---->Den stora filmrecensionstråden<----

Såg den först idag. Jag trodde den skulle vara suverän med tanke på att många har sagt att den är det. Jag borde ha förstått att den inte skulle vara det.
Bra och sevärd, men knappast suverän. Tråkig story, allmänt töntig och för mycket undertoner. Men stort plus för effekterna, grymt snyggt gjord men tyvärr lyfter det inte en hel film.
6/10 får den.

Film: Shutter island
Genre: Psych/skräck

IMDB-länk

Mitt betyg: Mycket trevlig film. Scorsese kan det där med att skapa trovärdiga miljöer och få in skådespelare som faktiskt fungerar i den aktuella miljön.
Leonardo di Caprio gör en fin tolkning av sin karaktär (Teddy Daniels) och Ben Kingsley lyckas göra det lilla extra som de andra karaktärerna saknar. Att gamle Max (von Sydow) är med gör inte saken sämre heller.

Tänker inte spoila någonting, men som slutkommentar kan jag säga : Se den. :D

(8 av 10)

Håller med i allt.
8/10

Trodde ärligt talat inte att jag skulle gilla den så mkt, både jag och tjejen gjorde det.

Ninja Assassin
http://www.imdb.com/title/tt1186367/
Halvt OK slötittarfilm. Trodde faktiskt den skulle va bättre.
Tydligen är det enda kvinnor klarar av att vifta med armarna i luften och panikskrika. Tröttande...
Tydligen är människor med militär träning och skjutvapen ingen match för människor med pyjamas och kastsjärnor. Också tröttande...
Halva filmen är tillbakablickar på huvudkaraktärens hårda uppväxt.
Resten är stridsscener med massor av taffligt cgi-blod.
Den får 5/10.
:död :död :död :död :död
[YOUTUBE-ID]KdZa8E7pQAQ[/YOUTUBE-ID]

Word på det, Daybreaker hade fasen riktigt bra potential, men snubblar och hamnar fel inte vid mål utan redan vid start :tungan :hihi

Någon gång nästa vecka blir det troligen Iron Man 2 för min del.
Brukar inte gilla "hjärndöd Hollywood-action" men Iron man och Robert Downey Jr. är riktigt klockrena, underbar humor och laidback-stil i filmen.

Edge of darkness

Film: Edge of Darkness
Genre: Crime/Drama
Trailerlänk
IMDB
Mitt betyg: Inte jättebra. Inte jättedålig. Det har gjorts betydligt bättre "nu jefflar skall jag vara dubbelt taskig tillbaks" filmer de senaste åren. Mel Gibson kändes mest trött. Gammgubben bör hålla sig på andra sidan kameran om han inte orkar prestera bättre framför!
(6 av 10)

Bifogat

• gibban.jpg
    gibban.jpg
    80.9 KB · Visningar: 33
Iron Man 2
gallery_main-iron-man-2-movie-stills-07222009-02.jpg

Suck, den var inte som jag hade hoppats på. Den innehöll väl det mesta som ettan hade att erbjuda men stora skillnaden nu är att handlingen är mindre intressant och hela filmen kändes väldigt ojämn tack vare detta. Sen fanns det många scener som upplevdes röriga och irriterande, helt vanliga dialogscener alltså. Effekterna är fortfarande snygga och den (sarkastiska) humorn är jag svag för, men vissa ggr blev även den delen av filmen för mycket....trist att göra dräplig komedi om dödsångest t.ex, men men. Det är Hollywood.
Det jag gillar mest är att Iron Man är en superhjälte karaktär som inte räds att visa vem som finns bakom masken, det öppnar upp för udda situationer som han kan hamna i, på både gott och ont givetvis, men mest intressant.

Gillade man ettan lär man finna en viss charm med filmen, men förväntar er inte en toppen uppföljare. Om man vill se superhjälte film på stora duken rekommenderar jag att se Kick-Ass istället. Blasphemy?
Kanske, men du kommer ha en garanterat roligare stund, om du nu inte är en Iron Man fanboy.

Betyg: 6/10

Film: Avatar
Behöver ingen närmare presentation.
Jag föll till föga till sist och såg den med tjejen.
Den var ganska precis vad jag förväntat mig, varken mer eller mindre.
Tyvärr väldigt förutsägbar.
Kunde fått vara mindre bombastisk på slutet.
6/10

Last edited:
Skulle skriva något om Valhalla rising men jag somna och sov tills filmen var slut så har inte mycket att skriva, att jag somna kanske säger nog om den :D :näsblod

Iron Man 2 får 10/10 jämfört med filmerna som gått den senaste tiden :tummenupp

a chump at oxford (1940)
22929-large.jpg

Helan och Halvan är alltid roliga och fantasirika. Pranket i labyrinten är en fin höjdpunkt. 8/10

the boondock saints II: all saints day (2009)
boondock-saints-2-all-saints-day-blu-ray.jpg

Bra, dålig, bra, dålig, bra, dålig, bra, dålig etc. Ruskigt ojämn tyvärr, slutet gillade jag verkligen, misstänker att jag är ganska ensam i det dock. 6/10

see no evil (2006)
fmrvseenoevil2.jpg

Alla klichéer intakta. Gillar man genren, se den för den är rätt grym och har man ögonfobi blir det äckligt. Inte för att jag har det, men till o med jag rös till. 6/10

the final destination (2009)
the-final-destination-2009-02-3.jpg

3 första filmerna var riktigt trevlig underhållning, tyvärr håller inte 4:an samma klass. Konceptet börjar kännas trött dessutom. Tråkigast är nog att många dödsfall inte kommer som någon större överraskning...CGI blod är dessutom a no-no! 5/10

house (1986)
fx5b1j.jpg

Riktigt skoj och fantasirik skräck/komedi som var en favorit som ung. Den innehåller mycket effekter o gummimasker, vilket är det bästa med den. Men varför återanvända Friday the 13th soundtracket, haha. 7/10

dolls (2002)
piff02s.jpg

Riktigt vacker och sorglig film från Kitano. Början med dockorna hade jag gärna sluppit, men filmen hade inte funkat utan dem. Men gah, ruskigt irriterande var det. Det som hindrar den från toppbetyg är att den var en aning förutsägbar och att den manliga vandrarens skuldkänslor inte visades tydligare i början. 7/10

true lies (1994)
_1261021110.jpg

Gillade denna inge vidare då den kom och tycker inte den var en höjdare nu heller, för att vara en "gammal" Arnie dvs. Hade hoppats på mer. Onödigt mycket humor och skurken är inte tillräckligt häftig. Men underhållningen ligger ändå på en rätt hög nivå och humorn funkar även många ggr. 7/10

frontière(s) (2007)
mm07-%20Frontieres_2.JPG

Den lånar rätt mycket från amerikanska hillbillyskräcken som jag inte är något större fan av. Den plankar till o med några idéer från The Descent. Inte bra. Men det är ändå fransmän som ligger bakom det hela, så det BLIR OK i det stora hela. 6/10

rain man (1988)
hdc_0000_0001_0_img0022.jpg

Fantastiskt skådespel från Hoffman och en fin berättelse. 8/10

kick-ass (2010)
kick-ass-movie.jpg

Några tankar finns på bloggen.

Old Dogs

Film: Old Dogs
Genre: Komedi
Trailerlänk
IMDB
Mitt betyg: Ganska kass egentligen. Några riktigt roliga grejor men sen väldigt fånig. Varför såg jag den? Vetefan... :va Se trailern så har du sett det roliga i stort och därmed sparat dryga 80 min av ditt liv.
(4 av 10 )

Film: FAME (2009)

Genre: Skräck ???
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1016075/
Min åsikt: Neeeej.
Tjejen ville se den så jag gick med på't mest för att scora poäng.
Jag minns en del av serien som gick i min gröna ungdom, tror det faktiskt fanns lite story i den, i denna film; Icket!
Pinsamt i alla lägen, inte minst glorifieringen av totalt ointressanta artister.
Visst fan finns det de som är talangfulla, men de kommer inte alls fram.
Både jag och tjejen ville bajsa i fodralet i brist på möjlighet att få våra 2 timmar tillbaka.
Betyg:

Nej, den får inget.

Bifogat

• fame4.jpg
    fame4.jpg
    44.9 KB · Visningar: 27
Last edited:
Vill slå ett par slag för Norsk skräckfilm, ja jag vet det låter absurt, men detta är faktiskt riktigt bra.

Fritt Vilt
Fritt Vilt II

Norge 2006 / 2008

http://www.imdb.com/title/tt0808276/
http://www.imdb.com/title/tt1188990/

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=lBWRHD_i6nE
http://www.youtube.com/watch?v=81JwRZjB31o

Lite av en klassisk slasherstory, men att det utspelas i norska fjällen gör det hela lite mer speciellt jämfört med allt massproducerat skit från väst.
Ett kompisgäng åker på snowboardtur till Jotunheimen. På fjället ramlar en av dem och bryter benet. De försöker ringa efter hjälp men det är ingen täckning på mobiltelefonen. De övernattar på ett öde högfjällshotell eftersom det är för långt tillbaka till bilen. Hotellet har varit tomt sedan det lades ner på 70-talet efter att ägarens son försvunnit. Det visar sig snart att ungdomarna inte är ensamma på hotellet....

Väl värt en titt, & skådespelarna är riktigt bra dessutom.
Sköna miljöer & en riktigt rå badguy.

Del två håller måttet också .

Vill ni döda tre timmar på lite blodspillan rekomenderar jag dessa varmt! :tummenupp

7 ishackor av 10

Bifogat

• fritt_vilt_103714b.jpg
    fritt_vilt_103714b.jpg
    40.8 KB · Visningar: 27
  • fritt-vilt-2-posters.jpg
    fritt-vilt-2-posters.jpg
    42.3 KB · Visningar: 27
Låter spännande! :tummenupp

Vill slå ett par slag för Norsk skräckfilm, ja jag vet det låter absurt, men detta är faktiskt riktigt bra.

Fritt Vilt
Fritt Vilt II

Norge 2006 / 2008

http://www.imdb.com/title/tt0808276/
http://www.imdb.com/title/tt1188990/

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=lBWRHD_i6nE
http://www.youtube.com/watch?v=81JwRZjB31o

Lite av en klassisk slasherstory, men att det utspelas i norska fjällen gör det hela lite mer speciellt jämfört med allt massproducerat skit från väst.
Ett kompisgäng åker på snowboardtur till Jotunheimen. På fjället ramlar en av dem och bryter benet. De försöker ringa efter hjälp men det är ingen täckning på mobiltelefonen. De övernattar på ett öde högfjällshotell eftersom det är för långt tillbaka till bilen. Hotellet har varit tomt sedan det lades ner på 70-talet efter att ägarens son försvunnit. Det visar sig snart att ungdomarna inte är ensamma på hotellet....

Väl värt en titt, & skådespelarna är riktigt bra dessutom.
Sköna miljöer & en riktigt rå badguy.

Del två håller måttet också .

Vill ni döda tre timmar på lite blodspillan rekomenderar jag dessa varmt! :tummenupp

7 ishackor av 10

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...