Dakar 2010

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Vilket landskap dom hade under 7e etappen. Undrar hur mycket man själv hade klarat av ?

Årets dakar pajas måste vara Nascar föraren Robby Gordon som kör med sin HUMMER.

Helt otroligt vad den bilen håller med tanke på hur han behandlar den



Trevligt att han verkar stabilisera sig, Berglund imponerar mer än Seel tycker jag.

Man får tänka på att detta bara är hans 3 rally och hela tiden har häng på täten. Annie som är mycket duktig har kört betydligt fler rally men kör i en helt annan division.

Läs hans färska inlägg på den eminenta reklamfria sidan SOE
http://forum.soe.se/showpost.php?p=427860&postcount=274

Håller helt med om allt!

R. Gordon är ett kul inslag jämfört med überproffsiga VW/BMW. (självklart är hans satsning väldigt seriös!) Han har en jäkligt skön stil, man kan knappt tro att Gordon och Miller är från samma land. Närmast efter Gordon och hans hoppande Hummer måste väl bli N. Al Attiyah (stavas?) Gillar hans stil, laddar på fint.

Berglund imponerar stort, hoppas att allt klaffar för han. Tror han tar minst en etappseger om 1-2 år om han fortsätter. Han verkar väldigt fokuserad.

Drömmen är att köra Dakar rallyt innan man blivit för gammal, det hade varit en grym upplevelse.

Blir en lång (472 km) och stenig sträcka imorgon med ett tungt avslut bland sand - berg mer än dynor. Alltid lika spännande att följa.

Jag trodde att Jonah Street skulle vara högre upp i totalen.
Han kör väl utan restrictor i sin hoj va?

Han kör med restrictor.
 
Last edited:
:tummenupp
Håller helt med om allt!

R. Gordon är ett kul inslag jämfört med überproffsiga VW/BMW. (självklart är hans satsning väldigt seriös!) Han har en jäkligt skön stil, man kan knappt tro att Gordon och Miller är från samma land. Närmast efter Gordon och hans hoppande Hummer måste väl bli N. Al Attiyah (stavas?) Gillar hans stil, laddar på fint.

Berglund imponerar stort, hoppas att allt klaffar för han. Tror han tar minst en etappseger om 1-2 år om han fortsätter. Han verkar väldigt fokuserad.

Drömmen är att köra Dakar rallyt innan man blivit för gammal, det hade varit en grym upplevelse.

Blir en lång (472 km) och stenig sträcka imorgon med ett tungt avslut bland sand - berg mer än dynor. Alltid lika spännande att följa.



Han kör med restrictor.
Som en sann dakar wanabee får man hålla till godo med grus äventyren hemma i Sverige.
Synd att inte flera duktiga förare i Sverige för upp ögonen för denna fastastiska tävling.
Övertygad om att våra svenska topp förare i Enduro hade placerat sig högt upp i listorna med rätt backup.
COMA rasar från 2 plats till 24 plats pga av hans däckbyte som gav 10 h tidstillägg under gårdagens etapp.
Kaptenen numera på 9 plats :tummenupp.
Otroligt klantigt att ta en sån risk

Kaptenen byter motor idag så vitt jag förstår har han ganska orginal motor som är trimmad och preppad i Sverige jämfört med "fabrikarna" som tex P A kör med som är "hyrda" motorer .
 
R. Gordon är ett kul inslag jämfört med überproffsiga VW/BMW. (självklart är hans satsning väldigt seriös!) Han har en jäkligt skön stil, man kan knappt tro att Gordon och Miller är från samma land. Närmast efter Gordon och hans hoppande Hummer måste väl bli N. Al Attiyah (stavas?) Gillar hans stil, laddar på fint.

Det är lite lustigt hur man på Eurosport hela tiden, när man snackar om Robby, råkar glömma att han kört ett antal Bajarallyn utöver att vara Nascarförare. Det torde ju vara av rätt mycket mer intresse när man sitter och kollar på Dakar.

Det går undan där med. :näsblod
[YOUTUBE-ID]8IpPVFkHX0Q[/YOUTUBE-ID]
 
www.berglundracing.com/

COMA rasar från 2 plats till 24 plats pga av hans däckbyte som gav 10 h tidstillägg under gårdagens etapp.
Kaptenen numera på 9 plats :tummenupp.

Webmastern hade vilodag och gick på bio (helt bortkastade pengar) kan dock konstatera att det händer grejer även om alla vilar. Tävlingsledningen har utdelat straff (orsak okänd just nu) till Coma och till Pedrero Garcia och därmed såhar Thomas åkt uppåt till en 9:e plats i den totala resultatlistan. Även Pål-Anders åker uppåt och ligger nu på en 3:e plats så vi kan väl konstatera att Team Scandinavia är ett av de främsta teamen i Dakarrallyt 2010.

Imorgon så ger vi oss ut på en ny sträcka igen. Starten går från Antofagasta och målet är i Copiapo efter att man kört en inledande transport på 96 km följt av en specialsträcka på 472 km. Så för oss här hemma är det bara att åter igen slå igång datorn och följa det spännande racet.
 
Antal startande idag.


mc: 96 quad: 14 bil: 70 lastbil: 36


Dessa har brutit. 54 st (eller 53 om jag räknat fel..)

Étape N° Nom Marque
7 137 BIANCHI (CHL) HONDA
6 010 GONÇALVES (PRT) BMW
6 031 MANCA (ITA) KTM
6 037 LEPAN (FRA) SHERCO
6 054 CISCAR CHISBERT (ESP) HONDA
6 080 FANTOZZI (BRA) HONDA
6 105 NERI (GBR) KTM
6 130 SOUSA (PRT) YAMAHA
5 003 CASTEU (FRA) SHERCO
5 090 DIGUIET (FRA) KTM
5 088 CUCURACHI (BEL) KTM
5 078 JOANNIN (FRA) SHERCO
5 077 HAMARD (FRA) SHERCO
5 061 DUBOIS (FRA) KTM
5 060 DE BOIS (NLD) HONDA
5 057 MITI (ARG) YAMAHA
5 056 TORUNLAR (TUR) KTM
5 053 LENOBLE (FRA) BMW
5 047 BELTRAMI (ITA) KTM
5 017 FARRES GUELL (ESP) APRILIA
5 114 PINI (ITA) APRILIA
4 015 MACEK (CZE) YAMAHA
4 045 PAYEN (FRA) BMW
4 109 CID DE LA PAZ (ARG) BETA
4 145 PASCUAL (ARG) KTM
3 006 VILADOMS (ESP) KTM
3 117 CONNELL (AUS) Husaberg
3 123 PORRELLI (FRA) KTM
3 127 HATSWELL (CAN) KTM
3 132 BESSE (FRA) YAMAHA
3 133 BOUCHET (FRA) KTM
3 134 JAQUET (NLD) YAMAHA
3 135 VELLUTINO (PER) KTM
3 136 BARRON MIFFLIN (PER) KTM
3 143 KESSLER (USA) KTM
3 147 VIZCARRA (ARG) KTM
3 115 CABALLERO ALCAYAGA (CHL) KTM
3 108 SCOTT (CAN) HONDA
3 098 MEFFRE (FRA) KTM
3 013 STANOVNIK (SVN) KTM
3 027 JOBARD (FRA) KTM
3 036 DIALLO (SEN) KTM
3 052 BONNET (FRA) KTM
3 069 BONJEAN (BRA) KTM
3 074 HATTON (CAN) KTM
3 082 MCKENDRICK (CHL) YAMAHA
3 083 ORTUNIO (FRA) BETA
3 084 ROSA (PRT) KTM
3 096 PEYRARD (FRA) HONDA
3 154 TWEEDY (GBR) KTM
2 089 ZAHN (DEU) KTM
2 119 MANA (ITA) KTM
1 073 PIZZOLITO (ARG) HONDA

Det är lite lustigt hur man på Eurosport hela tiden, när man snackar om Robby, råkar glömma att han kört ett antal Bajarallyn utöver att vara Nascarförare. Det torde ju vara av rätt mycket mer intresse när man sitter och kollar på Dakar.

Det är väl där han kör med sin Chevrolet-truck/pickup?
 
Last edited:
Riktigt kul med P-A och Berglund med i täten.

Idag sista dagen i Chile och Atacamo öknen tuff sträcka igen som sannolikt liknar dom senaste med snabba sträckor blandat med steniga slingriga grusvägar där ett misstag kan vara ödesdigert.
Sista 10 milen kommer dom in Sanden och den sk fesh fesh sanden som liknar mjöl.

Man inser att det var ett tag sen det regnade i dessa områden med tanke på de enorma damm moln som skapas. Sannolikt är det därför bilarna släpps drygt 2h senare ?

Coma som fått 6h tidstillägg beslutade att fortsätta rallyt men han är garanterat helt borta kanske topp 10. Spänningen tycker jag är om 2-3 platsen och Despres kommer vinna tror jag och fortsätta fefritt med sin nästan 1h 30 ´ledning.
Men kampen om 2 och 3 platsen som är långt ifrån avgjort.

För er som inte vet är Kaptenen en Stuntare, bra eller inte vet jag inte men det ser seriöst ut.

22.jpg
 
Last edited:
Sista 10 milen kommer dom in Sanden och den sk fesh fesh sanden som liknar mjöl.

Man inser att det var ett tag sen det regnade i dessa områden med tanke på de enorma damm moln som skapas. Sannolikt är det därför bilarna släpps drygt 2h senare ?

[YOUTUBE-ID]7vuQB2x9cUQ[/YOUTUBE-ID]

Finns ett klipp som jag inte hittar från förra året när en Touareg åker genom ett sådant parti, fattar inte att dem ens tar sej fram där.. Den bilen är imponerande.

I vissa öken dem kör genom har dem en nederbörd på 1 mm/år.

I vissa rallyn släpper dem ibland iväg bilar med mer mellanrum just pga damm, kanske också i Dakar?

Hoppas Berglund håler sej inom topp 10 och att "Ulven" klarar 2:a eller 3:e plats!
 
Stage 8 - 199 km

1 Ullevålsäter 02:02:20
2 Duclos +00:01:05
3 Fretigne +00:01:08
4 Lopez +00:01:16
5 Faria +00:01:55
10 Berglund +00:06:17


M. Coma har ännu inte passerat, kan bli lite ändringar.

Ska försöka göra ett förtydligande om straffen som blev utdelade efter den 7:e specialsträckan. Thomas var inledningsvis efter sträckan 8:a, men har efter det åkt upp 2 placeringar eftersom Pedrero Garcia och Marc Coma åkte på straff. Coma 6 h för otillåtet däckbyte och Pedrero Garcia får 2 min och det är mer troligt att det är en fortkörning eller motsvarande. Detta medförde dagens startordning där Thomas startar som nummer 7.

Det här har också medfört att det jag skrev om att Thomas var 9:a totalt igår inte stämmer utan han ligger inför dagen på en 10:e plats.



"I went down to the bivouac and started fixing on the bike, it really needed to be attended to. Made a decision to replace the engine with the spare one I have.

In the bivouac I talked to David Casteu, who crashed in the race and hurt his groin. And I also saw Cyril Despres riding his excercise bike in his tent. He seems determined to win. We’ll see." - Annie Seel
 
Last edited:
Trist att det inte sägs ett ord om att världens största offroadtävling pågår i svensk media. Det verkar viktigare med störtlopp, skidskytte och damhandboll. Extra trist eftersom vi har en svensk som troligen kommer placera sig sjukt bra. :mad:
 
... vi har en svensk som troligen kommer placera sig sjukt bra. :mad:

Kapten Berglund ligger prel. 9:a totalt efter ännu en stark sträcka av han, Ullevalseter 3:a på sträckan och 2:a totalt! Tung dag för A. Seel, sist just nu.

Andra svenskar i rallyt: T. Thörner som codriver åt "Chichi" i BMW, Team Tubus Racing med Pelle W. i spetsen och A. Seel på mc. Så visst borde dem synas mer i media!

Tight race idag speciellt vad gäller bilarna, men även mc.
 
Team Scandinavia avanserar i den totala listan:

Placering Förare Tid
1 Despres 33:46:21
2 Ullevålsäter +01:20:31
3 Lopez +01:24:21
4 Rodrigues +01:25:15
5 Duclos +01:52:59
9 Berglund +02:48:41

Har ingen placering på A. Seel ännu.

Hjälp T. Berglund.

http://www.fastbikes.se/index.php/n...-ett-sms-stoed-thomas-berglunds-dakarsatsning




Här kommer en ytterligare hälsning från Thomas där han beskriver arbete under vilodagen och hur motorerna byts och vad man gjort med dem:

Jag har flytt från bivacken under dagen efter att ha tvättat "uniformen". Lasse, min meck håller på att avsluta motorbytet som påbörjades igår kväll.
Det känns lite pirrigt nu när det sitter en ny motor i som precis som den innan är riktigt racepreppad. Stefan, meck/lastbilchauffor, kommer att köra den 10-15 mil under dagen för att kvalitetssäkra grejorna.
Den gamla motorn gick riktigt fint mot slutet och har nog precis slitits in för att kunna prestera optimalt. Lasse har tillsammans med Erik på Proservice gjort ett riktigt bra jobb med motorn. Kvittot på detta är gårdagens hastighetsjämforelse med Pål. Pål har har hyrt 2 fabriks motorer på 700cc som skall vara riktigt bra. Mina motorer är "hemmabyggda" 700cc med Wossnerkolvar och fullflödesportade med stålfoder. Pål hade 170 km/h som bäst igår och jag hade 180!!!
Nu kan man ju börja undra över hållbarheten men vi varvar inte motorn pga. restricorn som kväver motorn på topp. När man kör fullt är det igentligen med 3/4 dels gas. Vi har även balancerat samt sett till att chimsningen av vevaxeln är helt rätt. I orginalutförande samt även ihopplockad av fabriksmeckarna förra året blev tolleransena fel. Som det har varit hittills har det varit NOLL metallspån från vevusmagneten. Vi byter olja varje dag för
att ha koll på slitaget. Ur växellådans magnet har några spån synts men härleds till dom felväxlingar jag lyckas prestera ibland

Det som skiljer mest fran en riktig fabriksracer är fjadringskomponenterna. I övrigt så är det lika. Lite kosmetiskt lulllull kanske också skiljer.

Hur resten av resan kommer gå är det svart att sia om sa klart.

Jag kommer att försaka ta det lungt och avvakta andras misstag snarare än hitta på egna resten av racet.

PS är det någon som vill köpa hojen efter racet? Jag behover få till ekonomin lite kan man ju lugnt säga!

www.berglundracing.se
 

Bifogat

  • bergl.jpg
    bergl.jpg
    16.8 KB · Visningar: 64
Last edited:
Team Scandinavia avanserar i den totala listan:

Placering Förare Tid
1 Despres 33:46:21
2 Ullevålsäter +01:20:31
3 Lopez +01:24:21
4 Rodrigues +01:25:15
5 Duclos +01:52:59
9 Berglund +02:48:41

Har ingen placering på A. Seel ännu.

Tydligen något problem mellan 50-150 km då hon tappat närnmare 2h 30

Trist att det inte sägs ett ord om att världens största offroadtävling pågår i svensk media. Det verkar viktigare med störtlopp, skidskytte och damhandboll. Extra trist eftersom vi har en svensk som troligen kommer placera sig sjukt bra. :mad:

Håller med är så s.... trött på skidskytte och dart .......:näsblod som berör kanske 1 promille av mänskligheten.

Världens största rallyevent med Team Scandinavia på 2:a resp 9 plats nämns knappt i Svt :död
 
Last edited:
A. Seel är 3:39 efter vid 355 km och fortfarande sist i tävlingen på dagens etapp.

Hon är iaf inte den som ger upp i 1:a taget, starkt jobbat!
 
Citerat från Annies blogg http://anniedakar.wordpress.com/
Nu vet vi varför hon var så långt efter för.

“At km 131 the track split around some ruins, and joined again after. To avoid dust I cut from right track over to the left, across a small rise. Behind the rise a 5m deep tomb opened, 2×3 wide. I rode too slow to jump and too fast to stop. Put the breakes on, slided bike to the left and abandoned ship. Instinctively I managed to jump to the left edge while bike tumbled down with the engine still running. I am lucky not to go down there cause the walls were impossible to climb.”

After getting back on her feet, a little shaken, Annie realized the bad situation. She stopped some riders to call for help.

“A helicopter came and I climbed down with a thin rope to check the bike, it was okay. We tried to pull the bike, but no way. They said I must wait for the organisation truck to come and help. It took a while but then Mr Etienne Lavigne, race director, arrived in a helicopter instead! Like a true hero he climbed down with a rope, tied my bike with the real tie roses, and instructed the pilot how to lift it. Now I could continue the race, saved by the angel from above. Getting help from Etienne himself made me feel much better in that awful situation. Only suffering from painful swollen hand and aching foot.”

Why and how did this happen? There was no mark of this hole in the roadbook! That’s Dakar…

Tonight the bike needs some makeover, it was rather scratched and battered."
 

Bifogat

  • annie-bike-tomb_430.jpg
    annie-bike-tomb_430.jpg
    43 KB · Visningar: 80
Last edited:
Dagens sträcka nerkortad till 178 km. Crosstart 10 åt gången, "Ullven" startade i 1:a gruppen och Berglund i 2:a. Dem 7 första är i mål.

Coma
Depres
Lopez
Ullevalseter
Fretigne
Duclos


Strax borde Berglund komma in också. Depres och Coma i en klass för sej!
 
Last edited:
Berglund in som prel. 12:a. 10:29 min efter Coma.
 
Last edited:
www.berglundracing.se

Detta gör att vi får en totallista efter 9:e specialsträckor enligt nedan:

Placering Förare Tid
1 Despres 38:58:55
2 Ullevålsäter +01:21:50
3 Lopez +01:25:31
4 Rodrigues +01:28:44
5 Duclos +01:55:40
9 Berglund +02:59:06

Thomas alltså kvar på 9:e platsen och drygar ut avståndet till Pedrero Garcia som nu är +03:06:12 bakom Despres och samtidigt så har Thomas 12min 58sek upp till Pain på 8:e plats. Vi ser fram emot en spännande fortsättning och vi får som vanligt en rapport från Thomas här lite senare ikväll.


Grymt stabil Kaptenen!:tummenupp
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top