Oändligt antal med banor med dygnetruntöppet och gratis körning kommer inte ta bort gatbombandet.
Jag är bara en långsam amatör, men för mig har gatåkningen nästan förlorat allt nöje sen jag började köra bana. Att komma tillbaka till exakt samma kurva gång på gång och varje varv försöka förbättra något och ibland dessutom lyckas ger mig en tillfredsställelse som gata aldrig kan göra. (och jag antar att även snabbare förare ser samma nöje). Sen om man har någon sorts social kompetens så är depåhänget nästan lika kul som själva körningen.
Sen finns de som söker kicken och tycker att det är värt riskerna. De kommer förmodligen fortsätta att bomba gata oavsett tillgänglighet på bana. Så länge de inte utsätter någon annan för risk och på nåt sätt "tar ansvar" för sitt körande så kan jag ha nån sorts respekt för det även om jag själv inte "bombar" då jag inte tycker det är värt risken.
Däremot blir det lätt löjligt när häftiga grabbar med häftiga hoodies med ett häftigt tryck sitter och skriker om att de bombar gata bara för att det inte finns någon bana. Och sen när det kommer en bana så är det såklart "fel" på den. Och de som gapar och klagar allra mest om hur j*vla dyrt och jobbigt det är i såna här trådar är ofta de som aldrig (eller sällan) ens kört bana. Det blir rätt uppenbart att det är uppmärksamheten och den inbördes beundran som youtubefilmer med stenhård dödsmetall ger som är det viktiga. På bana är det "ingen" som ser en, och då är det inte lika kul.
(Jag syftar inte på dig eller pekar ut någon.. men det förekommer varje gång en bana vs. gata-tråd dyker upp).
Och till dig sir-väs, prova att köra bana. Det är förbannat kul oavsett nivå på dig som förare!
Jag håller helt med, det kommer inte att ta bort ALL bombning på gata, men jag är ganska övertygad om att gratis dygnetrunt öppet i närområdet tillsammans med en lite annorlunda tillvägagångssätt ang psykologin så skulle nog olycksfrekvensen på allmän väg gå ner när det gäller de extrema hastigheterna. Frågan är då hur skall man få folk att köra på bana istället för gata.
om ingen bana finns att tillgå så är svaret självklart, det blir bombrepor.
om bana finns men det kostar för mycket tja då blir det bombrepor,
om bana finns och ekonomi finns men vid fel tidpunkt, - bombrepor
om bana, ekonomi, rätt tid finns men avståndet är för långt - bombrepor
så långt är det ju ganska självklart.
De olika bitarna som måste finnas måste också finnas i balans för att det skall fungera. om inte grundförutsättningarna finns så spelar det ju inte någon roll hur mkt vi än står o snackar om det.
nu finns ju grundförutsättningarna så vad är de olika bitarna som får folk att sticka dit o köra ?
säkerhet ? ambulans osv..
nu är ju allt det där en fantasi då det faktiskt inte finns en bana för allmänheten att köra på. men det är jättebra att det finns en bana man kanske kan få köra på (liten chans är mkt bättre än ingen chans).
och ja jag kommer att köra när/om jag får en möjlighet.
tror säkert att jag kommer att utvecklas mycket av den erfarenheten.