Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
I Danmark så har dom på deras förbundssida att alla måste uppmärksamma att dom bara får köra på godkända träningar. Kör någon på en träning som inte är godkänd så kan den förarens licens dras in.

http://www.dmusport.dk/images/stories/dmu_roadracing/newsitems/DMU-godkendte arrangementer.pdf

http://www.dmusport.dk/?option=com_content&task=view&id=3367&Itemid=53

I praktiken skulle det kunna funka på samma sätt här. Frågan är bara om svemo vet vilket getingbo dom gett sej in i. Införs en sån begränsning kan dom dra licensen för samtliga licensierade förare i landet. Samtidigt ställs det höga krav på klubbarnas arrangemang med tävlingsledare, doktor, full bemanning osv.

I Danmark så har dom på deras förbundssida att alla måste uppmärksamma att dom bara får köra på godkända träningar. Kör någon på en träning som inte är godkänd så kan den förarens licens dras in.

http://www.dmusport.dk/images/stories/dmu_roadracing/newsitems/DMU-godkendte arrangementer.pdf

Och vad innebär det att bli "godkänd"? Krävs det att man ska ha en Tävlingsledare? Det står att man ska ansöka men inte vad som krävs. Hmmmm...

I praktiken skulle det kunna funka på samma sätt här. Frågan är bara om svemo vet vilket getingbo dom gett sej in i. Införs en sån begränsning kan dom dra licensen för samtliga licensierade förare i landet. Samtidigt ställs det höga krav på klubbarnas arrangemang med tävlingsledare, doktor, full bemanning osv.

Ecksackt! Jag fattar inte! Jag har åkt på bandagar där det funnits en vakt vid insläppet och någon/några funkisar längst bort på banan. Vidare har man innan körning haft möte och varit överens om att "Om någon går omkull så säg till ambulansen omedelbart".
Detta har funkat på ett mycket bra sätt. De inblandade har fattat att det kan vara de själva som mular nästa gång och därför tagit sitt ansvar. Enkelt, billigt och BRA! Vad är problemet?

Last edited:
Ecksackt! Jag fattar inte! Jag har åkt på bandagar där det funnits en vakt vid insläppet och någon/några funkisar längst bort på banan. Vidare har man innan körning haft möte och varit överens om att "Om någon går omkull så säg till ambulansen omedelbart".
Detta har funkat på ett mycket bra sätt. De inblandade har fattat att det kan vara de själva som mular nästa gång och därför tagit sitt ansvar. Enkelt, billigt och BRA! Vad är problemet?

Om någon går omkull utan att själva vurpan syns, på ganska många banor kan du ligga osynlig från banan i högt gräs, bakom någon jordvall etc etc.

Det finns då stor möjlighet att ingen vet att du vurpat om du inte har någon mek eller hjälpryttare med dig. Depågrannarna hörde någonting om att du skulle justera chassit och tror att du är och skruvar någonstans.

Inte förrän dagen är slut börjar någon seriöst tro att det hänt dig någonting.

Om någon går omkull utan att själva vurpan syns, på ganska många banor kan du ligga osynlig från banan i högt gräs, bakom någon jordvall etc etc.

Det finns då stor möjlighet att ingen vet att du vurpat om du inte har någon mek eller hjälpryttare med dig. Depågrannarna hörde någonting om att du skulle justera chassit och tror att du är och skruvar någonstans.

Detta är SÅKLART ett problem! Men jag ser inte hur du löser det med en tävlingsledare i depån???
Jag minns ett ERF på Torpet som jag körde ihop med Sörebo och Jorpes -05 där Jorpes plötsligt bara var borta. Efter tio minuter gick vi och frågade tävlingsledningen som inget visste. Efter tjugo minuter kom Erik in i depå, trött o arg. Han hade gått av i Atlaskurvan (tror jag kurvan heter, före gamla start/mål) och ingen hade sett honom utan han hade fått bära/släpa ut hojen genom meterdjup leca själv. Så visst är det ett problem med dålig bemanning men att det skulle lösas med en tävlingsledare.... Hmmmmmmm?????

Kör alla sporthojförare alltid i sällskap när man är ute och kör? Så att OM man mular ute på favoritvägen och hamnar i diket så finns det någon som kan plocka upp en? Knappast va?

Last edited:
Svemo kan inte ordentligt ha tänkt igenom vad detta innebär i praktiken - nämligen att licensierade förares möjligheter att träna decimeras rejält. Licens = inga bandagar. Det här kommer de backa om, eller så har de bara formulerat sig så slarvigt att det kommer ett förtydligande.

Om Svemo-försäkringen var bättre kanske man kan det mer seriöst om att det vore pga försäkringen. Jag har efter 4 år med en fot som är trasig och haft 2 operationer inte fått ut en enda krona i varken sveda och värk eller någonting. Vi kan lika gärna be Svemo fimpa den försäkringen och istället kräva personliga försäkringar som täcker sporten. Det blir nog billigare och man får en sjukligt mycket bättre försäkring.

Och som någon annan skrev, minns ej vem, men det känns som att Svemo sitter och bestämmer saker som de inte vet hur de fungerar ute i "verkligheten". De måste kunna förankra deras beslut och bestämmelser så de är genomförbara.

De 4 år jag kört roadracing nu så är det jag minns mest är hur dålig information och hur lite vi fått ut av Svemo. Att dom inte istället fimpar försäkringen, påtvingar personliga försäkringar och lägger de 3000 kr per skalle per rr-förare det gäller till en promotor för sporten som inte sitter i styrelsen och som aktivt jobbar med motorsport. Typ Mike Luff. Låt honom ta över hela roadracingcirkusen. Han är väl den enda personen jag anser som både vill och kan styra upp saker och ting.

Detta är SÅKLART ett problem! Men jag ser inte hur du löser det med en tävlingsledare i depån???
Jag minns ett ERF på Torpet som jag körde ihop med Sörebo och Jorpes -05 där Jorpes plötsligt bara var borta. Efter tio minuter gick vi och frågade tävlingsledningen som inget visste. Efter tjugo minuter kom Erik in i depå, trött o arg. Han hade gått av i Atlaskurvan (tror jag kurvan heter, före gamla start/mål) och ingen hade sett honom utan han hade fått bära/släpa ut hojen genom meterdjup leca själv. Så visst är det ett problem med dålig bemanning men att det skulle lösas med en tävlingsledare.... Hmmmmmmm?????

Kör alla sporthojförare alltid i sällskap när man är ute och kör? Så att OM man mular ute på favoritvägen och hamnar i diket så finns det någon som kan plocka upp en? Knappast va?

Enligt protokollet så ställs det inte bara som krav att det ska finnas TL på plats utan även posteringarna ska vara bemannade. Något som verkar komma lite i skymundan i den här diskussionen.

De kan inte lägga sådana här krav när det mesta stöds av idéella krafter. Vi kommer bränna ut alla och till slut kommer det självdö för att ingen vill ta på sig ett jobb som är obetalt helt enkelt. Skulle varje tävlingsledare gå nån tusing plus efter skatt på det här per full arbetsdag så bör det finnas möjligheter.

Enligt protokollet så ställs det inte bara som krav att det ska finnas TL på plats utan även posteringarna ska vara bemannade. Något som verkar komma lite i skymundan i den här diskussionen.

Den regeln finns redan i bemanningsplanen, UTAN TÄVLINGSLEDARE

det står i banlicensen med tillhörande bemanningsplan hur många funkisar det ska finnas runt banan, på träning, enklare tävling och tävling

så, vad är det för NYTT med detta?

//håkan

Den regeln finns redan i bemanningsplanen, UTAN TÄVLINGSLEDARE

det står i banlicensen med tillhörande bemanningsplan hur många funkisar det ska finnas runt banan, på träning, enklare tävling och tävling

så, vad är det för NYTT med detta?

//håkan

För mig var det en nyhet då jag inte visste att den regeln redan fanns eftersom den inte efterlevs på Sviestad i alla fall.

yada-yada-yada

Det kan komma ett ufo som man krockar med också, men det har heller aldrig hänt.

Däremot händer det varje år att folk skadar sig i depån, när dom INTE kör... kanske Svmo borde reglera depålivet också, så vi minskar riskerna...

Vem vet inte någon som bränt sig på ett avgasrör eller annat varmt och fått ett ärr? Det drabbar försäkringen och får ju inte hända, förbjud allt som är varmt i depån, går det inte får man väl förbjuda att köra med sakerna, dom kan ju bli varma..:brinnerup .

Jag fattar inte det här alls, bevisligen.:va

Att man som i Linköping har 10 posteringar med 2-3 personer i bemanningsplanen per postering har ju ingen som helst relevans på en träning om vi inte skall ha oavbrutna tävlingar där vi flaggar blåflagg för långsammare förare, inte avbryter ett pass när något hänt osv.

Ska man köra en träning på samma sätt som en tävling enl. ovan, jag då krävs det en "sigurd-martin" som vi kallar det, en koordinator, TL eller vad ni vill som kan hålla koll på funktionärerna, beordra vit flagga så ENA ambulansen kan åka ut under pågående körpass och plocka upp den ev. skadade medan det fiftas med gula, vita, randiga flaggor.

Det här innebär ju världens djävla lyft för kvaliteten på rr i sverige, fullt ös hela tiden, inget kan avbryta ett körpass, alla kan lita 100% på banan och sin egen säkerhet för arrangören har totalt ansvar.:tummenupp
Eller så får ni lägga ner helt, det är över nu!

/HW

Jag har mailat Lodnert för att få hans förklaring till regeländringen. Väntar på svar.

Att man vill höja säkerheten är ju inget konstigt, det är sättet man försöker göra det på som helt fel.

Ni som är aktiva i LMS, fick ni tycka till om det här förslaget eller togs det av Svemo ovanför klubbarnas "huvud"?

Jag har träffat och pratat med Lodnert och tycker att han verkar vara en bra person som jobbar häcken av sig för oss aktiva. Jag kan ha fel men det brukar jag inte ha :D

Last edited:

Den på DMU som utfärdar de godkännandena driver privat ett företag som arrangerar bandagar. Det "sägs" vara besvärligt och gå irriterande långsamt att komma med på listan...

Har de ställt in kursen som var utlyst till 2-3 feb? Den finns med i utbildningsplanen men utan datum och länk till kursbeskrivningen. Under Södra Distriktet finns en länk till en PDF-fil, men den är antingen korrupt eller är det ett annat filformat.

Äh, stod ju i första linlägget...

Last edited:
Enligt ett första mailsvar från Lodnert så gör man det för att höja säkerheten.
Tanken är att klubbarna ska uppfylla sitt ansvar för att banlicensen följs.
Låter ju bra på pappret men är mil från verkligheten vilket jag förklarat i mitt svar till Lodnert där jag även ifrågasätter om en TL i sig kan ge någon högre säkerhet när det ändå inte finns bemanning på alla posteringar.

För mig var det en nyhet då jag inte visste att den regeln redan fanns eftersom den inte efterlevs på Sviestad i alla fall.

eftersom du inte visste att det ens fanns, hur vet du vad som står hur många funktionärer som behövs för en träning?
eller har du varit och hämtat och läst den?

att säkerheten skulle höjjas för att SVEMO ställer krav på att en TL finns närvarande på banan, då är man fel ute.
Är enda orsaken säkerhet, då har man inte tänkt speciellt mycket.
Hur höjs säkerheten för att en person med tävlingsledarlicens sitter i fiket o dricker kaffe?

Det är egentligen upp till OSS förare att ordna så att VI får köra, men det verkar inte vara nåt som är intressant.
Men pengar verkar det finnas gott om, så det kanske blir så istället?

ca 30st funkisar i 3 timmar på en tisdakväll, 150kr timmen per person och reseersättning, plus sjukvård och banhyra.
ca 10 000kr per träningskväll förutom banhyra.
ca 30 förare delar på kostnaden (på en bra kväll) blir ca 350kr per förare + banhyreskostnaden.

150kr i timmen före skatt, arbetsgivaravgifter etc blir ca 70kr / timme ut kvar till funktionärerna som står där och ser till att VI kan köra hoj, det är väl inte för mycket begärt?

Jag röstar för det, så löser sig alla problem.. kanske?

Det finns ca 10 TL i Sverige idag, det krävs att man är deltagande på 3 kurstillfällen och 3 biträdande tävlingsledare.
Kanske blir det 5st som kan göra det per säsong.

Då har vi ca 15st till nästa år, tills dess får nuvarande träningsarrangörer dela på dessa 10, och det innebär ALLA som hyr en banan och har licensierade åkare på sina bankörningar.
(innefattar ALLA som hyr en bana och har en oförsäkrad grupp med minst 1 licensierad förare)

Frågan lyder: är det en smart ide att ställa ett sånt här krav när det BARA FINNS 10ST SOM KAN GÖRA DET?
inga problem på Kenneths hemmaplan, då det kan knappt är några träningar där, men övriga Sverige då?

Kommer det finns fler funktionärer automatiskt på träningarna för att en tävlingsledare finns där? (vart finns dom nu?)

Kommer tävlingsledaren ställa in träningarna om det inte finns nog med funktionärer?

Framsteg för RR sverige, bra jobbat SVEMO :klappar

Last edited:
Ni som är aktiva i LMS, fick ni tycka till om det här förslaget eller togs det av Svemo ovanför klubbarnas "huvud"?

Klubbarna har inte fått reda på detta på ett bättre sätt än att hålla utkik på SVEMO's hemsida

Jag har träffat och pratat med Lodnert och tycker att han verkar vara en bra person som jobbar häcken av sig för oss aktiva. Jag kan ha fel men det brukar jag inte ha :D

Den dan du och herr Lodnert har olika åsikter om en sak, då kommer hans riktiga jag fram. (tex hur en regel som han skrivit ska tolkas...)

Helt omöjligt att få fram en motivation till den regel han nu hittat på förutom "säkerhet", när man frågar hur han tänkt så skrek han bara säkerhet. "Det förstår du väl, det höjer säkerheten" är enda svaret jag fått ur Lodnert.

Last edited:
eftersom du inte visste att det ens fanns, hur vet du vad som står hur många funktionärer som behövs för en träning?
eller har du varit och hämtat och läst den?

Bla ,bla ,bla bla, bla samt mera bla, bla.

Jag har läst protokollet och tolkat det så att samtliga posteringar skall vara bemannade vilket du också skrev. Och enligt dig så har det alltid varit så.
Sen har jag fått det förklarat för mig precis så från en representant från Svemo.

Den dan du och herr Lodnert har olika åsikter om en sak, då kommer hans riktiga jag fram. (tex hur en regel som han skrivit ska tolkas...)
Jag håller med dig i allt utom detta. Det är ett misstag att göra det till en fråga om person. Min erfarenhet är dessutom att det går bra att resonera konstruktivt med honom om regelfrågor.

Sen ska du inte vara spydig om träningstillfällena på HMS Det brukar faktiskt bli 150 minuter. Varje år!

Jag har läst protokollet och tolkat det så att samtliga posteringar skall vara bemannade vilket du också skrev. Och enligt dig så har det alltid varit så.
Sen har jag fått det förklarat för mig precis så från en representant från Svemo.

Så vitt jag har förstått det så finns det en bemaningsplan för täningar som ingår i banlicensen för träning. Där behöver man inte ha full bemanning. Dock är det många turer nu så jag kan ha blandat ihopp det lite.

Ska LMS ha full bemaning på träning så kan ju vem som helst räkna ut att det inte kommer bli några träningar i år och ska jag vara helt ärlig så ser inte jag hur vi ska kunna ha några nu heller!

björn

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...