Jag har också läst en del fysik, är ingenjör men i det här fallet vilar min kunskap mest på verkliga tester.
Jag kan här och nu slå vad om 1000 kr på att jag spöar en original S60 på ett 100 till 0 bromsprov med min R1a. Sätter du emot?
Vi hade en tidvis rätt hätsk diskussion om bromssträckor här på forumet i vintras och nu under sommaren gjorde vi en massa tester på Lunda flygfält och mätte. Orkar inte plocka fram länkar till trådarna men de finns här nånstans.
Jag bromsa min R1a från 100 km/h till stillastående på 25 meter. Om Valmers behöver 40 meter ska han nog aldrig köra fortare än 50 km/h.
För er som hävdar att slangning förlänger bromssträckan något otroligt så är fakta att när jag passerade bromspunkten fortfarande på slangen i jämna 100 km/h (ingen acceleration alltså utan hög vinkel och balans i jämn fart) så blev den totala bromssträckan 50 meter. Det behövdes alltså ca 25 meter för att få ner framhjulet och få balans nog att kunna bromsa fullt. 50 meter från 100 knyck är klart jämförbart med en vanlig personbil från -80talet. (å sånna finns det många i trafik i det här landet)
Eftersom bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten (man får lära sig det på fysiken samt när man lär sig körkortsteori) så borde bromssträckan vid 150 km/h bli omkring 50 meter vilket är längre än de ca 40 meter en S60 behöver för att stanna från 100 km/h. Även detta har jag provat och teorin stämmer rätt bra med verkligheten.
Ute i trafiken i det här landet är dock en stor andel av bilarna minst 10 år gamla och har ofta rätt bristfälliga bromsar så om man skulle slumpa ut ett gäng så skulle nog jag och Ravetrancer (men knappast Valmers då

) spöa de flesta av de bilarna även om vi åkte i 160 och de i 100 knyck.
Att en 125a skulle klara 140 till stopp på 50 meter är tveksamt men kanske möjligt tack vare den låga vikten om bromsar och däck är bra. Har inte provat själv dock.