödliga på allmän väg.

Oändligt antal med banor med dygnetruntöppet och gratis körning kommer inte ta bort gatbombandet.

Jag är bara en långsam amatör, men för mig har gatåkningen nästan förlorat allt nöje sen jag började köra bana. Att komma tillbaka till exakt samma kurva gång på gång och varje varv försöka förbättra något och ibland dessutom lyckas ger mig en tillfredsställelse som gata aldrig kan göra. (och jag antar att även snabbare förare ser samma nöje). Sen om man har någon sorts social kompetens så är depåhänget nästan lika kul som själva körningen.

Sen finns de som söker kicken och tycker att det är värt riskerna. De kommer förmodligen fortsätta att bomba gata oavsett tillgänglighet på bana. Så länge de inte utsätter någon annan för risk och på nåt sätt "tar ansvar" för sitt körande så kan jag ha nån sorts respekt för det även om jag själv inte "bombar" då jag inte tycker det är värt risken.

Däremot blir det lätt löjligt när häftiga grabbar med häftiga hoodies med ett häftigt tryck sitter och skriker om att de bombar gata bara för att det inte finns någon bana. Och sen när det kommer en bana så är det såklart "fel" på den. Och de som gapar och klagar allra mest om hur j*vla dyrt och jobbigt det är i såna här trådar är ofta de som aldrig (eller sällan) ens kört bana. Det blir rätt uppenbart att det är uppmärksamheten och den inbördes beundran som youtubefilmer med stenhård dödsmetall ger som är det viktiga. På bana är det "ingen" som ser en, och då är det inte lika kul.

(Jag syftar inte på dig eller pekar ut någon.. men det förekommer varje gång en bana vs. gata-tråd dyker upp).

Och till dig sir-väs, prova att köra bana. Det är förbannat kul oavsett nivå på dig som förare!

Oändligt antal med banor med dygnetruntöppet och gratis körning kommer inte ta bort gatbombandet.

Jag är bara en långsam amatör, men för mig har gatåkningen nästan förlorat allt nöje sen jag började köra bana. Att komma tillbaka till exakt samma kurva gång på gång och varje varv försöka förbättra något och ibland dessutom lyckas ger mig en tillfredsställelse som gata aldrig kan göra. (och jag antar att även snabbare förare ser samma nöje). Sen om man har någon sorts social kompetens så är depåhänget nästan lika kul som själva körningen.

Sen finns de som söker kicken och tycker att det är värt riskerna. De kommer förmodligen fortsätta att bomba gata oavsett tillgänglighet på bana. Så länge de inte utsätter någon annan för risk och på nåt sätt "tar ansvar" för sitt körande så kan jag ha nån sorts respekt för det även om jag själv inte "bombar" då jag inte tycker det är värt risken.

Däremot blir det lätt löjligt när häftiga grabbar med häftiga hoodies med ett häftigt tryck sitter och skriker om att de bombar gata bara för att det inte finns någon bana. Och sen när det kommer en bana så är det såklart "fel" på den. Och de som gapar och klagar allra mest om hur j*vla dyrt och jobbigt det är i såna här trådar är ofta de som aldrig (eller sällan) ens kört bana. Det blir rätt uppenbart att det är uppmärksamheten och den inbördes beundran som youtubefilmer med stenhård dödsmetall ger som är det viktiga. På bana är det "ingen" som ser en, och då är det inte lika kul.

(Jag syftar inte på dig eller pekar ut någon.. men det förekommer varje gång en bana vs. gata-tråd dyker upp).

Och till dig sir-väs, prova att köra bana. Det är förbannat kul oavsett nivå på dig som förare!

Jag håller helt med, det kommer inte att ta bort ALL bombning på gata, men jag är ganska övertygad om att gratis dygnetrunt öppet i närområdet tillsammans med en lite annorlunda tillvägagångssätt ang psykologin så skulle nog olycksfrekvensen på allmän väg gå ner när det gäller de extrema hastigheterna. Frågan är då hur skall man få folk att köra på bana istället för gata.

om ingen bana finns att tillgå så är svaret självklart, det blir bombrepor.
om bana finns men det kostar för mycket tja då blir det bombrepor,
om bana finns och ekonomi finns men vid fel tidpunkt, - bombrepor
om bana, ekonomi, rätt tid finns men avståndet är för långt - bombrepor
så långt är det ju ganska självklart.
De olika bitarna som måste finnas måste också finnas i balans för att det skall fungera. om inte grundförutsättningarna finns så spelar det ju inte någon roll hur mkt vi än står o snackar om det.

nu finns ju grundförutsättningarna så vad är de olika bitarna som får folk att sticka dit o köra ?
säkerhet ? ambulans osv..
nu är ju allt det där en fantasi då det faktiskt inte finns en bana för allmänheten att köra på. men det är jättebra att det finns en bana man kanske kan få köra på (liten chans är mkt bättre än ingen chans).

och ja jag kommer att köra när/om jag får en möjlighet.
tror säkert att jag kommer att utvecklas mycket av den erfarenheten.

Lika lite som graffittimålare slutade bomba T-banetåg när det kom lagliga väggar, lika lite kommer vissa sluta bomba gata om en bana så låg utanför ytterdörren och var gratis.

Lika lite som graffittimålare slutade bomba T-banetåg när det kom lagliga väggar, lika lite kommer vissa sluta bomba gata om en bana så låg utanför ytterdörren och var gratis.

som gammal graffare måste jag påpeka att det va när nolltoleransen infördes som halva kulturen suddades ut, inte så mycket pga av lagliga väggar. Nedan ses PMS crew göra en whole station när i stort sett alla va och målade på den första lagliga väggen i sverige.
Det blir inte bättre..

http://www.youtube.com/watch?v=xzJ9TeTcW7I

Kul att folk verkligen tror att det kommer finnas utrymme att ha kul på den där "banan".

Kommer bli som med banan som står utanför Skellefteå, en 3.2km lång fetbana som alltid hyrs av bil och lastbilsprövare samt transportstyrelsen.

en SMC-kurs är ungefär lika roligt som att köra motorväg.

Grattis till en "bana"

:rofl

Lär ju bli ett jävla tryck isåfall med tanke på antalet youtubefilmer med motorvägsbombande som det länkas till här.. typ, "kolla min hastighetsmätare, nästan 300 :skrämd ,, är jag rossi nu?"

För 80% av hojåkarna så är nog en SMC-kurs både jävligt rolig och givande. De resterande 20% kan vi dela upp mellan de 10% som faktiskt är "för" snabba för att de kurserna ska ge nåt och de 10% som bara vill ha något att klaga på.

Last edited:
Touche !
Det kan jag hålla med om.

Ok du tror altså inte att tillgång till bana är EN av flera delar i ekvationen ?
För jag tycker nog vi säger "samma sak" dvs att det bara är EN av många delar att det finns tillgång till bana. vilket det ju i detta fallet inte ens gör om man ser till allmänheten som sådan.

Självklart tror jag att det har en viss effekt huruvida man har en bana eller inte i närområdet. Jag tror att buskörningen skulle minska lite om det fanns tillgång till en bana där man fick köra lite då och då för en rimlig summa pengar. Men jag tror att effekten är ganska liten.

Anledningen är egentligen ganska enkel. Det är väldigt få av dom som bombar på gatan som kör med avgassystem som skulle klara ljudmätningarna vid bankörningar. Det är ju till och med på gränsen med originalsystemen med dom krav vi har idag.
Dessutom kommer det alltid att kosta pengar att köra bana. Gata är gratis att köra om man inte får böter.

Så jag tror att det är för dyrt i kombination med att det ställs krav på bland annat ljudnivån som gör att skillnaden blir liten.

Skulle det vara gratis eller kosta en symbolisk summa och man dessutom fick låta hur mycket som helst skulle det säkert göra ganska stor skillnad för det kommer alltid att vara roligare att testa gränserna på bana där man verkligen kan testa gränserna och inte måste fundera över annan trafik på samma sätt.

...en SMC-kurs är ungefär lika roligt som att köra motorväg.
...

Ja, det kan man ju tycka, om man är sån. Men det var då inte det intrycket jag fick i helgen på en 3-dagars kurs. det gasades friskt o skrapades knän. Men det gör väl du på motorvägarna förstås?

Kommer bli som med banan som står utanför Skellefteå...

mjo vägunderhållet är under allkritik på vissa sträckor, typ mellan ytteråträsk o botsmark :P

...en 3.2km lång fetbana som alltid hyrs av bil och lastbilsprövare samt transportstyrelsen.

Ah det var inte 364n mellan burträsk & flurkmark du pratade om :rolleyes:

Lite mer seriöst så:
Det är så j* synd att den banan inte används mer än den gör pga ägarna inte ser att en "fri" dag (dvs öppen dropin med 2-300kr avgift) ger att folk vill ev komma tillbaka o hyra hela banan en hel dag.
Nä det går ju inte. Vi låter banan stå still o nästan konkar istället.

Kul att folk verkligen tror att det kommer finnas utrymme att ha kul på den där "banan".

Kommer bli som med banan som står utanför Skellefteå, en 3.2km lång fetbana som alltid hyrs av bil och lastbilsprövare samt transportstyrelsen.

Grattis till en "bana"

:rofl
Vilken bana är det?

Back