Det är dags att stanna klockorna…Mantorp

Uppmuntrar med enkel högstadie matematik..
jag gick ju inte ut gymnasiet men hoppas det man lärde sig i grundskolan kan hjälpa.

§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
Freddy eller Filip?!
Reglementet säger att först över mål vinner, ej första transponder. tyvärr har deras transponder inte samma läge den enes (FILIP) transponder sitter 67cm längre fram
När mållinjen passeras är Filips transponder 9 tusendelar före Freddy. Vilken hastighet behöver Filip ha när han passerar mållinjen för att hans framdäck ska vara först och han därmed vinner.

V= Hastigheten
T= Tiden 0,009 s
S= Avståndet mellan transpondrarna i meter (0,67)


V=S/T =0,67/0,009=74,4444 m/s =268 km/h


Svar: Filip måste ha en hastihet över 268 km/h. Vid 268 km/h är det dött lopp och har han en hastighet under vinner Freddy.


Intressant foto långt efter mållinjen.
Prova ring Kommentator LG ;)


mvh freddy:yoparty
 
När klockar tidtagningen passagen av en transponder? Är det när den är som närmast slingan, eller kan det vara så att den tar tidigare eller senare beroende på hur den är vinklad? Enligt instruktionerna så ska ju botten på transpondern vara riktad rakt ner mot slingan.

Edit: Ett exempel. Om två transpondrar passerar exakt samtidigt, men den ena är vinklad bakåt och den andra framåt. Vilken kommer då först enligt tidtagningssystemet?
 
det svåra är ju att sändningsstyrkan i transpondern ej är likvärdig vid fullt batteri som vid halvt.att transpondern strålar lika mycket åt alla håll och inte i en båge bara runt hojen utan lika mycket framåt.sedan beror ju placering och avskärmning sändningsstyrkan.en fri placerad transponder på kutsen kan ju trigga före en placerad innanför kåpställningen under instrumenteringen.
inom en meter gäller målfoto, är det väl det de räknar i vm för att de är så opålitliga.
tycker denna tråd börjar handla mer om vem som faktiskt vann istället för att fokusera på vad som bör göras för att få en proffesionell racing i sverige.
Även om det faktiskt är intressant då det påverkar slutresultatet.

en annan rolig grej,enligt banbesiktningen så ska det vara airfence i kurvan innan utgångskurvan,varför kom inte de upp när det upplystes fredagsträningen innan att det krävdes under tävling?
 
tycker denna tråd börjar handla mer om vem som faktiskt vann istället för att fokusera på vad som bör göras för att få en proffesionell racing i sverige.
Även om det faktiskt är intressant då det påverkar slutresultatet.

en annan rolig grej,enligt banbesiktningen så ska det vara airfence i kurvan innan utgångskurvan,varför kom inte de upp när det upplystes fredagsträningen innan att det krävdes under tävling?

Helt sant men även vem som vann är ju intressant och en viktig del i vad som gick fel i själva racet. Men nu är det en vinnare och det är Freddy oavsett vad andra kan tycka om det (kommer alltid tycka att han var först!:rolleyes: )

Ang bansäkerheten så där krashen ägde rum såg man att föraren låg alldeles vid däcken (är detta den kurvan?) är detta en kurva man inte normalt kör av i eller borde det inte varit airfence där? Även om han missade däcken så låg han farligt nära tyckte jag...
 
det svåra är ju att sändningsstyrkan i transpondern ej är likvärdig vid fullt batteri som vid halvt.att transpondern strålar lika mycket åt alla håll och inte i en båge bara runt hojen utan lika mycket framåt.sedan beror ju placering och avskärmning sändningsstyrkan.en fri placerad transponder på kutsen kan ju trigga före en placerad innanför kåpställningen under instrumenteringen.
inom en meter gäller målfoto, är det väl det de räknar i vm för att de är så opålitliga.
tycker denna tråd börjar handla mer om vem som faktiskt vann istället för att fokusera på vad som bör göras för att få en proffesionell racing i sverige.
Även om det faktiskt är intressant då det påverkar slutresultatet.

en annan rolig grej,enligt banbesiktningen så ska det vara airfence i kurvan innan utgångskurvan,varför kom inte de upp när det upplystes fredagsträningen innan att det krävdes under tävling?

Nu är du ute på bärtur. En transponder har en riktning, och strålar mest i den riktning pilen pekar. Det funkar dessutom så att slingan mäter hela sändningsstyrkan, som en sinusvåg och triggar på toppen av sinusvågen. Detta innebär att precisionen är så exakt som en tusendel av en sekund. En transponder monterad på kutsen kan inte trigga innan en transponder monterad på kåpställningen. Pungt.
 
Ang bansäkerheten så där krashen ägde rum såg man att föraren låg alldeles vid däcken (är detta den kurvan?) är detta en kurva man inte normalt kör av i eller borde det inte varit airfence där? Även om han missade däcken så låg han farligt nära tyckte jag...
Jag tror att Igelhammar menar högern som leder fram till sista vänstern som i sin tur leder ut på start/mål. Där brukar det finnas ett airfence till vänster för att skydda mot räcket som delar av banan från depåinfarten.

Niki, som kraschade, gjorde det i slutet på start/mål.

En helt annan fråga, varför kör Filip endast med en ljuddämpare på sin Suzuki K9? Vad jag vet har den 2 st original och i normala Superbike-reglementen ska hojen se ut som originalet.
Vet att man har andra regler i tex AMA Superbike men är det även så i Pro Superbike?
 
Nu är du ute på bärtur. En transponder har en riktning, och strålar mest i den riktning pilen pekar. Det funkar dessutom så att slingan mäter hela sändningsstyrkan, som en sinusvåg och triggar på toppen av sinusvågen. Detta innebär att precisionen är så exakt som en tusendel av en sekund. En transponder monterad på kutsen kan inte trigga innan en transponder monterad på kåpställningen. Pungt.

Då borde man alltså kunna rikta signalen snett neråt framåt och på så sätt trigga mottagaren innan hjulet passerar.
Eller i alla fall tidigare än om den varit riktiad nedåt eller bakåt.
(Vi pratar centimetrar och decimetrar)
 
Då borde man alltså kunna rikta signalen snett neråt framåt och på så sätt trigga mottagaren innan hjulet passerar.
Eller i alla fall tidigare än om den varit riktiad nedåt eller bakåt.
(Vi pratar centimetrar och decimetrar)

Det var precis det min fråga handlade om, dvs om det är möjligt.
 
Om det nu skulle gå att "rikta" transpondern för att få tidigare markering, så har väl det ingen som helst betydelse. Du får inte bättre varvtider för det. Tiden mäts ju fram till nästa passage av din transponder, varv efter varv efter varv.....
Vid målgång så är det ju hojens fysiska passering av mållinjen som ju räknas, oavsett var transpondern sitter.
 
Om det nu skulle gå att "rikta" transpondern för att få tidigare markering, så har väl det ingen som helst betydelse. Du får inte bättre varvtider för det. Tiden mäts ju fram till nästa passage av din transponder, varv efter varv efter varv.....
Vid målgång så är det ju hojens fysiska passering av mållinjen som ju räknas, oavsett var transpondern sitter.

...och eftersom ett räknexempel togs upp som skulle bevisa att Freddy var före, så har det helt plötsligt betydelse.
 
...och eftersom ett räknexempel togs upp som skulle bevisa att Freddy var före, så har det helt plötsligt betydelse.


ja,tänk om de har transpondern på exakt samma ställe,nån riktar pilen 45 grader framåt och den andra kanske tom bakåt.
om nu slingan känner toppen av vågen så har vi i värsta fall kanske en meter i avstånd.varför har vi egentligen då transponder som målavgörare om nu det är så viktigt var den sitter och varför monterar folk de inte optimalt?

på de förarmötena vi hade förra året så påtalades det många ggr att försök montera transpondern så långt fram som möjligt.

varför finns det inget reglemente om var transpondern ska vara monterad?
 
Jag kan tänka mig att det är skillnad i signalstyrka på att vända transpondern uppåt i stället för nedåt men att t ex gaffelvinkeln på runt 20 grader skulle ge en märkbart starkare signal i den riktningen än rakt neråt tror jag inte på så sinusvågens topp torde bli när transpondern passerar rakt över slingan, inte när den "riktade strålen" passerar slingan.
 
...och eftersom ett räknexempel togs upp som skulle bevisa att Freddy var före, så har det helt plötsligt betydelse.

jag är ingen signal sinus hit o dit specialist, men om ditt resonemang stämmer med verkligheten kan jag glatt berätta att min transponder har en aning vinkel bakåt... :tummenupp

fråga:
Varför slår backlund i tanken efter målgång?!
och varför ser han så ledsen ut i tv-intevjuvn?

riktiga vinnartecken eller hur ;)
 
Då borde man alltså kunna rikta signalen snett neråt framåt och på så sätt trigga mottagaren innan hjulet passerar.
Eller i alla fall tidigare än om den varit riktiad nedåt eller bakåt.
(Vi pratar centimetrar och decimetrar)

Nej. Det är ingen riktad stråle, det handlar om en aningen starkare signal i pilens riktning. Slingan mäter högsta strålningen från transpondern, och högsta strålningen erhålles när transpondern är som närmast slingan. Om du vinklar transpondern 90 grader är den fortfarande inte närmare, men man får en starkare signal.
 
jag är ingen signal sinus hit o dit specialist, men om ditt resonemang stämmer med verkligheten kan jag glatt berätta att min transponder har en aning vinkel bakåt... :tummenupp

fråga:
Varför slår backlund i tanken efter målgång?!
och varför ser han så ledsen ut i tv-intevjuvn?

riktiga vinnartecken eller hur ;)

Jag har heller ingen aning, därför jag frågar. Jag har tyvärr inte heller sett tv-bilderna, men det är som du säger inga vinnartecken.
 
Nu är du ute på bärtur. En transponder har en riktning, och strålar mest i den riktning pilen pekar. Det funkar dessutom så att slingan mäter hela sändningsstyrkan, som en sinusvåg och triggar på toppen av sinusvågen. Detta innebär att precisionen är så exakt som en tusendel av en sekund. En transponder monterad på kutsen kan inte trigga innan en transponder monterad på kåpställningen. Pungt.

Skönt med folk som vet vad de snackar om och inte bara spekulerar.
Eftersom ni rejsar på platt asfalt kanske positioneringen blir exakt men inom MX är det problem eftersom målgången oftast är på ett hopp. Signalstyrkemax kan variera en meter beroende på om föraren laddar eller tippar av över hoppet. Tippar man av triggar den mycket tidigare. Om en leder och en jagar kan man räkna ut med röva vem som laddar och vem som tippar av.

Antar att bakhjulsåka över mållinjen kan spela in här men annars borde vinkel på transponder och annat vara av ytterst marginell betydelse.
 
...och eftersom ett räknexempel togs upp som skulle bevisa att Freddy var före, så har det helt plötsligt betydelse.

Eftersom SVEMO´s reglemente säger att det är den motorcykel som FÖRST passerar mållinjen som är segrare, inte transponderns markering i tidtagningssystemet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top