Dakar 2010

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Detta gör att vi får en totallista efter 9:e specialsträckor enligt nedan:

Placering Förare Tid
1 Despres 38:58:55
2 Ullevålsäter +01:21:50
3 Lopez +01:25:31
4 Rodrigues +01:28:44
5 Duclos +01:55:40
9 Berglund +02:59:06

Thomas alltså kvar på 9:e platsen och drygar ut avståndet till Pedrero Garcia som nu är +03:06:12 bakom Despres och samtidigt så har Thomas 12min 58sek upp till Pain på 8:e plats. Vi ser fram emot en spännande fortsättning och vi får som vanligt en rapport från Thomas här lite senare ikväll.


Grymt stabil Kaptenen!:tummenupp
Idag släpptes stora delar av fältet samtidigt iväg i ett sprint race där Coma och Despres visade vilka som är de som behärskar denna typ av race bäst
Hoppas Kaptenen håller i detta då det nu blir lite mer rally "on track"utan öken och navigerin och very fast track.
 
Last edited:
Lopez Contardo på bilden vann dagens 12 e etapp.

Despres leder säkert totalen med över 1h mot Lopez som har Ullevålsäter och Rodrigues inom 10 minuter bakom sig efter snart 900 mil !!

Återstår 2 mycket snabba etapper och kampen om pallplatserna kvarstår.

Berglund ligger 11 och Seel 44 i totalen.

d01_21614403.jpg


Mäktig bild
d12_21649667.jpg
 
Last edited:
Idag avgörs det och om ca 3 timmar vet vi sanningen.
Sträckan idag på 200 km is very very fast och frågan är om man kan äta in avståndet utan att ta stora risker.

Det mest spännande kampen står i bil klassen mellan Sainz och Al Attiyah båda med Volkswagen.

Bara 2,48 skiljer dom och avståndet har krympt succesivt efter de senaste etapperna.

I MC KLassen kan väl ingen hota Despres med en drygt timmes ledning över Ullevålsäter som gjort ett fantastiskt Dakar i år och ligger 2:a med Lopez Contardo bara drygt 4 minuter efter sig.

Följ det live på http://tracking.dakar.com/ASO/index_us.html
 
It doesn’t seem to matter where the Dakar Rally is located, or what restrictions race officials place on the motorcycle class, KTM continues its dominance of motorcycling’s most grueling and infamous race. After battling with Marc Coma and Aprilia’s Chilean secret weapon Francisco Lopez for stage wins and overall supremacy, Despres took his third Dakar victory, and continued a KTM tradition.

Perhaps more inspiring than KTM’s continued dominance in adventure racing, is newcomer Aprilia’s rather quick success. With the class rules making a switch to 450cc motor limits, Aprilia suddenly found itself with a horse in the race, tapping its RXV 4.5 for rally duty.

While Aprilia’s overall didn’t have a tremendous amount of success compared to their Austrian counter-parts (Aprilia finished 3rd, 14th, & 18th overall), Lopez’s home turf advantage seemingly made up the difference. Both Lopez and Norway’s Pal Ullevalseter, who finished in 2nd place on his KTM, were over an hour behind race winner Cyril Despres
 
Back
Top