Decibelmätning, vid vilket varvtal?

Bra info om det stämmer, så fall bidrar rull-ljudet med 10%=1 dB av totalen på 100 dB motorn eller med 3 dB om motorbullret är samma, d v s 90 dB. Det är ingen jätteskillnad således p g a detta mellan statisk mätning och förbipassage. Men denna dB och några till p g a möjliga reflexioner mm måste det finnas marginal för.

Vi börjar kanske närma oss början på slutet för att ha hittat en fungerande metod att göra en statisk mätning som kan översättas hyfsat bra till förbikörning på bana.

- Varva upp hojen till samma som vid passage och mät ljudnivån på rätt sida om hojen och med samma avstånd som vid passage och på några olika ställen i längsled. Mitt för, och ett antal meter bakom på samma breddavstånd tills man har funnit ljudmaximum.

- Kontrollera att ljudnivån inte överstiger 95 dB-1 dB för kedjerassel, -3 dB för reflexioner och ytterligare någon dB för oförutsett, d v s att värdet inte blir högre än ca 90 dB med dessa avdrag.

- Prova vid behov med SVEMO-krök, större ljuddämpare etc. tills värdet inte är högre än ca 90 dB med beräknade avdrag.

Enkla DB-killers fungerar också för att ta ner ljudnuvån men de jag har provat ger antingen försumbar dämpning eller stjäl för mycket effekt.

Det kanske inte ger på pricken en korrekt översättning mellan statisk mätning och förbipassage men det visar sig snart nog vid riktig mätning vilket avdrag på de uppmätta värdet som behöver göras och därefter vet man och kan kolla hemma utan att behöva riskera bli avvisad på banor. Målet är ju att bullra så mycket det är tillåtet och minimera vikt och effektförluster.

Om jag läser mellan raderna i dina inlägg så har du en ganska bra kunskap i teorin om hur ljud fungerar. Jag tror dock att du inte har så stor praktisk kunskap i ljudmätande på bana. Om mina antaganden är korrekta är det ganska olyckligt att du ger råd om vad som funkar respektive inte funkar. Jag ljudmäter varje dag på banan i Anderstorp, både statiskt och förbifart, och har gjort så i drygt ett år nu. Om jag säger att kröken inte har nån som helst mätbar skillnad på ljudet så säger jag inte det för att vara motvalls kärring, jag säger det för att jag mätt mej fram till det. Inte en gång, utan massor av gånger. Dina råd påverkar mitt arbete, såtillvida att det kommer folk till banan och hänvisar till att dom läst på Sporthoj att kröken gör si eller så många db. Detta gagnar ingen.

För att vara säker på att klara ljudkraven gör du såhär:
1. Har du en originalpipa till hojen, som satt på när hojen lämnade fabriken, låt den sitta på. Du kommer att klara ljudnivån galant. Pengarna du får över när du avstår att köra med helsystem kan du lägga på däck och soppa, det gör mer för dina varvtider.
2. Om du väljer bort alternativ 1, montera i en db-killer i ditt helsystem INNAN du kör ut på banan. Det finns ingen anledning att chansa på att du ska klara ljudnivån.
3. Blir du stoppad för buller med helsystem med imonterad db-killer, montera på originalpipan istället för att försöka med 12 olika fullösningar innan du ger upp. Du blir bara frustrerad när dina pass blir avbrutna.

Följande modifieringar funkar vid ljudmätning:
1. Stooooor ljuddämpare som väger mycket. Vikten kommer nämnligen av att dämparen innehåller kammare och dämpull.
2. Aningen mindre dämpare kombinerad med db-killer, förutsatt att man har fräsch dämpull i röret.

Följande modifieringar funkar garanterat INTE:
1. Svemokröken
2. Najjtråd i utloppshålet
3. korslagda skruvar i utloppshålet
4. ihopknycklad colaburk i utloppshålet
5. Tvättsvamp i utloppshålet
6. Stålull i utloppshålet
7.
8.
9.

Listan kan förlängas med valfritt föremål följt av "i utloppshålet". Det som står i listan ovan är det vi sett och provmätt. Inget av det har funkat. Har ljudet minskat har grejerna ofta hittats i slutet på rakan, alternativt på kåpglaset på kompisen.

Målsättningen ska inte vara att låta så mycket som är tillåtet. Målsättningen ska vara att låta så lite det är möjligt med bibehållen effekt. Vår R1 -07 med rensad katalysator låter 90 dbA och har 179 hk på hjulet, med lite hjälp av andra kammar och portning. Det går alltså att trimma utan att bullra mer. Andrahojen låter 89 dbA, med Arrow grenrör, Devil slipon kompletterad med db-killer. Effekten blev utan trimning 167 hk på hjulet. Båda dessa mätningar är med en ensam hoj på banan så att inga sammanlagringar förekommer. Med båda passerande samtidigt fick vi 93 dbA förbifartsmätning.

Återigen, det finns inte en chans att man kan koppla mätning stillastående till förbifartsmätning med någon som helst precision. Detta beror på att för många faktorer ändras/tillkommer vid körning. Bara en sån sak som insugsljudet; om du torrvarvar till säg 10 000 varv kommer du att nå det med endast en liten trottelöppning om motorn inte belastas samtidigt. Denna lilla trottelöppning gör att du knappt får något insugsljud alls vid stillastående mätning. När vi mäter på bana är det under full acceleration, med vidöppen trottel. Då är insugsljudet en betydande faktor.

Dina tekniska råd stämmer i huvudsak med min uppfattning och bör följas för att personer ska kunna vara säkra på att klara bullerkraven och slippa stå med lång näsa efter att ha blivit avvisade från banan. De som har möjlighet att i likhet med trådskaparen att göra egna bullermätningar kan dock göra en hel del på egen hand.

Det finns ett samband mellan statisk bullermätning och förbipassage, även om det inte är enkelt eller går att lämna en standardsiffra rakt av. Du har ju t.ex. själv bullernivåerna för dina hojar i förbipassage och säkert även värden för statisk mätning. Om du gör någon ändring på hojens avgassystem och vid statisk mätning på höga varvtal ser att den bara ökar med t.ex. 3 dB, kan du vara hyftsat säker på att fortfarande klara förbipassage genom att du nu har 6 dB i marginal på andrahojen. Om inte annat ett enkelt sätt att hålla rätt på när dämparen behöver packas om utan att för den sakens skull behöva köras på bana.

Vi har olika syn på lämpligt buller, jag tycker att hojen ska bullra så mycket som möjligt inom givna gränsvärden för att ge maximal effekt och lägsta möjliga vikt. Det är upp till var och en att avgöra vilken linje man föredrar, strävan att med alla tillåtna medel hamna på pallen eller att ge ett eget bidrag för att sänka buller så mycket som möjligt.

Fråga: Din andrahoj är klen jämfört med ordinarie hojen. Vet du hur mycket effekt den ger utan dB-killer och vilken ljudnivå som då erhålls vid förbipassage? Behövs dB-killer överhuvudtaget? Jag antar att du har koll på det och det vore intressant att få se värdena. Med den stora effektskillanden mellan första och andrahoj skull jag köra utan dB-killer om det går inom ramen för 95 dbA eller minska restriktionen i dB-killern för att få några hästar till. Det är ju lika viktigt att ta placeringar med andrahojen när den måste användas och då kan inte behovet att vara föregångare på området lägsta möjliga ljudnivå vara drivande.

Last edited:
...Jag ljudmäter varje dag på banan i Anderstorp, både statiskt och förbifart, och har gjort så i drygt ett år nu. Om jag säger att kröken inte har nån som helst mätbar skillnad på ljudet så säger jag inte det för att vara motvalls kärring, jag säger det för att jag mätt mej fram till det. Inte en gång, utan massor av gånger.... Dina råd påverkar mitt arbete, såtillvida att det kommer folk till banan och hänvisar till att dom läst på Sporthoj att kröken gör si eller så många db. Detta gagnar ingen...
Med tanke på hur arg du blev på mig när jag startade en tråd våren 2008 om "kröken" är det kul att du ändrat uppfattning om hurvida "kröken" fungerar eller inte.
Vari ligger det seriösa att starta en tråd som uppviglar en stor del av rr-sverige för att svemo kommit med en ny regel? Inser du hur många mail och telefonsamtal denna tråd genererar till de som sitter i sektionen? Skulle du vilja ha denna arbetsbelastningen?
Fakta är att det har gjorts tester som visar att det funkar. Både i teorin och praktiskt.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3455943&postcount=281

Dom mätningar som avsågs där var inte korrekt utförda. När vi mätt i egen regi har vi inte kunnat mäta upp någon skillnad.
Och det var ungefär vad jag försökte säga i den tråden. Att göra en mätning där Mike står med en handhållen dB-mätare och sedan skapa en ny regel var inte så väl genomtänkt av Svemo men de backade ju till slut.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande