Nu hade ju inte jag 990SM, utan 950SM (med förknasare).. Men:
SM
Motor: Säkert andra kammar & map eller nåt som ger bättre botten på bekostnad av lite toppeffekt. Framförallt en lägre växlad låda vilket gör den betydligt trevligare i stan än SDn.
Chassie: Bus-monster-motard med en hel del vikt, men bra komponenter som det bevisligen går att åka riktigt fort med även på bana. Sjukt busvänligt och slangar om du bara tänker tanken.
Ergonomi: Man sitter som på en motard, fast 70% mer bekvämt. Fartvinden blev påtaglig redan runt 110-120 då man sitter som ett segel.
SD
Inte lika busig som SM pga det "bättre"(?) chassiet. Går att åka långt på, potent banhoj, de som kan slangar överallt, skjutsade brewdar gnäller inte. En perfekt allround-hoj för bandags-besökaren.
SMT
Inte kört, men skulle vilja ha. Fortfarande sådär fantastiskt rolig som KTM ska va enl. de som testat. Men med packmöjligheter och touringpotential. Går säkert att steka R1or med den också en bandag
Står valet mellan SD och SM så är frågan vad du ska ha den till.
Bus i stan före bandagar = SM
E4-resor för kurviga småvägar = SD