Decibelmätning, vid vilket varvtal?

Ingen fara om du nu har mätt 99 db på avstånd 50 cm från pipan. Bullernivån minskar sedan med ca 6 dB för varje fördubbling av avståndet.
Nu gör du väl en tankevurpa modell större? Så enkel är verkligen inte matematiken kring ljudnivåer.
 
Ingen fara om du nu har mätt 99 db på avstånd 50 cm från pipan. Bullernivån minskar sedan med ca 6 dB för varje fördubbling av avståndet.

Det är den enkla formeln. Du ska dessutom ta med underlagets beskaffenhet, lufttryck, temperatur, vindriktning och luftfuktigheten i kalkylen.
 
Nu gör du väl en tankevurpa modell större? Så enkel är verkligen inte matematiken kring ljudnivåer.

Det är det generella sambandet för ändring av ljudnivå med avstånd och duger bra för uppskattningar om man inte räknar på marginalen. Det blir förstås inte detsamma om man gör den korta mätningen på 50 cm avstånd mitt på en fotbollsplan och racet sedan körs i en stor plåtcontainer...

Området kring en bana är ju i allmänhet relativt reflexionsfritt (för att störa boende i grannskapet...) genom att det saknas stora hinder. Om man har gjort mätningen på ett kort avstånd hemma med ungefär samma förhållanden som vid banan, vilket inte behöver vara svårt, så kan det översättas enligt sambandet 6 dB per fördubblat avstånd. I trådskaparens fall krävs att nivån vid mätning på banan bara ligger 4 db under hans egen mätning på kort avstånd och då finns god marginal för att han inte borde få problem.
 
Fast det gäller om ljudkällan är "isotropisk", dvs avger ljudet sfäriskt. Dessutom påverkar våglängd och närliggande reflektioner ljudet väldigt mycket, reflekterande ytor finns det ganska gott om där man oftast mäter på en bana, asfalten, depåräcken etc.
 
Och tror ni att dom hade igång mätningen i tisdags då? Nää. Så nu får man leva i ovisshet tills nästa fredag på SM:et.
 
Fast det gäller om ljudkällan är "isotropisk", dvs avger ljudet sfäriskt. Dessutom påverkar våglängd och närliggande reflektioner ljudet väldigt mycket, reflekterande ytor finns det ganska gott om där man oftast mäter på en bana, asfalten, depåräcken etc.

Förhållandet 6 dB dämpning av ljudnivån per avståndsfördubbling påverkas inte av om ljudkällan avger ljudet lika starkt i alla riktningar eller om det är riktat och påverkas inte mycket av skillnader i frekvens inom det snäva frekvensområdet för MC-ljud. D v s om man fortsätter att mätningen längre och längre bort sker i samma riktning som referensmätningen vid 50 cm och det är ju underförstått när man refererar till dubbelt avstånd i detta sammahang. Gör man mätningen med 45 graders vinkel från mynningen som normen för statisk bullermätning på hoj anger (tror jag) så blir det ganska vettigt. Ljudnivån är lite högre rakt bakom mynningen men det är inte där nivåmätaren efter banan fångar ljudet, annat än när hojen är en bra bit bort och då har ljudnivån i alla fall minskat betydligt.

Jag är inte expert på bullermätningar (som du helt korrekt har noterat) men vidhåller att om man mäter 99 dB vid 45 grader 50 cm från pipan bör det inte vara några som helst problem att klara 95 dB som mäts efter banan. Redan på ett par meters avstånd är man nere under 95 dB även om det råder maximal reflexion från omgivande föremål. Teoretiskt skulle t.ex. det korta avståndet 2 m vs. 50 cm ge nivån 87 dB (99-12 dB). Max-reflexion om alla signaler ligger i fas (vilket de aldrig gör annat än för en ren ton) kan lyfta nivån vid mätaren med ca 6 dB, d v s till 93 dB. Därtill kommer dämpning av ljudnivån genom att mätningen efter banan normalt görs på ett längre avstånd än 2 meter. Det finns ingen anledning att köra så nära mätaren som möjligt om man befarar att ljudnivån kan vara för hög...Det man tyvärr måste komma ihåg om man ligger på gränsen är att inte köra med ett betydligt högre varvtal vid förbipassage än det varvtal som referensmätningen gjordes vid. Vet man att man kommer att köra med 10 000 rpm förbi mätaren efter banan behöver man göra en referensmätning även på det varvtalet och bedöma om tillräcklig marginal finns.
 
Förhållandet 6 dB dämpning av ljudnivån per avståndsfördubbling påverkas inte av om ljudkällan avger ljudet lika starkt i alla riktningar eller om det är riktat och påverkas inte mycket av skillnader i frekvens inom det snäva frekvensområdet för MC-ljud. D v s om man fortsätter att mätningen längre och längre bort sker i samma riktning som referensmätningen vid 50 cm och det är ju underförstått när man refererar till dubbelt avstånd i detta sammahang. Gör man mätningen med 45 graders vinkel från mynningen som normen för statisk bullermätning på hoj anger (tror jag) så blir det ganska vettigt. Ljudnivån är lite högre rakt bakom mynningen men det är inte där nivåmätaren efter banan fångar ljudet, annat än när hojen är en bra bit bort och då har ljudnivån i alla fall minskat betydligt.

Jag är inte expert på bullermätningar (som du helt korrekt har noterat) men vidhåller att om man mäter 99 dB vid 45 grader 50 cm från pipan bör det inte vara några som helst problem att klara 95 dB som mäts efter banan. Redan på ett par meters avstånd är man nere under 95 dB även om det råder maximal reflexion från omgivande föremål. Teoretiskt skulle t.ex. det korta avståndet 2 m vs. 50 cm ge nivån 87 dB (99-12 dB). Max-reflexion om alla signaler ligger i fas (vilket de aldrig gör annat än för en ren ton) kan lyfta nivån vid mätaren med ca 6 dB, d v s till 93 dB. Därtill kommer dämpning av ljudnivån genom att mätningen efter banan normalt görs på ett längre avstånd än 2 meter. Det finns ingen anledning att köra så nära mätaren som möjligt om man befarar att ljudnivån kan vara för hög...Det man tyvärr måste komma ihåg om man ligger på gränsen är att inte köra med ett betydligt högre varvtal vid förbipassage än det varvtal som referensmätningen gjordes vid. Vet man att man kommer att köra med 10 000 rpm förbi mätaren efter banan behöver man göra en referensmätning även på det varvtalet och bedöma om tillräcklig marginal finns.

Det är ju det som är det svåra. Statiska mätningen förespråkar 7192 Rpm och när jag kör förbi ljudmätaren på ca 5-6 meters håll har jag allt mellan 10000-14000 Rpm.

Och jag tänker inte hålla igen. ;)
 
Det är ju det som är det svåra. Statiska mätningen förespråkar 7192 Rpm och när jag kör förbi ljudmätaren på ca 5-6 meters håll har jag allt mellan 10000-14000 Rpm.

Och jag tänker inte hålla igen. ;)

Bra info, då kan du tyvärr ligga pyrt till..Du kan ju göra om mätningen vid det varvtal där du får starkast ljudnivå inom intervallet 10-14 krpm och se vilket dB-tal du får då. Det lär bli mycket högre än de 99 db du mätte vid 7192 rpm.

Antag att du får t.ex. 110 dB ( jag vet inte vad det blir men gissat åt det hållet). På 5 meter ger det då fortfarande nästan 100 dB plus några dB p g a reflexioner. Gissar tyvärr att du är rökt om du kommer att köra på så höga varv jämfört med nivån vid 7192 rpm.

Edit: Kan du inte förbättra läget rejält genom att göra en mjuk 90-graders böj i avgasmynningen som därmed är riktad 180 grader från mätaren efter banan ?
 
Last edited:
Bra info, då kan du tyvärr ligga pyrt till..Du kan ju göra om mätningen vid det varvtal där du får starkast ljudnivå inom intervallet 10-14 krpm och se vilket dB-tal du får då. Det lär bli mycket högre än de 99 db du mätte vid 7192 rpm.

Antag att du får t.ex. 110 dB ( jag vet inte vad det blir men gissat åt det hållet). På 5 meter ger det då fortfarande nästan 100 dB plus några dB p g a reflexioner. Gissar tyvärr att du är rökt om du kommer att köra på så höga varv jämfört med nivån vid 7192 rpm.

Edit: Kan du inte förbättra läget rejält genom att göra en mjuk 90-graders böj i avgasmynningen som därmed är riktad 180 grader från mätaren efter banan ?


Den typen av krök har ingen större effekt alls. Dessutom är det så att en hoj som statiskt mäts inte alls får med något insugsljud att tala om. Insugsljudet är en stor faktor när man förbifartsmäter. Det går alltså inte att ta ett mätvärde från statisk mätning och översätta till förbifartsmätning. Eftersom man ändrar så många andra faktorer blir det ingen tillförlitlig koppling mellan mätmetoderna.
 
Den typen av krök har ingen större effekt alls. Dessutom är det så att en hoj som statiskt mäts inte alls får med något insugsljud att tala om. Insugsljudet är en stor faktor när man förbifartsmäter. Det går alltså inte att ta ett mätvärde från statisk mätning och översätta till förbifartsmätning. Eftersom man ändrar så många andra faktorer blir det ingen tillförlitlig koppling mellan mätmetoderna.

Det är klart, men om man har t.ex. 5 dB i marginal för översatt beräkning borde det räcka, avgasljudet är nivåmässigt dominant jämfört med insugsljud (på hojar med bullriga avgassystem). Avgaskröken borde ju förbättra med några dB gissar jag och om det är tillräckligt är det bättre än att hänga på en tung ljuddämpare eller effektslukande dB-killer. Det sämsta tillfället att prova OM det ligger inom gränsen är förstås på en viktig tävling.
 
Det är klart, men om man har t.ex. 5 dB i marginal för översatt beräkning borde det räcka, avgasljudet är nivåmässigt dominant jämfört med insugsljud (på hojar med bullriga avgassystem). Avgaskröken borde ju förbättra med några dB gissar jag och om det är tillräckligt är det bättre än att hänga på en tung ljuddämpare eller effektslukande dB-killer. Det sämsta tillfället att prova OM det ligger inom gränsen är förstås på en viktig tävling.

Avgaskröken är testad och gör ingen nytta, det behöver vi inte gissa om, det vet vi efter mätningar. Det är INTE bättre än en "tung ljuddämpare". En db-killer är inte nödvändigtvis effektslukande, förutsatt att systemet den sitter i är rätt utformat.
 
Avgaskröken är testad och gör ingen nytta, det behöver vi inte gissa om, det vet vi efter mätningar. Det är INTE bättre än en "tung ljuddämpare". En db-killer är inte nödvändigtvis effektslukande, förutsatt att systemet den sitter i är rätt utformat.

Till min hoj finns det inte DB killer och den skulle nog inte tåla att man laborerade med flödet i avgassystemet. Sen så är väl insugsljudet väl dämpat genom att man har luftburk.

Sen så har du lite fel angående svemokrök.
Förra året på en tisdagsträning på Sviesta så hade jag 108 DB i förbifartsmätning med 125:an. Satte då på en svemokrök i form av en kylarslang till bil och kom ner på 100 DB.

Missförstå mig inte nu, jag vill inte bullra (bara lagom) och tycker att vi ska hålla den decibelgräns som ålagts oss.
 
Avgaskröken är testad och gör ingen nytta, det behöver vi inte gissa om, det vet vi efter mätningar. Det är INTE bättre än en "tung ljuddämpare". En db-killer är inte nödvändigtvis effektslukande, förutsatt att systemet den sitter i är rätt utformat.

Avgaskröken måste göra viss nytta. Riktas avgaserna ifrån mätaren jämfört med mot mätaren är det nästan samma sak som att mäta framför respektive bakom en vanlig ljuddämpare. Tycker därför att sleven's uppgift på - 8 db verkar fullt rimlig även om det är mycket större skillnad än jag trodde.
jag hade gissat på 3-4 db, d v s en knappt märkbar skillnad för örat men mycket värdefulla dB om man ligger på gränsvärdet.

Edit: Vet man att det kan bli problem med buller vid förbipassage är det väl enkelt att låta kompisen varva upp hojen till passage-rpm ett antal gånger och mäta på rätt avstånd som det blir på banan med några olika avstånd i längsled. Om man då i alla positioner hamnar inom gränsvärdet med t.ex. 4 dB marginal för reflexioner och insugsljud bör man vara hemma. Finns ingen marginal alls behöver man göra något åt det, testa om med krök, byta system etc. tills nivån hamnar under 95 dB.
 
Last edited:
Till min hoj finns det inte DB killer och den skulle nog inte tåla att man laborerade med flödet i avgassystemet. Sen så är väl insugsljudet väl dämpat genom att man har luftburk.

Sen så har du lite fel angående svemokrök.
Förra året på en tisdagsträning på Sviesta så hade jag 108 DB i förbifartsmätning med 125:an. Satte då på en svemokrök i form av en kylarslang till bil och kom ner på 100 DB.

Missförstå mig inte nu, jag vill inte bullra (bara lagom) och tycker att vi ska hålla den decibelgräns som ålagts oss.

Ok, ta med en svemokrök så mäter vi. Jag har sett och mätt alla tänkbara varianter av denna undermaskin, och jag är ledsen att göra er besvikna, men de som funkat bäst har visat 0 i minskat buller. Det finns flera exempel på såna krökar som gett högre ljudnivå än utan krök.

Avgaskröken måste göra viss nytta. Riktas avgaserna ifrån mätaren jämfört med mot mätaren är det nästan samma sak som att mäta framför respektive bakom en vanlig ljuddämpare. Tycker därför att sleven's uppgift på - 8 db verkar fullt rimlig även om det är mycket större skillnad än jag trodde.
jag hade gissat på 3-4 db, d v s en knappt märkbar skillnad för örat men mycket värdefulla dB om man ligger på gränsvärdet.

Edit: Vet man att det kan bli problem med buller vid förbipassage är det väl enkelt att låta kompisen varva upp hojen till passage-rpm ett antal gånger och mäta på rätt avstånd som det blir på banan med några olika avstånd i längsled. Om man då i alla positioner hamnar inom gränsvärdet med t.ex. 4 dB marginal för reflexioner och insugsljud bör man vara hemma. Finns ingen marginal alls behöver man göra något åt det, testa om med krök, byta system etc. tills nivån hamnar under 95 dB.

Du tycker och gissar en hel del, men har du mätningar som styrker dina påståenden? Jag har massor av mätningar som styrker min tes. Inga gissningar, utan mätningar.
 
Last edited:
......
Du tycker och gissar en hel del, men har du mätningar som styrker dina påståenden? Jag har massor av mätningar som styrker min tes. Inga gissningar, utan mätningar.

Nej jag har inga mätningar som visar att kröken ger lägre bullernivå även om jag har mycket svårt att tro att den normalt inte gör det om ljudet därmed riktas bort från registreringen efter banan, vilket sleven också har erfarit. Det var också bara en idé om möjlig förbättring som du kan se om du läser vad jag skrev, men jag visste inte att den redan var provad i RR-sammanhang som den uppenbarligen är. Kröken kan förstås inte göra att ljud förvinner...Däremot har har jag gjort en hel del bullermätningar på MC-avgassystem på egna och andras hojar som stöjder övriga antaganden som jag gör och inte funnit annat än att egenskaper för MC-buller följer precis samma lagar som för vilka andra ljudkällor som helst, t.ex. att nivån avtar med 6 dB per avståndsfördubbling. Det finns frekvensberoenden mm som har påpekats, men det är ju samma frekvenser från motorn vid ett visst varvtal oavsett den mäts hemma på gräsmattan eller på Gelleråsen, det är därför jag skrev att frekvensen i sig inte påverkar jämförelse mellan statisk mätning och förbipassage i någon större utsträckning.
 
Läste nåt ljudtest av motorcykel för många år sedan,
Testades även en förbirullande hoj med avstängd motor
Den lät rätt många db genom kedjeljudet samt vinande från däcken,
Men hur mycket den lät minns jag inte,
 
Läste nåt ljudtest av motorcykel för många år sedan,
Testades även en förbirullande hoj med avstängd motor
Den lät rätt många db genom kedjeljudet samt vinande från däcken,
Men hur mycket den lät minns jag inte,

En hoj på rull med avslagen motor är helt ljudlös jämfört med en hoj på fullgas på bana så kedjeljudet och däcksvinandet ger i det sammhanghanget inget märbart bidrag. Även om nivån skulle vara t.ex. 80 dB på rull när motorn inte är igång så innebär inte det att dessa 80 dB är adderade linjärt till ljudnivån från motorn. Om ljudnivån från motorn via avgassystemet är 100 dB, så kommer rulljudet på 80 dB bara att öka motorns 100 dB nivå med 1%, d v s ca en visarbredd på dB-mätaren (1/10-dels dB grovt uttyckt).
 
En hoj på rull med avslagen motor är helt ljudlös jämfört med en hoj på fullgas på bana så kedjeljudet och däcksvinandet ger i det sammhanghanget inget märbart bidrag. Även om nivån skulle vara t.ex. 80 dB på rull när motorn inte är igång så innebär inte det att dessa 80 dB är adderade linjärt till ljudnivån från motorn. Om ljudnivån från motorn via avgassystemet är 100 dB, så kommer rulljudet på 80 dB bara att öka motorns 100 dB nivå med 1%, d v s ca en visarbredd på dB-mätaren (1/10-dels dB grovt uttyckt).

Jo, men jag vill minnas att hojen på rull som mättes var uppe och nosade i krokarna av 90dB..
 
Jo, men jag vill minnas att hojen på rull som mättes var uppe och nosade i krokarna av 90dB..

Bra info om det stämmer, så fall bidrar rull-ljudet med 10%=1 dB av totalen på 100 dB motorn eller med 3 dB om motorbullret är samma, d v s 90 dB. Det är ingen jätteskillnad således p g a detta mellan statisk mätning och förbipassage. Men denna dB och några till p g a möjliga reflexioner mm måste det finnas marginal för.

Vi börjar kanske närma oss början på slutet för att ha hittat en fungerande metod att göra en statisk mätning som kan översättas hyfsat bra till förbikörning på bana.

- Varva upp hojen till samma som vid passage och mät ljudnivån på rätt sida om hojen och med samma avstånd som vid passage och på några olika ställen i längsled. Mitt för, och ett antal meter bakom på samma breddavstånd tills man har funnit ljudmaximum.

- Kontrollera att ljudnivån inte överstiger 95 dB-1 dB för kedjerassel, -3 dB för reflexioner och ytterligare någon dB för oförutsett, d v s att värdet inte blir högre än ca 90 dB med dessa avdrag.

- Prova vid behov med SVEMO-krök, större ljuddämpare etc. tills värdet inte är högre än ca 90 dB med beräknade avdrag.

Enkla DB-killers fungerar också för att ta ner ljudnuvån men de jag har provat ger antingen försumbar dämpning eller stjäl för mycket effekt.

Det kanske inte ger på pricken en korrekt översättning mellan statisk mätning och förbipassage men det visar sig snart nog vid riktig mätning vilket avdrag på de uppmätta värdet som behöver göras och därefter vet man och kan kolla hemma utan att behöva riskera bli avvisad på banor. Målet är ju att bullra så mycket det är tillåtet och minimera vikt och effektförluster.
 
Back
Top