Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
Om SVEMO gör utskick till klubbar eller om klubbarna själva måste hålla kolla har jag ingen aning om men detta ligger på deras hemsida och datumet för själva ändringen var 071221 om jag förstår saken rätt iaf.

http://www.svemo.se/g_view.php?did=11&p=115
Jag vet inte heller hur turordningen är vid såna här beslut men uppenbarligen så har inte klubbarna fått någon officiell info, då hade nog ingen blivit upprörd.

Om det stämmer att TL-utbildningar ställts in, att man tidigare var tungen att gå som biträdande TL under minst 3 tävlingar för att själv bli TL så kan jag inte för mitt liv förstå hur Svemo tänkte om de inte trodde att någon skulle bli upprörd.

Vi får väl invänta den officiella förklaringen som skulle publiceras inom kort :)

Vet inte ens om jag borde skriva men jag gör det ändå.

Låt säga att LMS måste dra in sina träningar pågrund av att det inte finns tävlingsledare som har möjlighet att ställa upp. De privata bandagsarrangörerna låter inte licensförare köra pågrund av risk för att bli ansvariga vid tredje parts olyckor. (kanske inte har förstått det rätt men skitsamma)

Detta innebär att jag kommer gå direkt till tävling utan att ens ha suttit på hojen på 8 månader! Vad finns säkerheten i det?
Risken att jag skadar mig själv och dom andra förarna som befinner sig på banan lär öka avsevärt. I allafall i jämförelse om jag hade fått chansen att träna mina 7 tillfällen som just nu är planerade.

Om det nu blir inställda träningar så lär inte jag vara den enda som inte har tränat på flera månader, kan bli spännande.

Precis, och det gör mig bara förbannad!

I någon tråd blev folk förvånade när jag skrev att LMS alltid har ambulans med läkare på alla RR-träningar. Så var det tydligen inte på alla andra ställen.
Och tills det skaffats mer folk så ska vi låta blir att träna, eller hur tänkte du nu?

Jag tänkte ingenting. Överlåter åt andra att spekulera och hosta upp motangrepp. Det var enbart ett krasst konstaterande hur det står till med föreningssverige. I det här fallet ett typexempel med RR-folket i fokus.

Helt uppenbart finns ett skriande behov i hela RR-sverige. Blir gladeligen motbevisad i frågan om aktiv personalvård. Tyvärr tror jag de svaren kommer bli väldigt få. För det är vad jag anser grundorsaken till uppslutningen i de ideella föreningar som lider av brist på aktivt folk.

Min kommentar berörde enbart hur nya reglerna tydliggör försummad vård av fotfolk i föreningar. Vad gäller säkerhetsnivå på olika klubbars träningar låter jag bli att kommentera ingående. Vet för lite om andra än LMS. Helt klart har dock LMS gjort tydliga och väldigt bra steg framåt på det området senaste två åren. Jag vet, har själv stått där fyra ggr som depåvärd senaste två åren. Min

Följs inte reglerna FÅR ni väl inte ens hålla en träning? :confused:

LMS gjrode ju ungefär det, med gott resultat. Regeländringen gör att de inte kan fortsätta på den inslagna vägen.

Vad hindrar dem? Att det blir problem med nya reglerna visar väl bara att de inte kom riktigt ända fram. Något som börjat bra kan alltid göras ännu bättre. Vilket jag är helt säker på att det kommer bli när de fortsätter det bra arbetet som redan påbörjats.

Last edited:
Svemo kommer även att ha en monter på mc-mässan. Gå gärna dit och prata med sektionen. Det hjälper föga att bli irriterad på ett forum.
Det hjälper föga att klaga när "Svemo" tycker att internetdiskussioner inte är att ta på allvar och tydligen ignoreras. Om nått så är det på internet på sådana här forum dom riktiga frågorna och svaren kommer fram (tvingas fram). I verkligheten är det för få som vågar fråga och ställa någon mot väggen.

I med att Svemo's "forum" finns på nätet, men inga Svemorepresentanter tar tiden att lägga ut svar på frågor så kan Svemo lika gärna lägga ner sin "internetsatsning".

Vi har fortfarande ingen fastslagen tävlingskalender för 2008. Vi har inget fast reglemente att förlita oss påm vi har snart kanske inga eller mycket färre träningstillfällen. Det känns tryggt och säkert med Svemo som organisation. Halleluja.

Läggs träningarna ner, behöver jag inte SVEMOS licens. Har inte betalat in den än. Får istället köra/träna med oförsäkradegruppen och SLUTA tävla.

Mycket, och många domedagsprofeter är det.
Nu är det faen dags att alla vaknar och drar åt samma håll.
Jag lovar utan snack att ta 2 tisdagar på Sviestad. Jag bor i Stockholm, och kör inte själv. Jag pröjsar gärna soppan fram och tillbaka, för att hjälpa en klubb som gör så mycket för att alla ni här ska ha någonstans att åka.

Det verkar som det endast är LMS som inte har kunnat gå någon TL kurs de senaste åren. Det kan kanske stämma om man väntar att det skall bli en TL kurs ENBART för RR.
Det har under de här senaste åren genomförts ett flertal TL kurser i LMS´s egna lokaler vid motorstadion. Där har flera av LMS´s medlemmar varit med att organisera kurserna.
Det kan inte finnas någon som helst internkommunikation mellan sektionerna om ni inte ens tex. kan kolla med ert eget kansli för att höra efter.
Det är som sagts flera ggr i tråden att teoridelen i kursen är lika för alla dicipliner men praktikdelen skiljer.
Kolla med er cross kille Jonny Larsson, så kan ni säker reda ut TL kursproblemet ganska enkelt på hemmaplan.

Jag lovar utan snack att ta 2 tisdagar på Sviestad. Jag bor i Stockholm, och kör inte själv. Jag pröjsar gärna soppan fram och tillbaka, för att hjälpa en klubb som gör så mycket för att alla ni här ska ha någonstans att åka.
Är du TL så är det nog varmt välkommet :tummenupp

För att gå tävlingsledarkursen måste man ha en tävlingsfunktionärslicens. Man har tidigare låtit folk med förarlicens hoppa över tävlingsfunktionärskursen, men tydligen har erfarenheterna avskräckt så nu ges inga sådana dispenser längre.

Tävlingsledarkursena arrangeras av SVEMO:s distrikt och i södra distriketet blir det bara den som går den 2-3 feb. Västra disriktet har en kurs i Skövde den 8-9 mars. Östra erbjuder en i Enköping den 17-18 nov (risk för att den avser förra året). De nordliga distrikten orkar jag inte kolla.

Tävlingsfunktionärskurserna arrangeras ute på klubbarna.

Tävlingsfunktionärskursen är grenspecifik, medan tävlingsledarkursen är generell (på SVEMO:s hemsida står den dock under rubriken Roadracing). Praktiken efter tävlingledarkursen är grenspecifik.

Så, hur hanterar vi detta? Det är alltså bara de med funkislicens som kan bli licensierade tävlingsledare. Om tre månader börjar säsongen.

Finns det någon här på forumet som kan komma på någon bra argumentation för regeln? Jag brukar själv försöka tänka i andra banor för att se om något vettigt kan komma ur ett förslag. Men här är det faktiskt tvärstopp.

Finns det någon här på forumet som kan komma på någon bra argumentation för regeln? Jag brukar själv försöka tänka i andra banor för att se om något vettigt kan komma ur ett förslag. Men här är det faktiskt tvärstopp.
Det sätter press på oss alla att utbilda och licensiera funkisar. Det är bra. Men det räcker inte att bara pressa, var finns de positiva incitamenten? Vad har individen för glädje av sin funkislicens?

TL finns bara där för att kontrollera att bemaningsplan för RR-träning följs. Han kan på nått sätt också bli skyldig till nått om man kör utan att uppfylla kraven.
Känns som att det för att uppnå detta syfte räcker med att det utses någon ansvarig varje gång - alltså någon som tar på sig det ansvaret.

Last edited:
Känns som att det för att uppnå detta syfte räcker med att det utses någon ansvarig varje gång - alltså någon som tar på sig det ansvaret.
Kan bara tala för mig själv men jag kommer inte att ställa upp som träningsansvarig under några villkor som likställer mig med det ansvar en TL har vid en träning.

Kan en privatperson hyra banan en tisdagkväll och använda den efter eget huvud? Underförstått, kan vi köra business as usual fast i privat regi?

Kan en privatperson hyra banan en tisdagkväll och använda den efter eget huvud? Underförstått, kan vi köra business as usual fast i privat regi?
Ja, det går bra. Men om man inte har någon motortävlingsförsäkring så finns risken för någon form av personligt ansvar. Jag tror inte att man skall överdriva den risken, men den existerar.

Sen återstår att se vilka krav som ställs på arrangemanget i en sådan försäkring. SVEMO:s krav på TL misstänker jag inte grundas på mågra försäkringskrav.

precis min tanke med... kan svemo gå bakom ryggen på klubbar och aktiva och försvåra möjligheterna att träna så borde det väl även gå att göra tvärt om?

Det är väl bland annat det här som Svemo försöker hindra, "användandet efter eget huvud" genom att ställa vissa krav så att det inte skall kunna gå att kringgå säkerhetskraven.
Det kan väl knappast vara så att sektionen, inte helt utan anledning tagit det här beslutet.
Kravet på att bemanningsplanen skall följas har väl funnits länge men tydligen följts dåligt, om det överhuvud taget funnits någon på nån postering.
Ta tex LMS tidigare sommarar, där det skreks i panik här på forumet efter tränings värdar.

Man ställer sig då kanske frågan, var det så mycket lättare att hitta flaggisar till 4 posteringar????

Det brukar oftast finnas någon form av eld för att det ska bli rök.

Det är väl bland annat det här som Svemo försöker hindra, "användandet efter eget huvud" genom att ställa vissa krav så att det inte skall kunna gå att kringgå säkerhetskraven.
Det kan väl knappast vara så att sektionen, inte helt utan anledning tagit det här beslutet.
Kravet på att bemanningsplanen skall följas har väl funnits länge men tydligen följts dåligt, om det överhuvud taget funnits någon på nån postering.
Ta tex LMS tidigare sommarar, där det skreks i panik här på forumet efter tränings värdar.

Man ställer sig då kanske frågan, var det så mycket lättare att hitta flaggisar till 4 posteringar????

Det brukar oftast finnas någon form av eld för att det ska bli rök.
Nu spekulerar du bara. SVEMO kan inte hindra någon inte från att använda banan efter eget huvud. Sen undrar jag faktiskt var alla dessa osäkra arrangemang har ägt rum. Det är min personliga erfarenhet att säkerheten brukar skötas mycket bra och att bemanningsplanen följs.

Skulle Svemos beslut innebära att träningar får ställas in så är jag också intresserad av att vi hyr banan tillsammans och kör som vanligt :tummenupp

Nu spekulerar du bara. SVEMO kan inte hindra någon inte från att använda banan efter eget huvud. Sen undrar jag faktiskt var alla dessa osäkra arrangemang har ägt rum. Det är min personliga erfarenhet att säkerheten brukar skötas mycket bra och att bemanningsplanen följs.
Ja, det skulle verkligen vara intressant och höra var/vilka arrangemang/träningar som har utlöst detta.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey