Depåstöd och förvaring i lägenhet

Täppas

Guest
Vad är det som hindrar att klykorna bara snurrar runt i hålen på depåstället vid lite belastning ?
När skruven lossnat...

Har inte dessa själv men man ser ju på bilden att en plan yta på axeln hindrar vridning när skruven är på plats.

Så utan skruv borde det snurra men varför skulle någon skruva bort skruven ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har inte dessa själv men man ser ju på bilden att en plan yta på axeln hindrar vridning när skruven är på plats.

Så utan skruv borde det snurra men varför skulle någon skruva bort skruven ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Varför räcker det inte med att skruven lossnar ?
Hur stor kraft måste skruven pressa med mot axeln för att hindra axeln att snurra när man lyfter en sporthoj med ca 100kg på bakaxeln. Dvs ca 50 kg på varje klyka.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det stämmer att det räcker med att skruven blir lös för att de ska kunna snurra, varför den skulle bli lös vet jag ej. Var lite nojig i början men har kollat skruvarna 3-4 gånger och de sitter stenhårt.

Åker jag bort ställer jag dock den på sidostödet. :)
 

Täppas

Guest
Varför räcker det inte med att skruven lossnar ?
Hur stor kraft måste skruven pressa med mot axeln för att hindra axeln att snurra när man lyfter en sporthoj med ca 100kg på bakaxeln. Dvs ca 50 kg på varje klyka.

Som jag skrev har jag inte stödet själv så jag vet inte om axel och hål är runda, passar tight eller om skruvarna är gjorda av mjukost i Kina... men om man antar att allt är i bra material och tight passat så behöver inte skruven ens nudda axeln i "viloläge". När axeln börjar vrida sig kommer den krocka med skruven och rörelsen stoppas.

Men ägaren själv skrev nu att en lös skruv medför snurr ( = passningen kunde vart tightare) så då är det ju bra om de är åtdragna...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Banditan

!Fast - !Fearsome - Female!
Gick med
2 May 2003
Ort
Visby
Hoj
Ducati 996
inget jag rekommenderar att ha uppställt en längre tid då konstruktionen inte är helt stabil. Något man måste testa för att upptäcka.

Lycka till!

Alltså är du säker på att du har ett abba-stand? Det är nämligen det mest stabila stöd jag någonsin haft. Hojen sitter som berget! Vuxna kan utan problem sitta på hojen i upphissat läge och vi övar sittställning utan att hojen rör sig en millimeter. Har använt mitt sedan 2002 till 7 olika hojmodeller utan minsta antydan till instabilitet....barn har klättrat på hojen, vuxna har trillat mot den, allt utan att hojen ens rört på sig.

Om du verkligen har ett abba-stand - har du rätt plunchsats?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Som jag skrev har jag inte stödet själv så jag vet inte om axel och hål är runda, passar tight eller om skruvarna är gjorda av mjukost i Kina... men om man antar att allt är i bra material och tight passat så behöver inte skruven ens nudda axeln i "viloläge". När axeln börjar vrida sig kommer den krocka med skruven och rörelsen stoppas.

Men ägaren själv skrev nu att en lös skruv medför snurr ( = passningen kunde vart tightare) så då är det ju bra om de är åtdragna...



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har sett att vissa stöd med justerbara klyckor har en fyrkantig axel med fyrkantigt hå hål i stödet vilket gör att klyckan bara kan röra sig i sidled om skruven är borta.

Tyvärr är min runt med ett platt spår, dock måste skruven vara utskruvad en bit för att det ska gå att snurra på den.

Nu sitter den som berget ändå, men man kan ju alltid använda locktight för att vara på sen säkra sidan.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Stämmer.

Inhandlade abbas stöd direkt från England för ett par veckor sedan. Fungerar bra men inget jag rekommenderar att ha uppställt en längre tid då konstruktionen inte är helt stabil. Något man måste testa för att upptäcka.

Lycka till!

Använd rätt plunchsats och läs instruktionerna en gång till..du gör något fel om hojen är ostadig..min är hur stadig som helst och man kan även sitta på om man vill.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top