Nr:18
Snabbare än Don Queer
Bra info om det stämmer, så fall bidrar rull-ljudet med 10%=1 dB av totalen på 100 dB motorn eller med 3 dB om motorbullret är samma, d v s 90 dB. Det är ingen jätteskillnad således p g a detta mellan statisk mätning och förbipassage. Men denna dB och några till p g a möjliga reflexioner mm måste det finnas marginal för.
Vi börjar kanske närma oss början på slutet för att ha hittat en fungerande metod att göra en statisk mätning som kan översättas hyfsat bra till förbikörning på bana.
- Varva upp hojen till samma som vid passage och mät ljudnivån på rätt sida om hojen och med samma avstånd som vid passage och på några olika ställen i längsled. Mitt för, och ett antal meter bakom på samma breddavstånd tills man har funnit ljudmaximum.
- Kontrollera att ljudnivån inte överstiger 95 dB-1 dB för kedjerassel, -3 dB för reflexioner och ytterligare någon dB för oförutsett, d v s att värdet inte blir högre än ca 90 dB med dessa avdrag.
- Prova vid behov med SVEMO-krök, större ljuddämpare etc. tills värdet inte är högre än ca 90 dB med beräknade avdrag.
Enkla DB-killers fungerar också för att ta ner ljudnuvån men de jag har provat ger antingen försumbar dämpning eller stjäl för mycket effekt.
Det kanske inte ger på pricken en korrekt översättning mellan statisk mätning och förbipassage men det visar sig snart nog vid riktig mätning vilket avdrag på de uppmätta värdet som behöver göras och därefter vet man och kan kolla hemma utan att behöva riskera bli avvisad på banor. Målet är ju att bullra så mycket det är tillåtet och minimera vikt och effektförluster.
Om jag läser mellan raderna i dina inlägg så har du en ganska bra kunskap i teorin om hur ljud fungerar. Jag tror dock att du inte har så stor praktisk kunskap i ljudmätande på bana. Om mina antaganden är korrekta är det ganska olyckligt att du ger råd om vad som funkar respektive inte funkar. Jag ljudmäter varje dag på banan i Anderstorp, både statiskt och förbifart, och har gjort så i drygt ett år nu. Om jag säger att kröken inte har nån som helst mätbar skillnad på ljudet så säger jag inte det för att vara motvalls kärring, jag säger det för att jag mätt mej fram till det. Inte en gång, utan massor av gånger. Dina råd påverkar mitt arbete, såtillvida att det kommer folk till banan och hänvisar till att dom läst på Sporthoj att kröken gör si eller så många db. Detta gagnar ingen.
För att vara säker på att klara ljudkraven gör du såhär:
1. Har du en originalpipa till hojen, som satt på när hojen lämnade fabriken, låt den sitta på. Du kommer att klara ljudnivån galant. Pengarna du får över när du avstår att köra med helsystem kan du lägga på däck och soppa, det gör mer för dina varvtider.
2. Om du väljer bort alternativ 1, montera i en db-killer i ditt helsystem INNAN du kör ut på banan. Det finns ingen anledning att chansa på att du ska klara ljudnivån.
3. Blir du stoppad för buller med helsystem med imonterad db-killer, montera på originalpipan istället för att försöka med 12 olika fullösningar innan du ger upp. Du blir bara frustrerad när dina pass blir avbrutna.
Följande modifieringar funkar vid ljudmätning:
1. Stooooor ljuddämpare som väger mycket. Vikten kommer nämnligen av att dämparen innehåller kammare och dämpull.
2. Aningen mindre dämpare kombinerad med db-killer, förutsatt att man har fräsch dämpull i röret.
Följande modifieringar funkar garanterat INTE:
1. Svemokröken
2. Najjtråd i utloppshålet
3. korslagda skruvar i utloppshålet
4. ihopknycklad colaburk i utloppshålet
5. Tvättsvamp i utloppshålet
6. Stålull i utloppshålet
7.
8.
9.
Listan kan förlängas med valfritt föremål följt av "i utloppshålet". Det som står i listan ovan är det vi sett och provmätt. Inget av det har funkat. Har ljudet minskat har grejerna ofta hittats i slutet på rakan, alternativt på kåpglaset på kompisen.
Målsättningen ska inte vara att låta så mycket som är tillåtet. Målsättningen ska vara att låta så lite det är möjligt med bibehållen effekt. Vår R1 -07 med rensad katalysator låter 90 dbA och har 179 hk på hjulet, med lite hjälp av andra kammar och portning. Det går alltså att trimma utan att bullra mer. Andrahojen låter 89 dbA, med Arrow grenrör, Devil slipon kompletterad med db-killer. Effekten blev utan trimning 167 hk på hjulet. Båda dessa mätningar är med en ensam hoj på banan så att inga sammanlagringar förekommer. Med båda passerande samtidigt fick vi 93 dbA förbifartsmätning.
Återigen, det finns inte en chans att man kan koppla mätning stillastående till förbifartsmätning med någon som helst precision. Detta beror på att för många faktorer ändras/tillkommer vid körning. Bara en sån sak som insugsljudet; om du torrvarvar till säg 10 000 varv kommer du att nå det med endast en liten trottelöppning om motorn inte belastas samtidigt. Denna lilla trottelöppning gör att du knappt får något insugsljud alls vid stillastående mätning. När vi mäter på bana är det under full acceleration, med vidöppen trottel. Då är insugsljudet en betydande faktor.