Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är nog en aning fler förare än du nämner som har svemolicens som är negativa. Få inlägg som benämner förslaget som något positivt överhuvudtaget väl?
Eftersom uttrycket gräddan av racingSverige användes så räknade jag inte Håkan Björn Teddy dej mfl ungefär 15st varvid ngn endast kommit med en fråga som skrivit i denna tråd som gräddan av RR det kanske var lite feltänkt av mej.. sorry.

Last edited by a moderator:
Eftersom uttrycket gräddan av racingSverige användes så räknade jag inte Håkan Björn Teddy dej mfl ungefär 15st varvid ngn endast kommit med en fråga som skrivit i denna tråd som gräddan av RR det kanske var lite feltänkt av mej.. sorry.

Nej, gräddan av svensk RR är det inte såklart. Men det är inte så många som debatterar svensk RR ens på de möten som finns heller.

Last edited by a moderator:
Med tanke på att fredagsträningarna inför tävling inte kräver någon besiktning har jag svårt att förstå vitsen av att alltid besiktiga hojarna inför vanliga vecko-träningar :va

Det här är väl knappast första gången Svemo rör till det och sedan saknar kraften att förklara sina beslut. Matulda mfl kan fortsätta att hävda att SH inte är något officiellt organ för Svemo, hur som helst är det här majoriten finns och att lägga 10 minuter på att skriva ett inlägg i en tråd borde inte vara för mycket begärt (speciellt som Svemos eget forum inte används).

När och var "påtalades" dessa regeländringar förra året?
Jag har länkat till detta tidigare i tråden men om du läser inlägg 138 från håkan så efterfrågades att SVEMO måste skriva det i reglementet vilket oxå gjorts nu.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162794&page=7&highlight=knudan

Eftersom folk inte kan acceptera att det är upp till den arrangerande klubben/organisationen att besluta om vad/vilka som måste finnas på en träning så måste väl SVEMO ta o skriva ett regelverk för detta.

Diskussionen kring detta börjar ungefär här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162794&page=5&highlight=knudan

Och efter man läst detta så kanske man förstår bättre varför jag opponerar mej att detta skulle komma som en överasskning

Jag har länkat till detta tidigare i tråden men om du läser inlägg 138 från håkan så efterfrågades att SVEMO måste skriva det i reglementet vilket oxå gjorts nu.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162794&page=7&highlight=knudan

Eftersom folk inte kan acceptera att det är upp till den arrangerande klubben/organisationen att besluta om vad/vilka som måste finnas på en träning så måste väl SVEMO ta o skriva ett regelverk för detta.

Diskussionen kring detta börjar ungefär här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162794&page=5&highlight=knudan

Och efter man läst detta så kanske man förstår bättre varför jag opponerar mej att detta skulle komma som en överasskning

Men du har nyss sagt att SH inte är nått beslutande organ (och jag håller med) och att svemo inte vill eller kan sitta och skriva här (vilket är synd).

Om vi vände på det, ska klubbarna göra ändringar efter vad som skrivits på Sh? Svaret är självklart nej. Hade svemo gått ut FÖRRA året och sagt att 08 kommer det att skrivas in hade det väll varit mindre livat. Varför sa man inte till då det var på tapeten att det här kommer att klubbas? Vi kan väll inte ta beslut på rykten om att svemo kommer nog göra si eller så.

Sen förstod jag inte. Har det här kommit till för att klubbarna inte har kommit överens om vad det ska finnas för personal på träning?

mvh björn

Men du har nyss sagt att SH inte är nått beslutande organ (och jag håller med) och att svemo inte vill eller kan sitta och skriva här (vilket är synd).

Om vi vände på det, ska klubbarna göra ändringar efter vad som skrivits på Sh? Svaret är självklart nej. Hade svemo gått ut FÖRRA året och sagt att 08 kommer det att skrivas in hade det väll varit mindre livat. Varför sa man inte till då det var på tapeten att det här kommer att klubbas? Vi kan väll inte ta beslut på rykten om att svemo kommer nog göra si eller så.

Sen förstod jag inte. Har det här kommit till för att klubbarna inte har kommit överens om vad det ska finnas för personal på träning?

mvh björn
Naturligtvis var det inte efter vad som skrivits här, men om du läser i länken så var håkan och andra kontakt med SVEMO via tele och mail.

Jag får inte riktigt den här diskussionen att gå ihop...

Å ena sidan försöker ni framställa de svenska RR-förarna, klubbarna, funktionärerna och befintliga TL som oerhört kompetenta och proffsiga.

Å andra sidan sablar ni ner SVEMO till fotknölarna för att de försöker formalisera denna proffsighet... som ni själva med en dåres envishet redan påstår er ha, fast i en annan form.

Jag får inte riktigt den här diskussionen att gå ihop...

Å ena sidan försöker ni framställa de svenska RR-förarna, klubbarna, funktionärerna och befintliga TL som oerhört kompetenta och proffsiga.

Å andra sidan sablar ni ner SVEMO till fotknölarna för att de försöker formalisera denna proffsighet... som ni själva med en dåres envishet redan påstår er ha, fast i en annan form.

Det hela beror väl på vilken ände man börjar i? Kanske att man först ser till att det finns TL's som kan ställa upp i tillräckligt stor utsträckning innan man ändrar spelreglerna? Det för att förarna ska kunna träna så mycket som möjligt, det är det som gör säkerheten allra bäst förutom att bygga banorna ännu säkrare.
Att förbjuda licensåkare köra bandagar är väl knappast rätt väg att gå? Eller bakbinda klubbarna så att träningar inte kan genomföras för att det saknas TL's?
För egen del har jag i stort sett aldrig sett en vildavästern träning vare sig på sviestad eller karlskoga, varken i klubbregi eller privat regi. Visst har det vid något tillfälle kommit någon ny rookie som haft lite taskig koll, både på sig själv och sin hoj, men de har också oftast fått reda på det.

Kommer ihåg ett klubbrejs på Knutstorp 2006, som trots TL på plats fick ett oljespill över hela banan, men som tyckte att det kunde köras träning på oljan om man nu ville det.. TL vid det tillfället hindrade alltså inte på något sätt en taskig hoj, eller höjde säkerheten.
Eller varför inte sm-tävlingen samma år, när TL tyckte man kunde köra mudrace med roadracingcyklar i dammet efter motarderna.

Säkerhet och titlar går inte alltid hand i hand, utan det är sunt förnuft av en person som leder träningen och hos dem som är ute på banan.
Ja, det är bra med ambulans och läkare/sjukvårdare på träningen, tycker det är ett bra krav faktiskt. TL på plats gör någon varken till eller från, iaf inte på träningar på kga eller sviestad. Kan som sagt inte uttala mig om kvällsträningar på falkenberg/anderstorp eller knutstorp då jag nästan aldrig vart på dem.

Först heter det att SH inte är något som Svemo bryr sig om eller läser.
Sen hänvisas det till SH som ett alibi till den aktuella förändringen.

Börjar likna en fars det här. Skulle inte förvåna mig om det slutar med att förarna själva hyr banorna och struntar i Svemo.

När Svemo tar beslut utan att kolla med klubbarna först om det är genomförbart så får man vara bra naiv om man inte tror att det ska leda till protester.

Last edited:
Först heter det att SH inte är något som Svemo bryr sig om eller läser.
Sen hänvisas det till SH som ett alibi till den aktuella förändringen.

Börjar likna en fars det här. Skulle inte förvåna mig om det slutar med att förarna själva hyr banorna och struntar i Svemo.
Jag tog upp den tråden för att påvisa att detta ämne inte var ngn nyhet då tidigare disskusioner har skett med SVEMO via mail och tele.
Det var inte SVEMO som satte igång den diskussionen här på SH.
Men om du tolkar det som att jag behöver ngn form av albi det kan jag inte förstå.

Jag tog upp den tråden för att påvisa att detta ämne inte var ngn nyhet då tidigare disskusioner har skett med SVEMO via mail och tele.
Det var inte SVEMO som satte igång den diskussionen här på SH.
Men om du tolkar det som att jag behöver ngn form av albi det kan jag inte förstå.
Kan du hänvisa till ett protokoll från 2007 där frågan om TL tas upp och förklaras?

Om alla inblandade nu kan så vore det hemskat bra om vi slutar gissa och avvaktar resultatet av mötet som ska ske på mässan om en vecka. Allas ilska och förvirrade inlägg leder ingen vart alls. Man kan kanske önska att folk skulle lägga lika mycket engagemang på sin klubb som man orkar kräka upp i denna tråden. Tycker att debatten mer går ut på att leta kryphål och olika vägar runt problemet än att helt enkelt se till att följa dom regler som finns. Man kan ju knappast blunda för det faktum att vi haft ett par allvarliga olyckor de senaste åren, och att säkerhetstänkandet behöver en uppstramning. Eller vill ni verkligen tillbaka till den nivå det var när man lånade nyckeln till banan på macken i karlskoga?

Om alla inblandade nu kan så vore det hemskat bra om vi slutar gissa och avvaktar resultatet av mötet som ska ske på mässan om en vecka. Allas ilska och förvirrade inlägg leder ingen vart alls. Man kan kanske önska att folk skulle lägga lika mycket engagemang på sin klubb som man orkar kräka upp i denna tråden. Tycker att debatten mer går ut på att leta kryphål och olika vägar runt problemet än att helt enkelt se till att följa dom regler som finns. Man kan ju knappast blunda för det faktum att vi haft ett par allvarliga olyckor de senaste åren, och att säkerhetstänkandet behöver en uppstramning. Eller vill ni verkligen tillbaka till den nivå det var när man lånade nyckeln till banan på macken i karlskoga?
Det är mycket missförstånd i tråden. Men det är bättre att du låser den tillfälligt än att du är spydig.

Lite lustigt att Svemo måste ha ett möte på mässan för att komma överens om varför den nya regeln kom till :rolleyes:

Kan du hänvisa till ett protokoll från 2007 där frågan om TL tas upp och förklaras?
Jag vet inte om du rent allmänt missförstår vad jag skriver eller bara är irriterad på just mej som person.
Du har själv påtalat i denna tråd din kontakt med Lodnert via mail/tele och borde ha fått en del svar av honom om protokoll odyl när besluts togs osv..

Och varför skulle jag leta rätt på protokoll??
Och varför ska jag stå till svars inför dej?

Om du verkligen läst vad jag skrivit tidigare så har jag inte någonstans skrivit ngt om beslutet som sådant dvs bra eller dåligt. Jag har heller inte skrivit ngt om hur ett sådant här beslut kan påverka eller inte påverka säkerheten.
Däremot har jag svarat på frågor om vissa saker vilket ibland har vart en länk till ngt.

Det som kanske kan ses som tråkigt i denna tråd vilket jag sagt tidigare är att vissa personer har en massa åsikter om saker som endast har med eget intresse att göra. Det tycker jag oxå kan vara viktigt för andra att läsa för att kanske få en lite mer nyanserad bild av denna diskussion.

Att det inte endast handlar om att kunna träna för man är intresserad av sporten som sådan.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...