Det är dags att stanna klockorna…Mantorp

Nu har jag kollat på racet också och tur i oturen får man väl säga så syns inte startproblemen i TV. För sportens ansikte utåt då alltså. Och enligt mitt otränade öga så tycker jag man ser att Freddy är först över mållinjen - helt rätt. Men SC-situationen? Ut med ambulans och vitflagg direkt, gulflaggen verkar ju vara ute i god tid och då tycker jag man ska vänta med SC tills ambulanspersonalen meddelat att man inte klarar detta under gulflagg endast. Men, som sagt, det är min åsikt. Att jag också tycker att STCC borde sätta samma status Pro SBK som på STCC och nedgradera Carrera Cup är också bara en åsikt.

Men all heder åt er grabbar som kör Pro SBK! Fullt startfält, bra racing och ärligt talat, ni ser sjuhelsickes bra ut på TV!
 
men att hålla gridshow 40 minuter innan race,kan det vara någon som tycker det är okej i pro sbk?
läste intevjun av Harald på highsider,tyvärr så skyller de allt på förarna känns det som,speciellt i situationen när vi inte fick komma ut på banområdet.Får de lov att visa grönt ljus i utfarten med arbetsfordon på banan om de befinner sig innan första flaggpost?
 
men att hålla gridshow 40 minuter innan race,kan det vara någon som tycker det är okej i pro sbk?
läste intevjun av Harald på highsider,tyvärr så skyller de allt på förarna känns det som,speciellt i situationen när vi inte fick komma ut på banområdet.Får de lov att visa grönt ljus i utfarten med arbetsfordon på banan om de befinner sig innan första flaggpost?
Nej det är inte Ok utan tydligt dåligt upplägg på tidschemat som enbart gynnar möjligt TV och arrangören för publikens skull.

Snacka om stress och det blir ju krav att man ska sitta i gridshow med värmarna på... för vem hinner annars låta ett par hjul hängandes löst med värmare som ska monteras 5-10 minuter innan race.

Nä där får man ju hoppas dom tänker om en aning.
 
Problemen förstoras lite oxå utav att de vissa helger krockar med F1 och MotoGP. Dessa 2 styr helt tv tiderna och om STCC inte håller shemat kommer vi inte att se hela loppen vilket sätter hård press på STCC. Jovisst nu vet ju dom detta och dom borde ha planerat lite bättre och inte haft så snåla marginaler men förhoppningsvis blir det bättre nästa gång. Dom helger det inte krockar (hur många/få det nu är, har inte kollat) då kan man hoppas det är större acceptans och bättre marginaler.

Lite grann OT:
Nu har dom dessutom ökat träningstiderna i motoGP med totalt 1 timme vilket gör att det blir ännu tajtare i shemat när sändningarna ska pusslas ihop. Man kan inte använda sig av Sport HD som backup eftersom inte alla kunder har HD vilket lämnar 2 kanaler, Motor och Sport, Viasat Motor där har alltid F1 och MotoGP företräde annars får Viasat böter för kontraktsbrott om dom inte sänder detta live (både träning och race) och i Viasat Sport där ska annat oxå visas...hoppas att VIasat inte tagit på sig mer än de klarar av att visa. Allt ska visas live och kollar man på hur tiderna ser ut så blir man ju fundersam på hur detta ska gå till...det är TV som styr allt. Och som STCC kommentatorerna sa, täckningen av race och motorsport kanske blir för! bra och fler stannar hemma och kollar race istället för komma till banorna, tiden får utvisa det.
 
Last edited:
Nej, nu tänker du fel.

Hade ni båda kört i 268km/h så hade din transponder kunna suttit 67cm längre bak om Filips transponder passerat slingan 0,009 s före din.

Vid ALLA hastigheter mindre än 268km/h så är Filip först över slingan.

Sedan kanske inte slingan och mållinjen är på samma ställe på Mantorp, vad vet jag?


Min röst går fortfarande till Filip.



Uppmuntrar med enkel högstadie matematik..
jag gick ju inte ut gymnasiet men hoppas det man lärde sig i grundskolan kan hjälpa.

§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
Freddy eller Filip?!
Reglementet säger att först över mål vinner, ej första transponder. tyvärr har deras transponder inte samma läge den enes (FILIP) transponder sitter 67cm längre fram
När mållinjen passeras är Filips transponder 9 tusendelar före Freddy. Vilken hastighet behöver Filip ha när han passerar mållinjen för att hans framdäck ska vara först och han därmed vinner.

V= Hastigheten
T= Tiden 0,009 s
S= Avståndet mellan transpondrarna i meter (0,67)


V=S/T =0,67/0,009=74,4444 m/s =268 km/h


Svar: Filip måste ha en hastihet över 268 km/h. Vid 268 km/h är det dött lopp och har han en hastighet under vinner Freddy.


Intressant foto långt efter mållinjen.
Prova ring Kommentator LG ;)


mvh freddy:yoparty
 
Nej det är inte Ok utan tydligt dåligt upplägg på tidschemat som enbart gynnar möjligt TV och arrangören för publikens skull.

Snacka om stress och det blir ju krav att man ska sitta i gridshow med värmarna på... för vem hinner annars låta ett par hjul hängandes löst med värmare som ska monteras 5-10 minuter innan race.

Nä där får man ju hoppas dom tänker om en aning.

det hade ju enkelt gått att ändra:
griddshow,ett ex.carrera race och sedan pro följt av stcc.
det enda bra med nuvarande upplägg är att de sopar banan och sprutar sten på de i pitlaneområdet före race:tummenupp
men en snabbare sopning efter ett race under tiden de får bucklor (om de nu har några) hade löst det problemet.
 
Backlunds transponderplacerin

jag är ingen signal sinus hit o dit specialist, men om ditt resonemang stämmer med verkligheten kan jag glatt berätta att min transponder har en aning vinkel bakåt... :tummenupp

fråga:
Varför slår backlund i tanken efter målgång?!
och varför ser han så ledsen ut i tv-intevjuvn?

riktiga vinnartecken eller hur ;)


Filps transponder sitter så här P1010053.JPG
 
Nu har jag kollat på racet också och tur i oturen får man väl säga så syns inte startproblemen i TV. För sportens ansikte utåt då alltså. Och enligt mitt otränade öga så tycker jag man ser att Freddy är först över mållinjen - helt rätt. Men SC-situationen? Ut med ambulans och vitflagg direkt, gulflaggen verkar ju vara ute i god tid och då tycker jag man ska vänta med SC tills ambulanspersonalen meddelat att man inte klarar detta under gulflagg endast. Men, som sagt, det är min åsikt. Att jag också tycker att STCC borde sätta samma status Pro SBK som på STCC och nedgradera Carrera Cup är också bara en åsikt.

Men all heder åt er grabbar som kör Pro SBK! Fullt startfält, bra racing och ärligt talat, ni ser sjuhelsickes bra ut på TV!


Den röriga starten syns väldigt väl på TV bilderna, inget WU, inga nummerskyltar, många som inte alls är med på starten etc.

Om Fredrik är först eller inte tycker Jag syns ganska tydligt på bilderna, ingenting man vill avgöra ett race på dock.
(linjen baserad på den metern utav den målade mållinjen som finns intill muren)
http://uployt.com/me/10111011/51/ProSuperbike.2009.Round01.Mantorp.Race.TV.XviD.Swedish_0002.JPG

Efter vad jag kan se FPF så passerar inte Fredrik Filip förens de åker ihop. Rätt eller fel? Bryr mig inte, men det hade inte kostat något att rita upp en linje i backen. Det hade inte kostat något att ställa en DV i höjd med linjen heller.

Men eftersom transpondersystem och målgång sker på samma ställe (T sk. från ex. A-torp och Sviestad) borde transponder vara det som gäller (står ingenting om det i reglementet, men det gör det ej heller om någon målkamera eller folk som står i bandepån)

Ang. SC situationen så ser jag inte varför inte En ambulans och gulflagg skulle kunna lösa det där - sju bilar + ATV (vad gör han där?) + SC finns det ingen anledning till. På med krage, spineboard och sen iväg, ett par minuter. Två sjukvårdare + funktionärer räcker ju vid alla andra tillfällen. Varför man sen lägger tid/resurser på att få upp massa skynken runt om (funktionärer som kom ända från DR-depån) föraren förstår jag inte.
Enligt mina erfarenheter så skymmer man fordon/förare vid olyckor med dödlig utgång, alt. olyckor med väldigt svåra skador.

Notera att jag inte på något sätt vill sänka säkerheten kring arrangemangen, men så som man agerade i denna situationen försämrade säkerheten och utsatte dessutom fler förare för fara (oavsett om funktionärerna jobbade ideellt eller inte).

Tjupp.
 
Last edited:
Och som STCC kommentatorerna sa, täckningen av race och motorsport kanske blir för! bra och fler stannar hemma och kollar race istället för komma till banorna, tiden får utvisa det.

Det har bevisats flera gånger att detta påstående inte stämmer - och då har det handlat om ishockey och fotboll, där publiken som inte skulle komma hade 15-30 minuter kommunal restid hemifrån till arenan.
Här handlar det om folk som har 20+ mil till banan, de allra flesta utav dessa skulle garanterat stanna hemma oavsett om det TV-sändes eller inte.
 
Det har bevisats flera gånger att detta påstående inte stämmer - och då har det handlat om ishockey och fotboll, där publiken som inte skulle komma hade 15-30 minuter kommunal restid hemifrån till arenan.
Här handlar det om folk som har 20+ mil till banan, de allra flesta utav dessa skulle garanterat stanna hemma oavsett om det TV-sändes eller inte.

Ok. Anledningen till den kommentaren av kommentatorerna skulle varit att det var den minst besökta premiären på länge? Kanon väder till trots och en som STCC hoppas bättre race dag.

Ang målfotot jag tror du satt strecket fel Stoekh. Där är en heldragen vit linje som syns på din bild (antar att det är den, något svårt att avgöra på den bilden dock) så om du kunde backa och tagit en bild från det vita streck som syns där jag gjort en markering? Kanske har jag helt fel men det är den jag kollat på vid varje replay här, den syns väldigt tydligt på tv bilderna.

Oavsett vilket, tätare fight på mållinjen har vi någonsin haft det? Grymt coolt att det kan vara så jämt även om det nu bara var 2 flygande varv.
 

Bifogat

  • editat.jpg
    editat.jpg
    66.2 KB · Visningar: 83
Last edited:
Nej, nu tänker du fel.

Hade ni båda kört i 268km/h så hade din transponder kunna suttit 67cm längre bak om Filips transponder passerat slingan 0,009 s före din.

Vid ALLA hastigheter mindre än 268km/h så är Filip först över slingan.

Sedan kanske inte slingan och mållinjen är på samma ställe på Mantorp, vad vet jag?


Min röst går fortfarande till Filip.
Ta du och tänk igenom det där en gång till. :)


Sista bilden visar ganska tydligt vem som kör in i vem.
Dags att släppa detta nu?
 
Ok. Anledningen till den kommentaren av kommentatorerna skulle varit att det var den minst besökta premiären på länge? Kanon väder till trots och en som STCC hoppas bättre race dag.

Ang målfotot jag tror du satt strecket fel Stoekh. Där är en heldragen vit linje som syns på din bild (antar att det är den, något svårt att avgöra på den bilden dock) så om du kunde backa och tagit en bild från det vita streck som syns där jag gjort en markering? Kanske har jag helt fel men det är den jag kollat på vid varje replay här, den syns väldigt tydligt på tv bilderna.

Oavsett vilket, tätare fight på mållinjen har vi någonsin haft det? Grymt coolt att det kan vara så jämt även om det nu bara var 2 flygande varv.

Tror jag blev vilseledd utav ojämnheterna i banan och att det är som du säger - mållinjen ligger lite högre upp än vad jag först ritade ut.
Denna tror jag stämmer bättre (röda linjen)
http://uployt.com/me/10111011/51/ProSuperbike.2009.Round01.Mantorp.Race.TV.XviD.Swedish_0006.jpg

Här är en ej förstorad bild där man lite enklare kan tyda mållinjen
http://uployt.com/me/10111011/51/ProSuperbike.2009.Round01.Mantorp.Race.TV.XviD.Swedish_0004.jpg

Tror till och med mållinjen går strax under den röda linjen, men hur som helst - enligt TV-bilderna så är Filip före "i god tid" innan mållinjen (vart den nu går) och framför Fredrik fram tills de åker ihop "en bra bit" efter linjen (...vart den nu är...)

Hur som helst, som du säger är det ju kul när det är tätt. Det jag ogillar är att det ska protesteras över en sådan här grej, när man bara kan gå på transpondern - som man alltid gör.
Efter vad man läst/sett om denna helg så finns det ju en hel del annat att lägga sina protester på...

Angående publiksiffrorna så har jag inte hört uttalandet, men om det nu stämmer, att publiksiffran var lägre än brukligt - så tror jag inte det har någonting med Viasat Motor att göra. För det första så var det väll fler som kunde se STCC tidigare när det gick på SVT, TV4 eller vad det nu var. För det andra har de flesta (alla?) publiksporter tappat publik den senaste tiden (den oroliga ekonomin).

Sista bilden visar ganska tydligt vem som kör in i vem.

Vad nu det har med saken att göra, men Filip "kör in i" Fredrik efter mål...

Freddy skrev:
riktiga vinnartecken eller hur

Då tycker jag att #45 vinner, han såg gladast ut och körde längst på bakhjulet. :krama
 
Last edited:
Är transpondern baserad på Aktive RFID..?
I så fall ÄR det DEFINITIVT skillnad på vart den är placerad.

Inte bara i lässtyrka utan även i räckvidd. pungt.

Fast jag tyckte ialla fall Fille vara före.
Blev mest irriterad av att se racet, mycket besviken..på det mesta från Prospb.
//
Benny
 
Jag lägger också min insats på att Filip är i mina ögon klart före, när man spolar hd-boxen fram och tillbaka. Man kan ofta i roadracing "känna i ryggen" om någon är före även om det gäller tusendelar. Kan det här överklagas så borde det göras. Man borde väl kunna ta viasats produktion till hjälp med alla deras kameror/vinklar osv...
Annars får man kalla det oavgjort och dela poäng
 
Nej, nu tänker du fel.

Hade ni båda kört i 268km/h så hade din transponder kunna suttit 67cm längre bak om Filips transponder passerat slingan 0,009 s före din.

Vid ALLA hastigheter mindre än 268km/h så är Filip först över slingan.

Sedan kanske inte slingan och mållinjen är på samma ställe på Mantorp, vad vet jag?


Min röst går fortfarande till Filip.

Nu är jag också på väg att göra tankevurpa...!!!
 
Last edited:
Jag lägger också min insats på att Filip är i mina ögon klart före, när man spolar hd-boxen fram och tillbaka. Man kan ofta i roadracing "känna i ryggen" om någon är före även om det gäller tusendelar. Kan det här överklagas så borde det göras. Man borde väl kunna ta viasats produktion till hjälp med alla deras kameror/vinklar osv...
Annars får man kalla det oavgjort och dela poäng

Oavgjort och delad poäng vore en ide ja för så nära har jag aldrig sett. Det där kan inte vara mer än 1-2 tusendelar.
Oavsett så är jag den första att erkänna att jag kan ha fel. Det ser onekligen ut som om Backlund faktiskt är före. Den andra bilden med rött streck ligger nån millimeter innan mållinjen och det andra svarta en bit efter, på bägge är Backlund först och då bör han varit först över linjen.
Bör nog skaffas en kamera riktad mot/över linjen hädanefter.

Folk som stod vid linjen såg Freddy "klart" före nån/några meter innan linjen och trodde solklart han var först....hade det varit åt andra hållet så hade kanske Backlund oxå viljat ha en prövning av domarna.
Detta kan ju svida om Backlund förlorar Superbike med 2? poäng från Freddy.

Aja jag har inget mer o tillägga om vinnaren i detta racet då :)
 
Freddy inte Fredrik :)

Av de där dåliga tv bilderna går ju aldrig urskilja några cm på..spec inte när dom är framifrån..blir ju bara rena chansningar

Det har du fan rätt i,
EDITERAT av mod.: xxxxxx-xxxx
Freddy Rolf Markku Papunen

Ballt:tummenupp


Bempas skrev:
Detta kan ju svida om Backlund förlorar Superbike med 2? poäng från Freddy.

Varför har PRO SBK en egen poängberäkning för?
Sicka jävlar och vilja sticka ut, hela värlen räknar på ett sätt - PRO SBK på ett annat:Bugar

Edit: Resultat på stcc.se visade tydligen förra årets total, tänkte väll, 145 poäng för en seger...:rofl
Då skiljer det fem poäng, som sig bör.
 
Last edited by a moderator:
Jag lägger också min insats på att Filip är i mina ögon klart före, när man spolar hd-boxen fram och tillbaka. Man kan ofta i roadracing "känna i ryggen" om någon är före även om det gäller tusendelar. Kan det här överklagas så borde det göras. Man borde väl kunna ta viasats produktion till hjälp med alla deras kameror/vinklar osv...
Annars får man kalla det oavgjort och dela poäng

För att klargöra: Det är en faktadomare som har beslutat detta och det kan inte överklagas. Endast en vädjan kan lämnas in mot hela systemet, går det igenom måste man skriva om hela reglementet.

Läs gärna på: http://www.highsider.se/page21.html#090506_prosbkeftertankar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top