Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
Det går ju inte heller egentligen...

påföljden om man som licensåkare kör på bana utan banlicens eller uthyrning(på bana med banlicens) utan tävlingsledare? indragen licens?

hur ska det kontrolleras?

Om det "bara" var en 2 dagarkurs så, sen ska man vara biträdande tävlingsledare på minst tre tävlingar också...
mer mer tid går åt..

3 tävlingar.... Ja då får man ligga i lite med tanke på hur många tävlingar vi har per säsong här....

En TL gör inte automagiskt att träningen på nåt sätt blir "bättre", du blir inte snabbare, säkerheten är inte högre etc

Nej, det håller jag med om. Det finns erfarna TL:ar som jag inte anser håller måttet också.

Om man vill tillföra nån sorts kontroll på träningsledarens kunskap, gör det på nåt annat sätt, en av de bättre förslagen hittils är
"TL möjligen kan få delegera det dagliga ansvaret till några betrodda internt utbildade. Sen stå den formellt godkända TL ansvarig på papperet. Ungefär som de flesta gör med behörigheter för installationer och annat inom hantverk som el/vvs...."

Jepp. Här håller jag med dig till punkt och pricka. Det finns får FÅ "nivåer" av funktionärer. Från "vanlig kreti-banfunktionär" till TL finns det egentligen ingenting. Det borde finnas en mer finkorning uppdelning.

En tänkbar stege är:
Funktionär (vanlig banfunktionär)
Posteringschef (lite mer erfaren, mer testad på regelverket)
Träningsledare (ännu mer erfarenhet, varit med och hållit många träningar/tävlingar)
Tävlingsledare (ansvarig för tävling)

Sedan kan man gott ha "junior"-nivåer på alla, d.v.s. du får inte ut din fulla nivå om du inte varit junior och gått parallellt med någon ett par gånger. Så funkar det i praktiken idag hos de flesta.

Resultatet med denna regel tror jag blir följande

* Mindre träningar
* Dyrare träningar

Hur ska man kontrollera detta?

om kalle kula hyr banan och kör oförsäkrad grupp med licensåkare i

* vad blir bestraffningen?

Bortsett från att föralicensen inte gäller så skitver väl kalle kula i vad SVEMO skriver i sin regelbok?

vill ni verkligen ha mindre och dyrare träningar?

jag förstår fortfarande inte varför det skulle behövas ett TÄVLINGSLEDAR krav.

//håkan

Färre... inte mindre... ;)

Men jag tror faktiskt inte att det kommer att bli så.

Ett tillägg: Att man som utbildad TL och blir efterfrågad att ställa upp på en tävling så utgår ekonomisk ersättning för den som måste iväg.

Så om tex Falkenberg skulle behöva en TL vid en tävling och denna åker från Tex Skåne så får denne TL ersättning från SVEMO.
Fråga mej inte om summer o så det har jag ingen som helst aning om.

Medelåldern ligger väl just nu på 60år på dom TL som finns så se detta som en möjlighet istället för framtidens verksamhet. För återigen utan TL inga svenska RR tävlingar.

Jag kan också förstå Svemos tanke och din med. Det är bra att man försöker styra upp träningsverksamheten med bra personal, men det här blir ju tyvärr bara sämmre då en TL inte kommer tillföra något utan istället mest ställa till det för oss (LMS) Det hade varit bättre att säga att en erfaren förare/funkis ska hålla i träningen om man nu vill skärpa reglerna. Ge några inom klubben en kort utbildning för att utbilda reseten av medlemarna så vi kan dela på ansvaret/jobbet att genomföra bra träningar.

Jag undrar i mitt stilla sinne vad rubrikerna hade varit om Svenska fotbillförbundet gått ut och sagt att man måste ha en domare med på varje träning :D Allvarligt det här kan inte Svemo mena allvar med.

björn

Det fetstilade är jäkligt bra sagt. Där tror jag att vi har en av nycklarna till att lyckas med att utbilda. Delegera ner ansvaret för utbildningen till klubbarna. Jag har en vision om att det ska bli mer som ett multi-level-marketing-nätverk över det hela. "När du utbildat 10 funktionärer får du nästa status och kan börja utbilda..."... jag ni förstår konceptet.

Vad gäller fotbollen så är det en bra parallell.

Om jag tolkar SVEMOs regelverk rätt så gäller detta endast för SVEMO-träningar, alltså de träningstillfällen som man utlyser i samband med tävlingar. En bana är ju som ni kanske vet automatiskt avlyst för "personlig" träning en vecka innan tävling, om träningstillfället inte är aviserat i samband med tävlingsinbjudan/ansökan.

Parallellen här blir alltså att det är okej att bara ha sin egen tränare när man tränar på grusplanen MEN du måste ha en domare på plan när du spelar träningsmatcher mot annat lag. Vilket de måste. Samma sak med innebandy som är högre än en viss nivå (har för mig Distrikt div 2 eller nått).

Så har jag tolkat de nya reglerna. Det innebär, om jag tolkar det rätt, att när ni kör Sviestadsloppet-08 så måste ni ha en TL där på fredagens träning samt på själva SM som då är lördag-söndag (kval och tävling) men inte på tisdagen efter då det bara är öppen bana med licensgrupp. Men jag kan ha misstolkat det.

En tänkbar stege är:
Funktionär (vanlig banfunktionär)
Posteringschef (lite mer erfaren, mer testad på regelverket)
Träningsledare (ännu mer erfarenhet, varit med och hållit många träningar/tävlingar)
Tävlingsledare (ansvarig för tävling)

...

Men jag tror faktiskt inte att det kommer att bli så.
Det som kommer att ske är att det blir som förut men med den skillnaden att vi mister föräkringsskyddet i licensförsäkringen på många körningar.

Din stege låter vettig, förutsatt att den inte omgärdas med en massa byråkrati och kurser/whatever som ingen egentligen tycker behövs. Det krävs definitivt en "professionalisering" av funktionärsrollen och någon form av gemensam organisation för att höja både kompetens och status på rollen. Finns det någon på sektionen som har ett övergripande ansvar för funktionärsfrågor? Vem är det i så fall?

Ett tillägg: Att man som utbildad TL och blir efterfrågad att ställa upp på en tävling så utgår ekonomisk ersättning för den som måste iväg.

Så om tex Falkenberg skulle behöva en TL vid en tävling och denna åker från Tex Skåne så får denne TL ersättning från SVEMO.
Fråga mej inte om summer o så det har jag ingen som helst aning om.

Medelåldern ligger väl just nu på 60år på dom TL som finns så se detta som en möjlighet istället för framtidens verksamhet. För återigen utan TL inga svenska RR tävlingar.

Men du som har förespråkat mer friviliga osv nu tvingas några personer vara på plats hela tiden. Jag tror inte LMS kan vaska fram fler friviliga TL pågrund av detta. Utan det får i vanlig (jävla) ordning bli några av "kärn-gänget" som får åka, mot eller med sin vilja och vad har vi uppnåt då? Ett gäng TL som inte vill vara det men gör det för att kunna hålla igång träningen. Dess utom kommer det bli ett jävla tryck på dessa att någon måste vara där, för annars blir det 40 åkare som blir griniga och vräker galla över LMS.

björn

Så har jag tolkat de nya reglerna. Det innebär, om jag tolkar det rätt, att när ni kör Sviestadsloppet-08 så måste ni ha en TL där på fredagens träning samt på själva SM som då är lördag-söndag (kval och tävling) men inte på tisdagen efter då det bara är öppen bana med licensgrupp. Men jag kan ha misstolkat det.

Ja så tolkade jag det med förut då det också funnits på pränt men nu verkar det ju onekligen så att Svemo ändrat sig och kräver TL varje träning.

björn

Last edited:
Ja så tolkade jag det med förut då det också funnits på pränt men nu verkar det ju onekligen så att Svemo ändrat sig och kräver TL varje träning.

björn

Jag förstår hur du tänker. Jag tror att det är på sin plats att SVEMO definierar vad som är en SVEMO-träning och vad som är en klubb-träning.

Ska man hårddra det och verkligen läsa det bokstavlig så ska det isf finnas en TL med på träningen om man t.ex. styrketränar med RR-klubben.

Jag håller fast vid att regelverket gäller ENDAST för de av SVEMO utannonserade träningarna och INTE vanliga licensträningstillfällen.

Jag förstår hur du tänker. Jag tror att det är på sin plats att SVEMO definierar vad som är en SVEMO-träning och vad som är en klubb-träning.

Ska man hårddra det och verkligen läsa det bokstavlig så ska det isf finnas en TL med på träningen om man t.ex. styrketränar med RR-klubben.

Jag håller fast vid att regelverket gäller ENDAST för de av SVEMO utannonserade träningarna och INTE vanliga licensträningstillfällen.

ja det är rätt difust då regeln finns under tävling och träning menar dom då träning inför tävling eller vanlig träning :va

björn

Visst måste vi ha nya TL om de gamla är just gamla men att komma med ett krav på TL redan i år tycker iaf jag är att hoppa en ruta för långt. Om Svemo i år hade sagt att det behövdes till nästa år hade det hela varit mer förståligt och klubbarna hade fått en möjlighet att få fram folk som vill bli TL.

Du brukar då och då hävda att det är genom klubben man ska verka för att påverka Svemo. Är det alltså klubbarna själva som tagit detta beslut eller är det något Svemo själva "kommit på"?

ja det är rätt difust då regeln finns under tävling och träning menar dom då träning inför tävling eller vanlig träning :va

björn

Jag upprepar: Jag har tolkat det som om regelverket gäller träning inför tävling. Alltså sanktionerad träning som görs på avlyst bana.

Jag upprepar: Jag har tolkat det som om regelverket gäller träning inför tävling. Alltså sanktionerad träning som görs på avlyst bana.

Det är fortfarande oklart eftersom det är en icke insatt person som har tolkat det.
Så länge inte SVEMO har gått ut och förklarat så kommer det att förbli oklart med vad de menar.

Falkenbergs MK tolkar det som att det gäller all aktivitet med licensierade förare på banan, oavsett vem som arrangerar.

Falkenbergs MK tolkar det som att det gäller all aktivitet med licensierade förare på banan, oavsett vem som arrangerar.
Det står i klartext:

"Gäller även dag/kvällsträningar, fredagsträningar, klubbrace dvs. all form av körning där förare med av Svemo utfärdad licens deltager."

Är inte så mycket att tolka...

Då blir det svårt att köra licensgrupper på bandagar.
Den intressanta frågan blir hur Svemo ser på förare som kör på dessa dagar. Är det bara så att licensförsäkringen inte gäller så kan det ju kvitta. Får man däremot någon typ av straff är det ju lite värre.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey