Dags att hetsa och spekulera i NEC/REC på Mantorp

Kastar mig in i debatten lite...
Jag vet inte hur många av er som har varit med om att arrangera race eller körningar. Micke o Stefan vet jag, de med flera, stöttar Hans o övriga från FMK Hur är det mer er andra som gnäller o spyr galla?

Jag menar inte att kritik inte kan vara befogad, men som vi alla vet, kan allt hända på banan i stridens hetta. Allvarliga incidenter tar tid. Folk blir sjuka, "glömmer" att de lovat o ställa upp mm. JA, shit happends, o det är inte alls kul o ligga bakom SC långa stunder. Inget som någon arrangör önskar förarna.

Vi skall vara väldigt tacksamma för att de brinner så för sporten ställer upp så för oss som kör. Anna-Lena stod på postering fast hon är sjuk o hon mådde skit därefter...

Det vi kan göra som nu gillar motorsport, är som någon föreslog, betala i tid, ta reda på fakta o vara förberedd. Jag funderar själv på (då vi kör söndagar) att hjälpa till på lördagen de gånger man har möjlghet. REC hjälper NEC o vice verca..

Min snigelraket höll inte måttet hela tiden ut då batteriet gav upp... Men hon gick fint i kurvorna. Solen sken, vi hade en Grid girl, en inlånad 3-e förare o mekaniker o inte minst, vi hade väldigt kul igår!

Tack Hans o alla andra funkisar!
Till alla er som vurpade, krya på er!

Vi ses på Knutstorp!

Man kanske kan lägga på en 500:- på anmälningsavgiften, som man får tillbaks om man har en som kan hjälpa till som funktionär.

Man kanske kan lägga på en 500:- på anmälningsavgiften, som man får tillbaks om man har en som kan hjälpa till som funktionär.
Tanken är ju god, dock tror jag det kan bli svårt i praktiken. Iaf för mindre team då det skall vara plats i bilen, husvagn/hotell mm. Vi som kör skall ju ändå komma, själva o med ev familj o mekaniker :rolleyes:

Nu skall jag definitivt inte ge mig in i något ställningstagande i ert samtal. Men en liten tanke kan man ju komma med.
I dotterns klubb (cross) så har dom ett system där man måste anmäla sig för minst ett funktionärspass per säsong på klubbens egna anordnade tävlingsdagar. Gör man inte detta får man helt enkelt inte tävla för klubben i någon tävling i landet. Gör man fler funktionärsdagar så slipper man en hel del avgifter vid träning/tävling osv..osv... Naturligtvis kan man välja att ta in någon annan som gör ens grov jobb (som jag som alltid får stå med en flagga och vifta för att dottern skall kunna tävla:rolleyes: ), men saken är den att man måste lösa "sin" plats.
Kanske kan vara en tanke, kör man REC får man göra minst en arbetsdag i NEC osv..osv.. för att det inte skall krocka med sin egen tävlingsdag.

Fånigt inlägg kanske, men ett litet inlägg i debatten.

Last edited:
Nu skall jag definitivt inte ge mig in i något ställningstagande i ert samtal. Men en liten tanke kan man ju komma med.
I dotterns klubb (cross) så har dom ett system där man måste anmäla sig för minst ett funktionärspass per säsong på klubbens egna anordnade tävlingsdagar. Gör man inte detta får man helt enkelt inte tävla för klubben i någon tävling i landet. Gör man fler funktionärsdagar så slipper man en hel del avgifter vid träning/tävling osv..osv...
Kanske kan vara en tanke, kör man REC får man göra minst en arbetsdag i NEC osv..osv.. för att det inte skall krocka med sin egen tävlingsdag.

Fånigt inlägg kanske, men en liten tanke.

I gocartklubben hemma är det något liknande, dom betalar en träningsavg per säsong sen för varje gång dom är funktionär eller hjälper till på annat sätt så räknar dom av från träningsavgiften, hjälper du tillräkligt mycket så får du träna gratis.

Vart finner man resultaten från tävlingarna?

Har f*n ingen aning..
http://www.sdsab.se/erf/ skall vara officiell, men innehåller varken resultat från Kemora eller Mantorp.. Dock har den inbjudningar och tillägsregler samt naturligtvis information om var och hur samt när du måste betala.

http://www.erf.nu/ gällde tidigare, men innehåller nu främst en länk till sidan ovan..

Jag förlitar mig tillvidare på Sporthoj och Mylaps.

Men, Pelle skriver du inte lite i affekt nu?

.

Det är inte ofta jag gnäller och jag vet också hur det är att arrangera tävlingar. (Jag är ganska ofta tävlingsledare i motocross och har varit det i många år) Men man måste ju dock få ifrågasätta när saker är helt uppåt väggarna? Jag vet inte hur det var på lördagen för då var jag inte på plats, men söndagen var skit rent ut sagt. Halva race bakom en blinkande bil! Och det var ju inte det att det var sanering eller masskrasch utan att så fort någon bet i gräset lite så var det mer än en halvtimme bakom PC. Och istället för att gå och gnälla idepån ville jag ta detta med ansvarig och frågade efter prisutdelningen om de skulle se till att det blev bättre för annars vill vi inte vara med mer. Men inte hade gjort några fel, och säkerheten kommer alltid först. (jo, vi såg ju det på skamkärran bl.a.....) Dessutom var det ju förarnas fel som inte anmält sig i tid !?!? Och att det var för många team som körde rec och att vi skulle fördubbla anmälningsavgiften för att få en ambulans till (Borde väl gå att hitta en ambulans med personal för mindre än 150 000 kr!) Och med den inställningen och planering från arrangörer tycker jag inte det är kul och jag och Morgan bestämde oss med en gång att skita i Knutstorp. Jag kan hitta många billigare sätt att förstöra en helg på. Hade man nu kommit med en förklaring så hade det varit en sak, men att skylla planering och allting annat på förarna tyckte jag var under bältet. Och att de 10 teamen som betalade på plats skulle kräva så mycket mer funktionärer fattar jag inte heller. Nu kommer givetvis någon och säger att man skall inte gnälla på funkisar. Det gör jag inte (bortsett från tävlingsledningen), med lite planering hade säkert de stackare som var där fått en betydligt drägligare tillvaro (och slippa ligga på sjukhus).

Vissa delar av säkerheten visade på en ganska kass planering.

På söndagen åkte vårt team omkull och ambulans tillkallades. När ambulansen kom var dels inte grinden till sjukstugan från vägen öppen, ambulansen kom alltså inte in och kunde hämta upp vår teamkollega (ganska mycket safetycar extra, samt att om det vore riktigt allvarligt, en grym säkerhetsrisk). Dels visste inte arrangörerna hur ambulansen skulle komma till sjukstugan den alternativa vägen. 5-10 minuter extra väntan för dels er på banan men framförallt personen i ambulansen!!!

När väl ambulansen skulle ut och inte vågade åka den skumpiga grusvägen pga patient i ambulansen tog det ytterligare en massa tid att få grinden upplåst. Ännu mer risk!!

Säkerhet ser man till att den funkar klockan 0800 på morgonen, innan man släpper ut en kotte på banan! Pinsamt annars!

/ Jens, #2 REC

Hur gick det med han ?, jag stod alldeles framför när det hände och det såg inte så kul ut. Fick släppa kameran och rusa till flaggstället och vifta med den gule då det inte fanns någon funktionär där.

Ingen klubb i närheten av Mantorp var villig att ta på sig arrangemanget. QUOTE]

jasså när kom förfrågan till LMS? Mig vetligen har jag inte hört nått men jag kan ha missat det... Vi har en ambulans stående (nu vet jag inte om det var nått på LMS denna helg) och MRT (sjuksevice) som vi hyr in varje tisdag kan jag inte tänka mig var fulbokade, bara en liten undran :va

björn

Kanske inte ska dra så långtgående slutsatser baserat på en tävling? Det är inte så att jag menar att detta var bra, men att såga hela serien är väl ändå för mycket?
..

helt rätt av dig ber om ursäkt, det borde ha varit Mantorps rec börjar lukta knutstorp-06

björn

ps jag har rätt att klaga ds

Last edited:
Jag har varit på plats som funktionär mkt under ERF-helgerna, dock inte i år pga husrenovering etc... Hans Ringde mej med en förfrågan om jag kunde hjälpa till men min tid räcker inte till för mitt eget ens just nu.

Det är inte lätt att ragga funktionärer, jag har under mina år alltid jagat runt bland polare för att få hjälp. Att jänmföra med tex cross tycker jag är lite fel, det finns ju crossbanor och crossar i var annat garage, intresset för RR är inte lika stort. Speciellt svårt är det när man får svaret "kan komma om det är ra väder", hur fan ska man kunna planera efter sådana svar?

Det var vid ett tillfälle förra året som racet var nära att ställas in b ara några minuter före start, läkaren behagade inte dyka upp. Han lämnade återbud dagen innan, om jag inte minns rätt så var det ingen som visste detta på plats. Sånna här problem är inte lätt att jobba med när man är på plats, Hans som får ta i sånna bitar är ofta redan fullt upptagen. Om det sedan under race inte funkar som det ska (som i helgen) vill alla förstås ha sina svar och lämna sina synpunkter till Hans, som kanske just då inte är helt mottaglig av förklarliga skäl.

Försök i stället att höra med era polare om de kan ställa upp från kl 08.00 lördag morgon tills racen är slut och dagen är avslutad på söndagen. Detta mot reseersättning, då vi som funktionärer jobbar idéellt.

/A

Verkar hänt en del på mantorp under gångna helgen, leder fiver serien ? vad hände med Delta boys i REC ? och ffa vilka klotade ?

Bara massa gnäll i tråden, detta är väl rookie racing på högsta nivå med olja i idealspåret och folk som ramlar av skamkärran och slår sig.Ja herrejävlar mycket ska man se

Brånalt får ringa mig om han behöver en kotknackare :yoparty

läkaren behagade inte dyka upp.
/A

Han körde

Last edited:
Jag har varit på plats som funktionär mkt under ERF-helgerna, dock inte i år pga husrenovering etc... Hans Ringde mej med en förfrågan om jag kunde hjälpa till men min tid räcker inte till för mitt eget ens just nu.

Det är inte lätt att ragga funktionärer, jag har under mina år alltid jagat runt bland polare för att få hjälp. Att jänmföra med tex cross tycker jag är lite fel, det finns ju crossbanor och crossar i var annat garage, intresset för RR är inte lika stort. Speciellt svårt är det när man får svaret "kan komma om det är ra väder", hur fan ska man kunna planera efter sådana svar?

Det var vid ett tillfälle förra året som racet var nära att ställas in b ara några minuter före start, läkaren behagade inte dyka upp. Han lämnade återbud dagen innan, om jag inte minns rätt så var det ingen som visste detta på plats. Sånna här problem är inte lätt att jobba med när man är på plats, Hans som får ta i sånna bitar är ofta redan fullt upptagen. Om det sedan under race inte funkar som det ska (som i helgen) vill alla förstås ha sina svar och lämna sina synpunkter till Hans, som kanske just då inte är helt mottaglig av förklarliga skäl.

Försök i stället att höra med era polare om de kan ställa upp från kl 08.00 lördag morgon tills racen är slut och dagen är avslutad på söndagen. Detta mot reseersättning, då vi som funktionärer jobbar idéellt.

/A

Parallellen till crossen var mer för att slippa inlägg som "har du själv hjälpt till någon gång?" Dock handlar även en sådan tävling om planering, planeras den väl flyter det oftast på bra. Att ragga sjukpersonal och övriga funktionärer under helgen eller dagen innan tycker inte jag går under rubriken välplanerat. Går det inte lösa med frivilliga så får man väl ta fram en skälig ersättning till dessa, tydligen är det ju så att en del har faktiskt redan betalt.... Att bara skylla på teamen är det jag blir så förbannad på. Vi betalar ju faktiskt för detta och vi betalar vad man kräver av oss. Klart saker kan gå fel eller folk inte dyker upp, men det är väl knappast förarnas fel, eller?
Hoppas detta blir bättre innan fler team tröttnar, tyvärr fick detta oss att kasta in handuken.....

Jag har ett par års erfarenhet som funktionärsansvarig i LMS RR och känner igen alla argument och paralleller med cross. Det är inte lätt att få tag i funkisar, speciellt inte om de ringer kvällen innan och säger att dom inte kommer.

Det jag tycker är tråkigt är att jag inte blev kontaktad för att hjälpa till. Jag bor mindre än 2 mil från banan och jag har en maillista med ca 100 lokala funkisar, några hade ställt upp. Annars kunde jag tvångsrekrytera släkt och vänner.

Det är väldigt lätt att vara efterklok, jag tittade själv på skamkärran och tänkte "den skulle jag aldrig åka på med en hoj" men gjorde inget åt det.

Jag hoppas att det fanns funkisar nog för att täcka alla posteringar som krävs i banlicensen, annars kommer eventuellt arrangörerna få problem då inga licensförsäkringar har gällt under helgen.

Jag hoppas på ett bättre arrangemang nästa gång, för ERF är otroligt kul egentligen!

Funderade lite på dethär med den ekonomiska aspekten som diskuterats tidigare i tråden.

Om jag utgår från MyLaps (eftersom ERF sidan inte har resultat och deltagande team uppe än) så kommer jag fram till
16 BoTT´are á 1500 kr
15 SP åkare á 1400kr
19 NEC team á 3000kr
39 REC team á 2750kr.
Summa anmälningsavgifter: 209.520,00 SEK

Stämmer det tro? Tillkom det ytterligare avgifter ovanpå detta eller har jag räknat fel på antalet deltagande?

Owe the Meck, han som trillade av kärran!
Lite info.
Har pratat ikväll med honom, ligger fortfarande på sjukhus dock hemikring Skövde.
Han hade brutit hand, pek och långfinger, fraktur på kotorna 3-6 och skrapmärken och lätt hjärn skakning. Alltså inga allvarligare skador som tur var!

Till er som gnäller på Hans.
Hjälp honom i stället..och inte gnäll på ett forum bakom ett tangentbord.
Vi kan dra i hop ett möte i stället Live...men då sitter väl alla som om dom har tappat stämbanden.

Jag är jävligt glad på att det finns ngr race att åka i fisk dammen Sverige.
Det finns nog inte många som klara av att arrangera ett race.

Tack Hans och alla runt honom för ett bra race.

MVH Tom Kent Racing

Arrangörerna gräver sin egen grav när dom tummar på säkerheten. Vi bestämde oss att åka upp på lördagen. Hade vi vetat att det bara skulle vara 1 ambulans på 40 förare, hade jag aldrig ställt upp.

Gällande ett möte så tror jag att diskutionen är bättre i ett forum. Med tanke på Pelles bemötande, så känndes det inte som att det fans "plats" för en debatt.

"Hjälp honom i stället..och inte gnäll" vi har ju betalat för att köra, det är ju inte direkt så jag betlarar 2750 kr och ställer mig och är flaggvakt i stället. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att hjälpa till vid något arrangemang man inte under några som helst omständigheter att jag åkar bil på egen bekostnad för att hjälpa till gratis på ett arangemang där arrangören tar betalt.

Vi får se hur många som dyker upp på knutstorp, Hoppas det går bättre där och att förarna "sklöter" sig så att dom åtminstånde har en skamkärra med väggar.

Sedan har jag ingen förståelse för att vi skulle ligga och köra hela sista timmen helt i onödan. Måste ju ändå varit ganska klart att ambulansen inte skulle hinna tillbaka innan målgång. Varför inte flagga av? Varför skulle vi ligga där och plågas, slösa soppa, och bara vänta på att få packa och åka hem?

Flagga av skiten i stället helt meningslöst.

/ Oskar

En bidragande orsak till en del av problemen är att folk inte har vett att anmäla sej och betala startavgift i tid. Hade Hans vetat att intresset var så lågt kunde han valt att korta av till en dags racing istället. Det är ju knappast så att man kommer på sent på fredagen att man ska köra race på lördag.....

Detta är ju en följd av att sena anmälningar godtas utan förhöjd startavgift. Detta gäller faktiskt alla arangörer.

Klart att dom vill ha dit max antal team. Men många som inte är med i poängstriden väljer att avvakta för att se så hojen funkar, vädret är bra, pengar finns på kontot, morsan är nöjd, ........ mm mm.

Troligtvis tappar man mer team på att inte ha förhöjd anmälningsavgift än vad man vinner.

I NEC betalade vi t.o.m. 3000 kr.
Håller med om att detta var ett taffligt arrangemang. Det duger inte i längden, även om de tappra eldsjälarna givetvis sliter hund och försöker gilla läget.

Själv körde jag sakta för att inte klota eftersom det var brist på ambulanser. Eller nåt.

Ni får 50% mer körtid för en 9% högre kostnad.

Varför Rec bara är 4 timmar måste ju bero på att dom är så erfarna så dom inte behöver ha körtid :va
Eller det kanske är så att dyrare körtid ger snabbare utvecklingskurva? :D

Jag är bara lite bitter men har man inte rätt att vara det när man har lagt ner ledig tid, pengar och ork på att få köra 40 min och sedan resten SC?

Last edited:
Funderade lite på dethär med den ekonomiska aspekten som diskuterats tidigare i tråden.

Om jag utgår från MyLaps (eftersom ERF sidan inte har resultat och deltagande team uppe än) så kommer jag fram till
16 BoTT´are á 1500 kr
15 SP åkare á 1400kr
19 NEC team á 3000kr
39 REC team á 2750kr.
Summa anmälningsavgifter: 209.520,00 SEK

Stämmer det tro? Tillkom det ytterligare avgifter ovanpå detta eller har jag räknat fel på antalet deltagande?

Kan du göra en lika fin gissning på kostnaden? Lovar att det inte har gett nåt överskott öht......

Gällande ett möte så tror jag att diskutionen är bättre i ett forum. Med tanke på Pelles bemötande, så känndes det inte som att det fans "plats" för en debatt.

?

Bemötande får man efter hur man själv uppträder. Det var ingen lugn och saklig debatt efteråt....

Last edited:
Om det blir en situation där flera förare kör ihop och flera stycken skadas är det ju inte speciellt bra med bara en ambulans eftersom man bara får åka en "skadad"/ambulans... :va

Bemötande får man efter hur man själv uppträder. Det var ingen lugn och saklig debatt efteråt....

Ännu en bra anledning till att ha debatten i ett öppet forum. Du måste som arrangör kunna ta en uppröd förares klagomål.
Argumenet att det är förarnas fel håller inte då det är arrangören som har satt upp alla regler.

Kanske ett frågeformulär till förarna med en utverdering efter detta år är på sin plats, och sedan vidareutveckla serien åt det hållet som merparten av förarna tycker är bäst.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti