Det är VERKLIGHET

Haha, det ska bli kul att höra reaktionerna om/när SMC arrangerar en sällsynt körning för motorcyklar; "för dyrt", "varför får man inte uuiiila på rakan" etc.

Haha, det ska bli kul att höra reaktionerna om/när SMC arrangerar en sällsynt körning för motorcyklar; "för dyrt", "varför får man inte uuiiila på rakan" etc.

Finns nog många som skyller allt sitt busande på att det inte finns någon bana. Sen när det väl finns en bana så är det fel på den, dålig tillgänglighet osv.

De personerna skulle förmodligen "busa" lika mkt även om de hade en MotoGP-bana i sin trädgård.

De vill inte ha en bana, utan bara något att skylla på.

Perfekt ju, direkt efter slutförd kurs med nyvunna kunskaper så dundrar man ner till bulten och lägger bombmatta :yoparty :glömdet

Finns nog många som skyller allt sitt busande på att det inte finns någon bana. Sen när det väl finns en bana så är det fel på den, dålig tillgänglighet osv.

De personerna skulle förmodligen "busa" lika mkt även om de hade en MotoGP-bana i sin trädgård.

De vill inte ha en bana, utan bara något att skylla på.

skitsnack!
Att det inte finns en bana tillgänglig är EN av många delar till varför det blir som det blir dvs att folk kör skiten av sig på vanlig landsväg.

Som det låter på denna banan så lär den varesig göra till eller från i den argumentationen då banan uppenbarligen inte är tillgänglig för allmänheten.

Vakna upp o se verkligheten istället för något drömscenario.

skitsnack!
Att det inte finns en bana tillgänglig är EN av många delar till varför det blir som det blir dvs att folk kör skiten av sig på vanlig landsväg.

Som det låter på denna banan så lär den varesig göra till eller från i den argumentationen då banan uppenbarligen inte är tillgänglig för allmänheten.

Jag tror faktiskt inte att det är så.
Om det vore så så skulle buskörning på allmän väg vara betydligt ovanligare i områdena runt våra större banor där det körs med motorcykel. Men så är inte fallet. Sett i relation till hur många motorcyklar det finns så är det i stort sett ingen skillnad.

Visst skulle det säkert minska lite då det säkert är några som kör satan på gatan för att dom inte får testa gränserna på någon bana men tyvärr så tror jag att det handlar om ytterst små skillnader.

skitsnack!

Jo, tjena. Jag minns en fin diskussion på SH för några år sedan, då göteborgsmaffian ondgjorde sig över avsaknaden av en bana. Falkenberg ligger endast tio (10) mil bort, men det visade sig att banan skulle ligga på Avenyn, det skulle vara öppet dygnet runt, det skulle vara "staten" som betalade inträde och man skulle få uuuiiila på rakan.

För mig är alla typer av banor där jag kan köra mer än 0 gånger ett drömscenario. :tummenupp

Touche !
Det kan jag hålla med om.

Jag tror faktiskt inte att det är så.
Om det vore så så skulle buskörning på allmän väg vara betydligt ovanligare i områdena runt våra större banor där det körs med motorcykel. Men så är inte fallet. Sett i relation till hur många motorcyklar det finns så är det i stort sett ingen skillnad.

Visst skulle det säkert minska lite då det säkert är några som kör satan på gatan för att dom inte får testa gränserna på någon bana men tyvärr så tror jag att det handlar om ytterst små skillnader.

Ok du tror altså inte att tillgång till bana är EN av flera delar i ekvationen ?
För jag tycker nog vi säger "samma sak" dvs att det bara är EN av många delar att det finns tillgång till bana. vilket det ju i detta fallet inte ens gör om man ser till allmänheten som sådan.

Last edited:
Jo, tjena. Jag minns en fin diskussion på SH för några år sedan, då göteborgsmaffian ondgjorde sig över avsaknaden av en bana. Falkenberg ligger endast tio (10) mil bort, men det visade sig att banan skulle ligga på Avenyn, det skulle vara öppet dygnet runt, det skulle vara "staten" som betalade inträde och man skulle få uuuiiila på rakan.

Ja det är goda exempel på att det är flera olika delar i ekvationen som måste stämma för att man skall välja bort vägen med fördel till banan.

En annan som är svår att komma åt är " hur roligt är det att nöta samma 2 kilometrar " alltid ?
en annan är kostnader för att ta sig dit o hem
ytterliggare andra är öppet tider, vänner, tillgång till mat, hur banan ligger i förhållande till andra stråk man kör (jupp vi är vane djur vissa mer än andra), hur känns den, trängsel, rädsla, försäkringar, eller bara något så enkelt som att någon man inte gillar finns där.
alla har vi massor med skäl till varför man väljer att köra bana eller väg.

Jag har aldrig kört bana, men hakar gärna på någon gång, men inte fan förväntar jag mig att kunna stanna hojen någonstans på den och sätta mig ner under ett träd o plugga till mina prov och samtidigt ha fågelsång i öronen och doften av nyslaget gräs i näsan samtidigt som solen skiner lite lojt genom trädkronan och jag kan dricka lite läsk och käka på lite godis. kolla på hojarna som paserar och bara njuta lite. det är nog inte därför jag skulle befinna mig på en bana, men det är ibland därför jag befinner mig på en väg.
bombar jag på vägen till trädet ? min morsa skulle nog tycka det å andra sidan tycker hon att en moppe går för fort så vad säger det igentligen, men flertalet här skulle nog anse att jag inte bombade dit !

"location location location ! "

aahh så man måste vara bankörare för att förstå varför man inte kör bana ?
jo självklart !

Dina argument har inte riktigt samma tyngd om du inte har åkt bana tidigare. Tycker inte du? Lite som att vara oskuld och säga att det inte är värt att ragga för att få :ligga.

Dina argument har inte riktigt samma tyngd om du inte har åkt bana tidigare. Tycker inte du? Lite som att vara oskuld och säga att det inte är värt att ragga för att få :ligga.

Med din argumentation borde snarare banåkare ha en mindre värd åsikt i ämnet varför folk inte åker bana :confused:

aahh så man måste vara bankörare för att förstå varför man inte kör bana ?
jo självklart !

Du kanske skulle testa bana innan du sågar!? Det handlar inte om att "nöta samma 2 km hela tiden" utan så mycket mer, testa så lär du fatta. Du kan fortfarande leka ferdinand även om du kör bana, alla slutar inte åka gata för att dom börjat köra bana. Hade det handlat om att "nöta samma blabla" hela tiden så hade man lika bra kunnat köra motorväg malmö - stockholm hela tiden, wieee! :tummenupp

Nu blandar du ihop två helt olika saker, men det gör inget, för den ena byggde på den andra. Den ena var en bana i city, den andra en avlyst vägbit som snyggats till och gjorts säkrare.

Om du hade sett hur populärt med bankörning det har blivit bland gatåkare på västkusten, och att det faktiskt körs till Falkenberg dom tillfällen det ges så hade du inte förlöjligat avståndet. Platserna är tillsatta minst 1timme innan körningen börjar i gatgrupperna! Folk får åka därifrån pga platsbrist!!!

Och verkligheten blev en 1650m lång nyasfalterad bana som man ser Avenyn ifrån! Och tyvärr helt i onödan då den endast används 1ggr om året av STCC... Vad gav denna bana?

3447786819.jpg

Hade det inte vart bättre om dom hade byggt den utanför City så vi hade kunnat använda den? Eller finns det redan för många motorbanor i Sverige? Hade det inte vart trevligt att få staten att engagera sig i motorsport...? Kanske öppnat ett motorsportsgymnasium, fått med lite RR i den vanliga sporten på tv, fått liv i RR i Sverige bla. Ytterligare en bana som skulle kunna användas av bla SMC, då det är ett populärt sätt att få mersmak på bankörning. Körkortsutbildningar mm mm

Eller är Göteborgs Citybana bra spenderade pengar?

Valmers, vad tycket du?

Nu blandar du ihop två helt olika saker, men det gör inget, för den ena byggde på den andra. Den ena var en bana i city, den andra en avlyst vägbit som snyggats till och gjorts säkrare.
Det där med "avlyst vägbit som snyggats till och gjorts säkrare" är så dumt att vi inte ens behöver diskutera det. Jag tror vi klarade av den diskussionen förra gången.
Om du hade sett hur populärt med bankörning det har blivit bland gatåkare på västkusten, och att det faktiskt körs till Falkenberg dom tillfällen det ges så hade du inte förlöjligat avståndet. Platserna är tillsatta minst 1timme innan körningen börjar i gatgrupperna! Folk får åka därifrån pga platsbrist!!!
Perfekt, uuuiiilarna kanske äntligen har insett vad kul (och säkert) det är med bankörning! Att det är platsbrist är ingen nyhet, jag har vänt hemåt utan plats från Gelleråsen många gånger sedan -98 när jag började åka på bana.
Varför inte åka till Anderstorp? Så jävla långt är det inte, och det går ju att klämma på tre hojar på ett släp och samåka.

Gnället över avståndet, som verkligen är kort jämfört med mycket annat, var så massivt att det var omöjligt att inte raljera över det. Som om jag skulle gnälla över mina åtta mil till Gelleråsen, det vore ett hån mot andra, mindre lyckligt lottade, eller hur?
Och verkligheten blev en 1650m lång nyasfalterad bana som man ser Avenyn ifrån! Och tyvärr helt i onödan då den endast används 1ggr om året av STCC... Vad gav denna bana?

Hade det inte vart bättre om dom hade byggt den utanför City så vi hade kunnat använda den? Eller finns det redan för många motorbanor i Sverige? Hade det inte vart trevligt att få staten att engagera sig i motorsport...? Kanske öppnat ett motorsportsgymnasium, fått med lite RR i den vanliga sporten på tv, fått liv i RR i Sverige bla. Ytterligare en bana som skulle kunna användas av bla SMC, då det är ett populärt sätt att få mersmak på bankörning. Körkortsutbildningar mm mm

Eller är Göteborgs Citybana bra spenderade pengar?

Valmers, vad tycket du?
Det blir vanligare och vanligare med stadsbanor inom formel- och bilracing, just för att det är svårt att locka folk ut i skogen. Man kan diskutera om det är det bästa för motorsporten på sikt.
STCC hade dock aldrig varit intresserade av en bananpirbana i skogen, så den diskussionen haltar betänkligt.

Back