Dakar 2010

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Drar igång 20100101 och precis som förra året går igenom Argentinas och Chiles vildmark.
Årets dakar på ca 860 mil ska till skillnad från 2009 vara lite enklare att köra om på vilket var ett enormt problem 2009.
Den Chilenska delen är till stor del ren steril ökenlandskap där det knappt regnar.

Nya reglementet med målet 2012 kommer max 450cc tillåtas sannolikt för att bryta KTM´s dominans med sina 690 or ge möjlighet för en att en he ldel nya märken och modeller.
Förra året kom Yamaha France (David Fretigne) 3:a på en kraftigt modifierad Yamaha 450.
Bla flera super snabba Aprilia V twinnar och några husabergare etanol driven BMW 450 samt några kineser på XR 250.

Till 2010 är 690 belagda med restriktorer 31mm (org 41mm) i insuget alla har väl sumpat bränsleinsprutning för traditionella förgasare.
Tydligen tappar dom från ca drygt 70 till 55 hk.
Cyril Despres strypta 690 nedfodrad till 600 går lika fort som hans ostrypta 700 förra året vilket talar emot detta.

Vad kör fjolårsvinnanren Marc Coma med ?

Frågan är hur länge de högvarviga 450cc kommer att hålla ? med max 2 motorer är tillåtna dom stora fabriksteamen renoverar säkert sina motorer under resans gång.
Kommer de vassa Apriliorna rasa ?

Följ våra svenska hjältar http://www.berglundracing.com/ och http://www.annieseel.com/

Förra årets race avgjordes ganska tidigt

[YOUTUBE-ID]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nnwh-D-M_-o&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nnwh-D-M_-o&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Kolla in Aprilias ökenraket RXV 4.5

22_09_09(23).JPG

Last edited:
Strypningskraven gäller "proffsen"...

Allas våran Annie får köra sin KTM 525 utan strypning!! :tummenupp

Heja Heja!

Om 4 dagar börjar det
[YOUTUBE-ID]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HTe4DlViyPA&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HTe4DlViyPA&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Eurosport sänder Live med början KL 20.00 1/1 2010

Last edited:
Sant att proffsen drabbas inkl T Berglund fast proffsen vilka är de ?

Annie Seel verkar märkt av sina skador och frågan om hennes budget satsning håller ?

Jag måste förbli frisk

Där finns en lista från ASO med vilka som är proffs men kort sagt så är det top 15 från fjolårets Dakar och några från toppen i World Cup.

Vad Annie behöver är just en satsning där hon ställer lite mindre krav på sig själv. Hon kan ju köra fort men har klara problem med att köra lagom fort för att hålla sig fri från allvarliga krascher ett helt rally. Hennes cykel är mer budget än tidigare med lilla Mechasystem-kittet istället för det stora men maskinellt är den frisk så av den anledningen borde det inte vara några problem.

När restriktorregeln introducerades beslutade sig KTM för att dra sig ur helt. Därefter backade man lite och skickar nu sin servicelastbil officellt för att förse privatåkarna med reservdelar men fortfarande inga riktiga fabriksförare. Många av de gamla fabriksförarna kör därmed i team anmälda av sina privata sponsorer. Hur fristående dessa team verkligen är vet ingen men med tanke på hur mycket snabbutvecklade motordelar de fd fabriksåkarna har så tror jag att KTM Motorsports ligger bakom en hel del utveckling....

32mm blev restriktorerna till slut efter att ASO ändrat sig. Restriktorn är en entypsrestriktor specad från ASO så man får inte bygga en egen. Detta ställde till viss kalabalik då 90% av startfältet åker med Keihin FCR 41 (KTM 690 Rally har aldrig haft sprut utan förlitat sig på förgasare). Nu går många ner i förgasardimension till FCR 35-37 för bättre flöde.

När det kommer till hållbarhet så har 450 visat sig vara väldigt tveksamt. Aprilia går ruskigt fort men de rasar motorer snabbare än de flesta kan säga vevstake.
Honda har alltid haft tveksam hållbarhet på CRF men det mesta går att åtgärda med förstärkta vevar och andra ventiler.
Yamaha är nog den 450 som håller bäst i originalutförande men ändå bytte Fretinge motor varje kväll under fjolårets Dakar.
KTM RC4 motorn har även den klara problem med hållbarheten så många förare har tagit den nya ramen men stoppat i den gamla skottsäkra RFS motorn, bla Annie gör så.

Med 2 motor regeln så är det tillbaka till dagarna kring millenieskiftet när KTM och BMW hetsade varandra i effektkriget och motorerna byttes varje natt och den motor som var ur chassiet renoverades under dagen. Milt sagt svettigt att vara meck....

När restriktorregeln introducerades beslutade sig KTM för att dra sig ur helt. Därefter backade man lite och skickar nu sin servicelastbil officellt för att förse privatåkarna med reservdelar men fortfarande inga riktiga fabriksförare. Många av de gamla fabriksförarna kör därmed i team anmälda av sina privata sponsorer. Hur fristående dessa team verkligen är vet ingen men med tanke på hur mycket snabbutvecklade motordelar de fd fabriksåkarna har så tror jag att KTM Motorsports ligger bakom en hel del utveckling....

32mm blev restriktorerna till slut efter att ASO ändrat sig. Restriktorn är en entypsrestriktor specad från ASO så man får inte bygga en egen. Detta ställde till viss kalabalik då 90% av startfältet åker med Keihin FCR 41 (KTM 690 Rally har aldrig haft sprut utan förlitat sig på förgasare). Nu går många ner i förgasardimension till FCR 35-37 för bättre flöde.

När det kommer till hållbarhet så har 450 visat sig vara väldigt tveksamt. Aprilia går ruskigt fort men de rasar motorer snabbare än de flesta kan säga vevstake.
Honda har alltid haft tveksam hållbarhet på CRF men det mesta går att åtgärda med förstärkta vevar och andra ventiler.
Yamaha är nog den 450 som håller bäst i originalutförande men ändå bytte Fretinge motor varje kväll under fjolårets Dakar.
KTM RC4 motorn har även den klara problem med hållbarheten så många förare har tagit den nya ramen men stoppat i den gamla skottsäkra RFS motorn, bla Annie gör så.

Med 2 motor regeln så är det tillbaka till dagarna kring millenieskiftet när KTM och BMW hetsade varandra i effektkriget och motorerna byttes varje natt och den motor som var ur chassiet renoverades under dagen. Milt sagt svettigt att vara meck....

Men kommer verkligen 450 cc sänka hastigheterna, Fretigne som kom trea förra året vann tom någon delsträcka.
Helt otroligt att 450 orna är så sköra att dom inte håller för mer än 60 mil innan byte. Är det dammet och/eller värmen som knäcker dom ?

Hur mycket modd är det på 690 rallye modellerna inuti motorn förutom att man har skippat insprut till förmån för förgasare.

Jag tror det blir Despres som vinner i år trots bara 600cc och restriktor, frågan är om dom prutat på hållbarhet

Men kommer verkligen 450 cc sänka hastigheterna, Fretigne som kom trea förra året vann tom någon delsträcka.
Helt otroligt att 450 orna är så sköra att dom inte håller för mer än 60 mil innan byte. Är det dammet och/eller värmen som knäcker dom ?

Hur mycket modd är det på 690 rallye modellerna inuti motorn förutom att man har skippat insprut till förmån för förgasare.

Jag tror det blir Despres som vinner i år trots bara 600cc och restriktor, frågan är om dom prutat på hållbarhet

Lite långsammare kommer det att gå då man inte har 70 hästar att tillgå men om det verkligen är bättre för säkerheten vetefan.....

Problemet med lite cc är att där finns så mycket långa sträckor där man ligger på full gas minuter i sträck och bara låter det varva. Har en hjälmkamerafilm från Dakar där föraren inte släpper 1mm på trotteln under 9min. Så långa perioder med max effektutveckling och maxvarv är inte motorerna byggda för utan vevarna tar stryk.

Dessutom har nya KTM 450/530 genrationen stora problem med sin lilla oljevolym då den är delad mellan låda och vevhus samt ett staklager som är lite underdimensionerat.

Skillnaden mellan 690 produktion och RR är enorm i motorn men alla delarna är kompatibla mellan modellerna och där finns gott om rallypiloter som har en standardmotor som reservmotor.
RR har annan vev med annan balansfaktor och häftigare stake (Pankl racing, samma som jag har i mina racemoppar). 105mm borr har många även om 102mm är standard. Annan koppling och ventiler samt kam.

Dessutom har nya KTM 450/530 genrationen stora problem med sin lilla oljevolym då den är delad mellan låda och vevhus samt ett staklager som är lite underdimensionerat.

.

Någonting jag noterade på den XC4 motorn va att det rymde knappt en halvliter och om jag inte missminner mig har WR modellerna torrsumps smörjning med oljan i ramen.

Allt är väl gjort för att hålla nere vikten antar jag

Skillnaden mellan 690 produktion och RR är enorm i motorn men alla delarna är kompatibla mellan modellerna och där finns gott om rallypiloter som har en standardmotor som reservmotor.
RR har annan vev med annan balansfaktor och häftigare stake (Pankl racing, samma som jag har i mina racemoppar). 105mm borr har många även om 102mm är standard. Annan koppling och ventiler samt kam.

Va trist jag som trodde att nästan hade en Dakar Replika :D Fast ramen måste väl vara samma som original.

Lite mer länkar:

Dakars officiella sida http://www.dakar.com/

Annies blogg: http://anniedakar.wordpress.com/

Tackar

Last edited:
Ang Dakar. Kommer de inte visa Dakar på Eurosport som de brukar?? Kollade igenom deras tablå för morgondagen och hittade inte någon sändning alls :gnissla

http://tv.eurosport.se/consumers.shtml

Mitt tips

1. Depres
2. Coma
3. Casteu
4. Fretigne
5. Rodrigues

19. T Berglund

65. A.Seel

Ah, jag kollade nog på Eurosport 2. Phheeww, trodde nästan att min tradition hade gått åt pipan. Men nu blir det Dakar som fast punkt i trista Januari :banana

Ang placeringen tycker jag det är svårt. Lite nya både regler och förutsättningar iår. Dock tror jag nog att A.Seel kommer placera sig bättre än 65 :)

Någonting jag noterade på den XC4 motorn va att det rymde knappt en halvliter och om jag inte missminner mig har WR modellerna torrsumps smörjning med oljan i ramen.

Allt är väl gjort för att hålla nere vikten antar jag

Va trist jag som trodde att nästan hade en Dakar Replika :D Fast ramen måste väl vara samma som original.
Tackar

Jepp den rymmer knappt en halvliter i motorn och sen är kolvskirten väldigt liten så den konsumerar en hel del olja på fullgas. 'Under en 70mil lång etapp suger den i sig en hel del olja och där är kanske bara 300ml kvar som cirkulerar vilket inte räcker...

Jag har spanat in i en fabriksmotor som gått WEC och där har man fräst upp en kanal mellan vevhus och låda för att få tillgång till hela oljevolymen. Backjobb utvecklingsavdelningen!

Där finns folk som kör Dakar och utgår från en sådan moppe du har. Uppgraderar fjädringen och hänger på stortank samt ett RB-torn. Så visst har du en Dakarmoppe...

Kubikbegränsning känns som fel väg.
Dakarhojjar skall vara stora ökenlokomotiv.
Utecklas det till en lång endurotävling, så försinner charmen.

Skulle dock gärna se mer enduro på TV.

Har det sagts något om varför dom valde att ändra reglerna så radikalt? Känns lite som det var för att KTM helt enkelt var för överlägsna alla andra.

Har det sagts något om varför dom valde att ändra reglerna så radikalt? Känns lite som det var för att KTM helt enkelt var för överlägsna alla andra.

KTM`s dominans var total och det sades om jag inte missminner mig att säkerheten var anledningen.
Men varje läskunnig inser att detta var ett politiskt beslut för att få med fler tillverkare

Ah, jag kollade nog på Eurosport 2. Phheeww, trodde nästan att min tradition hade gått åt pipan. Men nu blir det Dakar som fast punkt i trista Januari :banana

Ang placeringen tycker jag det är svårt. Lite nya både regler och förutsättningar iår. Dock tror jag nog att A.Seel kommer placera sig bättre än 65 :)

Men hon kom 76:a 2009 så det går framåt

Dakar tävlingarna påminner väldigt lite om Svensk Enduro, snarare Rally skulle jag säga. Men många av förarna är duktiga Enduro Offroad förare.
Navigeringen är avgörande och de som kört att det är en konst att kunna navigera och köra fort samtidigt. Dessutom är det krävande för både maskin och förare vilket gör att tävlingen är grym då allt sätts på sin spets.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...