Dags igen, träningen på LMS inställd

Pfffjoooehhhöhhhahhh...vet inte riktigt vad jag ska säga om det generellt, men sisådär ungefär på en höft så tycker jag sällan att det varit något problem att engagera sig i något, det har oftast räckt med att man sträckt upp armen och sagt: "det kan jag ta på mig att göra". Ungefär som när du satte dig på min släpkärra och hjälpte mig att färdigställa banan inför en tisdagsträning förra året. :)

Om man tar just Depåvärd för tisdagsträning som ett enskilt fall så var det för min del ett av de lättaste ansvar jag tagit på mig, sällan har jag fått så mycket hjälp att genomföra min uppgift. Håkan och Björn har sufflerat på förarmötena, tjejerna i cafét har hjälpt till med redovisningen, Alex, Kobbe, Lotta m fl har hjälpt med flaggning, grind och hämtning på banan. Allt som krävdes var att skicka ett mail.

Det funkar oftast riktigt bra. Som du nämner finns själen där när personen väl är inne i karusellen. Får tacka för skjutsen den gången ;) Var fläktande gott åka bakpå. :tummenupp

Depåvärd är rikigt lätt OM det inte händer något. Börjar det bli klotningar eller saftiga krascher kan det bli tuffare. Stod ju själv som depåvärd en gång när det gick riktigt tokigt för en förare. Det satt i skallen två dagar efteråt. Även den gången var det uppslutning och stöd från närvarande när det väl behövdes extra hjälp. Intee där skon klämmer utan för de som inte besöker rr-träningarna. De som kanske bara vill vara flaggvakt enstaka gång och se SM på nära håll osv. Man ska aldrig underskatta minsta lilla engagemang. I längden kan de bli riktiga eldsjälar. Det är där tröskeln ligger och väen svårigheten nåt till dme och behålla dem.

Det funkar oftast riktigt bra. Som du nämner finns själen där när personen väl är inne i karusellen. Får tacka för skjutsen den gången ;) Var fläktande gott åka bakpå. :tummenupp

Depåvärd är rikigt lätt OM det inte händer något. Börjar det bli klotningar eller saftiga krascher kan det bli tuffare. Stod ju själv som depåvärd en gång när det gick riktigt tokigt för en förare. Det satt i skallen två dagar efteråt. Även den gången var det uppslutning och stöd från närvarande när det väl behövdes extra hjälp. Intee där skon klämmer utan för de som inte besöker rr-träningarna. De som kanske bara vill vara flaggvakt enstaka gång och se SM på nära håll osv. Man ska aldrig underskatta minsta lilla engagemang. I längden kan de bli riktiga eldsjälar. Det är där tröskeln ligger och väen svårigheten nåt till dme och behålla dem.

Numera har vi ambulanspersonal med på alla träningar ifall det händer något. Jätteskönt när man står där i depån ifall det händer något, då är det bara att skicka ut ambulansen, dom vet vad dom ska göra. Ännu en sak vi har gjort för att underlätta för de som är ansvariga.

ja det är riktigt som du skriver, om vi då gör som du säger vad ska vara en skärlig ersättning? mil plus 100/200 i timman samt mat? Nästa fråga blir ju då vem ställer sig från 16 till 20:30 varje tisdag och gör det här jobbet? Dvs låt säga 500 för en kväll (bör ju vara samma gubbe så vi får upp kvaliten).

Jag håller med dig i resonemanget att det bästa skulle vara betald kvalitets tid för både förare och arangör men jag tror inte att det kommer gå ihopp och då kommer huvudstyrelsen börja undra vad vi styr med.

Ska ta upp det på nästa månads möte och se vad vi kan göra men jag misstänker att tränings avgiften kommer att börja närma sig 500 per träning om vi ska göra så, men det är bra taget ur luften.

björn

Jag håller med dig i resonemanget att det bästa skulle vara betald kvalitets tid för både förare och arangör men jag tror inte att det kommer gå ihopp och då kommer huvudstyrelsen börja undra vad vi styr med.

Det skulle bara ge LMS RR-sektion ännu mer att göra i o m att "någon" ska ta hand om den utökade administrationen kring träningarna. Uppstyrandet gör inte sig självt och vi vet ju alla vem denne "någon" är, det är en redan engagerad medlem.

Jag håller på och sätter ihop ett Dream Team. Den 17/7 kommer att gå till historien. :tummenupp

Jaha ja, jag som försökte få loss tid den dagen. Får hitta en annan dag då jag kan ta på mig ansvaret. (min edit, kom på att då har vi semester och bara den enda veckan vi i hela familjen har ihop, då ska vi inte ha mc-aktiviteter. Så det blir bra för mig att ta en annan tid)

Hmm, är jag den enda som kan tänka mig att ta ansvar att åka ner utan diskutera om att ha ersättning :va

Är så trött på allt snack om ersättningar hit och dit. Tänk va rik man skulle vara om man fått en slant varje gång folk sa att får man lite ersättning så funkar det.

Vad ska ersättningen vara liksom, har ju själv sett att det knorras ibland vad man än ger. Känns som folk tror att man ska kunna få ut riktig lön, reseersättning och omkosnader för att man hjälper till i sin klubb och i ett annant andetag klagar man på att man håller på med en dyr sport....

Nog och punkt slut, kollar datum och tar en dag som passar med ledigt från jobbet.

/Liwa1

Last edited:
Det betyder att det blir supermototräning istället..? ;)

det vore ju fan vettigt...:yoparty

Svårt att våldsschemalägga också för i alla fall inom crossen verkar finnas en rekorderlig klick människor med överutvecklat ego som bara kort och gott skiter i att hjälpa till om DET REGNAR/är för soligt/ont i lilltån/är tråkigt.

jo det finns ju sånna oxå....:D

Last edited:
3035076 Jaha ja, jag som försökte få loss tid den dagen. Får hitta en annan dag då jag kan ta på mig ansvaret. (min edit, kom på att då har vi semester och bara den enda veckan vi i hela familjen har ihop, då ska vi inte ha mc-aktiviteter. Så det blir bra för mig att ta en annan tid)

Hmm, är jag den enda som kan tänka mig att ta ansvar att åka ner utan diskutera om att ha ersättning :va

Är så trött på allt snack om ersättningar hit och dit. Tänk va rik man skulle vara om man fått en slant varje gång folk sa att får man lite ersättning så funkar det.

Vad ska ersättningen vara liksom, har ju själv sett att det knorras ibland vad man än ger. Känns som folk tror att man ska kunna få ut riktig lön, reseersättning och omkosnader för att man hjälper till i sin klubb och i ett annant andetag klagar man på att man håller på med en dyr sport....

Nog och punkt slut, kollar datum och tar en dag som passar med ledigt från jobbet.

/Liwa1
Topp att du tar en träning! :tummenupp
Tycker också diskussionen om ersättning är lite underlig för jag betvivlar starkt att det är där skon klämmer för de flesta, nu generaliserar jag såklart.
De flesta skiter i det, är lata och glider gärna med. Jag hjälper ju tex inte till på städdagar, före och efter race med förberedelser och återställning men tycker att mna kan ta en träning per år, samarbetar man med någon annan så går det dessutom att åka några varv också.

Jaha ja, jag som försökte få loss tid den dagen. Får hitta en annan dag då jag kan ta på mig ansvaret. (min edit, kom på att då har vi semester och bara den enda veckan vi i hela familjen har ihop, då ska vi inte ha mc-aktiviteter. Så det blir bra för mig att ta en annan tid)

/Liwa1

Tror Teddys tidigare inlägg nu får sitt facit (även någon mer hade samma tema) att utan hot om inställd träning eller några inställda tar några sitt så kallade ansvar.
Efter att i lördags sett dej springa runt i regnet och fota, och sedan blankneka bidrag för söndagens bild på mig så är du nog en av de som skulle luta sig tillbaka och känna att du gjort ditt.

Tycker det bara är lustigt att en SÅ stor klubb som Lms ska 'behöva' hota på webben att det inte blir träningar. Bra informationsplats om det verkligen blir inställt, så det inte i onödan står folk som åkt långt.
Eller är det all reklam är bra reklam, även dålig?
Jag värdesätter de fåtal ( som jag känner till, är kanske inte många fler) som möjligjör race och träningar och tror jag vet vilka ni är och de jag missar beklagar jag men vet vilket jobb ni gör.

Att tycka att man skulle kunna ställa upp OM det bara vore träning för LMS medlemmar är nog dagens mest puckade, de som kommer på en träning från andra klubbar tillför en gnutta kapital till klubbkassan men det kanske vore bättre med dubbel träningsavgift för medlemmarna? Ju fler som kommer ju bättre?
Som icke medlem betalar men 6 ggr högre avgift än medlemmar, och man gör det utan att gnälla... Det är fortfarande billigt.

Direkt ersättning skulle väl inte vara något problem om man kör skamkärra med sin egen bil, 6 varv a 2km blir 1,2 mil och ungefär 20 kr. Eller kanske en varmkorv i kafeterian :yoparty Orkar man ens fundera över 20 kr i ersättning? (om man gör det 30 ggr på en säsong så men det verkar inte vara grejen)

Jag kan bara säga att som icke medlem tycker jag det är löjligt billigt med ett träningskort för 300:-, och sedan 50:- per träning. Borde vara minst en tusing för träningskorten, och krav på 2 hjälptillfällen. Annars minst tvåtusen i grundavgift.
Detta borde kunna generara funktionärer för både träningar och tävlingar, eller om folk hellre vill betala bussa NorraRoadRacingSällskapets funktionärsgäng till tävlingarna.

Jag kommer att ta en träning ihop med en eller flera andra personer under juli. Utredning pågår om vilket datum som passar bäst :)

Direkt ersättning skulle väl inte vara något problem om man kör skamkärra med sin egen bil, 6 varv a 2km blir 1,2 mil och ungefär 20 kr. Eller kanske en varmkorv i kafeterian :yoparty Orkar man ens fundera över 20 kr i ersättning? (om man gör det 30 ggr på en säsong så men det verkar inte vara grejen)

Körv, hamburgare osånt är bara o hämta i Cafe Racer, det behöver man inte betala för som "Depåvärd", så det så!:tummenupp

ja det är riktigt som du skriver, om vi då gör som du säger vad ska vara en skärlig ersättning? mil plus 100/200 i timman samt mat? Nästa fråga blir ju då vem ställer sig från 16 till 20:30 varje tisdag och gör det här jobbet? Dvs låt säga 500 för en kväll (bör ju vara samma gubbe så vi får upp kvaliten).

Ska ta upp det på nästa månads möte och se vad vi kan göra men jag misstänker att tränings avgiften kommer att börja närma sig 500 per träning om vi ska göra så, men det är bra taget ur luften.

björn

Du är på rätt spår, men fortfarande fel ute.
I en butik anställer man inte folk bara för det tillfället man har en kund i butiken. Man har folk där hela dagen som under lugna perioder arbetar med att förbättre butiken och göra så att ännu flera kunder söker sig dit.

Det finns ju flera sektioner inom LMS. Och dom borde ha uniefär samma problem. Lösningen blir då att man hittar ett upplägg där man anställer 2 personer som ansvarar för banan. som är där varje dag och fixar med träningar, flaggor, öppnar, stänger, sophantering mm. Lönekostnaden för 2 sådana personer borde då ligga runt 350 - 400kr/timmen för båda två tillsammans, med skatt mm.

Om då anställer 2 st sjukpensionärer, studenter, eller andra som vill jobba halvtid ca 4 timmar om dagen, så blir det en kostnad på runt 1600kr om dagen. Och det är inte mera pengar än vad som borde täckas av träningsavgifter mm. Då får man även på köpet att det alltid är bemannat och att dom även sköter normalt underhåll av anläggningen. kanske tar fram en hammare, spik och brädor och snickrar lite läcktare, en tvättplatta mm.

Och 1600kr är inte mycket pengar. om det i snitt är 16 personer som tränar så blir det 100kr extra var per träning. eller om det är 32 som tränar... Du kan räkna och förstår vad jag menar. Och det är inte så mycket pengar.

Det skulle kosta mig runt 1000kr att åka ner och vara funkis en dag. (som jag inte enns kan köra på). då lägger jag heller en dyrare träningsavgift eller årsavgift för att skapa en bättre lösning för LMS. Där det finns 2 peroner som tar fullt ansvar för att allt sköts med kvalitet.

Du är på rätt spår, men fortfarande fel ute.
I en butik anställer man inte folk bara för det tillfället man har en kund i butiken. Man har folk där hela dagen som under lugna perioder arbetar med att förbättre butiken och göra så att ännu flera kunder söker sig dit.

Det finns ju flera sektioner inom LMS. Och dom borde ha uniefär samma problem. Lösningen blir då att man hittar ett upplägg där man anställer 2 personer som ansvarar för banan. som är där varje dag och fixar med träningar, flaggor, öppnar, stänger, sophantering mm. Lönekostnaden för 2 sådana personer borde då ligga runt 350 - 400kr/timmen för båda två tillsammans, med skatt mm.

Om då anställer 2 st sjukpensionärer, studenter, eller andra som vill jobba halvtid ca 4 timmar om dagen, så blir det en kostnad på runt 1600kr om dagen. Och det är inte mera pengar än vad som borde täckas av träningsavgifter mm. Då får man även på köpet att det alltid är bemannat och att dom även sköter normalt underhåll av anläggningen. kanske tar fram en hammare, spik och brädor och snickrar lite läcktare, en tvättplatta mm.

Och 1600kr är inte mycket pengar. om det i snitt är 16 personer som tränar så blir det 100kr extra var per träning. eller om det är 32 som tränar... Du kan räkna och förstår vad jag menar. Och det är inte så mycket pengar.

Det skulle kosta mig runt 1000kr att åka ner och vara funkis en dag. (som jag inte enns kan köra på). då lägger jag heller en dyrare träningsavgift eller årsavgift för att skapa en bättre lösning för LMS. Där det finns 2 peroner som tar fullt ansvar för att allt sköts med kvalitet.

Hur tror ni det går att få tag på flaggvakter och övriga funktionärer med såna förhållande? Vilka ska ha betalt och för vad blir en knepig gränsdragning. Se istället till få nåt vettigt gjort för att engagera folk ideellt. Idag görs inte mycket mer än hota för att få folk jobba som depåvärd. Börja rota i rätt ände innan det är dags börja diskutera avlönad personal.

Var ansvarig med någon som inte kör i samma grupp som du, då kan den ena sköta grinden medans den andra tränar och tvärt om. Då får du träna lika mycket som vanligt men ändå hjälper du klubben.

Jag håller med dig fullt ut! Det går ju att lösa bara man vill.
Om man ändå åker ner med sin polare, pojk/flickvän kan man ju bytas av. Speciellt om man kör i olika grupper.

För jag antar att du inte syftade på mig i ditt inlägg? :-)

Jag håller med dig fullt ut! Det går ju att lösa bara man vill.
Om man ändå åker ner med sin polare, pojk/flickvän kan man ju bytas av. Speciellt om man kör i olika grupper.

För jag antar att du inte syftade på mig i ditt inlägg? :-)

Tänkte inte på någon speciell med mitt inlägg. Utan bara en idé ifall man inte har råd att åka "bara" för att vara depåvärd utan vill träna också. :)

Jag kan nog dra mitt strå till stacken och hjälpa till vid träningen på tisdag om vi blir ett par stycken så jag får köra lite med...

Är det någon som är intresserad? Vi bör nog va minst tre...

Hur tror ni det går att få tag på flaggvakter och övriga funktionärer med såna förhållande? Vilka ska ha betalt och för vad blir en knepig gränsdragning. Se istället till få nåt vettigt gjort för att engagera folk ideellt. Idag görs inte mycket mer än hota för att få folk jobba som depåvärd. Börja rota i rätt ände innan det är dags börja diskutera avlönad personal.

Jag tror det skulle gå helt utmärkt att ha flaggvackter på tävlingar.
Finns ingen anledning till att det inte skulle fungera.
Men det gäller ju bara på tävlingar. På träningar har i alla fall inte jag sett några flaggvackter.

Förstår inte tanken med att dom som jobbar på banan skall göra det gratis när ingen annan gör det.

Nu kanske jag kliver på ömma tår. Men jag tror det är någon sorts landsbygdstänk att man skall jobba gratis.

Att träningstiderna är stängda tycker jag är ett tydligt tecken på att vollentärarbetet inte fungerar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman