Den gröna ekonomins uppgång och fall

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja mest fall kanske, är det vad vi bevittnar nu?



Så här är nyhet på nyhet nu, jag tror ändå på all den här teknologin, men det var förmodligen roligare investera i den när det var 0% ränta och högkonjunktur.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Att Kina går i kånken (kommer inte hända) tror iaf inte jag är något fall att bry sig om, på vilket sätt menar du att 179st fläktar ska påverka något? Istället får dom en näsbränna och kanske passar sig för vidare exploatering Som missgynnar.

Lite uppförsbacke för ny, nåja, teknologi leder förhoppningsvis till att dom växlar upp och måste leverera än bättre i alla led. Får dom fram en produkt/tjänst som är såpass mycket bättre än alternativet löser sig resten, att dom önskar draghjälp av staten är väl bara strategiskt smart.

Motsatsen är att skapa en hype och sälja skräp *hosT*esla vilket naturligtvis fungerar med facit i hand, inget jag föredrar dock. Om Scania knegar på däremot och visar resultat, tror du inte staten kommer Vilja stå med i rampljuset då? :nicka

 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jobbar med två olika firmor som utför transporter åt det företag där jag är anställd. Det ena har investerat i egen biogasanläggning och kör en Scania på denna biogas + att de säljer gas till hugade spekulanter. De andra företaget har investerat i en solcellspark på sin bakgård, ett batteri som driver deras verksamhet och deras nya elektriska Volvo lastbil. Inget av dessa 2 företag skulle för allt smör i Småland gå tillbaka till dieseldrift. Så jag tycker nog att det finns bra "grön" ekonomi. Sedan är det ju upp till våra politiker vilken utveckling de vill ha. Min kompis som bunkrade 100W glödlampor har faktiskt insett det praktiska med led-lampor så även de mest inbitna bakåtsträvarna mjuknar tillslut när fördelarna överväger, men visst är det en resa dit.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill höra mer om bunkra volfram :) Vaffö?

Det var många som köpte på sig lager av glödlampor när dom skulle förbjudas, och jag förstår dom delvis, för dom "gröna" alternativ som fanns då var inte bra.

Dom hade en färgton som gjorde att allt såg ut som ett bårhus och dom var inte dimmbara, desutom passade dom inte i armaturerna som var tillverkade för glödlampor.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det var många som köpte på sig lager av glödlampor när dom skulle förbjudas, och jag förstår dom delvis, för dom "gröna" alternativ som fanns då var inte bra.

Dom hade en färgton som gjorde att allt såg ut som ett bårhus och dom var inte dimmbara, desutom passade dom inte i armaturerna som var tillverkade för glödlampor.
Erkänn, du var en av dem :krama
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är väl ungefär som kommuner som bunkrar gummipellets för konstgräsplaner som kommer förbjudas att sälja snart men inte vara förbjudet att använda. För 10 år sedan var det "the shit" när man bytte både naturgräs och grus mot konstgräs. Att gummipellets skall vara en orsak till mikroplast i naturen (kanske inte är gummi då eller så är mikroplast ett brett begrepp) är tydligen inte ett problem då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl ungefär som kommuner som bunkrar gummipellets för konstgräsplaner som kommer förbjudas att sälja snart men inte vara förbjudet att använda. För 10 år sedan var det "the shit" när man bytte både naturgräs och grus mot konstgräs. Att gummipellets skall vara en orsak till mikroplast i naturen (kanske inte är gummi då eller så är mikroplast ett brett begrepp) är tydligen inte ett problem då.

Grejen är att dom bunkrar några säckar för att kunna laga planen vid skada, annars måste dom lägga om hela planen och då skotta bort tonvis av gummipellets.

Och nej, jag bunkrade inte glödlampor, jag hade nog bytt ut dom flesta till lågenergi redan innan förbudet, trots att dom hade trist ljustemperatur och inte var dimmbara
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vill höra mer om bunkra volfram :) Vaffö?

Bra att ha då man ska starta upp gamla rörförstäkare i okänt skick, om dom skulle ha kortslutning i nätdelen så tänds bara lampan istället för att det blir andra otrevligheter ?

Lampan kopplas i serie med spänningsmatningen, sen är väl frågan om hur många som håller på med sånt här?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja eller så har väl varenda normalbegåvad man en påse porslinssäkringar, universalkondingar och motstånd ;) Jag har någonstans i gömmorna en Raspberry jag knåpa ihop med touchskärm och allt vad som gick att få på då för ett gäng år sen men är för korkad för att tycka att programmering kan bli kul men en vacker dag så.. *jordens undergång*
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja eller så har väl varenda normalbegåvad man en påse porslinssäkringar, universalkondingar och motstånd ;) Jag har någonstans i gömmorna en Raspberry jag knåpa ihop med touchskärm och allt vad som gick att få på då för ett gäng år sen men är för korkad för att tycka att programmering kan bli kul men en vacker dag så.. *jordens undergång*
Programmering är bara roligt om du tycker om att känna dig som en idiot i 10 år i sträck. :hihi
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jobbar med två olika firmor som utför transporter åt det företag där jag är anställd. Det ena har investerat i egen biogasanläggning och kör en Scania på denna biogas + att de säljer gas till hugade spekulanter. De andra företaget har investerat i en solcellspark på sin bakgård, ett batteri som driver deras verksamhet och deras nya elektriska Volvo lastbil. Inget av dessa 2 företag skulle för allt smör i Småland gå tillbaka till dieseldrift. Så jag tycker nog att det finns bra "grön" ekonomi. Sedan är det ju upp till våra politiker vilken utveckling de vill ha. Min kompis som bunkrade 100W glödlampor har faktiskt insett det praktiska med led-lampor så även de mest inbitna bakåtsträvarna mjuknar tillslut när fördelarna överväger, men visst är det en resa dit.
Allt nytt är inte bra. 3D-tv. Etanoldrivna bilar blev en kortvarig historia. Bitcoin verkar inte slå igenom som betalningsmedel. Vindkraft har den stora nackdelen att den är beroende av att det blåser. Den kan inte heller lagras och användas när den behövs, som t ex vattenkraft.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Allt nytt är inte bra. 3D-tv. Etanoldrivna bilar blev en kortvarig historia. Bitcoin verkar inte slå igenom som betalningsmedel. Vindkraft har den stora nackdelen att den är beroende av att det blåser. Den kan inte heller lagras och användas när den behövs, som t ex vattenkraft.
Vindkraft har fler nackdelar än så, som att när det är dags att riva ner och bygga nytt kraftverk så går det ungefär jämnt upp med investering, om man nu inte har dagens räntor, materialet de är byggda av är inte återanvändbart utan skickas på deponi, de använder stora mängder rare earth minerals, de dödar fåglar, de låter, de har en goldilocksfunktionalitet där det måste blåsa lagomt mycket, inte för mycket eller för lite, de är käsliga för isning på bladen, om de går sönder är de farliga för alla på marken eftersom att de kan kasta iväg stora jävla propellerblad överraskande långt... För att nämna några problem med dem.
Men om man bygger stora jävla svänghjul kan man ju lagra energin så om man vill. För att göra det ännu sämre. :hihi
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vindkraft har fler nackdelar än så, som att när det är dags att riva ner och bygga nytt kraftverk så går det ungefär jämnt upp med investering, om man nu inte har dagens räntor, materialet de är byggda av är inte återanvändbart utan skickas på deponi, de använder stora mängder rare earth minerals, de dödar fåglar, de låter, de har en goldilocksfunktionalitet där det måste blåsa lagomt mycket, inte för mycket eller för lite, de är käsliga för isning på bladen, om de går sönder är de farliga för alla på marken eftersom att de kan kasta iväg stora jävla propellerblad överraskande långt... För att nämna några problem med dem.
Men om man bygger stora jävla svänghjul kan man ju lagra energin så om man vill. För att göra det ännu sämre. :hihi
Ett problem till: de ägs och driftas av kinesiska staten. Ja de svenska alltså. Det är så dumt att man förstår att det är sant.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vindkraft har fler nackdelar än så, som att när det är dags att riva ner och bygga nytt kraftverk så går det ungefär jämnt upp med investering, om man nu inte har dagens räntor, materialet de är byggda av är inte återanvändbart utan skickas på deponi, de använder stora mängder rare earth minerals, de dödar fåglar, de låter, de har en goldilocksfunktionalitet där det måste blåsa lagomt mycket, inte för mycket eller för lite, de är käsliga för isning på bladen, om de går sönder är de farliga för alla på marken eftersom att de kan kasta iväg stora jävla propellerblad överraskande långt... För att nämna några problem med dem.
Men om man bygger stora jävla svänghjul kan man ju lagra energin så om man vill. För att göra det ännu sämre. :hihi
Jag är ganska övertygad om att många av dom bolag som äger vindkraftsparker idag kommer att plocka ut så mycket vinst det går fram till EOL, sen kommer dom att gå i konkurs, och då får staten gå in och ta hand om städjobbet. För jag förutsätter att det inte finns några lagkrav på att dom måste fondera medel för avveckling också, det skulle ju verka hämmande för den fria marknaden. :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är ganska övertygad om att många av dom bolag som äger vindkraftsparker idag kommer att plocka ut så mycket vinst det går fram till EOL, sen kommer dom att gå i konkurs, och då får staten gå in och ta hand om städjobbet. För jag förutsätter att det inte finns några lagkrav på att dom måste fondera medel för avveckling också, det skulle ju verka hämmande för den fria marknaden. :huvet
De är ju till stor del Kinesiska, som lyfts ovan, så vinsten går väl rakt till kina och sedan drar de och lämnar ett berg av sopor efter sig, precis som de gjort överallt i världen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är ganska övertygad om att många av dom bolag som äger vindkraftsparker idag kommer att plocka ut så mycket vinst det går fram till EOL, sen kommer dom att gå i konkurs, och då får staten gå in och ta hand om städjobbet. För jag förutsätter att det inte finns några lagkrav på att dom måste fondera medel för avveckling också, det skulle ju verka hämmande för den fria marknaden. :huvet
Det är väl markägarna som får stå för att bila bort betongblocken?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl markägarna som får stå för att bila bort betongblocken?
Far blev erbjuden att leasa ut marken till ett solcellsbolag. Han frågade mig lite om det och jag sa åt honom att se till att det skulle finnas en fond som bolaget inte hade tillgång till annat än att sätta in pengar i för att återställa marken efteråt. Bolaget tog sitt erbjudande och försvann, och hittade nån annan stackare som får sin mark belagd med betong och solcellsskrot.
Vad värre var att när far tittade närmare på ekonomin i det hela så visade det sig vara omöjligt att få vinst i det för företaget så det var garanterat något som skulle sug ai sig massvis med statliga pengar och sedan bygga något absolut billigaste skiten på marknaden och sedan ta pengarna och dra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Far blev erbjuden att leasa ut marken till ett solcellsbolag. Han frågade mig lite om det och jag sa åt honom att se till att det skulle finnas en fond som bolaget inte hade tillgång till annat än att sätta in pengar i för att återställa marken efteråt. Bolaget tog sitt erbjudande och försvann, och hittade nån annan stackare som får sin mark belagd med betong och solcellsskrot.
Vad värre var att när far tittade närmare på ekonomin i det hela så visade det sig vara omöjligt att få vinst i det för företaget så det var garanterat något som skulle sug ai sig massvis med statliga pengar och sedan bygga något absolut billigaste skiten på marknaden och sedan ta pengarna och dra.
Jag läste en debattartikel som hävdade att solcellsparker var mycket bättre för naturen och den biologiska mångfalden i synnerhet, eftersom dom gick att återställa efter att man hade tagit bort solcellerna. Med samma argument kan man ju påstå att diesel är miljövänligt eftersom det blir ny diesel om 2-300 miljoner år. Jag vill ju ändå inbilla mig att antal kWh/utnyttjad kvadratmeter är betydligt större för vindkraft än solkraft.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top