De stora skillnaderna mellan KTM:s 990 modeller

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Funderar mest på vad skillnaderna är förutom utseendet?

Tänker främst på superduke, supermoto och smt

-motorn
-fjädringen
-bromsarna
-chassie

Jag har haft SDn och SM950..

Men ärligt talat går det knappt att jämföra dem. Alla ovan du frågar om är HELT olika hojar, enda likheten är att motorn bygger på samma grund, genomgående bra och liknande komponenter och att de har samma X-factor.

Provkör!

Är oxå nyfiken , har börjat kika på 990SMT & när jag kollar på motor specen mot superduken så har den betydligt fler hästar i duken. Trodde det var samma motor i alla 990 !?

Är det så pass stor skillnad på motor. Efter lite kollande så står det mellan SD och supermoto, nån som har mer personliga erfarenheter av dessa två.
Uppskattar verkligen om nån med erfarenhet delar med sig mer om deras erfarenhet.

Är det så pass stor skillnad på motor. Efter lite kollande så står det mellan SD och supermoto, nån som har mer personliga erfarenheter av dessa två.
Uppskattar verkligen om nån med erfarenhet delar med sig mer om deras erfarenhet.

Vore det inte bättre om du postade denna fråga i något mer modellspecifikt forum istället? många kollar ju typ bara det dom är intresserade av. det lär garantera fler svar iaf.

Ja precis, förstår du väl att du inte kan posta en sån fråga i MC-relaterat. Där kan man bara starta trådar om svindyra sporthojförsäkringar om man vill ha en miljon svar. :tungan

P.S. Köp en SD så behöver du inte fundera mer.

Last edited:

Nu hade ju inte jag 990SM, utan 950SM (med förknasare).. Men:

SM
Motor: Säkert andra kammar & map eller nåt som ger bättre botten på bekostnad av lite toppeffekt. Framförallt en lägre växlad låda vilket gör den betydligt trevligare i stan än SDn.

Chassie: Bus-monster-motard med en hel del vikt, men bra komponenter som det bevisligen går att åka riktigt fort med även på bana. Sjukt busvänligt och slangar om du bara tänker tanken.

Ergonomi: Man sitter som på en motard, fast 70% mer bekvämt. Fartvinden blev påtaglig redan runt 110-120 då man sitter som ett segel.

SD
Inte lika busig som SM pga det "bättre"(?) chassiet. Går att åka långt på, potent banhoj, de som kan slangar överallt, skjutsade brewdar gnäller inte. En perfekt allround-hoj för bandags-besökaren.

SMT
Inte kört, men skulle vilja ha. Fortfarande sådär fantastiskt rolig som KTM ska va enl. de som testat. Men med packmöjligheter och touringpotential. Går säkert att steka R1or med den också en bandag :tummenupp

Står valet mellan SD och SM så är frågan vad du ska ha den till.

Bus i stan före bandagar = SM

E4-resor för kurviga småvägar = SD

Nu hade ju inte jag 990SM, utan 950SM (med förknasare).. Men:

SM
Motor: Säkert andra kammar & map eller nåt som ger bättre botten på bekostnad av lite toppeffekt. Framförallt en lägre växlad låda vilket gör den betydligt trevligare i stan än SDn.

Chassie: Bus-monster-motard med en hel del vikt, men bra komponenter som det bevisligen går att åka riktigt fort med även på bana. Sjukt busvänligt och slangar om du bara tänker tanken.

Ergonomi: Man sitter som på en motard, fast 70% mer bekvämt. Fartvinden blev påtaglig redan runt 110-120 då man sitter som ett segel.

SD
Inte lika busig som SM pga det "bättre"(?) chassiet. Går att åka långt på, potent banhoj, de som kan slangar överallt, skjutsade brewdar gnäller inte. En perfekt allround-hoj för bandags-besökaren.

SMT
Inte kört, men skulle vilja ha. Fortfarande sådär fantastiskt rolig som KTM ska va enl. de som testat. Men med packmöjligheter och touringpotential. Går säkert att steka R1or med den också en bandag :tummenupp

Står valet mellan SD och SM så är frågan vad du ska ha den till.

Bus i stan före bandagar = SM

E4-resor för kurviga småvägar = SD

Tack för din erfarenhet:)
Har en k5:a som ren banhoj. Då man bor i city så är supermoto ett alternativ då premien på den hos bilsport och mc ifall man tar deras offroad försäkringär helt ok. Hade jag fått välja själv hade det blivit en k3 fighter

Last edited:
Ägt både SDR å diverse SM. Finns en anledning till att jag bytte in min 990-SDR 2011 till en 990-SM 2009. Ingen annan hoj kan matcha körglädjen med en motard!

Tack för din erfarenhet:)
Har en k5:a som ren banhoj. Då man bor i city så är supermoto ett alternativ då premien på den hos bilsport och mc ifall man tar deras offroad försäkringär helt ok. Hade jag fått välja själv hade det blivit en k3 fighter

Ska du bara ha en gathoj, och inte åka på semestrar med den, så håller jag med ovan. SM(R) är fan det roligaste man kan ha... (Oki, Ducce Hymo mf. är säkert lika bra, men konceptet vinner)

Ska du bara ha en gathoj, och inte åka på semestrar med den, så håller jag med ovan. SM(R) är fan det roligaste man kan ha... (Oki, Ducce Hymo mf. är säkert lika bra, men konceptet vinner)

Är det 990 du menar med SMR eller 690

Är det 990 du menar med SMR eller 690

990..

690n är också fantastiskt rolig, men då ska man nog ha den som ren bushoj, eller banhoj för den delen. Jag tycker inte effekten räcker för att ge det där pirret på gata.. Men 100+ häst i (förvisso förvuxet) motardchassie ger en rätt brutal känsla.

Hittar inga test på 990 SMR 2012

Nån annan som är duktig på o hitta?

Jag har kört 950 SM och Super Duke. Tyckte SMen var sköjsigare trots mindre hk.

En av hojarna på min vill ha lista 950 eller 990 SMR... :tummenupp

Hittar inga test på 990 SMR 2012

Nån annan som är duktig på o hitta?

Jag har kört 950 SM och Super Duke. Tyckte SMen var sköjsigare trots mindre hk.

En av hojarna på min vill ha lista 950 eller 990 SMR... :tummenupp

Vet att det inte är vad du frågade efter, men den här är rätt underhållande. Var väldigt nära att köpa en 990 SM för ett par år sedan efter jag sett den här provkörningen.

http://www.youtube.com/watch?v=lJYXmhOaxJQ

Den har jag sett :kär

Men jag tänkte mig ett test på den senaste årsmodellen.
2012 har ABS , andra (tyngre?) hjul.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...