Dainese eller Arlen Ness

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Vilket ska man välja?

Ett Dainese för 9000 eller ett Arlen Ness för 7500. Får jag något mer för de 1500 kr som Dainese stället kostar eller det är bara för märket man betalar?

:va välj Apinestars.. ja om du vill va tuff asså :fakta

Last edited:
Teinvall skrev:
Vilket ska man välja?

Ett Dainese för 9000 eller ett Arlen Ness för 7500. Får jag något mer för de 1500 kr som Dainese stället kostar eller det är bara för märket man betalar?

Jag har inte provat Dainese, men har provat mitt Arlen Ness i 200 på Falkenberg och kan inte annat än vara nöjd.

Teinvall skrev:
Vilket ska man välja?

Dagens Skinnställ är nog lika säkra!

Ta det som är snyggast och sitter bäst!!!! :tummenupp

Teinvall skrev:
Vilket ska man välja?

Visserligen får man vad man betalar för, men både Dainese och Arlen Ness är ju välkända märken. Det borde ju vara något extra för dom pengarna, men samtidigt är det viktigare att stället sitter bra. Ett ställ för 30kkr som sitter illa är sämre än ett ställ för 6kkr som sitter perfekt.
Köp du det ställ som sitter bäst, känns skönast och passar dig bäst. Är båda likvärdiga skulle nog i alla fall jag köpa det billigare :D

Glöm inte ett ryggskydd också, det kan du ju lägga dom där 1500 på om inte annat! :tummenupp

Vad säger ni om kläder under stället? Jeans t.ex.? Kommer ju inte ligga o trycka på bana utan mer köra runt. Påverkar jeans under stället storleken mer jämfört med om man har någon typ av underställ?

Teinvall skrev:
Vad säger ni om kläder under stället? Jeans t.ex.? Kommer ju inte ligga o trycka på bana utan mer köra runt. Påverkar jeans under stället storleken mer jämfört med om man har någon typ av underställ?

Jeans under stället är otroligt obekvämt! Är det kallt har jag långkalsingar och långa strumpor istället. Det är mest i skrevet och om fötterna man fryser!
Upptill brukar jag ha långärmad polotröja/t-shirt och en tröja om det behövs.

Testa ett ställ du trivs med, och ta med ett par långkalsingar när du provar så du ser att det funkar också, men åk inte med jeans under! :)

T-shirt, ryggskydd och sippan under stället.

Ett par brallor och skor under sadlen, man har ju fireblade! :)

Annars är det rygga som gäller, eller sprid runt lite brallor, skor och skivbromslås på de ställen du brukar åka till, jobbet, tjejer osv...
/fredde

freddexwing skrev:
T-shirt, ryggskydd och sippan under stället.

Ett par brallor och skor under sadlen, man har ju fireblade! :)

Annars är det rygga som gäller, eller sprid runt lite brallor, skor och skivbromslås på de ställen du brukar åka till, jobbet, tjejer osv...
/fredde
det är ju fan att man har 46 i skor :D får ta ett par sockerplast under kutsen.

Jag köpte ett Arlen Ness helställ, racing för tjej visserligen. Men det finns racinghelställ för killar och jag har hört av de som köpt att det är ett "skitbra" ställ. Bekvämt, bra skydd, bra kvalitét. Dessutom är det väldigt snygga ställ. :tummenupp

Det bästa tipset är att du helt enkelt provar och känner efter.

Lycka till!! :hjälm

Låt Din kropp avgöra, inte prislappen. Ta det ställ som sitter & känns bäst. Jag pröjsade 11 papp för mitt, men tilläggas bör att jag har en rätt ovanlig storlek: 32. Det görs inte många i den storleken & då får man surt betala....

Jag har själv ett Arlen Ness, men av de Dainese-ställ jag tittat på så verkar de hålla högre kvalitét på kedjor åtminstonde.

morlock skrev:
Jag har själv ett Arlen Ness, men av de Dainese-ställ jag tittat på så verkar de hålla högre kvalitét på kedjor åtminstonde.

Just kedjor är ett problem med Arleen Ness. Årets modell kanske har uppdaterats på den punkten!

morlock skrev:

Det tar man med i beräkningarna när man prutar. Montering av en ny dragkedja kostar ca 300 spänn. :)

TriggerTrash skrev:
Just kedjor är ett problem med Arleen Ness. Årets modell kanske har uppdaterats på den punkten!
Arlen Ness hade kedje-problem på en modell 2004. Den modellen jag har lider inte av problem, men kvalitéts-känslan är högre på Dainese eftersom vissa av kedjorna är av metall ist.f av plast.

Skulle en kedja gå sönder så är inte det hela världen heller, bara att lämna in så får man det fixat; kostnadsfritt eller till en låg kostnad såsom Anja påpekar.

Halvarsson har du också..
Prova mitt lite idag... vart lite skrap märken på göger knä bara..
annars är det helt gick inte fort alls men man fallar fort i låga farter också när fram hjulet försvinner..

Mvh Persby

Dock är det inte så kul om kedjan skulle pajja under högsäsongen. Skulle det den pajja sulle jag be om pengar för reparation och sen gå till en affär som fixar det. Går garanterat snabbare än om butiken du köpte det ifrån ska skicka iväg det på garantin. Då kan det ta lång tid.

P-E skrev:
Dock är det inte så kul om kedjan skulle pajja under högsäsongen
Chansen att stället kajkar ihop så det inte går att använda är mindre än att cykeln kajkar ihop och kräver reparationer. Under "högsäsongen", eller hur?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti