Dags igen, träningen på LMS inställd

3033861 Var ansvarig med någon som inte kör i samma grupp som du, då kan den ena sköta grinden medans den andra tränar och tvärt om. Då får du träna lika mycket som vanligt men ändå hjälper du klubben.
Alicia testade det och det blev alldeles för stressigt för att verkligen få det att funka.

Det är inte alltid möjligt eller rimligt att be folk som bor långt från banan att bara ta sig dit och vara träningsansvarig. Skulle det bo fler runt banan... så skulle problemet inte finnas tror jag. Personligen om jag bara hade någon mil dit, så skulle jag kunna göra jobbet då och då så länge jag inte kör själv. Men jag kan tänka mig att de få lms-medlemmar som bor i linköping blivit urmjölkade sin energi helt.

Har ni räknat på hur många som bor just i linköping, som är LMS-medlemmar?
Jag kan endast minnas ett 10-tal ansikten som jag alltid sett som "LMS" som sköter allting. Alla dessa ska ha en massa eloge för att år efter år hjälpt till.

Alicia testade det och det blev alldeles för stressigt för att verkligen få det att funka.

Det är inte alltid möjligt eller rimligt att be folk som bor långt från banan att bara ta sig dit och vara träningsansvarig. Skulle det bo fler runt banan... så skulle problemet inte finnas tror jag. Personligen om jag bara hade någon mil dit, så skulle jag kunna göra jobbet då och då så länge jag inte kör själv. Men jag kan tänka mig att de få lms-medlemmar som bor i linköping blivit urmjölkade sin energi helt.

Har ni räknat på hur många som bor just i linköping, som är LMS-medlemmar?
Jag kan endast minnas ett 10-tal ansikten som jag alltid sett som "LMS" som sköter allting. Alla dessa ska ha en massa eloge för att år efter år hjälpt till.

Nu lär jag få mothugg. Dilemmat är nog tyvärr att kärntruppen till en viss gräns driver det alldeles för bra ensamma pga av lång erfarenhet. Viljan/förmågan att skapa fungerande arbetsgrupper och informera/rekrytera aktivt kostar då för mycket energi från redan utsatta gruppers engagemang. Det är det vanliga dilemmat och moment 22 för i princip alla föreningar och även LMS idag. Inte antalet tillgängliga inom regionen som är kritisk utan hur de sätts i arbete och engageras för ideellt arbete.

Problem är nog dessutom till stor del stavat semester under de sommarmånader då det är/varit svårt hitta depåvärdar.

Jag ska fundera på att ta en av de där lediga tisdagarna. Har ändå blivit fast på jobbet hela juli. Kommer inte göra det ensam utan nån förare får vara med med på delansvar och se till det finns bil med drag. Har inte bil själv för fixa skamkärran.

Nu lär jag få mothugg. Dilemmat är nog tyvärr att kärntruppen till en viss gräns driver det alldeles för bra ensamma pga av lång erfarenhet. Viljan/förmågan att skapa fungerande arbetsgrupper och informera/rekrytera aktivt kostar då för mycket energi från redan utsatta gruppers engagemang. Det är det vanliga dilemmat och moment 22 för i princip alla föreningar och även LMS idag. Inte antalet tillgängliga inom regionen som är kritisk utan hur de sätts i arbete och engageras för ideellt arbete.

Problem är nog dessutom till stor del stavat semester under de sommarmånader då det är/varit svårt hitta depåvärdar.

Jag ska fundera på att ta en av de där lediga tisdagarna. Har ändå blivit fast på jobbet hela juli. Kommer inte göra det ensam utan nån förare får vara med med på delansvar och se till det finns bil med drag. Har inte bil själv för fixa skamkärran.

Ett anti-mothugg. Vår crossklubb har exakt samma problem.
Det märks fruktansvärt tydligt när någon i den inre kretsen lägger av.

Svårt att våldsschemalägga också för i alla fall inom crossen verkar finnas en rekorderlig klick människor med överutvecklat ego som bara kort och gott skiter i att hjälpa till om det regnar/är för soligt/ont i lilltån/är tråkigt.

Till nästa år tycker jag bara ni skall skriva att tisdagarna är tillgängliga. Den som först tar på sig att boka en kväll får välja vad som skall köras. RR eller Supermoto.

VILL ni inte köra rr så är det ju bättre att låta någon annan använda banan. Det är ju rent slöseri att INTE använda banan.

/HW

Kan kanske ta träningen 17'e juli men det beror hur det ser ut på jobbfronten, innan dess är det tyvärr VAB samt beredskap på jobbet som ställer till det. Augusti bör jag kunna helt säkert på någon av de träningarna som inte är "tagna" redan.

En sak att tänka på oxå är att många inte går med i LMS (eller annan klubb) för att de egentligen känner tillhörighet till den, utan för att det är ett måste för att utöva sin sport. Så redan där bör det isåfall jobbas på att sprida budskapet att gå med i en klubb innebär vissa saker (som klubben får bestämma).

Till nästa år tycker jag bara ni skall skriva att tisdagarna är tillgängliga. Den som först tar på sig att boka en kväll får välja vad som skall köras. RR eller Supermoto.

VILL ni inte köra rr så är det ju bättre att låta någon annan använda banan. Det är ju rent slöseri att INTE använda banan.

/HW

Varför kommer det inga motardpiloter och hjälper till?
Skulle gissa att det är ganska många från rr som hjälper till på olika motard tävlingar/ träningar.

Det var ju exempelvis en igår...

kolla här http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=85

Flertalet träningar ser i dagsläget ut att bli inställda vilket ingen här vill. Ta och dra ert strå till stacken nu så vi får träna.

björn

Okej, hur gör jag för boka upp mig till att ta ansvar för en träning?
Säger bara en sak, ni som kommer få stå ut med att jag har en vild dotter med mig, att jag aldrig gjort det här på LMS tidigare, att det kommer ske missar och så vidare men att jag försöker så gott jag kan. Måste kolla när jag kan ta ledigt från jobbet, för det tar ju 2,5 timmar att ta sig dit.

/Liwa1

Säger bara en sak, ni som kommer få stå ut med att jag har en vild dotter med mig, att jag aldrig gjort det här på LMS tidigare, att det kommer ske missar och så vidare men att jag försöker så gott jag kan. Måste kolla när jag kan ta ledigt från jobbet, för det tar ju 2,5 timmar att ta sig dit.

/Liwa1

Din vilda dotter är inget problem! ;) bara hon inte röjer runt på sin fyrhjuling! :D

Man meddelar roadracing@lms.se när man vill ta hand om träningen

Missar gör alla, omänskligt annars, jag har vart med på träningar sen -04 men gör fortfarande missar/glömmer saker när jag har hand om träningar (sen kanske jag bara är glömsk också? :näsblod )

OCH det finns alltid folk i depån som kan hjälpa till med vissa saker både innan /under och efter träningen men vill/kan inte hålla i själva träningen eftersom de kör själva.
Sånna som redan tagit hand om några träningar i år känner kanske inte direkt ansvar att fortsätta med det :D men ger råd och hjälp till de som tar hand om träningen så gott de kan

Har sagt det här innan, för en väldigt liten summa tror jag fler "långväga" ställer upp, exempelvis via reseersättning eller gratis träning.
Träningsavgifterna för att fixa reseersättning behöver knappast höjas särskilt mycket heller.
Det är liksom inte heller bara för "klubbmedlemmar" man ska ställa upp för, utan även andra klubbars medlemmar kommer ju och tränar. Ska jag pröjsa 500 spänn i soppa för att kga-medlemmar ska träna?
Jag jobbar gärna "gratis", men jag vill helst inte betala för att jobba.
Det är ok att jag bjussar på några timmars komp/semester-tid också faktiskt, det är ju liksom pengar man inte ser ändå, men tycker som sagt det är surt att pynta för andras träning, särskilt när det är en sådan minimal summa för klubben.

Mina 8 cent

/Liwa1

Så länge du håller henne borta från hojarna så ska det nog gå bra, vi finns ju där och hjälper till om det skulle behövas.

Maila Håkan så skriver han upp dig på träningen du väljer. :)

Skulle gissa att det är ganska många från rr som hjälper till på olika motard tävlingar/ träningar.

AJJJ.... har du någon aning om hur många RR-träningar jag hållit i och hur mycket jobb jag lagt som funktionär på RR tidigare år?
Jag skulle ha kört lite rr-träningar i år och planen fanns att ställa upp i Bott men när ni beslutade att kräva en licens som inte ger mig något för att ens få visa sig på träning, då tröttnade jag. Betala 1000:- i straffavgift? Nej tack.

Motardfolk.. hmm...
Johan P = tävlingsledare på både SM och b-race.
Sara = Tidtagninschef på årsracet (har inte kört motard i år)
Hannes = Banchef på årsracet (har inte tränat eller tävlat motard 1 1/2år)

/HW

Har sagt det här innan, för en väldigt liten summa tror jag fler "långväga" ställer upp, exempelvis via reseersättning eller gratis träning.
Träningsavgifterna för att fixa reseersättning behöver knappast höjas särskilt mycket heller.

Mina 8 cent

Den frågan kommer upp väldigt ofta. Frågan brukar då bli ungefär, ska vi även betala resersättning till LMS medlemmar som kommer och tränar? det är ju nästan samma sak...

Motargumentet för att INTE betala ut reseersättning brukar vara att
Orkar/har man råd att åka och träna och lägga ut resa, däck osv för att träna, då har man även råd att ta hand om en träning.

Om man vrider lite på det, om vi bara har träning för LMS medlemmar, kan du tänka dig komma då?

Träningsavgiften skulle inte behövas höjas nämnvärt för att få reseersättningen att gå runt, dock kan/bör vi inte höja den mitt i säsongen utan det bör tas upp innan säsongen börjar och gärna tas upp på årsmötet.

Kan ni ställa upp på att åka utan resersättning 1 gång om året för att ta hand om en träning?

Om alla RR medlemmar i LMS gjorde det EN gång om året så skulle det va runt 10 som har hand om varje träning, det är liksom det som jag iallafall tycker är lite konstigt.
Man far världen runt för än det en och det andra, men för att ta hand om en träning åt den ideela klubben man är med i så vill man ha ersättning för det...

Jag är kluven, jag tycker både och.

AJJJ.... har du någon aning om hur många RR-träningar jag hållit i och hur mycket jobb jag lagt som funktionär på RR tidigare år?
Jag skulle ha kört lite rr-träningar i år och planen fanns att ställa upp i Bott men när ni beslutade att kräva en licens som inte ger mig något för att ens få visa sig på träning, då tröttnade jag. Betala 1000:- i straffavgift? Nej tack.

Motardfolk.. hmm...

/HW

jo men jag menade dom förare som kör SM och kanske träingar, självklart menar jag inte er som redan gör en massa..

Läs på, det är inte "ganska många" som hjälper till på motardträningar utan nästan aldrig någon från RR där. På tävlingar är det återigen samma personer som hjälper till. Supermotosektionen har samma problem, men de klarar sig med 1 grindvakt och där har vi en person som alltid är träningsansvarig men som också kan köra själv. Sedan turas man om att vakta grinden.
Supermoto i LMS består av ca. 3 aktiva personer just nu och dessa var med i "den inre kärntruppen" förra året på alla RR-arrangemang och har kört slut på sig.

Vi måste få upp ögonen på folk så att de inser att fler måste hjälpa till om det ens ska bli några tävlingar och träningar.
Jag förstår att det är svårt att engagera sig om man bor i en annan stad, men om man ändå ska åka på en träning...?

Om detta inte fungerar är det ju bara att göra som Håkan säger, ta ut dyra avgifter och avlöna funkisar. Annars blir det ju inga arrangemang alls!

Last edited:

Motardfolk.. hmm...

/HW

Glöm inte Nicklas han var faktiskt med och hjälpte till både på SM och B-racet.

Vi kan inte be andra sektioner ställa upp för oss när vi har så många medlemar själva som kan hjälpa till.

Glöm inte Nicklas han var faktiskt med och hjälpte till både på SM och B-racet.

Vi kan inte be andra sektioner ställa upp för oss när vi har så många medlemar själva som kan hjälpa till.

Jag känner faktiskt så att det är väl smartare att låta sektionerna hjälpa varandra...
Jag hjälper gärna till på motardträningar istället för rr, då kan jag ju köra när det är rr.

Det måste ju va bättre men det verkar bara jag som tänker så?

Supermotosektionen har samma problem, men de klarar sig med 1 grindvakt och där har vi en person som alltid är träningsansvarig men som också kan köra själv. Sedan turas man om att vakta grinden.

Ni har ju samma problem, varför inte fixa ett bättre sammarbete?

Måste ju va bättre när det är få få träningar på en kort sommar att rr förare hjälprt till på motardträningar och motardförare tar ett par rr träningar...

Last edited:
Jag känner faktiskt så att det är väl smartare att låta sektionerna hjälpa varandra...
Jag hjälper gärna till på motardträningar istället för rr, då kan jag ju köra när det är rr.

Det måste ju va bättre men det verkar bara jag som tänker så?

Ni har ju samma problem, varför inte fixa ett bättre sammarbete?

Måste ju va bättre när det är få få träningar på en kort sommar att rr förare hjälprt till på motardträningar och motardförare tar ett par rr träningar...

Det låter bra, men svårt att få folk att tänka så....
Då måste det till något slags system som visar vem som gjort vad... :rolleyes:

jag förstår ditt resonemang men håller kanske inte med. I viket fall, vart ska vi dra gränsen? Ska jag börjar ta betalt för den tiden jag lägger ner på möten? Ska jag börja ta betalt för det arbete jag lägger ner? Ska man primera vissa förare att hjälpa till men inte alla? Det kan bli väldigt dyrt om alla ska ha betalt för den tid dom lägger ner.

I min lilla värld är det så är det så här: Har man tid att åka och träna så har man tid att en gång ta en träning och om alla tänkte så skulle man kanske få ta en träning vart annat år.

björn

Den frågan kommer upp väldigt ofta. Frågan brukar då bli ungefär, ska vi även betala resersättning till LMS medlemmar som kommer och tränar? det är ju nästan samma sak...

Motargumentet för att INTE betala ut reseersättning brukar vara att
Orkar/har man råd att åka och träna och lägga ut resa, däck osv för att träna, då har man även råd att ta hand om en träning.

Om man vrider lite på det, om vi bara har träning för LMS medlemmar, kan du tänka dig komma då?

Nja, jag har lite svårt att se att åka och träna och vara ansvarig är samma sak.
Det är skillnad på att arbeta och leka/träna för sin egen skull.
Men jag anser att de som arbetar åt klubben åtminstone inte ska behöva betala för det, inte ens ni som "bor" där och är där mest hela tiden, ställa upp med dragbilar och soppa gratis etc.
Eftersom klubben har inkomster för sina träningar/tävlingar bör man kunna ersätta utlägg som medlemmar faktiskt gör. Brukar vara helt normalt i de flesta klubbar/föreningar jag vart med. Eller det kan även vara så att man i stadgarna skriver in att visst arbete ska utföras för att man ska få vara medlem överhuvudtaget.

Argumentet, har du råd att köra rr, har du råd att lägga ut xx kronor på annat.
Tja, det beror på, mina tidigare säsonger hade jag knappt råd till mat i slutet av månaden, och då körde jag sällan fler än 2-3 träningar på sviestad per säsong. Soppapengar var då för mig en rätt stor utgift, har man bara 1000:- samt 14 dagar till löning är det rätt svårt att hysta ut 500 spänn för "andras" nöje. Eller helt enkelt ni blir en för dyr klubb att vara medlem i.

Skulle träningarna genuint bara vara för lms medlemmar och det i stadgarna stod att alla var tvugna att arbeta för att få träna. Ja det skulle nog få mig att ställa upp trots allt.

Visst kan ideellt arbete innebära att man offrar allt för klubben, arbetstid/semester/pengar, men det får oftast folk att tröttna till slut.
Så ersätt åtminstone folks utlägg, så kanske det blir både mer folk som ställer upp och blir kvar.
Det är ju inte så schysst att det ska kosta dem som ställer upp, mer i "medlemsavgift", när det egentligen borde vara tvärtom.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...