Den gröna ekonomins uppgång och fall

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hahaha, i efterhand stensäkra men så lät det absolut inte då. Och staten hade långtifrån lika stark ekonomi på den tiden.

”Högriskprojekt”, det var det när järnvägen byggdes, när vattenkraften byggdes, när kärnkraften byggdes, när bostadsprogrammet byggdes osv osv.

Men du svarade inte på frågan, fanns det någon särskild anledning?
Du blandar korten lite nu, gruvor och skog drevs väl av efterfrågan och inte spekulation? Övriga projekt är kanske på filosofiskt plan jämförbara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skrev ju att gasen vad jag vet bara har en köpare, vilket är en jätterisk
De tre du nämnde, "vattenkraft, gruvor och skogsindustri" hade alla många köpare av produkterna.

Gasen är bara ingrediens till det stål vars produktion redan är tingad under decennier framåt. Efterfrågestyrt som sagt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Visa mig efterfrågan på grönt stål, till dess faktiska kostnad, inte bara drömska idéer.

BMW satsar på kaktus i stolarna istället, bra idé det också:

 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Gasen är bara ingrediens till det stål vars produktion redan är tingad under decennier framåt. Efterfrågestyrt som sagt.
Men nu var min poäng att där de tar fram gasen, finns bara en köpare, vilket är en jätterisk.
Att transportera gas till annan köpare svinlångt bort, är dyrt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men nu var min poäng att där de tar fram gasen, finns bara en köpare, vilket är en jätterisk.
Att transportera gas till annan köpare svinlångt bort, är dyrt.

Nu är det nog så att gas transporteras både hit och dit i världen även med lönsamhet.

Det är också så att vätgas lämpar sig väl för distribution av energi i pipeline (givet kostnad per MWh förstås) men om man jämför med exempelvis elektricitet:

En 400kV- ledning kräver pga separation mellan kablarna och frihet från träd samt säkerhetsavstånd att nätägaren behöver servitut eller motsvarande på en bredd som är 800m eller någonting ditåt. Det är en helvetes massa markjuridik och ersättningar som skall förhandlas fram och det är ingen snabb process.

En vätgaspipeline kräver fyra (4) meters juridisk bredd och grävs helt sonika ned. Den kan distribuera nio (9) gånger mer energi än 400kV-ledningen och förlusterna är i sammanhanget minimala.

Det är den andra fördelen med vätgas, det finns många nackdelar också som gör den helt ointressant för fordon förutom flygplan och större fartyg, men vackert så.

Om man då smäller upp några små kärnkraftverk i närheten av de stora industrierna och dessutom har en hel del vindkraft så är saken ganska klar. Och det är ju det här som är planen enligt tex Vattenfall. Stålproduktion med vätgas är kanske inte riktigt Columbi ägg, men teknologin har en potential att ensamt åtgärda nästan 10% av VÄRLDENS koldioxidutsläpp och det är förstås därför som stålet därifrån har en efterfrågan (/betalningsvilja) som kommer att överstiga produktionskapaciteten under många decennier framöver.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla som Toyota tillverkat tex, Mirai eller vad den hette?

Sedan skulle visst Toyota sluta med detta och satsa på batterier de med, bara tio år senare än alla andra.

Svåra att tanka så länge det saknas infrastruktur för det. Men det handlar ju bara om politiska beslut.

Har man en vätgasanläggning runt knuten i enlighet med där resonemanget startade så kan det ju bli helt andra förutsättningar. Särskilt om deras enda kund ändrar sig och inte vill köpa gasen så kan det ju bli ett väldigt gynnsamt pris.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man tillverkar vätgas när elen är billig, det är bara ett sätt att reglera tillgång/efterfrågan. Jag skulle inte vara så orolig för detta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man tillverkar vätgas när elen är billig, det är bara ett sätt att reglera tillgång/efterfrågan. Jag skulle inte vara så orolig för detta.

Kan du citera så man förstår vad du eller vem du syftar på? Det där inlägget ser ut som att du besvarar någon samtidigt som jag inte kan koppla ihop det med vad någon i tråden skrivit.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan du citera så man förstår vad du eller vem du syftar på? Det där inlägget ser ut som att du besvarar någon samtidigt som jag inte kan koppla ihop det med vad någon i tråden skrivit.

Det gällde inlägget innan. Framgår det inte?

Aha, nu ser jag, det ändrades och då blev det konstigt. :)

Sorry!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det gällde inlägget innan. Framgår det inte?

Aha, nu ser jag, det ändrades och då blev det konstigt. :)

Sorry!

Inlägget innan? Dvs mitt? Det är baserat på scenariot att den enda vätgaskunden av någon anledning uteblir från ekvationen. Då blir produktionskostnaden ganska irrelevant, det lär ändå sluta med konkurs.

Och jag har inte ändrat i inlägget.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top