Den frågan kommer upp väldigt ofta. Frågan brukar då bli ungefär, ska vi även betala resersättning till LMS medlemmar som kommer och tränar? det är ju nästan samma sak...
Motargumentet för att INTE betala ut reseersättning brukar vara att
Orkar/har man råd att åka och träna och lägga ut resa, däck osv för att träna, då har man även råd att ta hand om en träning.
Om man vrider lite på det, om vi bara har träning för LMS medlemmar, kan du tänka dig komma då?
Nja, jag har lite svårt att se att åka och träna och vara ansvarig är samma sak.
Det är skillnad på att arbeta och leka/träna för sin egen skull.
Men jag anser att de som arbetar åt klubben åtminstone inte ska behöva betala för det, inte ens ni som "bor" där och är där mest hela tiden, ställa upp med dragbilar och soppa gratis etc.
Eftersom klubben har inkomster för sina träningar/tävlingar bör man kunna ersätta utlägg som medlemmar faktiskt gör. Brukar vara helt normalt i de flesta klubbar/föreningar jag vart med. Eller det kan även vara så att man i stadgarna skriver in att visst arbete ska utföras för att man ska få vara medlem överhuvudtaget.
Argumentet, har du råd att köra rr, har du råd att lägga ut xx kronor på annat.
Tja, det beror på, mina tidigare säsonger hade jag knappt råd till mat i slutet av månaden, och då körde jag sällan fler än 2-3 träningar på sviestad per säsong. Soppapengar var då för mig en rätt stor utgift, har man bara 1000:- samt 14 dagar till löning är det rätt svårt att hysta ut 500 spänn för "andras" nöje. Eller helt enkelt ni blir en för dyr klubb att vara medlem i.
Skulle träningarna genuint bara vara för lms medlemmar och det i stadgarna stod att alla var tvugna att arbeta för att få träna. Ja det skulle nog få mig att ställa upp trots allt.
Visst kan ideellt arbete innebära att man offrar allt för klubben, arbetstid/semester/pengar, men det får oftast folk att tröttna till slut.
Så ersätt åtminstone folks utlägg, så kanske det blir både mer folk som ställer upp och blir kvar.
Det är ju inte så schysst att det ska kosta dem som ställer upp, mer i "medlemsavgift", när det egentligen borde vara tvärtom.