Huvudsyftet som jag förstått det, är att kunna garantera att en viss nivå uppfylls på det tävlings och träningstillfällen som görs. Det här är ett första steg i rätt riktning vad gäller svensk roadracing. Nästa är att kräva minst en utbildad/licensierad funktionär per postering.
Personligen tycker jag att du skulle ha väldigt mycket att ge av din erfarenhet som tävlings och träninsansvarig till andra i RR-sverige som inte når upp till samma höga standard. (och detta är sagt helt utan ironi f.ö.).
Okej, jag kan be min mamma, nyss fyllda 60, att bli TL, gå utbildningen och bli färdig TL så småningom, ta hand om en träning och ge vad till nån som kört hoj i 10 år? (min morsa har inte ens åkt på bönpall!)
vad är det för nivå man vill uppfylla? rätt riktning? om resultatet är vad jag tror så blir det definitivt FEL riktigt, dvs mindre och dyrare träningstillfällen!
Många har redan minst en utbildad/licensierad funktionär per postering på tävlingar, på träningar är det inte riktigt lika bra.
En TL gör inte automagiskt att träningen på nåt sätt blir "bättre", du blir inte snabbare, säkerheten är inte högre etc
Om man vill tillföra nån sorts kontroll på träningsledarens kunskap, gör det på nåt annat sätt, en av de bättre förslagen hittils är
"TL möjligen kan få delegera det dagliga ansvaret till några betrodda internt utbildade. Sen stå den formellt godkända TL ansvarig på papperet. Ungefär som de flesta gör med behörigheter för installationer och annat inom hantverk som el/vvs...."
Resultatet med denna regel tror jag blir följande
* Mindre träningar
* Dyrare träningar
Hur ska man kontrollera detta?
om kalle kula hyr banan och kör oförsäkrad grupp med licensåkare i
* vad blir bestraffningen?
Bortsett från att föralicensen inte gäller så skitver väl kalle kula i vad SVEMO skriver i sin regelbok?
vill ni verkligen ha mindre och dyrare träningar?
jag förstår fortfarande inte varför det skulle behövas ett TÄVLINGSLEDAR krav.
//håkan