Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är lite störande att det finns TVÅ representanter från SVEMO i tråden men ingen svarar på några frågor. Istället tvingas enskilda medlemmar ringa eller maila till någon annan SVEMO-representant. Om sajten är fin nog för reklam för SVEMO:s kurser så borde den vara fin nog för att svara på frågor också.
Det där kan jag svara på. Att sitta lokalt och centralt är en viss skillnad.
Att ha ett jobb som innebär att man peridvis inte befinner sig i landet och kan vara tillgänglig här på SH för att svara på frågor 24/7 är en förklaring vilket du vet om att personen ifråga har.Dvs att sitta o privatsurfa på arbetstid är inte alltid möjligt
Att påbörja att svara på frågor för att sedan inte ha möjlighet att svara skapar nog en större frustration/irritation med tanke på att det redan gjort det iaf hos dej.

Att lägga ut info om kurser bankörningar osv kan ses som ngn form av "service" till alla som är här.

Helt ärligt Bingo så ser jag ditt inägg lite som ett personligt påhopp då personen ifråga heller inte har någon som helst skyldighet att sitta här och svara på frågor som han inte ens varit med om att ta beslut om men det är min åsikt.

Om man tittar tillbaka i gamla trådar bla från förra året så var exakt samma diskussion uppe om TL och försäkringar.
Ser man även tillbaka 2-3 år så har det alltid varit kort om folk och då kan man fundera på varför har detta då inte ändrats under denna tid?

Varje klubb/förening oavsett vad den sysslar med måste se till att ha tillräckligt med folk som kan hjälpa till att dra runt. Lyckas man inte med detta så får man antingen hitta nya grepp för att göra det attraktivt eller helt sonika lägga ner sin verksamhet. Så är det för alla klubbar/föreningar.

Att lägga skulden på SVEMO som är den som kommer att få svenska RR att dö ut har jag lite svårt att förstå då man gör denna regeländring pga inkommna upprepande klagomål om bristande säkerhet vid körningar.
Ska dessa klagomål nonchaleras helt pga av klubbarnas svårigheter att rekrytera folk?

Hur många rapporter är det om licensträningar som sker med bristande säkerhet per år?
Har mestadels tränat på sviestad och karlskoga, både i klubbregi och privata bankörningar och faktiskt inte upplevt dem som särskilt farliga, iaf inte mer än en vanlig fredagsträning.
Är det större problem på andra banor?

Varje klubb/förening oavsett vad den sysslar med måste se till att ha tillräckligt med folk som kan hjälpa till att dra runt. Lyckas man inte med detta så får man antingen hitta nya grepp för att göra det attraktivt eller helt sonika lägga ner sin verksamhet. Så är det för alla klubbar/föreningar.

men det är ju för f det LMS gjorde och har jobbat hårt på att aktivera våra förare att ta träningar.Det var fan inte lätt i början. Nu börjar ju folk fatta det börjar ju rulla på och då sveper svemo fötterna på oss. Har man dåligt med TL då finns det andra och bättre sätt att få fram dom.

björn

men det är ju för f det LMS gjorde och har jobbat hårt på att aktivera våra förare att ta träningar.Det var fan inte lätt i början. Nu börjar ju folk fatta det börjar ju rulla på och då sveper svemo fötterna på oss. Har man dåligt med TL då finns det andra och bättre sätt att få fram dom.

björn
Men det kanske just där problemet ligger att det endast är förare man rekryterat. Ni liksom andra klubbar har medlemmar som har en bit att åka och dom vill ju naturligtvis köra så mycket som möjligt framförallt dom som tävlar.
Jag har tyvärr ingen koll på era körningar om ni har tex gatgrupper men där skulle man kanske kunna ragga folk mot tex köra gratis vid annat tillfälle? osv..
Naturligtvis blir det en kostnad för en klubb att skicka folk på utbildning m.m
Tydligen anses denna regeländring nödvändig vilket är rätt vanligt i många andra sporter på gott och ont.

Att lägga skulden på SVEMO som är den som kommer att få svenska RR att dö ut har jag lite svårt att förstå då man gör denna regeländring pga inkommna upprepande klagomål om bristande säkerhet vid körningar.
Ska dessa klagomål nonchaleras helt pga av klubbarnas svårigheter att rekrytera folk?

Är det så? Att det förekommit "upprepande klagomål om bristande säkerhet"? Var har detta förekommit?

Att lägga skulden på SVEMO som är den som kommer att få svenska RR att dö ut har jag lite svårt att förstå då man gör denna regeländring pga inkommna upprepande klagomål om bristande säkerhet vid körningar. Ska dessa klagomål nonchaleras helt pga av klubbarnas svårigheter att rekrytera folk?
Finns nog ingen som vill att frågor om säkerhet ska nonchaleras, däremot kan hastiga lösningar som inte är riktigt genomtänkta skada mer än de gör nytta. Att inte ens kolla med klubbarna först när man gör en så här pass stor ändring känns väldigt konstigt.

Jag har iaf mailat lite mer med olika personer och fått fram följande info (om jag missuppfattat något så rätta mig gärna).

En TL måste vara på plats vid en träning men behöver inte stå vid bankanten och övervaka körningen. TLs uppgift är att se till att bemaningsplanen för träning följs, dvs att ambulans, funktionärer osv finns på plats. När allt är klart för körning kan alltså TL sätta sig och fika.

Banlicensen utfärdas av Svemo och inkluderar en MTF samt de licensierade förarnas försäkring. MTF:en gäller dygnet runt oavsett vem som kör så länge det är på tvåhjul (borde även inkludera sidvagnar). Det betyder att alla eventuella skador som MTF kan tänkas täcka även gör det på privata bandagar.

Svemo hävdar att ändringen, införande av TL även vid träning, har med säkerheten att göra i första hand vilket kanske kan stämma. Den intressanta frågan tycker jag dock är om och när MTF gäller. Det är intressant både för klubbar och privata arrangörer.

Helt ärligt Bingo så ser jag ditt inägg lite som ett personligt påhopp...
Om man verkligen vill så kan man säkert tolka det så. Jag tycker själv att det är bra om diskussionen inte handlar om person.

Men det kanske just där problemet ligger att det endast är förare man rekryterat. Ni liksom andra klubbar har medlemmar som har en bit att åka och dom vill ju naturligtvis köra så mycket som möjligt framförallt dom som tävlar.
Jag har tyvärr ingen koll på era körningar om ni har tex gatgrupper men där skulle man kanske kunna ragga folk mot tex köra gratis vid annat tillfälle? osv..
Naturligtvis blir det en kostnad för en klubb att skicka folk på utbildning m.m
Tydligen anses denna regeländring nödvändig vilket är rätt vanligt i många andra sporter på gott och ont.

Vi har ingen gat-grupp dom kör på andra dagar och där raggas både framtida förare och funkisar. Vi lixom alla andra har ju nog svårt att få folk till tävlingarna, där av tar vi ju förarna som får hjälpa till med tränigarna. Helt naturligt i min mening.

Vi på LMS kör väll en ca 20-30 träningar per år och i år ska vi dess utom köra två KM ett SM samt ett B-räjs med. Det kommer bli mycket jobb både för funkisar och för oss som planerar och genomför tävlingar och då passar svemo på att göra det här, med 0 i framförhållning!

Nu spelar ju det ingen roll, då tre person ska ta alla träningar och det blir ju rätt svårt att motivera för tex Perra att han ska åka 40 mil när det redan står en TL där.

Jag kan inte tänka mig att LMS har sådana ekonomiska bekymmer att man inte har råd att skicka folk på kurser, utan det hänger nog mer på att Svemo har ställt in dessa!!!

Men va fan det kanske är bättre att göra som du säger, lägga ner skiten så slipper vi ju i alla fall bränna ut tre eldsjälar till :huvet

Sen kan du få nämna en sport där man tvingas att ha en domare/tävlingsledare med på träning, jag kan inte komma på någon inte ens i crossen och där tror jag man har fler skador än hos oss

björn

Last edited:
Att lägga skulden på SVEMO som är den som kommer att få svenska RR att dö ut har jag lite svårt att förstå då man gör denna regeländring pga inkommna upprepande klagomål om bristande säkerhet vid körningar. Ska dessa klagomål nonchaleras helt pga av klubbarnas svårigheter att rekrytera folk?

Om Svemo tar ett beslut som leder till att sporten dör, då har de väl stor skuld i det?

Det är en sak att höja säkerheten, en annan att höja den genom att begränsa möjligheten till utförandet. Frågan bör vara: hur kan vi med bibehållen eller ökad möjlighet till träning förbättra säkerheten? Ett sånt här beslut tycker jag tyder på att man först tittar på säkerheten och sedan hoppas att det ska lösa sig med träning ändå.

Att ha ett jobb som innebär att man peridvis inte befinner sig i landet och kan vara tillgänglig här på SH för att svara på frågor 24/7 är en förklaring vilket du vet om att personen ifråga har.Dvs att sitta o privatsurfa på arbetstid är inte alltid möjligt
Att påbörja att svara på frågor för att sedan inte ha möjlighet att svara skapar nog en större frustration/irritation med tanke på att det redan gjort det iaf hos dej.
Bra skrivet. Jag vet minst en grensektion inom SVEMO som har som uttalad policy att inte ge sig hän åt dylika övningar p.g.a. just ovanstående skäl och en del andra. Frustrerande ibland men helt rätt i längden tycker iallafall jag själv.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Vi på LMS kör väll en ca 20-30 träningar per år och i år ska vi dess utom köra två KM ett SM samt ett B-räjs med. Det kommer bli mycket jobb både för funkisar och för oss som planerar och genomför tävlingar och då passar svemo på att göra det här, med 0 i framförhållning!

Nu spelar ju det ingen roll, då tre person ska ta alla träningar och det blir ju rätt svårt att motivera för tex Perra att han ska åka 40 mil när det redan står en TL där.

Jag kan inte tänka mig att LMS har sådana ekonomiska bekymmer att man inte har råd att skicka folk på kurser, utan det hänger nog mer på att Svemo har ställt in dessa!!!

Men va fan det kanske är bättre att göra som du säger, lägga ner skiten så slipper vi ju i alla fall bränna ut tre eldsjälar till :huvet

Sen kan du få nämna en sport där man tvingas att ha en domare/tävlingsledare med på träning, jag kan inte komma på någon inte ens i crossen och där tror jag man har fler skador än hos oss

björn
Om jag har förstått rätt så påtalades detta redan förra året om TL och skärpta regler inför denna säsong så egentligen är det väl ingen riktig överasskning?
Inställda kurser vilka som blev det och varför har jag mindre koll på men det är sagt att det ska vara ett visst antal för att en kurs ska bli av. Och med tanke på denna tråd så är risken kanske stor att även denna utbildning går i stöpet.

Sen kan jag inte svara för andra sporter men jag förmodar att kommer det in klagomål om säkerhet m.m så är nog varje förbund tvunget att titta på sakfrågan och ev förändra.

Det som blir lite tråkigt med dessa diskussioner är att allt blir så negativt istället för att ta tag i dom problem som uppstått försöka lösa dom istället för det här är den verklighet som är just nu iaf.
Samarbete mellan klubbarna på ngt sätt? Vad vet jag.. men man bör iaf leta möjligheter.

Om Svemo tar ett beslut som leder till att sporten dör, då har de väl stor skuld i det?

Det är en sak att höja säkerheten, en annan att höja den genom att begränsa möjligheten till utförandet. Frågan bör vara: hur kan vi med bibehållen eller ökad möjlighet till träning förbättra säkerheten? Ett sånt här beslut tycker jag tyder på att man först tittar på säkerheten och sedan hoppas att det ska lösa sig med träning ändå.
Man kanske måste begränsa utförandet tills säkerhet har uppstått?
Som jag skrivit tidigare så måste varje förbund oavsett sport ta klagomål på allvar och om nödvändigt ändra regler.

Med tanke på TVsändningar framöver så får man verkligen hoppas att sporten inte tar död på sig själv med så pass få deltagare men skapas det ett intresse så bör det finnas folk i klubbarna som kan ta hand om dessa vilket oxå kommer att kräva mera folk på körningar och säkra förhållanden.

Bra skrivet. Jag vet minst en grensektion inom SVEMO som har som uttalad policy att inte ge sig hän åt dylika övningar p.g.a. just ovanstående skäl och en del andra. Frustrerande ibland men helt rätt i längden tycker iallafall jag själv.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
Tack :)

Last edited:
Det som blir lite tråkigt med dessa diskussioner är att allt blir så negativt istället för att ta tag i dom problem som uppstått försöka lösa dom istället för det här är den verklighet som är just nu iaf.
Samarbete mellan klubbarna på ngt sätt? Vad vet jag.. men man bör iaf leta möjligheter.
Är det verkligen så konstigt att det blir en negativ stämning när ett nytt beslut riskerar att begränsa vår körning?

Och varför ska folk lägga ner tid och engagemang på arbete i klubbarna när Svemo kör över dem utan förvarning?
Jag har full förståelse för att Björn, Håkan, Hannes mfl blir irriterade och frustrerade.

....Varje klubb/förening oavsett vad den sysslar med måste se till att ha tillräckligt med folk som kan hjälpa till att dra runt. Lyckas man inte med detta så får man antingen hitta nya grepp för att göra det attraktivt eller helt sonika lägga ner sin verksamhet. Så är det för alla klubbar/föreningar.

Här satte du nog in en femetta! Grundproblemet är inte hos SVEMO utan klubbarnas. Att det gnälls extra i denna fråga är för att symptomen som funnits länge nu börjar bli mer synliga och påverkande för verksamheten.

Mycket stor del av verksamheter i specialsporter bygger på eldsjälar som själva är intresserade utövare. Det finns ingen seriös vilja att lägga energi på att attrahera och underhålla en stab av funktionärer. Det kostar för mycket energi som de flesta vill lägga på sin sport.

Det är nog dags för klubbarna att se över sina medlemsregister och tänka över hur man kan få in samt behålla mer folk? Vad många av klubbarna idag inom RR kan idag ärligt visa upp ett seriöst program för de som inte är aktiva utövare? Ytterst få verkar aktivt ragga in, ta hand om nya, premiera och underhålla vanligt fotfolk.

Nästan jag också, det är ju så dumt att man trillar baklänges.
LMS t ex måste dra ner på sina träningstillfällen tills någon annan (okänd) får ordning på sin säkerhet... :näsblod

Det är nog dags för klubbarna att se över sina medlemsregister och tänka över hur man kan få in samt behålla mer folk?
LMS gjrode ju ungefär det, med gott resultat. Regeländringen gör att de inte kan fortsätta på den inslagna vägen.

Last edited:
LMS t ex måste dra ner på sina träningstillfällen tills någon annan (okänd) får ordning på sin säkerhet... :näsblod
Precis, och det gör mig bara förbannad!

I någon tråd blev folk förvånade när jag skrev att LMS alltid har ambulans med läkare på alla RR-träningar. Så var det tydligen inte på alla andra ställen.
Det är nog dags för klubbarna att se över sina medlemsregister och tänka över hur man kan få in samt behålla mer folk? Vad många av klubbarna idag inom RR kan idag ärligt visa upp ett seriöst program för de som inte är aktiva utövare? Ytterst få verkar aktivt ragga in, ta hand om nya, premiera och underhålla vanligt fotfolk.
Och tills det skaffats mer folk så ska vi låta blir att träna, eller hur tänkte du nu?

Är det dags att avsluta diskussionen? Många gissningar här som enbart är provocerande.......

Skulle förklaringen komma på rr.se inom kort eller kommer det först efter mässan?
Någon får gärna också förklara HUR det är tänkt att fungera, det måste ju finnas någon plan bakom beslutet?

Är det verkligen så konstigt att det blir en negativ stämning när ett nytt beslut riskerar att begränsa vår körning?

Och varför ska folk lägga ner tid och engagemang på arbete i klubbarna när Svemo kör över dem utan förvarning?
Jag har full förståelse för att Björn, Håkan, Hannes mfl blir irriterade och frustrerade.
I denna tråd från förra året var samma diskussion uppe och olika besked gavs.Det mailades och ringdes.

Borde inte då dom olika klubbarna haft lite bättre koll på detta under hösten att detta var på G att detta skulle komma att införas då hade kanske inte detta blivit sådan överaskning.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162794&page=5&highlight=knudan

Precis, och det gör mig bara förbannad!

I någon tråd blev folk förvånade när jag skrev att LMS alltid har ambulans med läkare på alla RR-träningar. Så var det tydligen inte på alla andra ställen.
Och tills det skaffats mer folk så ska vi låta blir att träna, eller hur tänkte du nu?
Du tänker på denna tråd: Martin som inte hade koll :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=172948

Last edited:
Är det dags att avsluta diskussionen? Många gissningar här som enbart är provocerande.......
Nej, moderera tråden istället om det är någon som gör personangrepp eller provocerar. Att stänga trådar är ingen lösning.
I denna tråd från förra året var samma diskussion uppe och olika besked gavs.Det mailades och ringdes. Borde inte då dom olika klubbarna haft lite bättre koll på detta under hösten att detta var på G att detta skulle komma att införas då hade kanske inte detta blivit sådan överaskning.
När gick Svemo ut med information till samtliga klubbar om regeländringen som skulle börja gälla 2008?

Nej, moderera tråden istället om det är någon som gör personangrepp eller provocerar. Att stänga trådar är ingen lösning.
När gick Svemo ut med information till samtliga klubbar om regeländringen som skulle börja gälla 2008?
Om SVEMO gör utskick till klubbar eller om klubbarna själva måste hålla kolla har jag ingen aning om men detta ligger på deras hemsida och datumet för själva ändringen var 071221 om jag förstår saken rätt iaf.

http://www.svemo.se/g_view.php?did=11&p=115

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...