Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag har läst kraven på försäkringen, står INGENTING där, försäkringsvillkoren har varje klubb fått utskickat till sig.
Vad jag menar är att i försäkringsvillkoren står ingenting om bemanningsplan, tävlingsledare etc
//håkan
Om det inte finns några särskilda krav på arangemangen så är det svårare att förstå kravet på TL I så fall finns ju bara den ekonomiska biten, att icke SVEMO-anslutna organisationer åker snålskjuts på försäkringen, kvar. Den har inget att göra med TL på plats eller ej.

Saken borde dock gå att lösa. Kan inte du, Björn, genom LMS föreslå en "Träningsledarlicens" med en förenklad licenseringsprocess? Kanske en något kortare kurs och utan krav på funktionärslicens. En sådan licens kan gälla bara träningar och behöver inte inkludera tävlingsproceduren och de tävlingsspecifika frågorna. Den kan fokusera på de krav säkerhets- och försäkringsrelaterade krav SVEMO ställer. Som förkunskapskrav kan man ställa att kandidaten har relevant erfarenhet som "träningsledare i praktiken", depåchef eller motsvarande. Det är vi många som har och det skulle göra det enklare för klubbarna att möta de nya kraven.

I höstas gjorde jag en skrivelse till SVEMO om just "Träningsledarlicens" eller motsvarande men den har tydligen inte beaktats det minsta.

I skrivelsen stod hur LMS genomfört träningarna (i princip det här dokumentet) och hur vi tyckte att träningarna bör genomföras framgent, om det nu skulle behövas en utbildning för den som har hand om träningen så skulle den inte vara lika omfattande som en tävlingsledares utbildning.

jag blir så trött... det känns som om det finns folk som bestämmer men har inte en aning om hur det fungerar i verkligheten...

Om det inte finns några särskilda krav på arangemangen så är det svårare att förstå kravet på TL I så fall finns ju bara den ekonomiska biten, att icke SVEMO-anslutna organisationer åker snålskjuts på försäkringen, kvar. Den har inget att göra med TL på plats eller ej.

SVEMO och SMC har på nåt sätt pratat med varandra om problemet.
det finns i tankarna åtminstone hos vissa att när man hyr en bana får varje deltagare betala en slant till SVEMO för just försäkringen (motsvarande engångslicens men förmodligen inte lika dyr)

det ÄR ett problem med "snålskjutsen" rent ekonomiskt, ska de som betalar sin licens betala för personskador orsakade på en bandag som arrangeras av nisse fjortsson från Norge, nja.. inte riktigt rätt kanske...

Det är en helt annan diskussion än TÄVLINGSLEDARE på en TRÄNING

Jag jämför det med att en handbollstränare kan ju lika gärna vara domare på en träningsmatch, eller att en deltagare faktiskt kan ta hand om en hel handbollsträning om det skulle behövas, de har ju vart med nog många gånger för att veta hur det går till liksom.

jag förstår inte, ge mej en förklaring till detta påfund så jag kanske kan acceptera det.

Saken borde dock gå att lösa. Kan inte du, Björn, genom LMS föreslå en "Träningsledarlicens" med en förenklad licenseringsprocess? Kanske en något kortare kurs och utan krav på funktionärslicens. En sådan licens kan gälla bara träningar och behöver inte inkludera tävlingsproceduren och de tävlingsspecifika frågorna. Den kan fokusera på de krav säkerhets- och försäkringsrelaterade krav SVEMO ställer. Som förkunskapskrav kan man ställa att kandidaten har relevant erfarenhet som "träningsledare i praktiken", depåchef eller motsvarande. Det är vi många som har och det skulle göra det enklare för klubbarna att möta de nya kraven.

Iden är inte alls dum, problemet är ju bara den att du binder upp låt säga 10 pers som måste ta träningarna. Idag funkar det nästa så att medlemarna i sig tar på sig en träning per år. Detta kom till efter att vi brände ut folk på löpande band. Detta blir ju en återgång till det gammla systemet som bevisligen inte fungerade. Men visst skulle man kunna göra så att om TL själv kunde träna samtidigt som han har nått form av "huvudansvar" så skulle det ju kunna funka. Men jag är lite skeptisk till att ett ev FB anser att det är så bra :confused:

björn

Last edited:
Det som är RIKTIGT illa är att de vill ha TÄVLINGSLEDARE!
Det har inte funnits möjlighet att utbilda tävlingsledare på 2 år.
och det behövs godkänd examinator och eftersom det är SVEMO som tillhandahåller dessa och de har år efter år sagt att det blir men när det börjar närma sig så ställs det in.

//håkan

LMS har några TL som inte håller på med RR längre, har inte gjort de senaste åren förutom att ha varit just tävlingsledare på en tävling, vad vet de hur en träning genomförs nu, jämfört med 5-10-20 år sen när de själva var aktiva?
nja... fel beslut tycker jag

Här har du fel.
Den tävlingsledarutbildning som finns idag är inte grenbunden. Det är många dicipliner som deltar vid dom här kurserna gemensamt. Däremot så MÅSTE du ha din funktinärsutbildning inom RR och dina där införskaffde efterföljande meriterna också inom RR för att din genomgågna kurs ska ge dig en TL licens i RR.

Om jag förstår tanken i sektionens krav rätt så är det inte att det skall finnas någon som kan "lära ut RR" utan det ligger mer på ansvarssidan och därtill hörande kunskaper.

Här har du fel.
Den tävlingsledarutbildning som finns idag är inte grenbunden. Det är många dicipliner som deltar vid dom här kurserna gemensamt. Däremot så MÅSTE du ha din funktinärsutbildning inom RR och dina där införskaffde efterföljande meriterna också inom RR för att din genomgågna kurs ska ge dig en TL licens i RR.

Om jag förstår tanken i sektionens krav rätt så är det inte att det skall finnas någon som kan "lära ut RR" utan det ligger mer på ansvarssidan och därtill hörande kunskaper.

Bra, då fick jag nåt förklarat för mig :) eftersom jag har en funkislicens i RR (du vet, hjärt lungräddning osånt... o lite regler gicks igenom) så kan jag gå en gemensam utbildning och va tävlingsledare(!) för PRO SBK tex? har jag kunskap för det då?
Eller vilka mer meriter behövs?

Ansvar... för vad? säkerhet, personligt ansvarig? för vad?
"Ansvarig för träning" men sen då?

Tanken med en nån sorts utbildning för en TRÄNINGSLEDARE är OK MEN, behöver denna person även kunna ta hand om en tävling?

Måste min handbollstränare vara domare också i handboll bara för att han ska träna ett handbollslag?

nja... jag vill få en vettig förklaring till detta, annars får man hitta på nåt annat på tisdagkvällarna på LMS :D

enda roliga jag kan komma på med det här är...
eftersom i princip alla personal för enklare tävling är på plats, så skulle man ju kunna köra tävling varje tisdakväll! :D
enda som saknar är ju tidtagning, det kanske vore nåt att göra så istället! :yoparty

nä, dags o kolla med svemo vad de menar egentligen

Last edited:
Det är en helt annan diskussion än TÄVLINGSLEDARE på en TRÄNING

jag förstår inte, ge mej en förklaring till detta påfund så jag kanske kan acceptera det.
Det var ju det jag skrev :peta

Jag fick den beskrivna motiveringen av funktionärsansvarig på LMS inför SM-helgen och kunde därför vara funktionär utan att gått den speciella funktionärskursen.
Jo, det är ju så det funkar när man är funktionär. Jag är ute efter en auktorativ källa. Vore kasst att gå TL-utbildningen för att sedan få veta att jag itne får någon licens för att ajg saknar funkislicensen...

Iden är inte alls dum, problemet är ju bara den att du binder upp låt säga 10 pers som måste ta träningarna.
Jo, prlblem blir det, men det ger ivf något bättre möjligheter att lösa saken än som det är med de nya reglerna.

Edit: ny dator med nytt tangentbord. Fingrarna slinter...

Jo, det är ju så det funkar när man är funktionär. Jag är ute efter en auktorativ källa. Vore kasst att gå TL-utbildningen för att sedan få veta att jag itne får någon licens för att ajg saknar funkislicensen...
Det vore ju inte så kul. Enklast är nog att kolla med Svemos RR-sektion.

Jo, prlblem blir det, men det ger ivf något bättre möjligheter att lösa saken än som det är med de nya reglerna.

Edit: ny dator med nytt tangentbord. Fingrarna slinter...

Nja, det blir det ju inte då folk var spytrötta på att alltid hålla i en träning. Med detta får vi ju återgå till det systemet och det tror jag inte någon i LMS kommer att aceptera, då vi nu börjar genomföra bra tävlingar för att vi avlastar "kärn-truppen". Detta är ett dåligt beslut som kan göra att vi återgår till ett system där folk slutar hjälpa till istället för att göra lite för att driva saker framåt.

björn

Nja, det blir det ju inte då folk var spytrötta på att alltid hålla i en träning. Med detta får vi ju återgå till det systemet och det tror jag inte någon i LMS kommer att aceptera, då vi nu börjar genomföra bra tävlingar för att vi avlastar "kärn-truppen". Detta är ett dåligt beslut som kan göra att vi återgår till ett system där folk slutar hjälpa till istället för att göra lite för att driva saker framåt.

björn
Du har rätt. Det är ett illa genomtänkt beslut och det måste ändras. Om försäkringsmotivet bortfaller finns det, vad jag kan se, ingen vettig motivering till kravet på TL under träning.

Lite OT kanske men varför tar SVEMO på sig att teckna motortävlingsförsäkring (antar att det är den som kallas banförsäkring här i tråden) för andra arrangemang än sina egna?

Det är en central del av Lagen om motortävlingsförsäkring att det är i första hand arrangören och i andra hand banägaren som är försäkringspliktig. Arrangerande klubb bör altså vara ansvarig för att försäkringsvillkoren uppfylls och så länge det inte står där att det skall finnas en TL så ser jag inte SVEMOs problem.

Så du menar att Svemo gjort så här för att tvinga fram nya TL :va

björn

Huvudsyftet som jag förstått det, är att kunna garantera att en viss nivå uppfylls på det tävlings och träningstillfällen som görs. Det här är ett första steg i rätt riktning vad gäller svensk roadracing. Nästa är att kräva minst en utbildad/licensierad funktionär per postering.

Personligen tycker jag att du skulle ha väldigt mycket att ge av din erfarenhet som tävlings och träninsansvarig till andra i RR-sverige som inte når upp till samma höga standard. (och detta är sagt helt utan ironi f.ö.).

Huvudsyftet som jag förstått det, är att kunna garantera att en viss nivå uppfylls på det tävlings och träningstillfällen som görs. Det här är ett första steg i rätt riktning vad gäller svensk roadracing. Nästa är att kräva minst en utbildad/licensierad funktionär per postering.

Personligen tycker jag att du skulle ha väldigt mycket att ge av din erfarenhet som tävlings och träninsansvarig till andra i RR-sverige som inte når upp till samma höga standard. (och detta är sagt helt utan ironi f.ö.).

Okej, jag kan be min mamma, nyss fyllda 60, att bli TL, gå utbildningen och bli färdig TL så småningom, ta hand om en träning och ge vad till nån som kört hoj i 10 år? (min morsa har inte ens åkt på bönpall!)

vad är det för nivå man vill uppfylla? rätt riktning? om resultatet är vad jag tror så blir det definitivt FEL riktigt, dvs mindre och dyrare träningstillfällen!

Många har redan minst en utbildad/licensierad funktionär per postering på tävlingar, på träningar är det inte riktigt lika bra.

En TL gör inte automagiskt att träningen på nåt sätt blir "bättre", du blir inte snabbare, säkerheten är inte högre etc

Om man vill tillföra nån sorts kontroll på träningsledarens kunskap, gör det på nåt annat sätt, en av de bättre förslagen hittils är
"TL möjligen kan få delegera det dagliga ansvaret till några betrodda internt utbildade. Sen stå den formellt godkända TL ansvarig på papperet. Ungefär som de flesta gör med behörigheter för installationer och annat inom hantverk som el/vvs...."

Resultatet med denna regel tror jag blir följande

* Mindre träningar
* Dyrare träningar

Hur ska man kontrollera detta?

om kalle kula hyr banan och kör oförsäkrad grupp med licensåkare i

* vad blir bestraffningen?

Bortsett från att föralicensen inte gäller så skitver väl kalle kula i vad SVEMO skriver i sin regelbok?

vill ni verkligen ha mindre och dyrare träningar?

jag förstår fortfarande inte varför det skulle behövas ett TÄVLINGSLEDAR krav.

//håkan

Resultatet blir väl att alla "träningar" istället blir "Banåkning" med en oförsäkrad grupp, där alla ser till att dom har en egen olyckfallsförsäkring... (Vilket i princip alla licensåkare ändå har eftersom den försäkringen man får med licensen inte är nå vidare...)

Jag kan också förstå Svemos tanke och din med. Det är bra att man försöker styra upp träningsverksamheten med bra personal, men det här blir ju tyvärr bara sämmre då en TL inte kommer tillföra något utan istället mest ställa till det för oss (LMS) Det hade varit bättre att säga att en erfaren förare/funkis ska hålla i träningen om man nu vill skärpa reglerna. Ge några inom klubben en kort utbildning för att utbilda reseten av medlemarna så vi kan dela på ansvaret/jobbet att genomföra bra träningar.

Jag undrar i mitt stilla sinne vad rubrikerna hade varit om Svenska fotbillförbundet gått ut och sagt att man måste ha en domare med på varje träning :D Allvarligt det här kan inte Svemo mena allvar med.

björn

Det är ju inte direkt lätt att få tag på funktionärer och folk som ställer upp ideelt som det är idag. Ska man dessutom kräva att dom ska gå på en tvådagarskurs för att kunna "få" hjälpa till, utöver att offra sin fritid för att låsa upp en grind och ta fram flaggor mm, så finns väl risken att dom backar ur istället...

Och då får det i slutändan en ganska negativ effekt.....

vad är det för nivå man vill uppfylla? rätt riktning? om resultatet är vad jag tror så blir det definitivt FEL riktigt, dvs mindre och dyrare träningstillfällen!
Kan väl inte finnas en enda aktiv förare som vill ha det så?
Ibland, eller kanske rättare sagt rätt ofta, undrar man hur de resonerar inom Svemo innan de kommer med ett beslut. För att undvika missförstånd borde de kanske ge en motivering till stora ändringar och visa hur de har tänkt.

Resultatet blir väl att alla "träningar" istället blir "Banåkning" med en oförsäkrad grupp, där alla ser till att dom har en egen olyckfallsförsäkring... (Vilket i princip alla licensåkare ändå har eftersom den försäkringen man får med licensen inte är nå vidare...)

Det går ju inte heller egentligen...

påföljden om man som licensåkare kör på bana utan banlicens eller uthyrning(på bana med banlicens) utan tävlingsledare? indragen licens?

hur ska det kontrolleras?

Om det "bara" var en 2 dagarkurs så, sen ska man vara biträdande tävlingsledare på minst tre tävlingar också...
mer mer tid går åt..

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...