Dakar 2010

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Utan att veta, så känns det bättre med restriktioner på insugssidan.
Lågtrimmade storkubikare borde vara pålitligare och därmed billigare att hålla igång.

Precis! En begränsning på 450cc kommer göra tävlingen mer eller mindre omöjlig för privatförare med små budgetar. Det finns bättre sätt att få ner hastigheten.

Restriktor är ju en bra lösning.

En begränsad mängd bränsle skulle kunna tivinga ner effektuttagen men då är vi återigen inne på ett spår som privatförarna inte klarar av rent tekniskt. Och dessutom vill man väl inte riskera att en massa förare blir kvar i öknen utan bränsle....

Varvtalsbegränsning på hojar över 450cc tycker jag är en ännu bättre lösning.
 
Halvvägs vid 244 km Leder Coma Knappt före Despres som verkar koppla greppet över dom andra och strax därefter tappar både Contardo och Casteu. Verkar bli tuffare teräng att köra nu.

Såg att Berglund låg 23 vid 183 km där Seel ännu inte kommit fram.
Dock passerade hon som 60 a vid CP2 138 km.:tummenupp
 
Last edited:
I Desert rallye kan allt hända.

Coma före Despres med nästan 6 min vid CP3 och tankning 339 km där Berglund ligger stabilt på 21:a plats nästa 40 ´efter täten

Men plötsligt dyker Despres upp efter drygt 5 h med Contardo bara 45´bakom sig vid 402 km bara 8 mil kvar.
Har Coma problem ? detta ser ut att bli en tuff sträcka för många.
 
Coma har haft mekaniska problem, tappat ca 40 min. Tung tung start på rallyt för Coma. Det absolut bästa med Dakar, allt kan hända!

Berglund 21:a - 339 km
Seel 64:a - 244km
 
Coma har haft mekaniska problem, tappat ca 40 min. Tung tung start på rallyt för Coma. Det absolut bästa med Dakar, allt kan hända!

Berglund 21:a - 339 km
Seel 64:a - 244km

Coma fick punka och Lopez Contardo vann idag med Team Aprilia Racing RXV450 strax före Despres dryg minuten bakom sig fransamannen Fritigne med teamet Yamaha La bote a pizza kom trea.

Den vilt körande Mr Castö på sin Sherco vurpade lite för elakt vid 390 km och fick bryta pga skada :(

Ulevålsäter stark 5 kommer klättra i totalen så även kaptenen 18 plats efter närmare 7 timmar på hojen hmm 33´37´´ bakom Chilenaren och Coma drygt 10 s efter Berglund.

Dom andra stackarna över 2 timmar efter och ca 50% av startfältet har ännu inte paserat 402 km trots att det var ett tag sedan vinnaren gick i mål.
 
Det var synd, hade varit kul att se hur mkt/bra Shercon hade kunnat prestera.

Stark av dem deltagande att orka genomföra detta trots att många inte är i toppen, kan bli en hel del nätter med få timmars sömn.

1:a sträcksegern för aprilia någonsin i Dakar?
 
Luca Manca, 29 år och hans 1:a Dakar (n°31), från Italien fick allvarliga skallskador vid en krash ca 10 km in på dagens sträcka. (ca kl 0900 lokal tid) En helikopter befann sej i närheten och Luca fick direkt 1:a hjälpen, han är nu på sjukhuset i Santiago. Igår hjälpte han M. Coma med att ge han sitt bakhjul.
Kom 2:a i Rally Pharao förra året.

Berglund 13:e idag och Seel 31:a! Starkt jobbat av bägge! En norsk Ullevål på 5:e plats idag.
 
Last edited:
Luca Manca, 29 år och hans 1:a Dakar (n°31), från Italien fick allvarliga skallskador vid en krash ca 10 km in på dagens sträcka. (ca kl 0900 lokal tid) En helikopter befann sej i närheten och Luca fick direkt 1:a hjälpen, han är nu på sjukhuset i Santiago. Igår hjälpte han M. Coma med att ge han sitt bakhjul.
Kom 2:a i Rally Pharao förra året.

Berglund 13:e idag och Seel 31:a! Starkt jobbat av bägge! En norsk Ullevål på 5:e plats idag.
Verkligen trist får hoppas att han återkommer snart en riktig gentleman som ger bort sitt bakhjul när han ligger 9 a.
Farligt med dessa öken rally ett misstag och du ligger där, idag var det fartsträcka och Despres vittnade om farter upp mot 180 kmh .
Trist att Portugisen Goncalves tror jag hette som också gick omkull hårt och bröt.

Berglund kraschade på denna sträcka förra året och tog det lugnt på slutet. Coma lödade på oerhört idag och man såg på jurosport att han behandlade hojen med stor kontroll och fart, imponerande hur dom kör.
Despres ser verkligen ut som en vinnare totalt oberörd efteråt.

Den sista biten avsluteades med ett gigantiskt Sandberg på 1000 rakt nedför rakt ner mot målet watch out !! stulet från soe

Totalt var det inte så stora tidsskillnder idag och dom som tappade navigerade fel eller kraschade.
Dagens etapp
1 001 COMA (ESP) KTM 04:46:59 00:00:00
2 002 DESPRES (FRA) KTM 04:57:33 00:10:34
3 005 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 04:57:37 00:10:38
4 009 LOPEZ CONTARDO (CHL) APRILIA 05:02:11 00:15:12
5 004 ULLEVALSETER (NOR) KTM 05:04:08 00:17:09
6 042 JAKES (SVK) KTM 05:04:25 00:17:26
7 011 PRZYGONSKI (POL) KTM 05:07:26 00:20:27
8 012 FRETIGNE (FRA) YAMAHA 05:08:36 00:21:37
9 024 STREET (USA) KTM 05:09:09 00:22:10
10 019 FARIA (PRT) KTM 05:14:58 00:27:59
13 023 BERGLUND (SWE) KTM 05:18:58 00:31:59
31 076 SEEL (SWE) KTM 06:02:56 01:15:57

Totalen
1 002 DESPRES (FRA) KTM 21:35:59 00:00:00
2 009 LOPEZ CONTARDO (CHL) APRILIA 22:18:14 00:42:15
3 005 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 22:20:04 00:44:05
4 001 COMA (ESP) KTM 22:42:20 01:06:21 22:00
5 004 ULLEVALSETER (NOR) KTM 22:50:41 01:14:42
6 014 DUCLOS (FRA) KTM 22:57:55 01:21:56
7 024 STREET (USA) KTM 23:00:21 01:24:22
8 012 FRETIGNE (FRA) YAMAHA 23:36:56 02:00:57
9 042 JAKES (SVK) KTM 23:43:38 02:07:39
10 016 PAIN (FRA) YAMAHA 23:44:45 02:08:46
12 023 BERGLUND (SWE) KTM 23:45:55 02:09:56
40 076 SEEL (SWE) KTM 28:33:58 06:57:59

I morgon kommer det bli rallyts längsta och mest varierande sträcka på 600 km
 
Last edited:
Precis! En begränsning på 450cc kommer göra tävlingen mer eller mindre omöjlig för privatförare med små budgetar. Det finns bättre sätt att få ner hastigheten.

Restriktor är ju en bra lösning.

En begränsad mängd bränsle skulle kunna tivinga ner effektuttagen men då är vi återigen inne på ett spår som privatförarna inte klarar av rent tekniskt. Och dessutom vill man väl inte riskera att en massa förare blir kvar i öknen utan bränsle....

Varvtalsbegränsning på hojar över 450cc tycker jag är en ännu bättre lösning.

Given insugsdameter ger en maxgräns för flödet.
Ety ultimata bränsleblandningen är samma för olika (fyrtakts) bensinmotorer, så blir såväl maxeffekt som bränsleförbrukning likvärdig oavsett slagvolym.
Ungefär.
Minimivikt däremot hindrar utecklingen.

Tror jag.
 
"Manca ska ha ådragit sig ett så kraftigt slag mot huvudet att han riskerar men för livet. Han andas för tillfället med hjälp av en respirator.

- Patienten har ådragit sig en hjärnskakning, en bruten näsa och en punkterad lunga. Hjärnskakningen är så pass allvarlig att han riskerar permanenta skador. Vi försöker att stabilisera hans tillstånd, säger en läkare på Nell'Hospital del Cobre som också uppger att Manca ska flyttas via helikopter till ett annat sjukhus"

källa: eurosport.se

långt kvar av dagens sträcka men såhär långt är den norske Ullven 3:a vid 355 km och Berglund stadigt med strax utanför topp 10. Seel 35:a vid 227 km.
 
Last edited:
Thomas Berglund noteras för sjunde bästa tid vid 581 kilometer!

Hoppas han klarar det hela vägen kaptenen.

8:a i mål, starkt jobbat!
 
Given insugsdameter ger en maxgräns för flödet.
Ety ultimata bränsleblandningen är samma för olika (fyrtakts) bensinmotorer, så blir såväl maxeffekt som bränsleförbrukning likvärdig oavsett slagvolym.
Ungefär.
Minimivikt däremot hindrar utecklingen.

Tror jag.

Men skulle dom arbeta med att otimera cykeln lite mer med den restriktorn skulle dom nog kunna bli av med större delen av effekten av den. I den klassen jag kör har vi 19mm i insuget på en 600cc motor och tog iår ut 90 bakhjulshästar och vissa team har så mycket som 100hk.

Restriktor är en bra begränsning som framförallt ger lite mer åt ingenjörerna att göra också:)

Väldigt kul att ni underhåller tråden, själv läser jag lite på motorrad också.
 
En målinriktad Berglund som ligger 2 min 12 sek efter 10:e platsen som Jose Manuel Pellicer har.

- Pål Anders (Ullevålsäter, stallkamrat) sa att "nu får du ta och lugna ner dig så att det håller hela vägen". Det är en klok tanke. Hade jag pressat för en pallplats hade det inte fungerat att köra så här, men jag är lojal mot min målsättning och fortsätter att ta det lugnt, säger Berglund till sin officiella hemsida.

Svensken var 18 minuter och 38 sekunder efter segrande fransmannen Cyril Despres, som i och med etappsegern utökar försprånget i totalsammanhanget. Nämnde Ullevålsäter, som hyrt in sig i Thomas Berglunds stall, blev femma på sträckan och ligger fyra totalt.
 
Luca M. som gjorde en rejäl vurpa och var i ett mkt kritiskt läge med skallskador mm är nu mer stabil. Hoppas han blir helt återställd!

Riktigt kul att T. Berglund blev intervjuad igår efter sträckan!
 
http://www.berglundracing.com/

Duclo: Under en lång och tråkig transport skickade jag över kameran till
Alan Duclo för att få lite live bilder

Lasse: Lasse in action med bromsar och en av hastighets sensorerna som krånglade idag (läs igår). jag hade inga problem då jag har dubbla trippmätare.

Förgasare: Den dagen cyklarna gick dåligt kokade förmodligen bensinen då det var riktigt hett/långsam korning samt höghöjdskörning= Soppan är kanske mer kokbenägen under lägre tryck, precis som vatten .Åtgard från våran sida var att avskärma förgasaren med plastbit klädd med
aluminiumtape lånad av Olle och Pelles meckar. Att KTM ville gå upp i
munstycke var ett försok att få cykeln att fungera ändå med "kokande"
bensin.
 

Bifogat

  • duclo.jpg
    duclo.jpg
    126.8 KB · Visningar: 52
  • lasse.jpg
    lasse.jpg
    155.5 KB · Visningar: 51
  • forgasare.jpg
    forgasare.jpg
    126.8 KB · Visningar: 50
Annie Seel -blogg

The first half of the stage went very steady, Annie keeping her position around 30-35.
Tung dag för Annie Seel.


"But entering the rocky areas it got tough. Not for Annie but the bike! The wheel bearing broke. That severly slowened the speed. And it also could have been fatal!!!

At the maintenance of the bike yesterday my friends in the Aussie team (Mange & co) noticed that the bearing was a little loose. They told my mechanics to fix it!



This was the longest rally stage with various terrain – sand, salt blocks and rocky mountains. Very fast sections but also very very slow…
On this stage the the maximum time limit is extended – it is even allowed to stay overnight on the track and arrive till 18.oo next day."
 

Bifogat

  • broken-wheel_240.jpg
    broken-wheel_240.jpg
    40 KB · Visningar: 103
  • dunes-s7-maindru_430.jpg
    dunes-s7-maindru_430.jpg
    25.6 KB · Visningar: 47
  • uphill-road-s7-maindr_430.jpg
    uphill-road-s7-maindr_430.jpg
    46.1 KB · Visningar: 52
Pos. N° Namn Märke Tid Skillnad
1 2 DESPRES (FRA) KTM 28:10:13 00:00:00
2 1 COMA (ESP) KTM 29:17:03 01:06:50
3 5 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 29:30:21 01:20:08
4 4 ULLEVALSETER (NOR) KTM 29:36:05 01:25:52
5 9 LOPEZ CONTARDO (CHL) APRILIA 29:41:17 01:31:04
6 14 DUCLOS (FRA) KTM 30:00:19 01:50:06
7 12 FRETIGNE (FRA) YAMAHA 30:16:10 02:05:57
8 24 STREET (USA) KTM 30:16:41 02:06:28
9 34 PEDRERO GARCIA (ESP) KTM 30:35:56 02:25:43
10 50 PELLICER (ESP) YAMAHA 30:36:35 02:26:22
11 23 BERGLUND (SWE) KTM 30:38:47 02:28:34
43 76 SEEL (SWE) KTM 38:18:23 10:08:10
 
At the maintenance of the bike yesterday my friends in the Aussie team (Mange & co) noticed that the bearing was a little loose. They told my mechanics to fix it!

Det finns en anledning att de stora grabbarna inte har med sig en uppsättning däck till varje dag utan en uppsättning hjul.....
 
Vilket landskap dom hade under 7e etappen. Undrar hur mycket man själv hade klarat av ?

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C6QBkYLxZvc&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=fr_FR&feature=player_embedded&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/C6QBkYLxZvc&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=fr_FR&feature=player_embedded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Årets dakar pajas måste vara Nascar föraren Robby Gordon som kör med sin HUMMER.

Helt otroligt vad den bilen håller med tanke på hur han behandlar den

Luca M. som gjorde en rejäl vurpa och var i ett mkt kritiskt läge med skallskador mm är nu mer stabil. Hoppas han blir helt återställd!

Riktigt kul att T. Berglund blev intervjuad igår efter sträckan!

Trevligt att han verkar stabilisera sig, Berglund imponerar mer än Seel tycker jag.

Man får tänka på att detta bara är hans 3 rally och hela tiden har häng på täten. Annie som är mycket duktig har kört betydligt fler rally men kör i en helt annan division.

Läs hans färska inlägg på den eminenta reklamfria sidan SOE
http://forum.soe.se/showpost.php?p=427860&postcount=274
 
Last edited:
Jag trodde att Jonah Street skulle vara högre upp i totalen.
Han kör väl utan restrictor i sin hoj va?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top