MC Doktorn
Guest
Drar igång 20100101 och precis som förra året går igenom Argentinas och Chiles vildmark.
Årets dakar på ca 860 mil ska till skillnad från 2009 vara lite enklare att köra om på vilket var ett enormt problem 2009.
Den Chilenska delen är till stor del ren steril ökenlandskap där det knappt regnar.
Nya reglementet med målet 2012 kommer max 450cc tillåtas sannolikt för att bryta KTM´s dominans med sina 690 or ge möjlighet för en att en he ldel nya märken och modeller.
Förra året kom Yamaha France (David Fretigne) 3:a på en kraftigt modifierad Yamaha 450.
Bla flera super snabba Aprilia V twinnar och några husabergare etanol driven BMW 450 samt några kineser på XR 250.
Till 2010 är 690 belagda med restriktorer 31mm (org 41mm) i insuget alla har väl sumpat bränsleinsprutning för traditionella förgasare.
Tydligen tappar dom från ca drygt 70 till 55 hk.
Cyril Despres strypta 690 nedfodrad till 600 går lika fort som hans ostrypta 700 förra året vilket talar emot detta.
Vad kör fjolårsvinnanren Marc Coma med ?
Frågan är hur länge de högvarviga 450cc kommer att hålla ? med max 2 motorer är tillåtna dom stora fabriksteamen renoverar säkert sina motorer under resans gång.
Kommer de vassa Apriliorna rasa ?
Följ våra svenska hjältar http://www.berglundracing.com/ och http://www.annieseel.com/
Förra årets race avgjordes ganska tidigt
[YOUTUBE-ID]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nnwh-D-M_-o&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nnwh-D-M_-o&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
Årets dakar på ca 860 mil ska till skillnad från 2009 vara lite enklare att köra om på vilket var ett enormt problem 2009.
Den Chilenska delen är till stor del ren steril ökenlandskap där det knappt regnar.
Nya reglementet med målet 2012 kommer max 450cc tillåtas sannolikt för att bryta KTM´s dominans med sina 690 or ge möjlighet för en att en he ldel nya märken och modeller.
Förra året kom Yamaha France (David Fretigne) 3:a på en kraftigt modifierad Yamaha 450.
Bla flera super snabba Aprilia V twinnar och några husabergare etanol driven BMW 450 samt några kineser på XR 250.
Till 2010 är 690 belagda med restriktorer 31mm (org 41mm) i insuget alla har väl sumpat bränsleinsprutning för traditionella förgasare.
Tydligen tappar dom från ca drygt 70 till 55 hk.
Cyril Despres strypta 690 nedfodrad till 600 går lika fort som hans ostrypta 700 förra året vilket talar emot detta.
Vad kör fjolårsvinnanren Marc Coma med ?
Frågan är hur länge de högvarviga 450cc kommer att hålla ? med max 2 motorer är tillåtna dom stora fabriksteamen renoverar säkert sina motorer under resans gång.
Kommer de vassa Apriliorna rasa ?
Följ våra svenska hjältar http://www.berglundracing.com/ och http://www.annieseel.com/
Förra årets race avgjordes ganska tidigt
[YOUTUBE-ID]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nnwh-D-M_-o&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nnwh-D-M_-o&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
Last edited: