Fabriksny GasGas med lacksläpp/korrosion/rost

KX500

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2024
Hoj
Grön japsare
Köpte under gårdagen en fabriksny 2024 GasGas EC300 för 96,000 kr (ord.pris 122,000 kr).

Väl hemma ser jag att den har lacksläpp samt begynnande korrosion/rost. Har gått igenom hela hojen (även undersidan) med lampa och förstoringsglas (ja, faktiskt) och det är bara på stället på fotot som detta finns, tack och lov.

Kontaktat handlaren som säger att han inte anser det vara ett problem, utan säger att jag kan försegla området. När jag frågar efter med vad så säger han att han ska återkomma med rätt produkt, samt att han står för den kostnaden. Han kommer återkoppla under torsdagen.

Hade ni accepterat detta?

Hojen kommer konverteras till supermoto och på på asfalt 100% och när det är fint väder ute så den kommer endast utsättas för väta om jag skulle vara ute och det plötsligt börjar regnar.

Vad kan jag göra för att:

1. Förhindra så att lacken inte släpper mer?
2. Förhindra den korrosion/rost som redan bildats?

g.jpg
 
Sådär har det sett ut på många hojar och jag har aldrig reagerat -det är väl avplanat för infästningen av dämparen under en infästning blir du av med färgen ändå
Det är ju även om det är en lv-reggad hoj du köpt en enduro så finishen på smådetaljer är inte 100 alltid dom byggs för tävlingsbruk så granskar du lack med förstorningsglas/pannlampa har du fel hoj 🫣 på gata går det bättre men mer lack än så blir du av med i skogen/på crossbana
 
Last edited:
Håller med Sundström - tvätta ordentligt rent o använd den bättringsfärg (eller vad du får) som säljaren ger dig.
Lossa inte skruven för att måla under a) det sabbar förbandet b) färgen under brickan lossar spricker ändå
 
Ser inte ut som lacksläpp. Området är nog maskerat vid lackeringen, därav de ojämna kanterna.
Man vill inte ha (mjuk) färg under ett skruvförband, då riskerar förspänningskraften i förbandet att minska och skruven bli lös.
Klart dåligt om det är ett så kritiskt ställe som stötdämparinfästningen.
Om det är aluminium är risken för omfattande korrosion liten. Ytan blir lite grå, sen händer inte mycket mer. Undvik starka basiska avfettningsmedel bara. (gäller generellt för alla Al-detaljer!)
 
Köpte under gårdagen en fabriksny 2024 GasGas EC300 för 96,000 kr (ord.pris 122,000 kr).

Väl hemma ser jag att den har lacksläpp samt begynnande korrosion/rost. Har gått igenom hela hojen (även undersidan) med lampa och förstoringsglas (ja, faktiskt) och det är bara på stället på fotot som detta finns, tack och lov.

Kontaktat handlaren som säger att han inte anser det vara ett problem, utan säger att jag kan försegla området. När jag frågar efter med vad så säger han att han ska återkomma med rätt produkt, samt att han står för den kostnaden. Han kommer återkoppla under torsdagen.

Hade ni accepterat detta?

Hojen kommer konverteras till supermoto och på på asfalt 100% och när det är fint väder ute så den kommer endast utsättas för väta om jag skulle vara ute och det plötsligt börjar regnar.

Vad kan jag göra för att:

1. Förhindra så att lacken inte släpper mer?
2. Förhindra den korrosion/rost som redan bildats?

View attachment 507526
Varför har du tagit en bild från en annons på Blocket? Äger du verkligen hojen eller är du en sådan där person som har lite svårt med sanningen? Enligt handlaren så finns hojen kvar.

lol.jpg
 
Det där är inget "lacksläpp".

Ramen är med 99% sannolikhet pulverlackad och området under stötdämparskruvens skalle har med lika stor sannolikhet maskerats med en silikonplugg innan pulverlack. Detta eftersom man inte vill att den tjocka och relativt mjuka pulverlacken ligger och fjädrar under en viktig skruvskalle som dras till högt moment.

Synar du hela hojen så kommer du att hitta fler sådana områden. Alla motorinfästningar lär vara likadana och jag skulle då inte vilja ha pulverlack där styrlagrena eller svingarmsaxeln sitter.

Kommer det att rosta...? Ja. Är det ett problem...? Nej. Ingen cross eller endurohoj är konstruerad för att gå längre än till det datum nästa årsmodell anländer och stötdämparfästet lär knappast rosta av innan det...och ingen cross eller endurohoj är konstruerad för att ägas av putsbögar till gathojsägare.

KX500 till GasGas 300...världshistoriens största nedköp...?
 
jag fattar inte hur folk tänker, slängar gladeligen ut 100 papp utan att kolla nånting.
sen när dom kommer hem kollar dom, o känner sej lurade.
men va fan. kolla, det ska man göra innan man slängar iväg en helvetets massa pengar
vissa har mellanmjölk i skallen
 
jag fattar inte hur folk tänker, slängar gladeligen ut 100 papp utan att kolla nånting.
sen när dom kommer hem kollar dom, o känner sej lurade.
men va fan. kolla, det ska man göra innan man slängar iväg en helvetets massa pengar
vissa har mellanmjölk i skallen
Hur mycket kollade du Vargen innan😙
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top