Dags att hetsa och spekulera i NEC/REC på Mantorp

Jag är rätt så glad att det finns en schysst långloppserie att köra i. Jeg vet också att banhyra kostar pengar och att det inte är lätt att skaffa funkisar. Speciellt om man inte har en lokal klubb som kan assistera med folk och andra detaljer. Kommer ihåg att Brånalt erbjød att hyra en skamkärra av något av dom anmälda team, istället för att hyra från banan. Den lilla detaljen borde vi gilla.

Själv tyckte jag att jag hade kört safe allt för länge, och att cykeln gick bättre och bättre. Därför laddade jag mera och mera från chikanen ut på rakan. Desvärre är jag talanglös och inlärningsresistent så det slutade med att jag inte bara gjorde en lorenzo highsider ut på rakan, men att jag faktiskt ett ögonblck trodde att jag hade hittat stålmannens hemlighet med att flyga. Gravitationen var dock inte imponerad av mitt försök och drog mig ner i asfalten. Hårt. Mike Tyson mörbultning och ett par stadsbusar som körde över mig. Tursamt nog så sänkte sig mörkret över mig och jag uplevde inget ont mera.

Ett bra tag senare vaknade jag i ambulansen, och har mycket omtöcknade minnen därifrån. Kanske var det inte ambulansen. Kanske var det himmelriket. I vart fall så var dom mycket söta och vänliga. Själv sitter jag här idag och myser över min tur. Jag brukar bryta ett litet ben någonstans. Men denna gång bröt jag inget. Ont i ryggen, bäcken, tryckta revben, och blåmärken i huvudet är bara ett axplock. Näsan och fötterna är enda ställen som inte gör ont. Men... smilar jag, inget brutet. Det betyder snabbare återhämning. Jag kör igen på Knutstorp.

Desförinnan hade Skåneligan försökt att fälla mig på banan en gång genom att bromsa sig förbi mycket sent och nästan stoppa upp i svängen för att vända och därmed invitera mig att köra på deras bakdäck. Men trots påkörning så höll jag mig på hjulen. Ha, det ni. Men min egen dumhet at ladda för hårt kunde jag inte undlippa. Ingen kan rå på hybris och dummhet på samma gång. Så där låg jag på asfalten.

Ambulancen var där och plockade upp mig i alla fall. Jag vet att det inte är lätt att organisera allt, och att det ibland är lättare att klaga. Dom nöjda och glada hör man desvärre sällan. Så jag är glad att Brånalt och hans gäng fixar serien så gott dom kan och att vi har en bra serie att köra i. Pungt.

Kryckor, gips, ambulancer och funktionärer. Jag kommer i alla fall til Knutstorp för att köra nästa lopp. Med ett stort smil. Vi ses.

/Kris

Last edited:
Jag vet inte vad jag ska säga, jag tycker det är riktigt pinsamt att folk klagar. Gör något själva i stället. Jag arrangerar simpla klubbkörningar för vår klubb och bara det är mycket jobb. Kan inte föreställa mig hur mycket tid Brånalt lägger ner men det är nog oändligt mycket mer än någon av er kan tänka er.

Bara ett exempel på otrolig nonchalans mot funktionärerna är ju en signatur som går ut på att man tycker det är OK med dåligt utformade siffror på hojen :huvet

Till er som gnäller på Hans.
Hjälp honom i stället..och inte gnäll på ett forum bakom ett tangentbord.
Vi kan dra i hop ett möte i stället Live...men då sitter väl alla som om dom har tappat stämbanden.

Jag är jävligt glad på att det finns ngr race att åka i fisk dammen Sverige.
Det finns nog inte många som klara av att arrangera ett race.

Tack Hans och alla runt honom för ett bra race.

MVH Tom Kent Racing

det börjar lukta knutstorp-06 om hela erf seriens arangemang...

björn

Kanske inte ska dra så långtgående slutsatser baserat på en tävling? Det är inte så att jag menar att detta var bra, men att såga hela serien är väl ändå för mycket?

En bidragande orsak till en del av problemen är att folk inte har vett att anmäla sej och betala startavgift i tid. Hade Hans vetat att intresset var så lågt kunde han valt att korta av till en dags racing istället. Det är ju knappast så att man kommer på sent på fredagen att man ska köra race på lördag.....

Tyvärr är det ofta så att dom som har mest synpunkter på hur saker skall skötas sällan är intresserade av att hjälpa till med en lösning IRL.

Det är en stor apparat att driva en långloppsserie, vi har kört serien sedan ett par år tillbaks och tänker fortsätta med detta så länge som vi bara kan.

Det klagas redan nu på höga startavg. samtidigt som man kräver bättre arrangemang, när ska folk fatta att allt kostar pengar och att man måste balansera samt komprimissa för att få det hela att gå ihop.

Har man tid till att klaga så har man tid till att hjälpa till med förbättringar IRL.

Tack Hans & hela ERF gänget, vi kommer till Knudan :yoparty

/Micke

nu var jag själv inte på plats men samma förutsättningar på de olika banorna är väl ingen orimlighet.ex gallerkärra,vet inte om det är han som tog beslutet om ej galler eller den föraren som tappade som ska skämmas mest.sedan bara en ambulans är ju dumsnålhet.
bara de 2 grejorna hade gjort en bra skillnad.
"det börjar lukta knutstorp",nä så dåligt kan väl ingen arrengemang bli igen.
att sedan inte de använder mylaps nån av de gör ju att de närmar varandra ännu mer.
att folk klagar på höga startavgifter tycker jag är en befogad kritik då det oftast motiveras med ambulanskostnad,släpvagnshyra bla,nått som beviserligen inte ingick.
kostnad att hyra mantorp vs andra banor är ju ingen större skillnad så det argumentet går inte hem hos mig i alla fall.

Last edited:
Jag vet inte vad jag ska säga, jag tycker det är riktigt pinsamt att folk klagar. Gör något själva i stället. Jag arrangerar simpla klubbkörningar för vår klubb och bara det är mycket jobb. Kan inte föreställa mig hur mycket tid Brånalt lägger ner men det är nog oändligt mycket mer än någon av er kan tänka er.

Bara ett exempel på otrolig nonchalans mot funktionärerna är ju en signatur som går ut på att man tycker det är OK med dåligt utformade siffror på hojen :huvet

Sluta nu för faan! Hela söndagens tävling var katastrof! Den som påstår något annat kan ju inte varit där! Jag beundrar (har gjort tidigare i alla fall!) Brånalt för hans arrangemang och var också framme och berömde honom efter Knutstorp-SM men hans svar när jag igår var framme och frågade hur det kan bli så här dåligt gjorde mig riktigt förbannad!

Att skylla på förarna att de inte anmält sig? Man anmäler sig ju för hela året? Har man inte dykt upp eller avanmält sig blir man ju tydligen ändå krävd på startavgiften. (Blev det ang FInland, trots att vi avanmält oss men det hade nog bara blivit missat). Hur många funktionärer var det på plats, 10? Halva racet bakom pacecar är ju löjligt! Och att sedan höra att det är förarnas fel är ju så dumt så det är inte sant! Om ni vill ha tillgång till mer personal dubblar jag startavgiften, annars kommer vi inte ändra något till Knutstorp var svaret jag fick! Gör det då! Vi kommer inte köra mer ERF om inte det blir bättre, köra på led kan vi göra med SMC........

#9 Pelle BRandt

Tråkigt o höra att söndagens race blev en liten flopp... var inte själv där
så jag säger inget.

Tycker dock att Brånalt har gjort bra jobb innan.
Dock så tyckte jag det var konstigt att förfrågan om släp och funktionärer
kom 30 min innnan start, istället för en eller två dagar in. För det med
släp måste han visst om redan när han bokade banan.
Nästa gång kunde man ju lagt ut info på hemsidan och frågat om släp
och funktionärer där ersättning utlovas, så hade det nog varit lättare att få
hjälp. Själv frågade jag både min o Stefans fru, men då de aldrig gjort något
liknande, och ej varit med på ERF, och ej kör hoj själv, så vågade de inte.

Plus ska han ha för att ha lyssnat på framför allt Peter Lindén om idén att
vid omstarten köra tre varv med safetycar först så alla får se banan :tummenupp . Det funkade kanon!

I NEC betalade vi t.o.m. 3000 kr.
Håller med om att detta var ett taffligt arrangemang. Det duger inte i längden, även om de tappra eldsjälarna givetvis sliter hund och försöker gilla läget.

Själv körde jag sakta för att inte klota eftersom det var brist på ambulanser. Eller nåt.

Ni fick väl ändå valuta för insatsen?! :fyllisar :7peta

Jag håller med Kris att det är fantastiskt kul att det finns en schysst Endurance-serie att köra i. Jag är medveten om att Brånalt och övriga eldsjälar sliter ont för att få allt att lira, och det är jag tacksam för.

Däremot förstår jag inte varför det skulle vara tabu att påpeka brister? På Mantorp strulade elen som vanligt, det var för lite funkisar och det var bevisligen för lite ambulanser. En skamkärra som är en säkerhetsrisk är givetvis inte heller acceptabelt.

Dessutom kan man fråga sig om soptunnorna ska behöva vara fulla redan på fredag kväll och om man inte ska kunna få skithuspapper på köpet om man hyr en bana för 60 lök eller vad det nu kostar? Inte Brånalts fel givetvis men sådant adderar ju till det dåliga helhetsintrycket, vilket är olyckligt.

Ni fick väl ändå valuta för insatsen?! :fyllisar :7peta
Ja, vi är mycket nöja med antalet konsumerade bira i förhållande till antalet varv och placeringen. Rekord faktiskt.

Last edited:
Sluta nu för faan! Hela söndagens tävling var katastrof! ........

#9 Pelle BRandt

Men, Pelle skriver du inte lite i affekt nu?

Vad får dig att tro att det var bättre på lördagen? Jag såg inga sura miner för att det blev avbrott på mer än en timma. Alla var nog lättade över att DonQ eller någon inte skadade sig illa i oljekalaset.

Hur dum skamkärreincidenten än var så är jag iaf glad att killen inte slog ihjäl sig, vilket mycket väl skulle kunna ha hänt.

Att ta diskussion med Hans under race förstår jag att du gör men han är säkert lika uppjagad som du varför hans svar knappast är särskilt övertänkt.

Det finns ju alltid två sidor av ett mynt och det är sällan ens fel när två träter.

Från arangörens sida är det ett stort problem när man inte vet hur många som kommer. Av ca hundra serieanmälda team i Nec/Rec kom ca 60 i helgen. Hur lägger man en rimlig budget för ett arrangemang när intäkterna svajar så mycket och förarkollektivet är svaga på att kommunicera huruvida man kommer eller inte?

För mig är det uppenbart att vi behöver förbättra kommunikationen mellan team och Hans.

Vi förare är ju kunder i det här sammanhanget och vi har rätt att ställa krav på den produkt som vi köper och förväntar oss en viss kvalitet på. Som vanligt brukar man ju få vad man betalar för.

Det skall oxå nämnas att FMK var arrangör i helgen. Samtidigt som SSK har haft tävling på Falken i jelgen . Bla därför kunde inte FMK rescue dyka upp. Ingen klubb i närheten av Mantorp var villig att ta på sig arrangemanget. Hade inte FMK gjort det så hade det inte blivit någon tävling alls.

För mig är det uppenbart att vi behöver förbättra kommunikationen mellan team och Hans.

Ja, jag är enig. Hvor svärt är det att svara på den email som Hans skicka ut 2-4 veckor innan racet ?

Och, hvor svårt är det att betale avgiften innan man kommer på banan ? Jag forstår att Hans har problem med ökonomien om han inte har en idé om hvor mange der kommer ?

Men... om der er 5 eller 50 teams... Antallet av funktionäre är vel det samma ?

Det skall oxå nämnas att FMK var arrangör i helgen. Samtidigt som SSK har haft tävling på Falken i helgen . Bla därför kunde inte FMK rescue dyka upp. Ingen klubb i närheten av Mantorp var villig att ta på sig arrangemanget. Hade inte FMK gjort det så hade det inte blivit någon tävling alls.

Tack Strider för förtydligande. Som jag nämnde förr, jag vet att det är dyrt att hyra bana och det är svårt att få folk som funktionärer.

Visst får man klaga. Om man också vill hjälpa så är det ännu bättre. Dom som är snabba med klagomål med stora ord, kunde ju försöka att i sin bekanskapskrets ragga en funktionär och erbjuda en sådan till Brånalt till nästa lopp. Om ni gjorde det så ville det faktiskt hjälpa, och ni ville upptäcka att det är lite svårare än att bara skriva bu, hu, mä och bä. Om ni lyckas så ville ni njuta av den utsökta känslan att faktiskt ha hjälpt till. Om ni dessutom kunde skapa kontakt till en extra ambulans med personal som kunde användas utan att kosta skjortan så vore det toppen.

Jag tycker att ERF tävligarna i genomsnitt funkar riktigt bra och jag är glad att köra i dom. Lördagen var inte lyxig, men den var bra nog och vi hade en tävling att köra i. Svårt när det är få som bekräftar deltagande.

Jag vet banhyran, och jag är 100 på att lördagen gav minus. Hoppas att söndagen gav tilräckligt plus för att täcka lördagen. Om Brånat & Co går minus några gånger så har vi ingen serie längre. Tidig bekräftelse och inbetalning till nästa tävling vil göra livet lättare för Brånat & Co. Och... glöm inte att försöka skaffa en funkis. Lättare sagt än gjort.

/Kris

Vad gäller funktionärs frågan blir jag lite förbryllad.

- Är inte minimiantalet funktionärer knuten till hur stor banan är snarare än hur många team som kör racet?
Jag förstå att om det är MÅNGA team anmälda så krävs det kanske ett något större funktionärsunderlag i de "värsta" kurvorna, men minimiantalet torde ju ändå vara detsamma?

Vad gäller ambulanser så borde ju arrangören inse att EN ambulans inte räcker om påföljden är att det blir safetycar i 30-40 min varje gång någon går omkull. Säkerheten för förarna får inte äventyras och BARA därför att SC´n är ute är ju faktiskt INTE en garanti för att det inte sker olyckor även när den är ute.
- Vad hade hänt om det skett en hopkörning när den ENDA ambulansen är upptagen?

Last edited:
Vissa delar av säkerheten visade på en ganska kass planering.

På söndagen åkte vårt team omkull och ambulans tillkallades. När ambulansen kom var dels inte grinden till sjukstugan från vägen öppen, ambulansen kom alltså inte in och kunde hämta upp vår teamkollega (ganska mycket safetycar extra, samt att om det vore riktigt allvarligt, en grym säkerhetsrisk). Dels visste inte arrangörerna hur ambulansen skulle komma till sjukstugan den alternativa vägen. 5-10 minuter extra väntan för dels er på banan men framförallt personen i ambulansen!!!

När väl ambulansen skulle ut och inte vågade åka den skumpiga grusvägen pga patient i ambulansen tog det ytterligare en massa tid att få grinden upplåst. Ännu mer risk!!

Säkerhet ser man till att den funkar klockan 0800 på morgonen, innan man släpper ut en kotte på banan! Pinsamt annars!

/ Jens, #2 REC

Kanske läge att ändra på anmälningsförfarandet för att veta i tid hur många som kommer. Man kör en teamanmälan i början på säsongen och sedan får man anmäla sig till varje tävling. Om man kör ett sista anmälningsdatum 2 veckor före race (då också anmälningsavgiften betalas in), så borde man veta hur många som kommer. Man kan ha en efteranmälan efter detta datum där man tar ut en högre startavgift för ökade administrationskostnader.

Systemet med avanmälan inför ett race, vilka fördelar ger det?

F.d ERF:are numera meck åt #72

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...