Jag får inte riktigt den här diskussionen att gå ihop...
Å ena sidan försöker ni framställa de svenska RR-förarna, klubbarna, funktionärerna och befintliga TL som oerhört kompetenta och proffsiga.
Å andra sidan sablar ni ner SVEMO till fotknölarna för att de försöker formalisera denna proffsighet... som ni själva med en dåres envishet redan påstår er ha, fast i en annan form.
Det hela beror väl på vilken ände man börjar i? Kanske att man först ser till att det finns TL's som kan ställa upp i tillräckligt stor utsträckning innan man ändrar spelreglerna? Det för att förarna ska kunna träna så mycket som möjligt, det är det som gör säkerheten allra bäst förutom att bygga banorna ännu säkrare.
Att förbjuda licensåkare köra bandagar är väl knappast rätt väg att gå? Eller bakbinda klubbarna så att träningar inte kan genomföras för att det saknas TL's?
För egen del har jag i stort sett aldrig sett en vildavästern träning vare sig på sviestad eller karlskoga, varken i klubbregi eller privat regi. Visst har det vid något tillfälle kommit någon ny rookie som haft lite taskig koll, både på sig själv och sin hoj, men de har också oftast fått reda på det.
Kommer ihåg ett klubbrejs på Knutstorp 2006, som trots TL på plats fick ett oljespill över hela banan, men som tyckte att det kunde köras träning på oljan om man nu ville det.. TL vid det tillfället hindrade alltså inte på något sätt en taskig hoj, eller höjde säkerheten.
Eller varför inte sm-tävlingen samma år, när TL tyckte man kunde köra mudrace med roadracingcyklar i dammet efter motarderna.
Säkerhet och titlar går inte alltid hand i hand, utan det är sunt förnuft av en person som leder träningen och hos dem som är ute på banan.
Ja, det är bra med ambulans och läkare/sjukvårdare på träningen, tycker det är ett bra krav faktiskt. TL på plats gör någon varken till eller från, iaf inte på träningar på kga eller sviestad. Kan som sagt inte uttala mig om kvällsträningar på falkenberg/anderstorp eller knutstorp då jag nästan aldrig vart på dem.