Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
Nu har jag fått svar från Lodnert men jag lägger inte ut det i sin helhelt utan gör en summering.

1. Anledningen till den nya regeln om TL är säkerhet.
2. Alla klubbar har TL idag.
3. Det finns olika nivåer på banlicensen beroende på arrangemang, A, B och C.
A är mästerskapstävling.
B (vet jag inte men tippar på tex KM).
C är träning.
Beroende på nivå krävs det olika många posteringar och personer. För A är det 32 st på Knutstorp och för C är det 7.
4. Man blir inte straffad som förare om man kör på ett arrangemang som inte har TL. Däremot kan arrangören troligtvis bli skyldig i sakfrågan.

Min reflektioner:
1. Hur säkerheten blir bättre med en TL än med en erfaren person som brukar hålla i träningarna förstår jag inte.

2. Vad jag har hört är det TL en bristvara i klubbarna och frågan är om de få som finns vill ställa upp för träningar varje vecka?

3. Även om det bara krävs, säg 5 st flaggvakter på en träning så är det nästan 4 för många, iaf på LMS.

4. Vad är då meningen med den nya regeln?

Klubbarna har inte fått reda på detta på ett bättre sätt än att hålla utkik på SVEMO's hemsida
Och trots det hävdas det gång på gång på SH att det är genom sin klubb man påverkar Svemo. Hur går det ihop?

Det normala vore väl att skicka ut en sån viktig fråga på remiss till klubbarna?

Ska LMS ha full bemaning på träning så kan ju vem som helst räkna ut att det inte kommer bli några träningar i år och ska jag vara helt ärlig så ser inte jag hur vi ska kunna ha några nu heller!
Nu ska man kanske inte måla fan på väggen men jag tror precis som du att det kan se mörkt ut till våren när det gäller träningar på Sviestad. Ett ännu värre scenario för klubben är att medlemmarna byter klubb och kör för tex KMF (Karlskoga heter så va?) istället om de kan hålla träningar som vanligt.

Last edited:
Så vitt jag har förstått det så finns det en bemaningsplan för täningar som ingår i banlicensen för träning. Där behöver man inte ha full bemanning. Dock är det många turer nu så jag kan ha blandat ihopp det lite.

Ska LMS ha full bemaning på träning så kan ju vem som helst räkna ut att det inte kommer bli några träningar i år och ska jag vara helt ärlig så ser inte jag hur vi ska kunna ha några nu heller!

björn

Så ser jag också på det.
Att det kommer bli problem är nog de flesta överens om även på andra banor.

Nu ska man kanske inte måla fan på väggen men jag tror precis som du att det kan se mörkt ut till våren när det gäller träningar på Sviestad. Ett ännu värre scenario för klubben är att medlemmarna byter klubb och kör för tex KMF (Karlskoga heter så va?) istället om de kan hålla träningar som vanligt.

Det är en sak som jag med har funderat på. Men om man ska byta klubb så måste det redan vara gjort om jag inte missminner mig.

Last edited:
4. Man blir inte straffad som förare om man kör på ett arrangemang som inte har TL. Däremot kan arrangören troligtvis bli skyldig i sakfrågan.

.

Skyldig till vad? Preciserades det vad arrangören blir skyldig till och vad straffet skulle bli? Detta gäller ju inte enbart klubbar utan privata arrangörer också.

Läste i något inlägg där det påstås att det finns endast 10 TL i roadracing , i annat inlägg sades medelåldern på dessa vara 60 år, kan detta stämma ?
Jag är själv TL i motocross och var idag på extra säkerhetskurs för västra distriktet och vi var 60 man på plats enbart från vårt distrikt. Enligt uppgift skall det finnas flera hundra TL inom Cross i sverige. Medelåldern skulle jag tro ligger runt 35-40 år.
Domare finns det dock inte så många av, är det så att någon blandat ihop begreppen?

Utbildningen till TL tycks vara samma i alla grenar:
http://www.svemo.se/view.php?sp=138&p=221

Det hela är således en tvåstegsutbildning, först studiecirkel inom klubben, sedan TL-utbildning på distrikten inom svemo.
Hela altet kan man lösa på en vinter, svårigheten ligger i att få tag på frivilliga...
Det låter konstigt att Svemo nekat utbildningstillfällen pg.a. bristande deltagarantal om detta gällde TL-utbildningen ?
Om detta gällde funktionärsutbildningen kan jag förstå detta, men då är det hemmaklubben eller flera klubbar i samverkan som får ordna studiecirkel.
(läs länken ovan!)
Sedan är det så att distriktsförbunden måste lyssna på sina medlemmar, om x antal klubbar/personer kräver en extra omgång med TL-utbildning så bör det gå att ordna ett extra utbildningstillfälle. Det är dock viktigt att man pratar med sitt distrikt, inte med Svemo centralt.

För övrigt:Inom cross/enduro gäller samma regler som i danmark, indragen licens en tid om man ertappas med att delta i svartrace på någons stubbåker eller liknande.

Last edited:
Läste i något inlägg där det påstås att det finns endast 10 TL i roadracing , i annat inlägg sades medelåldern på dessa vara 60 år, kan detta stämma ?
Jag är själv TL i motocross och var idag på extra säkerhetskurs för västra distriktet och vi var 60 man på plats enbart från vårt distrikt. Enligt uppgift skall det finnas flera hundra TL inom Cross i sverige. Medelåldern skulle jag tro ligger runt 35-40 år.
Domare finns det dock inte så många av, är det så att någon blandat ihop begreppen?

Utbildningen till TL tycks vara samma i alla grenar:
http://www.svemo.se/view.php?sp=138&p=221

Det hela är således en tvåstegsutbildning, först studiecirkel inom klubben, sedan TL-utbildning på distrikten inom svemo.
Hela altet kan man lösa på en vinter, svårigheten ligger i att få tag på frivilliga...
Det låter konstigt att Svemo nekat utbildningstillfällen pg.a. bristande deltagarantal om detta gällde TL-utbildningen ?
Om detta gällde funktionärsutbildningen kan jag förstå detta, men då är det hemmaklubben eller flera klubbar i samverkan som får ordna studiecirkel.

Sedan är det så att distriktsförbunden måste lyssna på sina medlemmar, om x antal klubbar/personer kräver en extra omgång med TL-utbildning så bör det gå att ordna ett extra utbildningstillfälle.

Klart att det finns så många inom cross, inom RR är det endast ca 10 pers som har behörighet. Åldern vet jag inte, 60 låter mycket. Men återigen, TL blir man mej veterligt inte utan att vara biträdande TL vid 3 tillfällen. Eftersom det endast körs ca 20 tävlingar per säsong är det praktiskt taget omöjligt att utbilda fler än 5 per säsong.

Det är en sak som jag med har funderat på. Men om man ska byta klubb så måste det redan vara gjort om jag inte missminner mig.
Ja, det ska vara gjort i november eller där omkring. Tror det har att göra med licensinbetalningskorten som skickas ut i december.
Skyldig till vad? Preciserades det vad arrangören blir skyldig till och vad straffet skulle bli? Detta gäller ju inte enbart klubbar utan privata arrangörer också.
Nej, det preciserades inte men i teorin borde arrangören kunna bli straffad civilrättsligt om de gjort något fel. I Sverige kan ju inte en arrangör friskriva sig från saker som regleras i lagar, tack och lov. Det borde inte vara någon skillnad mot tidigare år när det gäller ansvar för en privat arrangör.

Ja, det ska vara gjort i november eller där omkring. Tror det har att göra med licensinbetalningskorten som skickas ut i december.
Nej, det preciserades inte men i teorin borde arrangören kunna bli straffad civilrättsligt om de gjort något fel. I Sverige kan ju inte en arrangör friskriva sig från saker som regleras i lagar, tack och lov. Det borde inte vara någon skillnad mot tidigare år när det gäller ansvar för en privat arrangör.

Då är ju den naturliga följdfrågan vilka lagar reglerar såna här event?

Klart att det finns så många inom cross, inom RR är det endast ca 10 pers som har behörighet. Åldern vet jag inte, 60 låter mycket. Men återigen, TL blir man mej veterligt inte utan att vara biträdande TL vid 3 tillfällen. Eftersom det endast körs ca 20 tävlingar per säsong är det praktiskt taget omöjligt att utbilda fler än 5 per säsong.

Ah, det var värst. Inom Cross/Enduro räcker det att vara med/prya som funktionär i "chefsfunktion" (tävlingsledare, säkerhetschef, depåchef, tidtagningschef, besiktningschef et.c.) och då är det ju lättare att komma intill.

Jag har läst protokollet och tolkat det så att samtliga posteringar skall vara bemannade vilket du också skrev. Och enligt dig så har det alltid varit så.
Sen har jag fått det förklarat för mig precis så från en representant från Svemo.

Protokollet från SVEMO eller LMS bemanningsplan?

Fritt ur minnet har jag för mig att det är 4:a posteringar på LMS som behöver vara bemannade på en träning.

Så vart du fått ALLA ifrån vet jag inte riktigt.

Mvh Håkan

Jag håller med dig i allt utom detta. Det är ett misstag att göra det till en fråga om person. Min erfarenhet är dessutom att det går bra att resonera konstruktivt med honom om regelfrågor.

Sen ska du inte vara spydig om träningstillfällena på HMS Det brukar faktiskt bli 150 minuter. Varje år!

Jag håller med, det är fel av mig att hänga ut en enskild person för detta.
Det går jättebra att diskutera de flesta frågor med Kenneth, vissa delar gick dock mindre bra, det är min erfarenhet då...
I övrigt kan jag säga att jag inte haft nån direkt uppfattning om honom förräns den här punkten kommit på tal...
Det är väl egentligen SVEMO Roadracing sektion som ska hängas ut.

Förlåt att jag var lite spydig när det gäller HMS träningstillfällen, hoppas jag inte blir helt avstängd från HMS och tävlingarna där. :D

För övrigt känns det jävligt skönt att hojen är såld!
har en känsla av att det kommer finnas massor med RR hojar till salu den här säsongen :yoparty

Last edited:

EN ganska uppenbar följdeffekt blir troligen att försäkringsbolagen vägrar stå för fiolerna vid skada OM ban-reglerna inte följts fullt ut.

Övriga påföljder lär vara blygsamma om inte svemo påför straff i någon form. Där vågar jag inte uttala mig om följder. En annan effekt kan vara att miljö och säkerhetsorgan kan börja vakna och strama åt tillstånden för banorna. Då kanske ingen får hyra bana om de inte kan garantera reglerna följs. Följden kan bli att banägare/banuthyrare blir ansvarig som ägare om de medvetet bryter mot reglementet.

min femöresgissningar

EN ganska uppenbar följdeffekt blir troligen att försäkringsbolagen vägrar stå för fiolerna vid skada OM ban-reglerna inte följts fullt ut.

Övriga påföljder lär vara blygsamma om inte svemo påför straff i någon form. Där vågar jag inte uttala mig om följder. En annan effekt kan vara att miljö och säkerhetsorgan kan börja vakna och strama åt tillstånden för banorna. Då kanske ingen får hyra bana om de inte kan garantera reglerna följs. Följden kan bli att banägare/banuthyrare blir ansvarig som ägare om de medvetet bryter mot reglementet.

min femöresgissningar

Om vi skippar gissningar, vilka konkreta lagar baserar du dina gissningar på?

Jag/vi har läst igenom protokollen från SVEMO Roadracing sektion och kan inte hitta nåt beslut på dessa nya regler.

Borde de då inte ogiltigförklaras??

eller finns det protokoll som inte är offentliga?

Borde inte SVEMO RR varit informerade om regeländringar och kan regler skapas/ändras utan beslut från SVEMO RR Sektionen? och isåfall vart är protokollet?

//håkan

min femöresgissningar

Eftersom försäkringsbolagen (återigen) inte har stipulerat några sånna krav gentemot svemo så undrar jag vart dessa ideer kommer ifrån.
Läs igenom försäkringsbladet och undersök själv...

Mvh Håkan

Last edited:
Protokollet från SVEMO eller LMS bemanningsplan?

Fritt ur minnet har jag för mig att det är 4:a posteringar på LMS som behöver vara bemannade på en träning.

Så vart du fått ALLA ifrån vet jag inte riktigt.

Mvh Håkan

Läste protokollet och tolkade det så.
Har i så fall tolkat det fel.

Men även om det är fyra posteringar som ska va bemannade så har ju inte kraven uppfyllts på en enda tisdagsträning de senaste två åren.
Det är bara ett konstaterande men personligen så skiter jag i om dom är bemannade eller ej.
Tycker personligen att 2007 års träningar med sjukvårdspersonal på plats varje tisdag var ett stort lyft för säkerheten.

Men även om det är fyra posteringar som ska va bemannade så har ju inte kraven uppfyllts på en enda tisdagsträning de senaste två åren.

Tre var det visst, har jag fått berättat för mig, ska läsa igenom bemanningsplanen igen vid nästa gång jag är vid banan
Och är det 3 så är det ofta den har uppfylts, start/mål, torparn och bergskurvan.

Det är bara ett konstaterande men personligen så skiter jag i om dom är bemannade eller ej.
Tycker personligen att 2007 års träningar med sjukvårdspersonal på plats varje tisdag var ett stort lyft för säkerheten.

Ja håller verkligen med! (både på första och andra punkten)

Mvh Håkan

Det står i klartext:

"Gäller även dag/kvällsträningar, fredagsträningar, klubbrace dvs. all form av körning där förare med av Svemo utfärdad licens deltager."

Är inte så mycket att tolka...

Aj, ni har rätt. Jag har suttit och läst en gammal version. Det ställer det hela i en helt annan dager och då förstår jag mycket bättre varför så många är så upprörda.

Eftersom Trafikskadelagen inte gäller måste det bli Lagen om Motortävlingsförsäkring: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM

Den innehåller ett par intressant detaljer:

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne. Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

Det måste alltså finnas en MTFL vid alla typer av körning på banan och det är upp till arrangören eller banägaren.

6 § Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. Försäkringsanstalternas inbördes ersättningsansvar fördelas efter förhållandet mellan beloppen av de premier för direkt tecknade motortävlingsförsäkringar som för var och en av dem belöper på näst föregående kalenderår.

7 § I fråga om rätt för försäkringsanstalt som har utgett ersättning från motortävlingsförsäkring att kräva ersättningen åter från annan äger 20 § första stycket och 21 § trafikskadelagen (1975:1410) motsvarande tillämpning.
I fråga om rätt för försäkringsanstalter som har utgett ersättning enligt 6 § att kräva ersättningen åter från den som var skyldig att taga motortävlingsförsäkring äger 24 § andra stycket första punkten trafikskadelagen (1975:1410) motsvarande tillämpning.
Den som har utgett ersättning på grund av återkrav enligt första eller andra stycket får efter vad som är skäligt kräva ersättningen åter från annan som är ansvarig för skadan på sätt som anges i 20 § första stycket trafikskadelagen (1975:1410).

Saknas MTFL får de som skadas ersättning av försäkringsbolagen som om försäkringen vore tecknad och försäkringsbolagen kan sedan kräva den som borde ha tecknat försäkringen på de kostnader som uppstått.

11 § Den som underlåter att fullgöra sin skyldighet att taga motortävlingsförsäkring dömes till böter.

Sakfrågan? Menar han ansvarsfrågan, och i så fall vilken ansvarsfråga? Hur kan ett beslut av SVEMO påverka ansvarsfrågan mellan två från SVEMO oberoende parter? Är det ett sätt att säga att banförsäkringen inte gäller utan TL? I så fall är det ett rent idiotiskt beslut som dels reducerar antalet träningstillfällen till ett absolut minimum, dels ställer alla om hyrt banor till säsongen i en riktig skitsits. Banorna är praktiskt taget fullbokade för det här året av privatpersoner och företag som nu ställs inför ett ansvar de inte räknat med att behöva bära. Jag köper utan vidare resonamanget att det inte är en vettig ordning att en försäkring som gäller alla på banan skall betalas över licensavgiften, och att den frågan måste lösas, men finns det något intresse för att förarna skall ha rimligt med träningstillfällen så måste frågan lösas på ett annat. Handlar det bara om pengar så löser man det med pengar.

Hur kom man egentligen fram till det här? Har vi något fel för oss, finns det i själva verket 190 undersysselsatta TL som vi inte vet om? Är det ett krav rån försäkringsbolagets sida? "Säkerheten" som argument duger inte, det är alldeles för oprecist och okvalificerat. Säkerhet är viktigt men det har sitt pris. Säkerheten kan alltid förbättras men förbättringarna är inte gratis. Säkerhetsvinsten måste ställas mot kostnaden. Vinsten i det här fallet verkar mycket begränsad medan kostnaden är drastiskt försämrade träningsmöjigheter för utövarna.

Äsch, verkar vara ett riktigt kasst beslut. Kan det förklaras så är det verkligen på sin plats att SVEMO går ut och ger oss sakskälen.

Måste sluta skriva på forumet i de här tilltståndet...:huvet

Men en sak jag sittewr o funderar på. Vad skulle bli skillnaden med en TL på plats??
Vad skulle denna person ha för syfte på en träning på t ex LMS?

Tillför en TL något?
Att de e fler folk på posteringarna är ju inte fel, men vad har TL med de o göra.. ???

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey