De åsikter om poliser som endel verkar ha

• Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date
...bra skrivit. Dessvärre hjäper det inte "tröjåkarna" ett dugg eftersom dom stoppar helst huvudet i sanden och skyller på någon annan, precis som du skriver, när dom smäller, blir av med lappen, får hojen stulen. Dessutom är det ju moment 22, ju fler som kör för fort och smäller, ju dyrare blir åtgärderna från försäkringsbolagen. Ju fler som åker på slangen från snuten, ju hårdare tag blir det mot motorcykelåkarna, ALLA mc förare får betala vissa "idioters" idioti...

Det är dessutom skrämmande att läsa alla inlägg som följer ditt inlägg...

valmers skrev:
Om ni hade närvarat vid fysiklektionerna i högstadiet hade ni fattat varför.

Edit: Ta en modern sporthoj och bil med bra bromsar, exempelvis Yamaha YZF R1 och Volvo S60. Kör 100 km/h bredvid Volvon och försök bromsa lika effektivt som bilen till stillastående (cirka 35-40 meter bromssträcka). Lycka till, och slå inte vad om några större summor.

Att sedan försöka från 160 km/h mot bilens 100 km/h är något så dumt att man skulle kunna vara lite elak. Avböjer dock.

Jag har också läst en del fysik, är ingenjör men i det här fallet vilar min kunskap mest på verkliga tester.

Jag kan här och nu slå vad om 1000 kr på att jag spöar en original S60 på ett 100 till 0 bromsprov med min R1a. Sätter du emot?

Vi hade en tidvis rätt hätsk diskussion om bromssträckor här på forumet i vintras och nu under sommaren gjorde vi en massa tester på Lunda flygfält och mätte. Orkar inte plocka fram länkar till trådarna men de finns här nånstans.

Jag bromsa min R1a från 100 km/h till stillastående på 25 meter. Om Valmers behöver 40 meter ska han nog aldrig köra fortare än 50 km/h. :fakta

För er som hävdar att slangning förlänger bromssträckan något otroligt så är fakta att när jag passerade bromspunkten fortfarande på slangen i jämna 100 km/h (ingen acceleration alltså utan hög vinkel och balans i jämn fart) så blev den totala bromssträckan 50 meter. Det behövdes alltså ca 25 meter för att få ner framhjulet och få balans nog att kunna bromsa fullt. 50 meter från 100 knyck är klart jämförbart med en vanlig personbil från -80talet. (å sånna finns det många i trafik i det här landet)

Eftersom bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten (man får lära sig det på fysiken samt när man lär sig körkortsteori) så borde bromssträckan vid 150 km/h bli omkring 50 meter vilket är längre än de ca 40 meter en S60 behöver för att stanna från 100 km/h. Även detta har jag provat och teorin stämmer rätt bra med verkligheten.

Ute i trafiken i det här landet är dock en stor andel av bilarna minst 10 år gamla och har ofta rätt bristfälliga bromsar så om man skulle slumpa ut ett gäng så skulle nog jag och Ravetrancer (men knappast Valmers då :hihi ) spöa de flesta av de bilarna även om vi åkte i 160 och de i 100 knyck.

Att en 125a skulle klara 140 till stopp på 50 meter är tveksamt men kanske möjligt tack vare den låga vikten om bromsar och däck är bra. Har inte provat själv dock.

Men det är ju klart som fan att en bil är effektivare än en mc. Ska ni jämföra får ni jämföra med lika prestanda. EX: Formel Renault/Formel 3 mot en Sporthoj/gathoj. Hojjen har inte en chans i väghållning eller bromsning.
Jag har kört både och i många år, ingen jävel kan lura i mig att en mc kan bromsa senare in i en kurva än en formel bil, UTAN ABS!!! Dessutom så kan inte mcn hålla samma hastighet IGENOM kurvan, först när det gäller acceleration har mcn något att hämta. Så nu vet ni det. Nu kan ni börja fundera på vad inlägget egentligen handlade om... vad var det nu igen :tungan

Kreuger skrev:
Jag har också läst en del fysik, är ingenjör men i det här fallet vilar min kunskap mest på verkliga tester.

Jag kan här och nu slå vad om 1000 kr på att jag spöar en original S60 på ett 100 till 0 bromsprov med min R1a. Sätter du emot?

Vi hade en tidvis rätt hätsk diskussion om bromssträckor här på forumet i vintras och nu under sommaren gjorde vi en massa tester på Lunda flygfält och mätte. Orkar inte plocka fram länkar till trådarna men de finns här nånstans.

Jag bromsa min R1a från 100 km/h till stillastående på 25 meter. Om Valmers behöver 40 meter ska han nog aldrig köra fortare än 50 km/h. :fakta

För er som hävdar att slangning förlänger bromssträckan något otroligt så är fakta att när jag passerade bromspunkten fortfarande på slangen i jämna 100 km/h (ingen acceleration alltså utan hög vinkel och balans i jämn fart) så blev den totala bromssträckan 50 meter. Det behövdes alltså ca 25 meter för att få ner framhjulet och få balans nog att kunna bromsa fullt. 50 meter från 100 knyck är klart jämförbart med en vanlig personbil från -80talet. (å sånna finns det många i trafik i det här landet)

Eftersom bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten (man får lära sig det på fysiken samt när man lär sig körkortsteori) så borde bromssträckan vid 150 km/h bli omkring 50 meter vilket är längre än de ca 40 meter en S60 behöver för att stanna från 100 km/h. Även detta har jag provat och teorin stämmer rätt bra med verkligheten.

Ute i trafiken i det här landet är dock en stor andel av bilarna minst 10 år gamla och har ofta rätt bristfälliga bromsar så om man skulle slumpa ut ett gäng så skulle nog jag och Ravetrancer (men knappast Valmers då :hihi ) spöa de flesta av de bilarna även om vi åkte i 160 och de i 100 knyck.

Att en 125a skulle klara 140 till stopp på 50 meter är tveksamt men kanske möjligt tack vare den låga vikten om bromsar och däck är bra. Har inte provat själv dock.

:tummenupp

åter igen, ska du nu jämföra, jämför då med lika prestanda. Varför inte jämföra stopp sträckan mellan en Porsche GT2 och en HD Electra glider från -68. Vilken tror du stannar snabbast och kör snabbast igenom kurvor etc :va

Eller varför inte jämföra din R6a med en RX-1 ER snöscooter i acceleration och broms sträcka. Tror du att din R6a hänger med en sån??? :arsele

Alltså det här med 25 meter stämmer ju inte, officiellt är det 34 meter från 100 knyck med en R1a, hur kan då någon stanna på 25 meter?
En vanlig bil (ABS) ligger runt 40 meter kanske lite kortare, men den gör det ju varje gång om underlaget är bra.
OCH JA jag förstår att ABS inte förkortar bromssträckan på något sätt, bara att man kan styra under inbromsningen och bla bla bla.

Ducati for life: dels har han en R1 och ja den lär spöa den där RX1an i acc men i bromsning vet jag inte hur en skoter stannar, men det vet säkert du?

benkar skrev:
Precis som jag, som arbetar med IT-Helpdesk, där man efter några år blir cynsik, nedlåtande, pratar om kunderna som "dom där", så ska kanske en del Poliser överväga byta yrke, precis som jag själv tänker. Hade jag varit en "god" IT-mäniska hade jag kunnat fortsätta hantera det här med "pöbeln" på ett positivt sätt, men eftersom det blivit "vi och dom", så är det nog dags för mig lämna den världen... innan något går snett... :gnissla (typ slår PCn i huvudet på en användare och skyller på att att användaren snubblade och slog huvudet i PCn... :D )

/B

Ha, känner igen det. Också jobbat med helpdesk. Hähä. Dem där jävla användarna alltså. Hehe! =)
Jo då bör man fundera på att byta jobb eller ta en lång semester. Problemet är kanske att polisjobbet är så speciellt så de flesta andra jobb blir lätt tråkiga. Och sen kan det ju vara så att om man varit polis i 20 år så kanske det är de enda man kan. Tryggt att stanna.

Blondie skrev:
Du e 20år gammal o pratar o hur polisen prioriterar o varför osv

Vad är din egen erfarenhet av livet bortsett från studentlivet?

tjaa, som jag nämnde tidigare har jag bara varit student i ett par veckor så om det är något jag har lite erfarenhet av så är det ju det.

Jag skulle kunna sitta och beskriva mitt liv och och vad jag arbetat med men förstår inte poängen med det. Kan väl ändå diskutera fram och tillbaka..

Sen råkar jag ha bra koll på polisrelaterade saker just för att jag är intreserad av det. Dock är jag ingen som håller på polisen i alla lägen. Precis som alla andra yrkesgrupper som finns det folk som inte passar där.

Blondie skrev:
inget illa men man undrar lite?

Vad pluggar du till?

Sen frågan igen varför så varm om hjärtat i poliser

Jag pluggar just nu statsvetenskap och kommer nog plugga juridik till våren.
Inte varm om hjärtat för poliser, dock är jag intreserad av det och därmed har jag läst på ordentligt. Får polis tidningarna, diskuterar med poliser dagligen, läser böcker ser dokumentärer, lyssnar på radion etc.

Vadå polisnörd?
:confused:

benkar skrev:
Är du en "ANVÄNDARE"? :fatta! Och bergis ringer du helpdesken utan att ens ha startat om PCn 3 ggr innan du ringer? :fatta! :tungan

;) Lugnt, Helpdesken jag och mina kollegor sitter i, hör nog till den slötsliskigaste i världen, fixar svar på dom mest konstiga, dumma, och svåra frågor, och blir inte ens dryga, men har å tredje sidan en boxboll att avreagera oss på... :rolleyes:

/B

hehe jag hade en tant en gång som ringde, hon hade inte fått någon uppdatering som hon skulle få. Jag sa starta om datorn, hon sa okej och sen efter 2 sek sa hon men det är samma sak.

Jag sa, eh, startade du om datorn verkligen på så kort tid? Ja försäkrade hon.
Gick ut till henne och hon fick visa hur hon hade startat om, visade sig att hon stängt av och på skärmen.. :P

Yoshi_gixxeRR skrev:
Unga människor VET alltid svaren på allt...
Dom e oftast miljöpartister lr vänstersympatisörer :kocko
Sen när dom blir äldre så kommer dom på att ALLT inte e så enkelt längre...
Då byter dom oftast till folkpartiet (dom vet inte riktigt vad dom vill :rolleyes: )
Sen när dom blir gamla (o förhoppningsvis lite erfarna) så vet dom att man måste försöka få harmoni i livet :tungan
Då vet man att man INTE ska rösta på MP lr vänstern :rofl

Senmoralen e dom unga VET inget om hur livet fungerar :fakta

.../Yoshi

Frågan är om dem gamla vet det då. Det är ju en väldigt subjektiv frågeställning. Hur fungerar världen? Ganska knepig fråga...
Dock är väl överlag som du säger att endel unga tror sig veta allt, precis som endel "gamla"..

kjuze skrev:
hehe jag hade en tant en gång som ringde, hon hade inte fått någon uppdatering som hon skulle få. Jag sa starta om datorn, hon sa okej och sen efter 2 sek sa hon men det är samma sak.

Jag sa, eh, startade du om datorn verkligen på så kort tid? Ja försäkrade hon.
Gick ut till henne och hon fick visa hur hon hade startat om, visade sig att hon stängt av och på skärmen.. :P
Man sitter väl på helpdesk för att hjälpa :va
Då ska du alltså ha större kunskaper än användarna,
inte förutsätta att dom kan lika mycket.
Blir så f*bannad på helpdeskfolk som skriver instrukioner och har
glömt hälften som sedan ursäktar sig med att det det där är väl
självklart :huvet

Ravetrancer skrev:
yada yada, jag är en Outlaw juh, sägs det iaf här på sporthoj:)

Sen skrev du den som gett sig in i leken får leken tåla, ja då får väl snuten tåla leken att vi drar dom o leker lite katt o råtta, eller???
Varför skall jag stanna min mc för att jag kört min hoj i 160 på motorväg när jag bromsar ner den till stillastående fortare än en bil i 100kmh???

FAr åt pipsvängen!!!!!

@Santoskillnaden på en ost är samma som skillnaden på en kaviartub

Mjo, men det är ju viss skillnad där. Man får väl ändå utgå ifrån att de flesta poliser jagar er för att det är deras jobb. Ni har ju inte det kravet på er.

Visst man kan ha en stat där alla gör lite som dem vill. Vi har väl alla sett hur det ser ut i Grekland tex. på semestern. Folk kör som galningar utan hjälm och vad det nu kan vara. Men det funkar ju heller inte så bra om man ser till de små kyrkona som byggs efter vägen...

Om du väljer att stanna eller inte är ju i slutändan upp till dig...Om du har tur så är det i slutändan bara ditt samvete som kan döma dig. Vissa bryr sig om lagar andra inte.

Jag försöker inte lura dig att tro att jag aldrig kör för fort, för det gör jag. Men den dagen jag har polisen efter mig kommer jag stanna fint och ta mitt straff. vi är väl helt enkelt olika.

Silwer skrev:
...

Ducati for life: dels har han en R1 och ja den lär spöa den där RX1an i acc men i bromsning vet jag inte hur en skoter stannar, men det vet säkert du?

Ska de köra på samma underlag?

Man kan nog med säkerhet säga att snittet på bromsningar på en motorcykel är längre än hos bilar. Delvis p.g.a. av att alla motorcyklar inte har så bra bromsar som R1 etc samt att det är betydligt svårare att bromsa.

I läroboken när man tog körkort stog det att en mc har längre bromssträcka än en bil p.g.a. den lilla kontakten med vägbanan. Fast den anledning vet jag inte om jag riktigt köper!

/ Hannes

Silwer skrev:
Alltså det här med 25 meter stämmer ju inte, officiellt är det 34 meter från 100 knyck med en R1a, hur kan då någon stanna på 25 meter?
En vanlig bil (ABS) ligger runt 40 meter kanske lite kortare, men den gör det ju varje gång om underlaget är bra.
OCH JA jag förstår att ABS inte förkortar bromssträckan på något sätt, bara att man kan styra under inbromsningen och bla bla bla.

Ajdå, han har en r1a, my bad, det måste jag vara svårt att förstå vad jag menade då :tummenupp Jag tror dock inte att hans r1a spöar snöscootern, även ifall jag helst inte vill erkänna det men har man kört en värsting scooter nångång så vet man vad acc är. Jag har då aldrig upplevt en sådan makalös acceleration (om man tar bort eventuella "thrill rides på nöjesparker") som med snöscooter. Jag har iofs inte kört en r1a heller, men igår körde jag en Fireblajde 1000RR med allt möjlig lull lull, den är väl ändå "värre" än hans gamla r1a....men åter igen, inget i jämförelse med den scootern jag testade...
Men jag är inte sen på att skriva under på att snöscooterns "väg hållning" suuuuger riktigta jävla mega hårt. :banana

Busafreak skrev:
Hmm... så du försöker få in litet intellektuell stuns i SH genom ditt inlägg? Tja, det är nog en ganska svår utmaning men eftersom det klart framgår att du envisas så…

Nä absolut inte, jag är nog inte rätt person att göra det. :)

Dem saker du tar upp är ju värdelösa. Som det här med rökningen, hur många som dör av det.. Skulle du fråga mig skulle man förbjuda cigaretter, höjja priset på fet mat, höjja priset på alkohol så det inte kostar nykteristerna pengar, slopa införselkvoterna. Dvs återställd dem som tidigare var. Men så kallar många mig en tråkjävel också.. :)

Jag förstår helt klart tjusningen med att köra mc, jag menar vad skulle jag annars göra här..

Dock tror jag inte riktigt på alla dina fördomar när det kommer till polisen. Det är nog bra mycket oftare chefer som bestämmer om hastighetsövervakningar osv än poliserna själva. Polis organisationen är ganska körd i botten, tex så avskyr de flesta poliserna RPS för att dem förstör så mycket. Bland annat för felprioriteringar. Jag tror om du pratar med dem enskilda poliserna så kommer dem hålla med dig i det du säger.

Ducati for life skrev:
...bra skrivit. Dessvärre hjäper det inte "tröjåkarna" ett dugg eftersom dom stoppar helst huvudet i sanden och skyller på någon annan, precis som du skriver, när dom smäller, blir av med lappen, får hojen stulen. Dessutom är det ju moment 22, ju fler som kör för fort och smäller, ju dyrare blir åtgärderna från försäkringsbolagen. Ju fler som åker på slangen från snuten, ju hårdare tag blir det mot motorcykelåkarna, ALLA mc förare får betala vissa "idioters" idioti...

Det är dessutom skrämmande att läsa alla inlägg som följer ditt inlägg...

Kanske just därför det är viktigt att diskutera sånt här. Egenansvar först och främst. Så att endel får upp ögona för det. Nu blir det kanske lite så att sporthojs åkarna för kämpa lite i motvind efter den här sommaren, dyra försäkringar, polisen är extra hårda, svensson gnäller osv. Då kanske man ska tänka sig för innan man wheelar mitt inne i stan så folk blir ännu mer antihoj.
Bättre att vinna över folket på sin sida så att säga..

Folket kommer aldrig va på sporthojägarnas sida, o delvis förstår jag dem. Men dom kan omöjligt veta hur jävla gött de e, men men...

Dessutom förstår jag inte varför de e så mkt liv nu, vi har inte mer döda än förra året samt betydligt mindre skadade samtidigt som fler hojar har reggats in samt att de värsta hojarna har fått ÄNNU mer effekt än förra året!

/ Hannes

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...