Dags att byta luften i däcken. Hur gör ni?

Jag kör på High Velocity Frathouse, det finaste man kan få inom gat/racingkretsar.
Och ni som vet allt, jag vet att ni stör er på att jag har depåstöd men inte kan meka. Men varför ska det hindra mig från att kära top of the line luft??

Jag menar kan man (har man råd) så ska man eller hur :)
 
Det är många som använder luft som luktar i sina däck för att snabbt få veta när de har punka.
Men nu har Michelin kommit på en lösning tillsammans med Pure-pak som innebär ett helt nytt punkteringsfritt däck!

Deras nya däck Michelin Vacu-Pure' är ett däck som fylls med ett vacum.
Ja, ni läste rätt!
Istället för som tidigare, suga ut luften tills det uppstår ett Vacum, så fyller man på med ett vacum med en speciell teknik.
Det innebär att om man kör på en spik så kommer ingen luft att pysa ut eftersom det är ett vacum i däcket, ej heller kommer luft att pysa in, eftersom man skapat ett övertryck av vacum i däcket!

Denna teknik studeras nu av forskare inom medicin för att se om man kan byta ut luften i våra lungor mot detta vacum istället.

Detta är framtiden!!!
 
Nitrogen istället för luft

Luft är ett självklart val när vi andas. När det gäller att fylla däck däremot, finns det bättre alternativ! Fyll däcken med Nitrogen istället.
Ett fyllt däck påverkas av atmosfärens naturlagar, och kommer alltid att läcka lite. Du kan undvika läckage och alltid rulla med rätt tryck i däcken genom att ersätta luften med Nitrogen.

Nitrogen är en miljövänlig och ofarlig gas. Anledningen till att nitrogen är bättre än vanlig luft är att den inte kan expandera under värme eller komprimeras i kyla, alltså alltid rätt tryck i däcken!

Och utan läckage och med rätt tryck i däcken, minskar du din egen förbrukning och din påverkan på luften. Livslängden på dina däck ökar avsevärt, du får bättre väghållning och kortare bromssträcka.
 
Jag kör med vacum i däcken eftersom jag upplever att luft väger för mycket!

Det viktigaste är ju att hålla den ofjädrade vikten nere.

Edit:
Såg nu att det är fler än jag som kör med vacum! Som den personen skrev, -det här är framtiden!
 
Kan man inte fylla dom med köldmedia R134a?
Borde förhindra att dom blir överhettade en stressig bandag.

Ameh, köldmedium expanderar juh me ökad temperatur, så använd det endast om du vill ha varierande gastryck i gummiringarna. :huvet
Mjuk och vinglig i början av "passet" och hård och hal i slutet... :rolleyes: :crash
 
Nitrogen istället för luft

Luft är ett självklart val när vi andas. När det gäller att fylla däck däremot, finns det bättre alternativ! Fyll däcken med Nitrogen istället.
Ett fyllt däck påverkas av atmosfärens naturlagar, och kommer alltid att läcka lite. Du kan undvika läckage och alltid rulla med rätt tryck i däcken genom att ersätta luften med Nitrogen.

Nitrogen är en miljövänlig och ofarlig gas. Anledningen till att nitrogen är bättre än vanlig luft är att den inte kan expandera under värme eller komprimeras i kyla, alltså alltid rätt tryck i däcken!

Och utan läckage och med rätt tryck i däcken, minskar du din egen förbrukning och din påverkan på luften. Livslängden på dina däck ökar avsevärt, du får bättre väghållning och kortare bromssträcka.

Seriöst:
Finns det fortfarande däckkrängare som sysslar med det?
Varför kallas det "nitrogen" när det heter "kväve" på svenska?
Om vanlig bonnaluft innehåller (runt) 78% kväve, hur stor skillnad tror de att (nästan) rent kväve gör?
Om man fyller med vanlig luft (78%kväve) och syremolekylerna migrerar (ungefär 21%) (vilket de påstår är ett problem) och man därmed fyller upp med vanlig luft (78% kväve) så har man ju snart najtråjen i däcken - Stjäl de den och säljer vidare vid däckbyte om man inte vill ha najtråjen i de nya däcken?
 
  • Gilla
Reaktioner: eha
Seriöst:
Det har inte med kvävemängden att göra, det är mängden vattenmolekyler i vald gas som ställer till det
Info

Sedan om det har någon betydelse för vardagsåka är ju rätt tveksamt.
 
Problemet med syre i däcken är syret behövs till annat. Förr om åren när vi inte var så många på jorden så räckte det ändå, de dagarna är förbi. Det forskas mycket kring det här, inom bland annat elfordonsindustrin, och där tror man att en global övergång till 10% eldrift kan göra det möjligt att återigen fylla däcken med vanlig luft.
 
Originalet är klart mycket bättre. Känns fånigt på något sätt att kopiera en känd sporthojstråd och försöka göra "samma" sak :ajjabajja
 
jag häller i lite bakpulver i däcken, i med luft och så efter några dagar så har du perfekt däck :tummenupp:näsblod
 
Asså jag har nog uppfattat allt. Jag kör med vacum i huvet istället för i däcken. Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga?
 
Nitrogen istället för luft
Jo men nitrogen är inget för sporthojar...

Jag fyllde däcken i min gamla zukka med en blandning av acetylen och oxygen, gav hojen ett explosivt uppträdande och blixtrande vägeganskaper :tummenupp

Nu har inte ens en gixxer med vanlig premiumluft en chans! :yoparty

Kan varmt rekkommenderas för sporthojsåkare som vill ha det lilla extra! :Bugar
 
Dags att avslöja hemligheten för alla rockies nu!

Glöm allt du sett på how to wheelie m.m. Alla förstår väl egentligen att det är omöjligt att köra en hoj på 1 hjul med hjälp av gas och broms kontroll! Tricket är helt enkelt att ha helium i framhjulet och bara köra som vanligt. Bromsa med bakbromsen och sätt dig på tanken för att få ner framhjulet igen och bevara hemligheten.

Nu blir man väl bannad och anklagad för våldtäkt efter denna whellieleak!
 
jag och mina kompisar kör balong däck här i norr. Dom har "burn-out" garanti på 3 timmar..
 
Lamt!!

Ämnet är redan diskuterat i en tidigare tråd. Blir inte roligare för att man startar en ny likadan!!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top