Depåstöd och förvaring i lägenhet

  • Thread starter Thread starter P-E
  • Start date Start date
Vad är det som hindrar att klykorna bara snurrar runt i hålen på depåstället vid lite belastning ?
När skruven lossnat...

Har inte dessa själv men man ser ju på bilden att en plan yta på axeln hindrar vridning när skruven är på plats.

Så utan skruv borde det snurra men varför skulle någon skruva bort skruven ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har inte dessa själv men man ser ju på bilden att en plan yta på axeln hindrar vridning när skruven är på plats.

Så utan skruv borde det snurra men varför skulle någon skruva bort skruven ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Varför räcker det inte med att skruven lossnar ?
Hur stor kraft måste skruven pressa med mot axeln för att hindra axeln att snurra när man lyfter en sporthoj med ca 100kg på bakaxeln. Dvs ca 50 kg på varje klyka.
 
Det stämmer att det räcker med att skruven blir lös för att de ska kunna snurra, varför den skulle bli lös vet jag ej. Var lite nojig i början men har kollat skruvarna 3-4 gånger och de sitter stenhårt.

Åker jag bort ställer jag dock den på sidostödet. :)
 
Varför räcker det inte med att skruven lossnar ?
Hur stor kraft måste skruven pressa med mot axeln för att hindra axeln att snurra när man lyfter en sporthoj med ca 100kg på bakaxeln. Dvs ca 50 kg på varje klyka.

Som jag skrev har jag inte stödet själv så jag vet inte om axel och hål är runda, passar tight eller om skruvarna är gjorda av mjukost i Kina... men om man antar att allt är i bra material och tight passat så behöver inte skruven ens nudda axeln i "viloläge". När axeln börjar vrida sig kommer den krocka med skruven och rörelsen stoppas.

Men ägaren själv skrev nu att en lös skruv medför snurr ( = passningen kunde vart tightare) så då är det ju bra om de är åtdragna...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
inget jag rekommenderar att ha uppställt en längre tid då konstruktionen inte är helt stabil. Något man måste testa för att upptäcka.

Lycka till!

Alltså är du säker på att du har ett abba-stand? Det är nämligen det mest stabila stöd jag någonsin haft. Hojen sitter som berget! Vuxna kan utan problem sitta på hojen i upphissat läge och vi övar sittställning utan att hojen rör sig en millimeter. Har använt mitt sedan 2002 till 7 olika hojmodeller utan minsta antydan till instabilitet....barn har klättrat på hojen, vuxna har trillat mot den, allt utan att hojen ens rört på sig.

Om du verkligen har ett abba-stand - har du rätt plunchsats?
 
Som jag skrev har jag inte stödet själv så jag vet inte om axel och hål är runda, passar tight eller om skruvarna är gjorda av mjukost i Kina... men om man antar att allt är i bra material och tight passat så behöver inte skruven ens nudda axeln i "viloläge". När axeln börjar vrida sig kommer den krocka med skruven och rörelsen stoppas.

Men ägaren själv skrev nu att en lös skruv medför snurr ( = passningen kunde vart tightare) så då är det ju bra om de är åtdragna...



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har sett att vissa stöd med justerbara klyckor har en fyrkantig axel med fyrkantigt hå hål i stödet vilket gör att klyckan bara kan röra sig i sidled om skruven är borta.

Tyvärr är min runt med ett platt spår, dock måste skruven vara utskruvad en bit för att det ska gå att snurra på den.

Nu sitter den som berget ändå, men man kan ju alltid använda locktight för att vara på sen säkra sidan.
 
Stämmer.

Inhandlade abbas stöd direkt från England för ett par veckor sedan. Fungerar bra men inget jag rekommenderar att ha uppställt en längre tid då konstruktionen inte är helt stabil. Något man måste testa för att upptäcka.

Lycka till!

Använd rätt plunchsats och läs instruktionerna en gång till..du gör något fel om hojen är ostadig..min är hur stadig som helst och man kan även sitta på om man vill.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top