Dags igen, träningen på LMS inställd

Då så! Kollar av här när jag kan dra tidigare från jobbet och packar in dotter som får vara vild utan fyrhjuling, min man och hans hoj i bussen. Jag jobbar och min man får träna, det låter väl som jämn fördelning mellan mig och min man...hmmm.

Ja ja, är man med i klubben så får man ta lite ansvar, tycker jag. Visst är det långt att åka, men har min man tid och råd att träna så har man tid och råd att hjälpa till en gång med.

Ska se om inte min hoj följer med den med och får ta mig runt Sviesta ett pass, har ju aldrig kört där och då får mannen vara grindvakt eller vad han nu är just då.

Hör av mig om datum

/Liwa1

Din vilda dotter är inget problem! ;) bara hon inte röjer runt på sin fyrhjuling! :D

Man meddelar roadracing@lms.se när man vill ta hand om träningen

Missar gör alla, omänskligt annars, jag har vart med på träningar sen -04 men gör fortfarande missar/glömmer saker när jag har hand om träningar (sen kanske jag bara är glömsk också? :näsblod )

OCH det finns alltid folk i depån som kan hjälpa till med vissa saker både innan /under och efter träningen men vill/kan inte hålla i själva träningen eftersom de kör själva.
Sånna som redan tagit hand om några träningar i år känner kanske inte direkt ansvar att fortsätta med det :D men ger råd och hjälp till de som tar hand om träningen så gott de kan

Ja ja, är man med i klubben så får man ta lite ansvar, tycker jag. Visst är det långt att åka, men har min man tid och råd att träna så har man tid och råd att hjälpa till en gång med.

/Liwa1

:tummenupp :tummenupp :tummenupp Helt rätt av dig, vill du åka ett varv så kan jag ta grinden ditt pass (om jag är där).

björn

jag förstår ditt resonemang men håller kanske inte med. I viket fall, vart ska vi dra gränsen? Ska jag börjar ta betalt för den tiden jag lägger ner på möten? Ska jag börja ta betalt för det arbete jag lägger ner? Ska man primera vissa förare att hjälpa till men inte alla? Det kan bli väldigt dyrt om alla ska ha betalt för den tid dom lägger ner.

I min lilla värld är det så är det så här: Har man tid att åka och träna så har man tid att en gång ta en träning och om alla tänkte så skulle man kanske få ta en träning vart annat år.

björn

Nu pratar jag inte om tidsersättning, utan bara om reda utlägg du gör för att arbeta för LMS. D.v.s om du lånar ut din bil för att bogsera kvaddade hojar från banan, så ska du personligen inte behöva betala för soppan.
Eller om du kör till karlstad för att hämta transpondrar för att rädda en tävling, så kan väl klubben pröjsa din soppa?
Som sagt, lägger du ut pengar(på kvitto), borde klubben ersätta det.

Där tycker jag gränsen går, så mycket "arbete" vad gäller möten etc, bör man ju lägga det utanför arbetstid så inte alltför mycket går förlorat, men jag tycker inte man bör ersätta tid, med än möjligtvis någon biobiljett eller fri träning.

Så jag tycker att tid kan man ställa upp med för klubben, utlägg tycker jag dock klubben bör stå för.

jag förstår ditt resonemang men håller kanske inte med. I viket fall, vart ska vi dra gränsen? Ska jag börjar ta betalt för den tiden jag lägger ner på möten? Ska jag börja ta betalt för det arbete jag lägger ner?

björn

Svar: självklart ja!
Självklart borde du få betalt för ett arbete som du lägger ner.
Bara för att ett arbete är roligt och du har ett intresse för vad du gör, så ska du inte behöva arbeta gratis.

Men med betalning kommer även ett ansvar. Då kan dom som betalar, helt plötsligt börja ställa krav, förvänta sig resultat mm.
Det är saker som "enkelt förklarat" borgar för seriösitet, och i sin tur leder till kvalitet. Och en seriös klubb med kvalitet lockar flera medlemmer, och det blir mera pengar i kassan som kan avlöna flera personer. Så blir ekorhjulet större och större i en uppåtgående spiral.

För som det är nu. Vem vill vara med i en klubb när det är stängt på träningstiderna :va

För som det är nu så är det ett gång duktiga personer som gör ett kanonjobb på ren entusiasm. Men när dom går på semester eller inte orkar, så stannar ju allt. Och en kedja är inte starkare än svagaste länken.

Skapa en situation där folk ser det som en ekonomiskt givande och roligt jobb att dra till banan och arbeta. Det kommer vara väl spenderade pengar.

Nu lär jag få mothugg. Dilemmat är nog tyvärr att kärntruppen till en viss gräns driver det alldeles för bra ensamma pga av lång erfarenhet. Viljan/förmågan att skapa fungerande arbetsgrupper och informera/rekrytera aktivt kostar då för mycket energi från redan utsatta gruppers engagemang. Det är det vanliga dilemmat och moment 22 för i princip alla föreningar och även LMS idag.
Jag hör vad du säger och förstår vad du menar men jag håller inte med dig. Genom erfarenheter från min egen bostadsrättsförening, LMS RR och alla andra föreningar jag varit medlem vet jag att det inte är så. Det är alltid ett fåtal som är engagerade och får dra ett stort lass. De gör det gärna och de gör det bra. Flertalet är oengagerade och drar inget alls. De gör ogärna något överhuvudtaget. Så är det. Kalla mig bitter och cynisk, men verkligheten är faktiskt sådan.

Som engagerad måste vara den som klappar sig själv på ryggen och förstå att belöningen är den osjälviska uppoffringen i sig, vetskapen om att man gör något om andra inte gör, man bygger på sin karma helt enkelt. Om hjälp ska inhämtas från oengagerade så bör det göras med hot om bestraffning om hjälp uteblir. Det största misstaget man som engagerad kan göra är att försöka engagera andra som inte vill bli engagerade, det är ett säkert sätt att bränna ut sig själv på. Man måste förstå och acceptera det faktum att all motivation kommer innifrån.

Med det sagt så vill jag bara tillägga att LMS RR-sektion har inget ansvar för att arrangera ett viss antal träningar per år. Ingen i LMS RR-sektion bör lägga något krut på att ragga depåvärdar, låt dem komma av sig själva. Vill medlemmarna inte köra så låt dem slippa. När behovet att träna blir tillräckligt stort kommer de oengagerade komma krypande av sig själva.

men tid är i viss mån pengar, jag har inte lagt ner så mycket tid i på LMS i år på grund av yttre omständigheter men jag gjorde det förra året. Det är problem villka man ska avlöna och vilka man inte ska. Självklart ska man ha ersättning om du åker till skåne och hämtar nått. Men jag ville belysa problematiken med att börja betala för sånt som borde ligga i allas intresse att det funkar.

björn

Svar: självklart ja!

jag håller fullt med dig det skulle vara det bästa. Med betalda flaggvakter/junior sektion osv men det är än utopi med dom få förare vi har i sverige. Skulle klubbben börja gå miljonen plus på tävlingarna tex skulle vi ju sitta i en annan sits en idag. LMS är väl inte sveriges fattigaste men vi har inte hur mycket pengar som helst heller.

Med det sagt så vill jag bara tillägga att LMS RR-sektion har inget ansvar för att arrangera ett viss antal träningar per år. Ingen i LMS RR-sektion bör lägga något krut på att ragga depåvärdar, låt dem komma av sig själva. Vill medlemmarna inte köra så låt dem slippa. När behovet att träna blir tillräckligt stort kommer de oengagerade komma krypande av sig själva.

Det var ungefär det som sas på vårt möte igår. Ingen av dom som lägger ner stor tid på SM/B-räjs osv kommer att ta träningar bara för att ingen ställer upp det kommer att bli inställt. Vi hoppas ju bara att ingen blir ledsen när dom åkt långt för att inse att det inte blir nått. Det är den kalla sanigen och jag håller med ditt resonemang.

björn

Last edited by a moderator:
jag håller fullt med dig det skulle vara det bästa. Med betalda flaggvakter/junior sektion osv men det är än utopi med dom få förare vi har i sverige. Skulle klubbben börja gå miljonen plus på tävlingarna tex skulle vi ju sitta i en annan sits en idag. LMS är väl inte sveriges fattigaste men vi har inte hur mycket pengar som helst heller.

björn
Den här ursäkten har jag hört så många gånger, att om jag fick en krona för varje så vore jag rik nu.

Väldigt få organisationer tjänar pengar, innan man kommer på tanken att man faktiskt skulle må bra om man tjänade pengar. Men för att tjäna pengar krävs det att en vis kvalitet uppfylls. (Ska man få kunder till en butik så kan den inte bara vara öppen ibland, för då kommer inte kunder i bland. Dom kommer inte alls).

Med däck, disel, bensin och ledighet så kostar en vanlig träningstisdag ca...
400kr disel
200kr besin
400kr förlorad arbetsinkomst
800kr i däck
200kr mat, vatten och glass

Summa: 2000kr (om jag inte glömt något)

Om det då tillkommer 100kr eller 300kr i träningsavgift. Är helt ovisentligt.
Om medlemsskapet kostar 300kr år eller 900kr per år spelar heller ingen roll.
Ta lite mera betalt och avlöna folk för att göra ett jobb så att vi får en hög bra kvalite över hela året.

Jag kan förmodligen ta den 17'e, men behöver medhjälpare.
På tisdag ser det kört ut och den 24'e har jag beredskap och får inte lämna stan.

...
Som engagerad måste vara den som klappar sig själv på ryggen och förstå att belöningen är den osjälviska uppoffringen i sig, vetskapen om att man gör något om andra inte gör, man bygger på sin karma helt enkelt. Om hjälp ska inhämtas från oengagerade så bör det göras med hot om bestraffning om hjälp uteblir. Det största misstaget man som engagerad kan göra är att försöka engagera andra som inte vill bli engagerade, det är ett säkert sätt att bränna ut sig själv på. Man måste förstå och acceptera det faktum att all motivation kommer innifrån.

Det du pratar om är del av verkligheten som det är. Inser det och förstår även som du att det alltid finns en stor skara som inte vill engagera sig. Spelar ingen roll hur man drar i dem.

Du ska verkligen skilja på några saker. Det är vilja att skapa goda möjligheter för medlemmar att engagera sig från din skräckversion med att jaga de som inte vill komma med på tåget.

Det är ett STORT misstag att inte underlätta för de som är beredda ta på sig lite ansvar ibland. Det är på den vägen man skapar den situation du beskriver. I den värld du beskriver drar sig 99% för att tänka på arbete pga risken att åka på alldeles för mycket. Det finns helt enkelt inga mellanting. Allt blir jobb helt ut till öronen trillar av eller passivt medlemskap.

Kan ju bara ta som exempel LMS där jag är medlem. Där råder just den verklighet du beskriver. Vilket även officiellt bekräftas här i tråden. Vill man engagera sig måste man själv handgripligen söka upp informationen och vara en riktigt envis jävel för komma nån vart. Det är den verklighet som gäller i den världen du önskar.

Sen att man lyckas slarva bort mig som funkisintresserad tre år i rad visar ju på ännu ett vanligt problem. Ordning och reda ger ger engagerade på freda'.

Jahaja. Vi är inne på det här med ersättning.
Igen.
Och frivillighet och så vidare. Några brinnande/uppbrinnande och några som bara ser på o.s.v
Samma dialog som i tråden om ersättning till bandagsinstruktörer. Faktiskt.
Kolla in den tråden.

Håller med Babar helt och fast, men tyvärr ser verkligheten ut så som Teddy beskriver den. Att kunna kombinera detta är ju en dröm-tulipanaros.

Som alltid blir dessa trådar långa och det är ungefär samma sak som skrivs. Jag tycker:
För att, som medlem i LMS RR, deltaga på träning tycker jag att man ska vara tvungen att delta som funktionär vid minst ett träning- eller tävlingstillfälle per säsong. Om man vill slippa det kan man sätta en avgift, exempelvis 1000:- för att friköpa sig, som till största del skulle gå till de som ställer upp mer än en gång, till reseersättningar eller annat som LMS RR bestämmer.
I andra idrotter som hockey, fotboll och innebandy blir man tvungen att stå i kiosker, sälja bingolotter, kakor, julgranar och annat trams. Det behöver man inte i LMS men man ska dra sitt strå till stacken, dessutom får man vara på plats och njuta.

Nästa steg är att ha en årlig utbildning som ska vara obligatorisk för medlemmar och innefatta träning- och tävlingsledning, funktionärskunskap, sjukvård etc. Ser man till att det blir obligatoriskt så blir det en vana med tiden och man slipper allt debackel om att det bara är några få som alltid ställer upp.

Så tycker jag, som inte heller har lust att ta ledigt en halvdag från jobbet och åka 50 mil ToR Linköping för att vara funkis istället för att köra när jag lätt slipper undan.

Vill man engagera sig måste man själv handgripligen söka upp informationen och vara en riktigt envis jävel för komma nån vart.
Pfffjoooehhhöhhhahhh...vet inte riktigt vad jag ska säga om det generellt, men sisådär ungefär på en höft så tycker jag sällan att det varit något problem att engagera sig i något, det har oftast räckt med att man sträckt upp armen och sagt: "det kan jag ta på mig att göra". Ungefär som när du satte dig på min släpkärra och hjälpte mig att färdigställa banan inför en tisdagsträning förra året. :)

Om man tar just Depåvärd för tisdagsträning som ett enskilt fall så var det för min del ett av de lättaste ansvar jag tagit på mig, sällan har jag fått så mycket hjälp att genomföra min uppgift. Håkan och Björn har sufflerat på förarmötena, tjejerna i cafét har hjälpt till med redovisningen, Alex, Kobbe, Lotta m fl har hjälpt med flaggning, grind och hämtning på banan. Allt som krävdes var att skicka ett mail.

Jag har inte heller aktiverat mig allt för mycket. Men försöker lite då och då.
Jag och Teddy tar iaf den 17'e juli.

Jag håller på och sätter ihop ett Dream Team. Den 17/7 kommer att gå till historien. :tummenupp

Jag håller på och sätter ihop ett Dream Team. Den 17/7 kommer att gå till historien. :tummenupp

Jag antar att dubbla skamkärror ingår, med tanke på din historia, men det kanske bara är i kombination med Gustav. :tungan

Härligt att ni ställer upp! :tummenupp

Jag antar att dubbla skamkärror ingår, med tanke på din historia, men det kanske bara är i kombination med Gustav. :tungan

Härligt att ni ställer upp! :tummenupp

He he, nejdå det kommer inte att behövas, Gustav kommer ju inte att närvara, han är på semester. Så nu när Offkeff såg sin chans att få snylta på en 250 sög han tag i mig direkt. Vi har tidigare haft väldigt bra kraschstatistik på våra träningar. Så här såg det ut mest hela kvällen senast när Victor också var med:

Bifogat

• victor3.gif
    victor3.gif
    20.4 KB · Visningar: 195
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...