Dakar 2010

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kubikbegränsning känns som fel väg.
Dakarhojjar skall vara stora ökenlokomotiv.
Utecklas det till en lång endurotävling, så försinner charmen.

Antar att även kostnaderna kan sticka iväg rejält om man skall ha så små motorer med mycket effekt?

Men hon kom 76:a 2009 så det går framåt

Japp, det är sant. Tycker bara hon är rätt tuff och förtjänar lite bättre :)
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Dakar tävlingarna påminner väldigt lite om Svensk Enduro, snarare Rally skulle jag säga. Men många av förarna är duktiga Enduro Offroad förare.
Navigeringen är avgörande och de som kört att det är en konst att kunna navigera och köra fort samtidigt. Dessutom är det krävande för både maskin och förare vilket gör att tävlingen är grym då allt sätts på sin spets.

Jag tycker att Dakar är som en extrem variant utav den körningen som tex Amerikaner och Australiensare kan utföra i outbacken. Där är det lättare enduro alt tyngre offroad tillsammans med navigering som gäller. I min mening en av de absolut roligaste varianterna utav mc körning man kan göra. Har en dröm att någon gång tex korsa Australien på hoj med just sådan körning. Får se om det blir någonting utav det :tungan

Man måste våga tror på folk. Annie kommer 45:a:tummenupp

Japp, så skall det låta :banana

Förtjänar hon bättre så hamnar hon högre upp i listan. :fakta Det är bara att hoppas hon klarar sig utan skador i årets rally.

Gör hon det blir det en bra placering :yoparty :tungan

Nu är det bannemig inte långt kvar!

Jag hade tänkt ta mig en skogstur först sedan skall jag bänka mig för att se på sammandragen.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
. Där är det lättare enduro alt tyngre offroad tillsammans med navigering som gäller. I min mening en av de absolut roligaste varianterna utav mc körning man kan göra. Har en dröm att någon gång tex korsa Australien på hoj med just sådan körning. Får se om det blir någonting utav det :tungan
.

Helt klart är Adventure grejen med offroad en höjdare.

Med dagens GPS så blir det mer körning och mindre karta men i Dakar används både RB och Gps.
 

MC Doktorn

Guest
Läs om de olika etapperna här
Den gamla svenska Dakar hjälten PG Lundmark kommer vara kommentaror på Eurosport :tummenupp
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Nu drar det igång snart!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker att Dakar är som en extrem variant utav den körningen som tex Amerikaner och Australiensare kan utföra i outbacken. Där är det lättare enduro alt tyngre offroad tillsammans med navigering som gäller. I min mening en av de absolut roligaste varianterna utav mc körning man kan göra. Har en dröm att någon gång tex korsa Australien på hoj med just sådan körning. Får se om det blir någonting utav det :tungan
Vet inte om "Wynns safari challenge" körs fortfarande.
Det vore en dröm.


Googlade.
Nytt namn.
Samma (braa) skit.
http://www.australasiansafari.com.au/
[YOUTUBE-ID]xoGu7-hHG20[/YOUTUBE-ID]
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vet inte om "Wynns safari challenge" körs fortfarande.
Det vore en dröm.


Googlade.
Nytt namn.
Samma (braa) skit.
http://www.australasiansafari.com.au/
[YOUTUBE-ID]xoGu7-hHG20[/YOUTUBE-ID]

Ja det ser fint ut. Är sådana jäkla stora öppna slätter där. Mycket intressant land med trevligt folk. Har varit där och jobbat, även cyklat lite. Landet har alla fördelar som USA har men ingen utav nackdelarna :)

Ang Dakar igen. Kommer någon ihåg vad som hände med den mc föraren som dog på racet förra året? Har för mig att det verkade vara lite mystiska omständigheter ang det.
 

MC Doktorn

Guest
Den franske Enduroföraren David Casteu vann dagens kortade etapp lite överraksnade på sin Elf sponsrade Sherco 450 cc mot dom betydligt kraftfyllare och tyngre 690 cc KTM som eg är 600cc ? styrs av Despres och Fjorårsvinnaren Coma.
Alla 3 ligger inom 12" marginal och den riktiga utmaningen sägs komma på etapp 3 då den riktiga öken terrängen ställer allt på sin spets.

Näst bäste 450 cc åkare var Chilenaren Contardo på Aprilia RXV 450.

Kaptenen ligger 22 10:47 bakom och Seel 45 18:35
 

MC Doktorn

Guest
Yes, Seel som 45:a :banana

Despres ute ur leken redan ??? http://www.dakar.com/us/DAKAR/2010/stage-2/withdrawals/motos.html

Gårdagens etapp med blandade snabba grusvägar och mer tekniska partier på slutet [YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7KdNSGXzT0s&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/7KdNSGXzT0s&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
A Seel var tydligen riktigt nöjd med all rätt hade en toppfartsnotering på 163 km/h med sin 525 vilket vitnnar om ca 55 rwhp?

Hennes styrka är navigeringen och hoppas hon kommer topp 40 :tummenupp

Tyvärr första dödsoffret igår bland den fanatiska publiken



För er som inte har Eurosport http://www.onlinetv-free.com/eurosport.html

Kl 0945 startade etapp 2 CORDOBA – LA RIOJA
Inbördes start ordning så omkörningarna blir färre.
Denna etapp ska vara separerad från bilarna som igå av säkerhets skäl.
Dessutom lovas på slutet riktigt tuff stenig brant terräng
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Den franske Enduroföraren David Casteu vann dagens kortade etapp lite överraksnade på sin Elf sponsrade Sherco 450 cc mot dom betydligt kraftfyllare och tyngre 690 cc KTM som eg är 600cc ? styrs av Despres och Fjorårsvinnaren Coma.
Alla 3 ligger inom 12" marginal och den riktiga utmaningen sägs komma på etapp 3 då den riktiga öken terrängen ställer allt på sin spets.

Näst bäste 450 cc åkare var Chilenaren Contardo på Aprilia RXV 450.

Kaptenen ligger 22 10:47 bakom och Seel 45 18:35

Överraskande vinst? Han åker ju en Sherco ;-)

På eurosport säger dom att Sherco är helfransk och är en helt ny hoj :):)

Sherco är ett Spanskt företag och har funnits sedan 1998. Dom startade med tillverkning av trailmotorcyklar och är idag en av de största innom det området. 2002 köpte dom den franska tillverkaren HRD och började tillverka enduro och supermotardmopeder. 2004 startade tillverkningen i frankrike hos HRD av enduro och motardmotorcyklar. En 450cc och en 510cc. Båda modellerna har insprutning och elstart och väger endast 109kg!

Det var lite fakta om märket Sherco. Själv har jag en Sherco SM 5.1i -07, som jag är mycket nöjd med :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Nope det är bara Dakarsidan som fungerar lika illa som vanligt....



Det är väl en KTM RFS motorgenrationen med insprutning och större generator....

Tyckte den liknade KTM men på deras hemsida står det att dom gör egna
motorer sen 2004.
Dramatiken ökar då Fretigne nu har ledningen på sin 450 cc bara 8 " före
Casteu på Sherco. Tydligen verkar det definitivt inte vara en nackdel med mindre effekt och lättare hoj. Både Coma och Despres tappar, har Apriliorna rasat än ?
A.seel nu 33a och Kaptenen 18e före Ullevålsäter som säkert har ngt problem.

Överraskande vinst? Han åker ju en Sherco ;-)

På eurosport säger dom att Sherco är helfransk och är en helt ny hoj :):)

.........
Det var lite fakta om märket Sherco. Själv har jag en Sherco SM 5.1i -07, som jag är mycket nöjd med :)
kul med uppstickare och märket får säkert massor med reklam IOM detta
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Berglund är bra med såhär långt, 13:e vid 223 km. Håller allt så tror jag han klarar en topp 10.. Men det är ju lååångt kvar.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
A Seal 35:a idag
Berglund har fått 5 min tidstillägg - ner till 20:e
Coma har fått 22 min tidstillägg - ner till 14:e
Fretingne vann dagens etapp.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top